Olycka SGGJ? (Fotografier/bildfrågor)

av Staffan Eriksson, Tuesday, January 15, 2019, 00:25 (1918 dagar sedan)

En bild jag fått av en bekant.

Vi tror bestämt att detta är ett foto från Åsberg på SGGJ 10 sept 1904, lok nr 3 som gick genom en fellagd växel och kolliderade med några vagnar på sidospåret. Här verkar man ha fått undan de övriga vagnarna i tåget, enligt uppgift på historiskt.nu får jag det till att tåget hade elva vagnar.

Nog tycker jag att loket ser ut som SGGJ 3. Någon som kan vidimera?

[url=https://flic.kr/p/23Bdf2g][img]https://farm8.staticflickr.com/7856/39779871953_0f4e57f36a_b.jpg[/img][/url][url=https://flic.kr/p/23Bdf2g][/url] [url=https://www.flickr.com/photos/jockehund/]

Olycka SGGJ?

av Sune Nylén, Tuesday, January 15, 2019, 01:12 (1918 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Ser inte herrarna i kavaj alldeles för moderna ut för 1904. En barhuvad och en i "jänke" :-)

Olycka SGGJ?

av A.Svenson, Tuesday, January 15, 2019, 07:07 (1918 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej!

Sunes påstående stöds även av kvinnans frisyr (i vänster nedre hörn) samt skärmmössan på mannen (chaufför?) framför loket. Dessutom är det mycket kepsar på arbetarna och inga vegamössor. Sent 20- eller 30-tal gissar jag.

Dessutom ser det ut som om loket plöjt isär rälerna och tryckt en hel del slipers framför sig. Vagnarna ser även de ut att stå ganska djupt i ballasten medan synliga krockskador på loket saknas.

Hlsn!
Anders S

Olycka SGGJ?

av Anders Sandgren, Tuesday, January 15, 2019, 11:35 (1918 dagar sedan) @ A.Svenson

Tågsammansättningen stämmer inte heller. Tåget 1904 var ett blandat tåg med Nn 161, 139,110, 123, 148, G29, 30, F32, BCo1, C8, CD6 samt F34 (enligt historiskt.nu) och loket hade enligt bild på historiskt.nu om SGGJ stationer inte heller fått vaskuumbroms, denna sattes nog upp när loket reparerades. För övrigt förlorade loket skorsten vid olyckan 1904.
Dessutom är det lok 2 (syns på buffertbalken).

Olycka SGGJ?

av Ola Almquist, Tuesday, January 15, 2019, 11:55 (1918 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tågsammansättningen stämmer inte heller. Tåget 1904 var ett blandat tåg med Nn 161, 139,110, 123, 148, G29, 30, F32, BCo1, C8, CD6 samt F34 (enligt historiskt.nu) och loket hade enligt bild på historiskt.nu om SGGJ stationer inte heller fått vaskuumbroms, denna sattes nog upp när loket reparerades. För övrigt förlorade loket skorsten vid olyckan 1904.
Dessutom är det lok 2 (syns på buffertbalken).

Precis. Bilderna finns även på Samlingsportalen vilket även den ursprungliga bilden gör.

M.v.h.
Ola

Olycka SGGJ?

av Jöran Johansson, Tuesday, January 15, 2019, 11:58 (1918 dagar sedan) @ Ola Almquist

Olyckan inträffade sommaren 1936 mellan Främlingshem och Rörberg och räknas som den största olyckan på linjen. Vid en obevakad järnvägsövergång helt utan sikt rände persontåget in i en bryggarbil. Chauffören blev skalperad och förlorade ett öga.

Smällen var våldsam. När det efter 40-50 meter blev stopp vilade loket på en bråte med ett trettiotal upprivna syllar. Lastbilen blev pulvriserad. Järnvägsbolaget försvarade sig med att man inte brukade ge varningssignal vid privata vägar.

Ur Olle Nilson, Sala - Gävle Tur och retur. I boken finns ytterligare en bild från sammanstötningen

Olycka SGGJ?

av Jöran Johansson, Tuesday, January 15, 2019, 12:12 (1918 dagar sedan) @ Jöran Johansson

En artikel i DN omtalar att olyckan inträffade den 3 juni 1936.

Tågsättet skall ha bestått av en mindre personvagn med postkupé, en boggivagn och en godsvagn. Endast godsvagnen och boggivagnens ena hjulpar (det står så) blev kvar på spåret. I övrigt stannade tågsättet kvar på banvallen. Loket och den första personvagnen blev svårt ramponerade, bl.a. blev plattformen vid postkupén helt intryckt. Ett 15-tal passagerare fanns ombord av vilka flera ådrog sig smärre blessyrer. Även en postiljon blev lindrigt skadad.

Olycka SGGJ? Tack pojkar.

av Staffan Eriksson, Wednesday, January 16, 2019, 00:56 (1917 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Denna kollision hade jag glömt!

Olycka SGGJ?

av Överkörmästaren, Tuesday, January 15, 2019, 11:58 (1918 dagar sedan) @ Anders Sandgren

På historiskt.nu finner man väl också två bilder från åsbergsolyckan: http://www.historiskt.nu/normalsp/sggj/sggj_historik_03_stationer.html

Skulle för övrigt vilja ifrågasätta orsaksbeskrivningen ”fellagd växel” som tycks förekomma oproportionerligt ofta i dessa sammanhang. Att man verkligen lagt en växel i fel läge vid tågvägsklargöringen måste väl ändå vara mycket sällsynt; vanligare måste väl ha varit att man förbisett växelns från början felaktiga läge dvs ”bristfällig tågvägsinspektion” eller något sådant?

Olycka - - - "fellagd växel"

av Ulf Pålsson, Tuesday, January 15, 2019, 13:12 (1918 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Skulle för övrigt vilja ifrågasätta orsaksbeskrivningen ”fellagd växel” som tycks förekomma oproportionerligt ofta i dessa sammanhang. Att man verkligen lagt en växel i fel läge vid tågvägsklargöringen måste väl ändå vara mycket sällsynt; vanligare måste väl ha varit att man förbisett växelns från början felaktiga läge dvs ”bristfällig tågvägsinspektion” eller något sådant?

Javisst, "fellagd växel" ska rimligen inte tolkas som "en växel lades i fel läge i samband med tågvägsklargöring", utan snarare som "utebliven/bristfällig tågvägsinspektion ledde till att en växel i fel läge inte upptäcktes".
/up

Olycka - - - "fellagd växel"

av Överkörmästaren, Tuesday, January 15, 2019, 16:47 (1917 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Skulle för övrigt vilja ifrågasätta orsaksbeskrivningen ”fellagd växel” som tycks förekomma oproportionerligt ofta i dessa sammanhang. Att man verkligen lagt en växel i fel läge vid tågvägsklargöringen måste väl ändå vara mycket sällsynt; vanligare måste väl ha varit att man förbisett växelns från början felaktiga läge dvs ”bristfällig tågvägsinspektion” eller något sådant?


Javisst, "fellagd växel" ska rimligen inte tolkas som "en växel lades i fel läge i samband med tågvägsklargöring", utan snarare som "utebliven/bristfällig tågvägsinspektion ledde till att en växel i fel läge inte upptäcktes".
/up

Tack! Då kanske t ex "växel som låg fel" vore ett bättre sätt att uttrycka det om man nu vill hålla sig mycket kortfattad. Nå, jag räknar inte med att hela världen skall ställa om sig retroaktivt men i framtida historisk verksamhet är det ju alltid bra om man undviker att förvränga i onödan :-)

Olycka - - - "fellagd växel"

av Hans XH Karlsson, Thursday, January 17, 2019, 11:05 (1916 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Skulle för övrigt vilja ifrågasätta orsaksbeskrivningen ”fellagd växel” som tycks förekomma oproportionerligt ofta i dessa sammanhang. Att man verkligen lagt en växel i fel läge vid tågvägsklargöringen måste väl ändå vara mycket sällsynt; vanligare måste väl ha varit att man förbisett växelns från början felaktiga läge dvs ”bristfällig tågvägsinspektion” eller något sådant?


Javisst, "fellagd växel" ska rimligen inte tolkas som "en växel lades i fel läge i samband med tågvägsklargöring", utan snarare som "utebliven/bristfällig tågvägsinspektion ledde till att en växel i fel läge inte upptäcktes".
/up


Tack! Då kanske t ex "växel som låg fel" vore ett bättre sätt att uttrycka det om man nu vill hålla sig mycket kortfattad. Nå, jag räknar inte med att hela världen skall ställa om sig retroaktivt men i framtida historisk verksamhet är det ju alltid bra om man undviker att förvränga i onödan :-)

Jag uppfattar det inte alls som en förvrängning utan som gängse språkbruk att tala om en fellagd växel i detta sammanhang. En växel ligger ju i ena eller andra läget (ja den kan ju hamna i mellanläge också). Antingen ligger den rätt eller fel för tåget.
En fellagd växel kan alltså förekomma utan att någon har lagt om den just för det aktuella tåget men någon gång har ju växeln lagts om så en växel är alltid lagd i någon riktning (eller undantagsvis i mellanläge).
För att få den betydelse du tolkar, att växeln lagts om felaktigt just för detta tåg, skulle man snarare använt uttrycket felaktigt omlagd växel.

Som jag använder språket är en fellagd växel en som intar felaktigt läge för den aktuella rörelsen medan en felaktigt omlagd växel snarare då har lagts om felaktigt inför den aktuella rörelsen.
Men jag har inte gjort någon direkt undersökning av om språkbruket kan variera över landet. Ofta får man se till sammanhanget för att exakt förstå innebörden men just detta uttryck fellagd växel tolkade jag spontant på ett helt annat sätt än du.