Ma-lok med tankvagnar 1972, bild (Fordon: lok)

av Ulfe @, Fagersta, tisdag, januari 22, 2019, 08:06 (608 dagar sedan)

[image]

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Mattias Jansson @, tisdag, januari 22, 2019, 09:15 (608 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Det ser ut att vara 830, det lok som krockade i Hinsnoret 2 juni 1980.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av -RB- @, tisdag, januari 22, 2019, 12:16 (608 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Snygg bild tagen före oron för vagnar utan tryckluftsbroms . Såvitt jag kan se är de 5 första tankvagnarna endast ledningsvagnar . Tack för bilderna du lägger ut .

mvh Rolf Berg

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Svante Andersson @, tisdag, januari 22, 2019, 13:52 (608 dagar sedan) @ -RB-

Snygg bild tagen före oron för vagnar utan tryckluftsbroms . Såvitt jag kan se är de 5 första tankvagnarna endast ledningsvagnar . Tack för bilderna du lägger ut .

mvh Rolf Berg

Har du röntgensyn? Är väl bara första vagnen man kan se något på?

SA

--
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av el_vikingo @, tisdag, januari 22, 2019, 14:01 (608 dagar sedan) @ Svante Andersson

Utan att vara någon expert, tycker jag mig ana bromsmärkning genomgångsledning på flera av tankvagnarna.
// Håkan

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Kjell Friberg @, tisdag, januari 22, 2019, 15:53 (608 dagar sedan) @ el_vikingo

Det är bara vagn nummer 2 som med säkerhet har tryckluftbroms då den är en Tatravagn. Övriga synliga vagnar är Christian Olsson och de hörnmärken som syns tydligt anger enbart tryckluftledning.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av BJ, tisdag, januari 22, 2019, 15:58 (608 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Håller helt med Kjäll.
Så sugen man blir på tankvagnsbilder från 60-70 talet!
BJ

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av -RB- @, tisdag, januari 22, 2019, 20:04 (608 dagar sedan) @ Svante Andersson

Nej ännu ingen röntgensyn men jag tycker mig (liksom andra) se hörnmärken med ett vitt streck inramat i svart som markerar genomgående tryckluftsledning . Och detta även på vagn 2 (höger om "P" vid BP-loggan) .
Däremot kan vagnarna ha mer eller mindre omfattande skruvbroms .
mvh Rolf Berg

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Kjell Friberg @, onsdag, januari 23, 2019, 00:25 (607 dagar sedan) @ -RB-

På vagn 2 går det att se den typiska tyska "ramen" som kännetecknar Tatravagnarna. BP var enda svenska ägare till dylika vagnar och samtliga är levererade med HiKG-broms. Inga bromsdemonteringar är kända. Att hörnmärkena är otydliga beror på att de är av den äldre smala typen

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av bertilb, tisdag, januari 22, 2019, 19:04 (608 dagar sedan) @ Ulfe

Hej och tack för fin bild på ett fint lok.
Skulle vara trevigt om någon har bild på Norrlandståg med Ma som dragare.
En av de finaste bilderna på Nordpilen är ju den som finns i SJ 100-årsbok
Och som finns i SJK 50bok , samma som ovan en men i beskuret skick.
Hälsningar
.bertil/Uppsala

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Alex @, tisdag, januari 22, 2019, 20:21 (608 dagar sedan) @ Ulfe

Notera också det brokiga gänget som står och hänger vid stolpen. Säkert där med anledning av det nya spårbygget. En har varselväst. Idag tämligen otänkbart. Mvh/Alex

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, tisdag, januari 22, 2019, 20:32 (608 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Fanns det vagnslastning av bränsle i Värtan ?

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Christer Fredriksson @, tisdag, januari 22, 2019, 20:55 (608 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Visst fanns det det!

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Alex @, tisdag, januari 22, 2019, 23:13 (607 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Från Samlingsportalen. Bilden är från 1976. Mvh/Alex

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB14823_10

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, onsdag, januari 23, 2019, 11:51 (607 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Visst fanns det det!

Var gick de här transporterna ?

Jag tänker som så att det borde ha varit ett hyfsat flöde från Göteborghamnarna (och raffinaderierna) så hur såg flödena ut ?

Jag har vid något tillfälle sett importsiffrorna för kol
men Gävle och som försörjde exv Falun och Borlänge var en stor ankomsthamn men
diesel, tyngre oljor och bensin ?

Det bör ha gått en hel del från Nynäshamn.

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av johanmmolin @, onsdag, januari 23, 2019, 19:09 (607 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Finns det någon samlad kunskap om detta någonstans? Jag kom nämligen bums att tänka på
två andra flöden – det ena handlar om byggandet av Pampushamnen i Norrköping. Denna måste ju också haft ett uppområde att försörja.

Det andra gäller det faktum att så sent som på 50-talet (och troligen till början av 60-talet) gick oljetransporter till Jönköping med kanaltankbåtar från Göteborg, vad jag förstår såväl till Munksjö AB som till en pir med lokal oljedepå i östra Jönköping.

Det hade onekligen varit en intressant historik att läsa om hur oljeprodukter transporterades såväl till som i vårt land!

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Christer Fredriksson @, onsdag, januari 23, 2019, 19:40 (607 dagar sedan) @ johanmmolin

Även Örebro hade olje- och bensindepå med infrakt med båt från Stockholm via Hjälmare kanal och vidare från Örebro/Skebäck med tåg och lastbil där de flytande bränslena transporterades i mindres containers. Ahlmarks hette väl firman!

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Kjell Aghult @, torsdag, januari 24, 2019, 08:05 (606 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Även Örebro hade olje- och bensindepå med infrakt med båt från Stockholm via Hjälmare kanal och vidare från Örebro/Skebäck med tåg och lastbil där de flytande bränslena transporterades i mindres containers. Ahlmarks hette väl firman!

Örebro oljehamn nedlades 1969 p g a uppgrundning, den sista nyttotrafiken på Hjälmaren. Karlstadsrederiet Ahlmarks ordnade "ersättningstrafik" i kombi från Göteborg. Den var ett av skälen till att Ör fick containerkran detta år. Containrarna gick i de direkta nattgodstågen
6704-6703 från Sävenäs (Mg-lok) och utgjorde i lastriktningen deras ca halva tontal. Under dagen distribuerade Svelast oljan till köpare i området Kopparberg-Askersund. Denna trafik upphörde 1978, då kontraktet gick ut. Ahlmarks omlade frakterna tii Vänerhamn?

Örebro kraftvärmeverk (Numera ägt av E.on) mottog från ca 1965 systemtåg med olja från Norrköping-Händelö. De gick bara under eldningssäsong och tillhörde de få "dispenstågen" under tågledarstrejken senvintern 1970/71. Oljan ersattes med tiden med kol och senare med dagens biobränsle (Som dock kommer från andra håll). Systemtågen rullar ännu.

Oljedistriution från Vindskärsvarv i Sundsvall

av BD @, onsdag, januari 23, 2019, 19:45 (607 dagar sedan) @ johanmmolin

I mitten på 1950-talet distribuerades oljeprodukter från Vindskärsvarv i Sundsvall. Det var många tankvagnar varje dag. Antagligen försörjdes Mellansverige upp till Östersund från Vindskärsvarv.

[image]

[image]

Oljedistriution från Vindskärsvarv i Sundsvall

av Anders.k. @, torsdag, januari 24, 2019, 12:14 (606 dagar sedan) @ BD

Har du skrivit fel årtal , bilderna kan inte vara från 50-talet ?

Sundsvall hade mycket trafik till Östersund en bit in på 90-talet, det kom även in en del från Norge.

M.V.H Anders.k.

Oljedistriution från Vindskärsvarv i Sundsvall

av BD @, torsdag, januari 24, 2019, 18:06 (606 dagar sedan) @ Anders.k.

Har du skrivit fel årtal , bilderna kan inte vara från 50-talet ?

Sundsvall hade mycket trafik till Östersund en bit in på 90-talet, det kom även in en del från Norge.

M.V.H Anders.k.

Nej, de bilderna är från 1990-talet. Nedanstående bilder däremot från ca 1961 - 63 togs vid de tidigare kolkajspåren.

[image]

[image]

[image]

[image]

Oljedistriution från Vindskärsvarv i Sundsvall

av Anders.k. @, lördag, januari 26, 2019, 13:29 (604 dagar sedan) @ BD

Tänkte det .
Tack för trevliga bilder.


Det rullar fortfarande några Svenska vagnar kvar i trafik, men dom är inte många.
Göteborg-Sävenäs i Sommras.
[image]


M.V.H Anders.k.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Anders.k. @, torsdag, januari 24, 2019, 12:08 (606 dagar sedan) @ johanmmolin

Finns det någon samlad kunskap om detta någonstans? Jag kom nämligen bums att tänka på
två andra flöden – det ena handlar om byggandet av Pampushamnen i Norrköping. Denna måste ju också haft ett uppområde att försörja.

Det andra gäller det faktum att så sent som på 50-talet (och troligen till början av 60-talet) gick oljetransporter till Jönköping med kanaltankbåtar från Göteborg, vad jag förstår såväl till Munksjö AB som till en pir med lokal oljedepå i östra Jönköping.

Det hade onekligen varit en intressant historik att läsa om hur oljeprodukter transporterades såväl till som i vårt land!

Oljekrisen 1973/74 ändrade allt.
Tidigare hade varje bolag sin egen distribution , så det var mycket som åkte runt kors och tvärs, sedan ändrades det till gemensam distribution.

Även konsumtionen sjönk drastiskt ,volymerna halverades faktiskt.

Nutek rapport

M.V.H Anders.k.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Dåklart, torsdag, januari 24, 2019, 08:23 (606 dagar sedan) @ Ulfe

Oljetransporter till Östersund på 1970-talet troligtvis senare också, depå i Lungvik oljebolag
och till F4. Vagnar till Gulf:s depå i Ope, ett tågsätt per dag. En tankvagn 2-ax gick skytteltrafik till SJ Buss i Sveg.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av johanmmolin @, fredag, januari 25, 2019, 21:13 (605 dagar sedan) @ Dåklart

Kunde man samla alla sådana små men otroligt värdefulla pusselbitar av det slag du presenterat, från hela Sverige, skulle man få en synnerligen spännande historia! Frågan är hur man håller ett sådant projekt vid liv ...

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av S-O Johansson @, lördag, januari 26, 2019, 21:16 (603 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Undrar om det inte är ett extratåg? 1972 var jag fortfarande "Locospotter" och hade lite koll på lokomloppen via Tåg, Ånghwisslan och personliga kontakter. Vad jag kommer ihåg så hade Ma inga ordinarie turer söderut från Stockholm utan de Ma som angjorde Stockholm kom norrifrån och vände åter norrut. Det var stort att "Lapplandspilen" drogs av Ma till Norrköping under T71.
Frågan är ju mer vart det kan vara på väg? Bilden kan ju vara tagen under Q-perioden, industrisemestern, och då kunde ju andra omlopp gälla pga loköverskott.

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, januari 26, 2019, 22:43 (603 dagar sedan) @ S-O Johansson

[image]


Undrar om det inte är ett extratåg? 1972 var jag fortfarande "Locospotter" och hade lite koll på lokomloppen via Tåg, Ånghwisslan och personliga kontakter. Vad jag kommer ihåg så hade Ma inga ordinarie turer söderut från Stockholm utan de Ma som angjorde Stockholm kom norrifrån och vände åter norrut. Det var stort att "Lapplandspilen" drogs av Ma till Norrköping under T71.
Frågan är ju mer vart det kan vara på väg? Bilden kan ju vara tagen under Q-perioden, industrisemestern, och då kunde ju andra omlopp gälla pga loköverskott.

Jag tycker att det ser mer höstlikt ut. Slutet av september - början av oktober?

M.v.h.
Ola

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av Alex @, söndag, januari 27, 2019, 08:22 (603 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ma-lok var vid den här tiden fortfarande mycket vänliga i nattågen till Norrland från Stockholm. Borde rimligen funnits en del Ma-lok som hängde på Hagalund över dagen. Tåget kommer troligen från Värtan. Kanske hann man kanke med en kort oplanerad rutt i grannskapet. I Norrköping och Nyköping fanns fortfarande flygflottiljer som behövde mycket bränsle.

En liten not är också att den första stora oljekrisen i Sverige kom i oktober 1973 dvs. ett år senare.

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, söndag, januari 27, 2019, 09:42 (603 dagar sedan) @ Alex

Var det verkligen någon oljekris??? Jag bedrev eget måleri i Bräkne-Hoby och ansökte om Bensinkort för att kunna ta mej till jobben. Man skickade på mej kort så jag skulle kunnat köra runt både dag och natt i flera månader men behövde inte använda något alls.Jag har sparat ett i skrivbordslådan.

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av Thomas K Ohlsson @, måndag, januari 28, 2019, 23:22 (601 dagar sedan) @ Alex

Ma-lok var vid den här tiden fortfarande mycket vänliga i nattågen till Norrland från Stockholm. Borde rimligen funnits en del Ma-lok som hängde på Hagalund över dagen. Tåget kommer troligen från Värtan. Kanske hann man kanke med en kort oplanerad rutt i grannskapet. I Norrköping och Nyköping fanns fortfarande flygflottiljer som behövde mycket bränsle.

En liten not är också att den första stora oljekrisen i Sverige kom i oktober 1973 dvs. ett år senare.

Gick inte flygbränslet i speciella tankvagnar?

funderar
Thomas K Ohlsson

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av jhje @, tisdag, januari 29, 2019, 07:24 (601 dagar sedan) @ Alex

Oljekrisen var 1956 I Suez. Då var det bilförbud på helgerna, bara taxi fick köra och då var tågen överfulla av resande.
1973 var Yum Kipur- kriget, då fick man ransoneringskort som aldrig blev använt

RSS-feed av trådar
powered by my little forum