Orientexpressen (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Thursday, January 17, 2019, 17:25 (1919 dagar sedan)

Sitter och kikar på Orientexpressen i Youtube från Venedig till London, härligt att se, eleganta vagnar från gamla Wagon-Lits och en elegans som saknar motstycke i vår moderna tid.

Tåget har som bekant varit i Sverige och Stockholm på visit med mycken om och men inför detta.
Går routen att göra om med Stockholm som slutdestination sommartid, vi har en vacker huvudstad i vårt land att bjuda turisterna.

Vad jag förstår är det största problemet Öresundsbron och Danmark med högre linjespänning, eller tågfärjeväxlingen i Trelleborg där man är tvungen att dela tågsättet.
Vad är det mer för problem kan man undra, andra Europeiska länder(utom England) kan klara det.

OrientexpressenÄr

av jhje, Friday, January 18, 2019, 00:40 (1919 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Är Orientexpressen ett tåg? Säkert säger många! men för mig är det dyrt rullande lyxhotell och det kräver nog sina "guldkort" för å få köpt biljett. Kostnad? 10000 per dag.
Jag tar hellre en "Emma" med gamla goa vagnar

OrientexpressenÄr

av Merlin, Friday, January 18, 2019, 22:24 (1918 dagar sedan) @ jhje

Är Orientexpressen ett tåg? Säkert säger många! men för mig är det dyrt rullande lyxhotell och det kräver nog sina "guldkort" för å få köpt biljett. Kostnad? 10000 per dag.
Jag tar hellre en "Emma" med gamla goa vagnar

Många vill hellre åka skönt än att ha skrot som drar.
Sveriges värsta/sämsta lok.

OrientexpressenÄr

av Överkörmästaren, Friday, January 18, 2019, 23:20 (1918 dagar sedan) @ Merlin

Är Orientexpressen ett tåg? Säkert säger många! men för mig är det dyrt rullande lyxhotell och det kräver nog sina "guldkort" för å få köpt biljett. Kostnad? 10000 per dag.
Jag tar hellre en "Emma" med gamla goa vagnar


Många vill hellre åka skönt än att ha skrot som drar.
Sveriges värsta/sämsta lok.

Vad har det med åkupplevelsen att göra?

(Och vad i all sin dar skulle en Ma ha i Orientexpressen att göra? Ni är knäppa!) :-D

OrientexpressenÄr

av Gunnar Olson, Saturday, January 19, 2019, 07:35 (1918 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Är Orientexpressen ett tåg? Säkert säger många! men för mig är det dyrt rullande lyxhotell och det kräver nog sina "guldkort" för å få köpt biljett. Kostnad? 10000 per dag.
Jag tar hellre en "Emma" med gamla goa vagnar


Många vill hellre åka skönt än att ha skrot som drar.
Sveriges värsta/sämsta lok.


Vad har det med åkupplevelsen att göra?

Vissa äldre ellok drog ryckigt. Efter just Ma har jag inte upplevt det, men däremot efter någon/några D- och H-variant(er).

OrientexpressenÄr

av 53 Wadsten, Saturday, January 19, 2019, 10:39 (1917 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Rc1 1007 drar väl mjukt. Det är som väl är fortfarande Lokförare vid spakarna.

OrientexpressenÄr

av IH, Saturday, January 19, 2019, 12:03 (1917 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Efter Hg har jag aldrig åkt. Men jag har åkt pendeltåg i Stockholm med B6-vagnar med Du i var ände. Det var ryckigt. Det gick lungnare med Da-lok som användes senare.

Efter Ma-lok har jag heller aldrig åkt. Men jag har åkt efter F-lok som har liknande reglerutrustning som Ma. De gick lungt. X5 och X8-motorvagnarna hade liknande reglerutrustning som Ma.

SJ testade ju på Df-loket en annan reglerurustning. Jag tror det var så att man hade kvar 16 körlägen men reglerade de två motorerna olika i s k halvlägen. D v s att när man reglerade upp eller ned så reglerades den ena motorn först och den andra senare. De här halvlägena gjorde att man fick 31 körlägen istället för 16. Var det lätta tåg så kunde man starta med en motor för att få mindre ryckig start. Med det startläget så hade man 32 körlägen. Ofta ser man i text att Df-loket har 31½ körlägen. Det halva körläget är att man vid lätta tåg kunde starta med bara halv effekt. Någon generation av O-loken hade halvlägen så varje lokdel regerades upp olika.

OrientexpressenÄr

av 53 Wadsten, Saturday, January 19, 2019, 12:48 (1917 dagar sedan) @ IH

Har åkt nattåg efter Ma med tåg 852 Stockholm-Sundsvall-Östersund-Storlien, detta var 1980-83,
Rc drog till sundsvall, sedan tog Ma över, maskinerna gick väldigt mjukt.

OrientexpressenÄr

av Göran Sohlberg, Saturday, January 19, 2019, 16:00 (1917 dagar sedan) @ IH

det är inte fel på loken, utan föraren som kör.

OrientexpressenÄr

av 53 Wadsten, Saturday, January 19, 2019, 16:19 (1917 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Gammal gubbe från Ånge:-D med skinnsmula(från Ånge sko och Läderfabrik) på skallen samt riktig "Snugga" i käften, då märker man inte om tåget rör sig eller står still.

OrientexpressenÄr!Ma-lok!

av Merlin, Saturday, January 19, 2019, 18:44 (1917 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Första uppkopplingsläget på Ma-lok är läge 4.
Läge 1-3 är borttagna så det blir ryck i hela tåget när man drar igång så skyll inte på Lokförarna!

OrientexpressenÄr!Ma-lok!

av 53 Wadsten, Saturday, January 19, 2019, 22:04 (1917 dagar sedan) @ Merlin

Varför kopplat bort dessa lägen??

OrientexpressenÄr!Ma-lok!

av Merlin, Sunday, January 20, 2019, 05:50 (1917 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Varför kopplat bort dessa lägen??

Vad jag hört är att läge 1-3 knappt drog igång tåget så föraren kopplade upp lite extra och det vad jag hört så har tillbud hänt pga loket accelererade för fort.

OrientexpressenÄr!Ma-lok!

av 53 Wadsten, Sunday, January 20, 2019, 10:02 (1917 dagar sedan) @ Merlin

För snabb uppkoppling=ryck i tåget, huvudbrytaren löser ut. Ett tåg skall allttid "sträckas" vid igångsättning.

OrientexpressenÄr!Ma-lok!

av Överkörmästaren, Sunday, January 20, 2019, 10:59 (1916 dagar sedan) @ 53 Wadsten

För snabb uppkoppling=ryck i tåget, huvudbrytaren löser ut. Ett tåg skall allttid "sträckas" vid igångsättning.

Ett problem är väl att med ett starkt lok går det att göra ganska ordentliga ryck utan att huvudbrytaren löser ut, i värsta fall spårar någon vagn ur eller någon ramlar omkull.

OrientexpressenÄr!Ma-lok!

av 53 Wadsten, Sunday, January 20, 2019, 15:46 (1916 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det krävs litet "Finlir" som handen på en kvinna.

OrientexpressenÄr!Ma-lok!

av Björn Öman, Sunday, January 20, 2019, 20:38 (1916 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Den allra mjukaste starten av ett persontåg jag har sett var i Norge. På Ål station 1962. Jag skulle åt Oslohållet, hade haft en vintersportvecka i Ål. Ett långt persontåg på väg åt andra hållet bytte lok från el till ånga eftersom elektrifieringen av Bergensbanen hade kommit just dit. Jag stod alldeles bredvid tåget, fascinerad av ångtåget redan då. HELT OMÄRKBART var tåget plötsligt i rörelse, utan att man hade märkt startögonblicket. Ångan hade släppts på så försiktigt. Känslig lokförare!!! Det var annat än Stockholms tunnelbana det! :-D

OrientexpressenÄr!Ma-lok!

av Överkörmästaren, Sunday, January 20, 2019, 21:56 (1916 dagar sedan) @ Björn Öman

Den allra mjukaste starten av ett persontåg jag har sett var i Norge. På Ål station 1962. Jag skulle åt Oslohållet, hade haft en vintersportvecka i Ål. Ett långt persontåg på väg åt andra hållet bytte lok från el till ånga eftersom elektrifieringen av Bergensbanen hade kommit just dit. Jag stod alldeles bredvid tåget, fascinerad av ångtåget redan då. HELT OMÄRKBART var tåget plötsligt i rörelse, utan att man hade märkt startögonblicket. Ångan hade släppts på så försiktigt. Känslig lokförare!!! Det var annat än Stockholms tunnelbana det! :-D

De svenska nattågen startas oftast mycket försiktigt. (Däremot tycks de ofta ha dåligt dragna koppel!)

Ma-lok och Mg-lok

av Bertil Bengtsson, Sunday, January 20, 2019, 17:29 (1916 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nu är vi ju OT, men ändå. Ma ryckte igång; loket "tog sats", nästan med ett "skutt". Föregångaren Mg smög igång; jag var i början på 50-talet förundrad över hur drivanordningen sakta, sakta, sakta, började röra sig. Det tog nog en sekund, eller ett par, innan de sedan också började få snurr på hjulen. Det gick att köra HUR SAKTA SOM HELST med en Mg, men inte med Ma. Men när en Ma väl startat, var det sedan mjuk körning. Inga ryck.
Berra

OrientexpressenÄr

av Svante Andersson, Saturday, January 19, 2019, 12:16 (1917 dagar sedan) @ Merlin

Många vill hellre åka skönt än att ha skrot som drar.
Sveriges värsta/sämsta lok.

Ovanstående skrivet av en som förkroppsligar Stenmarks lag No:2!

SA

OrientexpressenÄr

av jhje, Saturday, January 19, 2019, 09:49 (1918 dagar sedan) @ jhje

Kollade på en researrangör: 2 dagars resa i delade kupe 28500/person 56".
Angående Emma, så kommer jag en resa med 94:an och då backarna efter Forsmo vilket behagligt drag man upplevde. På den gick väl tåg 94 med 16 vagnar?

Orientexpressen

av bertilb, Saturday, January 19, 2019, 17:02 (1917 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hej
Det är rätt märkligt att ett inlägg och ett svar om Orientexpressen kan
Innebära en så märklig diskussion om loks ryckighet ….
För att återknyta till Orientexpressen så är det väl knappast troligt att den lyxiga
Orientexpressen mellan Paris och Venedig skulle besöka Stockholm .
Däremot har ett tåg med Wagon-Lits bolagets sovvagnar besökt .sverige under 80-talet .
Jag såg det i Uppsala när det var på väg till Narvik . Det var ett tåg med lite blandad
Sammansättning det medförde bl.a Panoramavagnar från TEE-tåget Reingold , som ju
Senare kom att köpas av Tågkompaniets Norrlandståg år 2000. Jag tror att det var ett
Tåg som ägdes av en tysk eller schweizisk resebyrå som ordnade denna lilla tripp.
Tågets dragare var ett Rc-lok.
Hälsningar
Bertil
Uppsala

Orientexpressen

av 53 Wadsten, Saturday, January 19, 2019, 18:44 (1917 dagar sedan) @ bertilb

Försök åtminstone att undersöka möjligheten för "Orientexpressen" att låta turisterna anlända till vår vackra huvudstad met Tåg.

Inom skandinavien tänker jag mig routen Berlin-Sassnitz-Trelleborg-Stockholm, nordgång
Cst-Malmö-København-Hamburg-Paris. Bara ett exempel, routen för tåget är kanske någon annan väg, det vet ni andra bättre.

Orientexpressen

av morrgan, Saturday, January 19, 2019, 19:30 (1917 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Försök åtminstone att undersöka möjligheten för "Orientexpressen" att låta turisterna anlända till vår vackra huvudstad met Tåg.

Inom skandinavien tänker jag mig routen Berlin-Sassnitz-Trelleborg-Stockholm, nordgång
Cst-Malmö-København-Hamburg-Paris. Bara ett exempel, routen för tåget är kanske någon annan väg, det vet ni andra bättre.

Vill något kommersiellt järnvägsföretag i Europa komma till Sverige med ett lyxtåg, så finns det svenska järnvägsföretag som kan hjälpa dem med detta i Sverige. Man får bara betala vad det kostar, och det är sist resenärerna som får betala detta.

Orientexpressen

av ztenlund, Saturday, January 19, 2019, 19:46 (1917 dagar sedan) @ morrgan

Försök åtminstone att undersöka möjligheten för "Orientexpressen" att låta turisterna anlända till vår vackra huvudstad met Tåg.

Inom skandinavien tänker jag mig routen Berlin-Sassnitz-Trelleborg-Stockholm, nordgång
Cst-Malmö-København-Hamburg-Paris. Bara ett exempel, routen för tåget är kanske någon annan väg, det vet ni andra bättre.


Vill något kommersiellt järnvägsföretag i Europa komma till Sverige med ett lyxtåg, så finns det svenska järnvägsföretag som kan hjälpa dem med detta i Sverige. Man får bara betala vad det kostar, och det är sist resenärerna som får betala detta.

Ja, det var ju det Orientexpressen gjorde då tåget drogs av dubbla SJ Rc6. Däremot fick väl passagerarna transporteras på annat vis över Öresundsbron då tåget om jag inte missminner mig gick tomt där, draget av något godslok.

Orientexpressen

av 53 Wadsten, Saturday, January 19, 2019, 22:05 (1917 dagar sedan) @ morrgan

De som har råd betalar för denna lyx.

Orientexpressen – Orientexpressen i Sverige i april 2013

av Arne, Saturday, January 19, 2019, 20:37 (1917 dagar sedan) @ bertilb

Hej
Det är rätt märkligt att ett inlägg och ett svar om Orientexpressen kan
Innebära en så märklig diskussion om loks ryckighet ….
För att återknyta till Orientexpressen så är det väl knappast troligt att den lyxiga
Orientexpressen mellan Paris och Venedig skulle besöka Stockholm .
Däremot har ett tåg med Wagon-Lits bolagets sovvagnar besökt .sverige under 80-talet .
Jag såg det i Uppsala när det var på väg till Narvik . Det var ett tåg med lite blandad
Sammansättning det medförde bl.a Panoramavagnar från TEE-tåget Reingold , som ju
Senare kom att köpas av Tågkompaniets Norrlandståg år 2000. Jag tror att det var ett
Tåg som ägdes av en tysk eller schweizisk resebyrå som ordnade denna lilla tripp.
Tågets dragare var ett Rc-lok.
Hälsningar
Bertil
Uppsala

Men Bertilb, har du missat den fem dagar långa CIWL-resan med Orientexpresssen som gjordes mellan Venedig och Stockholm t.o.r. på våren i april år 2013?. Läs den här artikeln från Helsingborgs Dagblad, HD, på denna länk:

HD om Orientexpressen i Sverige april 2013

Observera att det finns ett klickbart bildgalleri med 11 bilder på tåget både exteriört och interiört vid besöket på stationen i Ängelholm på sidan med HD-artikeln.

Citat från HD-artikeln den 13 april 2013.
"När Orientexpressen nu vänder tillbaks från Stockholm till Venedig är det andra gången i världshistorien den kör genom Skåne. Men samma tåg som för 130 år sedan gjorde den första resan från Paris till Istanbul är det inte. Nuvarande tågsätt är ett hopplock av restaurerade vagnar från 20- och 30-talet. Ombord på resan finns 180 passagerare. Alla dessa förväntas enligt resebolagets hemsida "bära kavaj och slips" "och motsvarande fina klädesplagg för damerna" medan de inmundigar den fyrarättersmiddag som tillreds av ett gäng franska kockar. Men smakar det så kostar det. Fem dagars resa mellan den svenska huvudstaden och Venedig går lös på omkring 40 000 kronor."

Orientexpressen – Orientexpressen i Sverige i april 2013

av Lennart Petersen, Saturday, January 19, 2019, 22:05 (1917 dagar sedan) @ Arne

Det finns alltså ett antal ”Orientexpresståg” av lite skiftande kvalitet men det tåg som var i Sverige 2013 var det tåg från företaget VSOE ”Venice Simplon Orient Express” som väl får gälla som det varande i bäst skick. Det var månmiljonären James Sheerwood som blivit rik på containertafik som kom på att köppa upp gamla CIWL-vagnar och med stora kostnader renoveta upp dom till det skick dom var på 1920 och 1930 tal när det fortfarande gick en Oriemtexpress Paris-Istanbul (med anslutning från London) med mycket hög standard.
VSOE-tåget går normalt mellan Paris-Venedig och är populärt för den som vill kosta på sig något extra. Men ibland kör man på andra destinationer, någon gång om året brukar det bli den klassiska Paris-Istanbul men 2013 var det alltså Stockholm. Hur fina nu vagnarna nu än är så har dom inte slutna toaletter så det fanns väl lite att röja upp efter tåget....

Orientexpressen – Orientexpressen i Sverige i april 2013

av 53 Wadsten, Saturday, January 19, 2019, 22:10 (1917 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Bagatell i sammanhanget, slutet toasystem "GÅR" att installera i äldre vagnar.
Till och från Sverige som vill vara så mijööövänligt!! är man välkommen med FLYG!
Landsvägsbuss eller Bil, Tåg Nix.

Orientexpressen – Orientexpressen i Sverige i april 2013

av Lennart Petersen, Saturday, January 19, 2019, 22:47 (1917 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bagatell i sammanhanget, slutet toasystem "GÅR" att installera i äldre vagnar.
Till och från Sverige som vill vara så mijööövänligt!! är man välkommen med FLYG!
Landsvägsbuss eller Bil, Tåg Nix.

Och vad menar du med ”Tåg Nix” ? Det är väl ingen som blivit nekad komma hit och åka tåg. VSOE-tåget har ju de facto varit i Sverige och godkändes för trafik. Så vill man och bedömer att det är kommetsiellt ontressant (tillräckligt många betalar) så kan nog tåget komma tillbaks till Sverige.

Orientexpressen – Orientexpressen i Sverige i april 2013

av 53 Wadsten, Sunday, January 20, 2019, 00:02 (1917 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Orientexpressen med destination Stockholm, Skandinaviens huvudstad åtminstone enligt folkmängd.

Orientexpressen – Orientexpressen i Sverige i april 2013

av Lennart Petersen, Sunday, January 20, 2019, 01:45 (1917 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Orientexpressen med destination Stockholm, Skandinaviens huvudstad åtminstone enligt folkmängd.

Helt oomstritt torde det i vart fall vara Sveriges hivudstad. Men vid besöket 2013 så passerade man i vart fall Köpenhamn, där var inlagt en natt på hotell om jag minns rätt och det skulle ju inte vara omöjligt att även få med Oslo.

Orientexpressen – Orientexpressen i Sverige i april 2013

av 53 Wadsten, Sunday, January 20, 2019, 09:59 (1917 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Stockholm:-) gäller

Orientexpressen – Orientexpressen i Sverige i april 2013

av Björn Arvidsson, Sunday, January 20, 2019, 12:08 (1916 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Såg arrangören någon ekonomi i att ordna resor till Stockholm med sina vagnar så skulle de göra det. Men tydligen ser de inget intresse eller lönsamhet med att köra dit.
Går ju inte att köra resor bara för att några som sitter hemma på kammaren tycker det, då får man se till att köpa biljett och åka med. Gäller alla typer av resor inte bara med orientexpressen

Orientexpressen – Orientexpressen i Sverige i april 2013

av bertilb, Sunday, January 20, 2019, 13:24 (1916 dagar sedan) @ Arne

Hej och tack
Denna resa har jag missat
ska läsa denbifogade länken
Bertil

Orientexpressen – Orientexpressen i Sverige i april 2013

av 53 Wadsten, Sunday, January 20, 2019, 15:50 (1916 dagar sedan) @ ztenlund

Rc-maskinerna skäms inte för sig precis. Vagnarna har stått uppställda i Upmarks vagnhall, invigd 1968 av GD, vilken såg till att den byggdes och inte stannade på ritbordet.