Ma-lok med tankvagnar 1972, bild (Fordon: lok)
[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-3abe3563ca1bd57cc1ba3d15a75c5db45c46bff3d1d93.jpg/version-fa9653f0b821f280b3c98a549ca1f14c/[/img]
av Ulfe, Tuesday, January 22, 2019, 08:06 (1883 dagar sedan)
[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-3abe3563ca1bd57cc1ba3d15a75c5db45c46bff3d1d93.jpg/version-fa9653f0b821f280b3c98a549ca1f14c/[/img]
av Mattias Jansson, Tuesday, January 22, 2019, 09:15 (1883 dagar sedan) @ Ulfe
Det ser ut att vara 830, det lok som krockade i Hinsnoret 2 juni 1980.
av -RB-, Tuesday, January 22, 2019, 12:16 (1883 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Snygg bild tagen före oron för vagnar utan tryckluftsbroms . Såvitt jag kan se är de 5 första tankvagnarna endast ledningsvagnar . Tack för bilderna du lägger ut .
mvh Rolf Berg
av Svante Andersson, Tuesday, January 22, 2019, 13:52 (1883 dagar sedan) @ -RB-
Snygg bild tagen före oron för vagnar utan tryckluftsbroms . Såvitt jag kan se är de 5 första tankvagnarna endast ledningsvagnar . Tack för bilderna du lägger ut .
mvh Rolf Berg
Har du röntgensyn? Är väl bara första vagnen man kan se något på?
SA
av el_vikingo, Tuesday, January 22, 2019, 14:01 (1883 dagar sedan) @ Svante Andersson
Utan att vara någon expert, tycker jag mig ana bromsmärkning genomgångsledning på flera av tankvagnarna.
// Håkan
av Kjell Friberg, Tuesday, January 22, 2019, 15:53 (1883 dagar sedan) @ el_vikingo
Det är bara vagn nummer 2 som med säkerhet har tryckluftbroms då den är en Tatravagn. Övriga synliga vagnar är Christian Olsson och de hörnmärken som syns tydligt anger enbart tryckluftledning.
av BJ, Tuesday, January 22, 2019, 15:58 (1883 dagar sedan) @ Kjell Friberg
Håller helt med Kjäll.
Så sugen man blir på tankvagnsbilder från 60-70 talet!
BJ
av -RB-, Tuesday, January 22, 2019, 20:04 (1883 dagar sedan) @ Svante Andersson
Nej ännu ingen röntgensyn men jag tycker mig (liksom andra) se hörnmärken med ett vitt streck inramat i svart som markerar genomgående tryckluftsledning . Och detta även på vagn 2 (höger om "P" vid BP-loggan) .
Däremot kan vagnarna ha mer eller mindre omfattande skruvbroms .
mvh Rolf Berg
av Kjell Friberg, Wednesday, January 23, 2019, 00:25 (1883 dagar sedan) @ -RB-
På vagn 2 går det att se den typiska tyska "ramen" som kännetecknar Tatravagnarna. BP var enda svenska ägare till dylika vagnar och samtliga är levererade med HiKG-broms. Inga bromsdemonteringar är kända. Att hörnmärkena är otydliga beror på att de är av den äldre smala typen
av bertilb, Tuesday, January 22, 2019, 19:04 (1883 dagar sedan) @ Ulfe
Hej och tack för fin bild på ett fint lok.
Skulle vara trevigt om någon har bild på Norrlandståg med Ma som dragare.
En av de finaste bilderna på Nordpilen är ju den som finns i SJ 100-årsbok
Och som finns i SJK 50bok , samma som ovan en men i beskuret skick.
Hälsningar
.bertil/Uppsala
av Alex, Tuesday, January 22, 2019, 20:21 (1883 dagar sedan) @ Ulfe
Notera också det brokiga gänget som står och hänger vid stolpen. Säkert där med anledning av det nya spårbygget. En har varselväst. Idag tämligen otänkbart. Mvh/Alex
av Stefan Skoglund, Tuesday, January 22, 2019, 20:32 (1883 dagar sedan) @ Ulfe
[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-3abe3563ca1bd57cc1ba3d15a75c5db45c46bff3d1d93.jpg/version-fa9653f0b821f280b3c98a549ca1f14c/[/img]
Fanns det vagnslastning av bränsle i Värtan ?
av Christer Fredriksson, Tuesday, January 22, 2019, 20:55 (1883 dagar sedan) @ Stefan Skoglund
Visst fanns det det!
av Alex, Tuesday, January 22, 2019, 23:13 (1883 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Från Samlingsportalen. Bilden är från 1976. Mvh/Alex
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB14823_10
av Stefan Skoglund, Wednesday, January 23, 2019, 11:51 (1882 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Visst fanns det det!
Var gick de här transporterna ?
Jag tänker som så att det borde ha varit ett hyfsat flöde från Göteborghamnarna (och raffinaderierna) så hur såg flödena ut ?
Jag har vid något tillfälle sett importsiffrorna för kol
men Gävle och som försörjde exv Falun och Borlänge var en stor ankomsthamn men
diesel, tyngre oljor och bensin ?
Det bör ha gått en hel del från Nynäshamn.
av johanmmolin, Wednesday, January 23, 2019, 19:09 (1882 dagar sedan) @ Stefan Skoglund
Finns det någon samlad kunskap om detta någonstans? Jag kom nämligen bums att tänka på
två andra flöden – det ena handlar om byggandet av Pampushamnen i Norrköping. Denna måste ju också haft ett uppområde att försörja.
Det andra gäller det faktum att så sent som på 50-talet (och troligen till början av 60-talet) gick oljetransporter till Jönköping med kanaltankbåtar från Göteborg, vad jag förstår såväl till Munksjö AB som till en pir med lokal oljedepå i östra Jönköping.
Det hade onekligen varit en intressant historik att läsa om hur oljeprodukter transporterades såväl till som i vårt land!
av Christer Fredriksson, Wednesday, January 23, 2019, 19:40 (1882 dagar sedan) @ johanmmolin
Även Örebro hade olje- och bensindepå med infrakt med båt från Stockholm via Hjälmare kanal och vidare från Örebro/Skebäck med tåg och lastbil där de flytande bränslena transporterades i mindres containers. Ahlmarks hette väl firman!
av Kjell Aghult, Thursday, January 24, 2019, 08:05 (1881 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Även Örebro hade olje- och bensindepå med infrakt med båt från Stockholm via Hjälmare kanal och vidare från Örebro/Skebäck med tåg och lastbil där de flytande bränslena transporterades i mindres containers. Ahlmarks hette väl firman!
Örebro oljehamn nedlades 1969 p g a uppgrundning, den sista nyttotrafiken på Hjälmaren. Karlstadsrederiet Ahlmarks ordnade "ersättningstrafik" i kombi från Göteborg. Den var ett av skälen till att Ör fick containerkran detta år. Containrarna gick i de direkta nattgodstågen
6704-6703 från Sävenäs (Mg-lok) och utgjorde i lastriktningen deras ca halva tontal. Under dagen distribuerade Svelast oljan till köpare i området Kopparberg-Askersund. Denna trafik upphörde 1978, då kontraktet gick ut. Ahlmarks omlade frakterna tii Vänerhamn?
Örebro kraftvärmeverk (Numera ägt av E.on) mottog från ca 1965 systemtåg med olja från Norrköping-Händelö. De gick bara under eldningssäsong och tillhörde de få "dispenstågen" under tågledarstrejken senvintern 1970/71. Oljan ersattes med tiden med kol och senare med dagens biobränsle (Som dock kommer från andra håll). Systemtågen rullar ännu.
av BD, Wednesday, January 23, 2019, 19:45 (1882 dagar sedan) @ johanmmolin
I mitten på 1950-talet distribuerades oljeprodukter från Vindskärsvarv i Sundsvall. Det var många tankvagnar varje dag. Antagligen försörjdes Mellansverige upp till Östersund från Vindskärsvarv.
av Anders.k., Thursday, January 24, 2019, 12:14 (1881 dagar sedan) @ BD
Har du skrivit fel årtal , bilderna kan inte vara från 50-talet ?
Sundsvall hade mycket trafik till Östersund en bit in på 90-talet, det kom även in en del från Norge.
M.V.H Anders.k.
av BD, Thursday, January 24, 2019, 18:06 (1881 dagar sedan) @ Anders.k.
Har du skrivit fel årtal , bilderna kan inte vara från 50-talet ?
Sundsvall hade mycket trafik till Östersund en bit in på 90-talet, det kom även in en del från Norge.
M.V.H Anders.k.
Nej, de bilderna är från 1990-talet. Nedanstående bilder däremot från ca 1961 - 63 togs vid de tidigare kolkajspåren.
[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Q-/Q12/502084-.jpg[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Q-/Q12/502084.jpg[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Q-/Q12/502554.jpg[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Q-/Q12/505483.jpg[/IMG]
av Anders.k., Saturday, January 26, 2019, 13:29 (1879 dagar sedan) @ BD
Tänkte det .
Tack för trevliga bilder.
Det rullar fortfarande några Svenska vagnar kvar i trafik, men dom är inte många.
Göteborg-Sävenäs i Sommras.
[img]http://godsvagnar.se/Index/Saml/686.JPG[/img]
M.V.H Anders.k.
av Anders.k., Thursday, January 24, 2019, 12:08 (1881 dagar sedan) @ johanmmolin
Finns det någon samlad kunskap om detta någonstans? Jag kom nämligen bums att tänka på
två andra flöden – det ena handlar om byggandet av Pampushamnen i Norrköping. Denna måste ju också haft ett uppområde att försörja.Det andra gäller det faktum att så sent som på 50-talet (och troligen till början av 60-talet) gick oljetransporter till Jönköping med kanaltankbåtar från Göteborg, vad jag förstår såväl till Munksjö AB som till en pir med lokal oljedepå i östra Jönköping.
Det hade onekligen varit en intressant historik att läsa om hur oljeprodukter transporterades såväl till som i vårt land!
Oljekrisen 1973/74 ändrade allt.
Tidigare hade varje bolag sin egen distribution , så det var mycket som åkte runt kors och tvärs, sedan ändrades det till gemensam distribution.
Även konsumtionen sjönk drastiskt ,volymerna halverades faktiskt.
[link=https://inis.iaea.org/collection/NCLCollectionStore/_Public/25/034/25034848.pdf]Nutek rapport[/link]
M.V.H Anders.k.
av Dåklart, Thursday, January 24, 2019, 08:23 (1881 dagar sedan) @ Ulfe
Oljetransporter till Östersund på 1970-talet troligtvis senare också, depå i Lungvik oljebolag
och till F4. Vagnar till Gulf:s depå i Ope, ett tågsätt per dag. En tankvagn 2-ax gick skytteltrafik till SJ Buss i Sveg.
av johanmmolin, Friday, January 25, 2019, 21:13 (1880 dagar sedan) @ Dåklart
Kunde man samla alla sådana små men otroligt värdefulla pusselbitar av det slag du presenterat, från hela Sverige, skulle man få en synnerligen spännande historia! Frågan är hur man håller ett sådant projekt vid liv ...
av S-O Johansson, Saturday, January 26, 2019, 21:16 (1879 dagar sedan) @ Ulfe
Undrar om det inte är ett extratåg? 1972 var jag fortfarande "Locospotter" och hade lite koll på lokomloppen via Tåg, Ånghwisslan och personliga kontakter. Vad jag kommer ihåg så hade Ma inga ordinarie turer söderut från Stockholm utan de Ma som angjorde Stockholm kom norrifrån och vände åter norrut. Det var stort att "Lapplandspilen" drogs av Ma till Norrköping under T71.
Frågan är ju mer vart det kan vara på väg? Bilden kan ju vara tagen under Q-perioden, industrisemestern, och då kunde ju andra omlopp gälla pga loköverskott.
av Ola Almquist, Saturday, January 26, 2019, 22:43 (1879 dagar sedan) @ S-O Johansson
[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-3abe3563ca1bd57cc1ba3d15a75c5db45c46bff3d1d93.jpg/version-fa9653f0b821f280b3c98a549ca1f14c/[/img]
Undrar om det inte är ett extratåg? 1972 var jag fortfarande "Locospotter" och hade lite koll på lokomloppen via Tåg, Ånghwisslan och personliga kontakter. Vad jag kommer ihåg så hade Ma inga ordinarie turer söderut från Stockholm utan de Ma som angjorde Stockholm kom norrifrån och vände åter norrut. Det var stort att "Lapplandspilen" drogs av Ma till Norrköping under T71.
Frågan är ju mer vart det kan vara på väg? Bilden kan ju vara tagen under Q-perioden, industrisemestern, och då kunde ju andra omlopp gälla pga loköverskott.
Jag tycker att det ser mer höstlikt ut. Slutet av september - början av oktober?
M.v.h.
Ola
av Alex, Sunday, January 27, 2019, 08:22 (1878 dagar sedan) @ Ola Almquist
Ma-lok var vid den här tiden fortfarande mycket vänliga i nattågen till Norrland från Stockholm. Borde rimligen funnits en del Ma-lok som hängde på Hagalund över dagen. Tåget kommer troligen från Värtan. Kanske hann man kanke med en kort oplanerad rutt i grannskapet. I Norrköping och Nyköping fanns fortfarande flygflottiljer som behövde mycket bränsle.
En liten not är också att den första stora oljekrisen i Sverige kom i oktober 1973 dvs. ett år senare.
av Nils-Eric Sääf, Sunday, January 27, 2019, 09:42 (1878 dagar sedan) @ Alex
Var det verkligen någon oljekris??? Jag bedrev eget måleri i Bräkne-Hoby och ansökte om Bensinkort för att kunna ta mej till jobben. Man skickade på mej kort så jag skulle kunnat köra runt både dag och natt i flera månader men behövde inte använda något alls.Jag har sparat ett i skrivbordslådan.
av Thomas K Ohlsson, Monday, January 28, 2019, 23:22 (1877 dagar sedan) @ Alex
Ma-lok var vid den här tiden fortfarande mycket vänliga i nattågen till Norrland från Stockholm. Borde rimligen funnits en del Ma-lok som hängde på Hagalund över dagen. Tåget kommer troligen från Värtan. Kanske hann man kanke med en kort oplanerad rutt i grannskapet. I Norrköping och Nyköping fanns fortfarande flygflottiljer som behövde mycket bränsle.
En liten not är också att den första stora oljekrisen i Sverige kom i oktober 1973 dvs. ett år senare.
Gick inte flygbränslet i speciella tankvagnar?
funderar
Thomas K Ohlsson
av jhje, Tuesday, January 29, 2019, 07:24 (1876 dagar sedan) @ Alex
Oljekrisen var 1956 I Suez. Då var det bilförbud på helgerna, bara taxi fick köra och då var tågen överfulla av resande.
1973 var Yum Kipur- kriget, då fick man ransoneringskort som aldrig blev använt