Ma-lok med tankvagnar 1972, bild (Fordon: lok)

av Ulfe, Tuesday, January 22, 2019, 08:06 (1915 dagar sedan)

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-3abe3563ca1bd57cc1ba3d15a75c5db45c46bff3d1d93.jpg/version-fa9653f0b821f280b3c98a549ca1f14c/[/img]

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Mattias Jansson, Tuesday, January 22, 2019, 09:15 (1914 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Det ser ut att vara 830, det lok som krockade i Hinsnoret 2 juni 1980.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av -RB-, Tuesday, January 22, 2019, 12:16 (1914 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Snygg bild tagen före oron för vagnar utan tryckluftsbroms . Såvitt jag kan se är de 5 första tankvagnarna endast ledningsvagnar . Tack för bilderna du lägger ut .

mvh Rolf Berg

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Svante Andersson, Tuesday, January 22, 2019, 13:52 (1914 dagar sedan) @ -RB-

Snygg bild tagen före oron för vagnar utan tryckluftsbroms . Såvitt jag kan se är de 5 första tankvagnarna endast ledningsvagnar . Tack för bilderna du lägger ut .

mvh Rolf Berg

Har du röntgensyn? Är väl bara första vagnen man kan se något på?

SA

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av el_vikingo, Tuesday, January 22, 2019, 14:01 (1914 dagar sedan) @ Svante Andersson

Utan att vara någon expert, tycker jag mig ana bromsmärkning genomgångsledning på flera av tankvagnarna.
// Håkan

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Kjell Friberg, Tuesday, January 22, 2019, 15:53 (1914 dagar sedan) @ el_vikingo

Det är bara vagn nummer 2 som med säkerhet har tryckluftbroms då den är en Tatravagn. Övriga synliga vagnar är Christian Olsson och de hörnmärken som syns tydligt anger enbart tryckluftledning.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av BJ, Tuesday, January 22, 2019, 15:58 (1914 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Håller helt med Kjäll.
Så sugen man blir på tankvagnsbilder från 60-70 talet!
BJ

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av -RB-, Tuesday, January 22, 2019, 20:04 (1914 dagar sedan) @ Svante Andersson

Nej ännu ingen röntgensyn men jag tycker mig (liksom andra) se hörnmärken med ett vitt streck inramat i svart som markerar genomgående tryckluftsledning . Och detta även på vagn 2 (höger om "P" vid BP-loggan) .
Däremot kan vagnarna ha mer eller mindre omfattande skruvbroms .
mvh Rolf Berg

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Kjell Friberg, Wednesday, January 23, 2019, 00:25 (1914 dagar sedan) @ -RB-

På vagn 2 går det att se den typiska tyska "ramen" som kännetecknar Tatravagnarna. BP var enda svenska ägare till dylika vagnar och samtliga är levererade med HiKG-broms. Inga bromsdemonteringar är kända. Att hörnmärkena är otydliga beror på att de är av den äldre smala typen

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av bertilb, Tuesday, January 22, 2019, 19:04 (1914 dagar sedan) @ Ulfe

Hej och tack för fin bild på ett fint lok.
Skulle vara trevigt om någon har bild på Norrlandståg med Ma som dragare.
En av de finaste bilderna på Nordpilen är ju den som finns i SJ 100-årsbok
Och som finns i SJK 50bok , samma som ovan en men i beskuret skick.
Hälsningar
.bertil/Uppsala

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Alex, Tuesday, January 22, 2019, 20:21 (1914 dagar sedan) @ Ulfe

Notera också det brokiga gänget som står och hänger vid stolpen. Säkert där med anledning av det nya spårbygget. En har varselväst. Idag tämligen otänkbart. Mvh/Alex

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Stefan Skoglund, Tuesday, January 22, 2019, 20:32 (1914 dagar sedan) @ Ulfe

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-3abe3563ca1bd57cc1ba3d15a75c5db45c46bff3d1d93.jpg/version-fa9653f0b821f280b3c98a549ca1f14c/[/img]

Fanns det vagnslastning av bränsle i Värtan ?

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Christer Fredriksson, Tuesday, January 22, 2019, 20:55 (1914 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Visst fanns det det!

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Stefan Skoglund, Wednesday, January 23, 2019, 11:51 (1913 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Visst fanns det det!

Var gick de här transporterna ?

Jag tänker som så att det borde ha varit ett hyfsat flöde från Göteborghamnarna (och raffinaderierna) så hur såg flödena ut ?

Jag har vid något tillfälle sett importsiffrorna för kol
men Gävle och som försörjde exv Falun och Borlänge var en stor ankomsthamn men
diesel, tyngre oljor och bensin ?

Det bör ha gått en hel del från Nynäshamn.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av johanmmolin, Wednesday, January 23, 2019, 19:09 (1913 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Finns det någon samlad kunskap om detta någonstans? Jag kom nämligen bums att tänka på
två andra flöden – det ena handlar om byggandet av Pampushamnen i Norrköping. Denna måste ju också haft ett uppområde att försörja.

Det andra gäller det faktum att så sent som på 50-talet (och troligen till början av 60-talet) gick oljetransporter till Jönköping med kanaltankbåtar från Göteborg, vad jag förstår såväl till Munksjö AB som till en pir med lokal oljedepå i östra Jönköping.

Det hade onekligen varit en intressant historik att läsa om hur oljeprodukter transporterades såväl till som i vårt land!

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Christer Fredriksson, Wednesday, January 23, 2019, 19:40 (1913 dagar sedan) @ johanmmolin

Även Örebro hade olje- och bensindepå med infrakt med båt från Stockholm via Hjälmare kanal och vidare från Örebro/Skebäck med tåg och lastbil där de flytande bränslena transporterades i mindres containers. Ahlmarks hette väl firman!

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Kjell Aghult, Thursday, January 24, 2019, 08:05 (1913 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Även Örebro hade olje- och bensindepå med infrakt med båt från Stockholm via Hjälmare kanal och vidare från Örebro/Skebäck med tåg och lastbil där de flytande bränslena transporterades i mindres containers. Ahlmarks hette väl firman!

Örebro oljehamn nedlades 1969 p g a uppgrundning, den sista nyttotrafiken på Hjälmaren. Karlstadsrederiet Ahlmarks ordnade "ersättningstrafik" i kombi från Göteborg. Den var ett av skälen till att Ör fick containerkran detta år. Containrarna gick i de direkta nattgodstågen
6704-6703 från Sävenäs (Mg-lok) och utgjorde i lastriktningen deras ca halva tontal. Under dagen distribuerade Svelast oljan till köpare i området Kopparberg-Askersund. Denna trafik upphörde 1978, då kontraktet gick ut. Ahlmarks omlade frakterna tii Vänerhamn?

Örebro kraftvärmeverk (Numera ägt av E.on) mottog från ca 1965 systemtåg med olja från Norrköping-Händelö. De gick bara under eldningssäsong och tillhörde de få "dispenstågen" under tågledarstrejken senvintern 1970/71. Oljan ersattes med tiden med kol och senare med dagens biobränsle (Som dock kommer från andra håll). Systemtågen rullar ännu.

Oljedistriution från Vindskärsvarv i Sundsvall

av BD, Wednesday, January 23, 2019, 19:45 (1913 dagar sedan) @ johanmmolin

I mitten på 1950-talet distribuerades oljeprodukter från Vindskärsvarv i Sundsvall. Det var många tankvagnar varje dag. Antagligen försörjdes Mellansverige upp till Östersund från Vindskärsvarv.

[image]

[image]

Oljedistriution från Vindskärsvarv i Sundsvall

av Anders.k., Thursday, January 24, 2019, 12:14 (1912 dagar sedan) @ BD

Har du skrivit fel årtal , bilderna kan inte vara från 50-talet ?

Sundsvall hade mycket trafik till Östersund en bit in på 90-talet, det kom även in en del från Norge.

M.V.H Anders.k.

Oljedistriution från Vindskärsvarv i Sundsvall

av BD, Thursday, January 24, 2019, 18:06 (1912 dagar sedan) @ Anders.k.

Har du skrivit fel årtal , bilderna kan inte vara från 50-talet ?

Sundsvall hade mycket trafik till Östersund en bit in på 90-talet, det kom även in en del från Norge.

M.V.H Anders.k.

Nej, de bilderna är från 1990-talet. Nedanstående bilder däremot från ca 1961 - 63 togs vid de tidigare kolkajspåren.

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Q-/Q12/502084-.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Q-/Q12/502084.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Q-/Q12/502554.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/Q-/Q12/505483.jpg[/IMG]

Oljedistriution från Vindskärsvarv i Sundsvall

av Anders.k., Saturday, January 26, 2019, 13:29 (1910 dagar sedan) @ BD

Tänkte det .
Tack för trevliga bilder.


Det rullar fortfarande några Svenska vagnar kvar i trafik, men dom är inte många.
Göteborg-Sävenäs i Sommras.
[img]http://godsvagnar.se/Index/Saml/686.JPG[/img]


M.V.H Anders.k.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Anders.k., Thursday, January 24, 2019, 12:08 (1912 dagar sedan) @ johanmmolin

Finns det någon samlad kunskap om detta någonstans? Jag kom nämligen bums att tänka på
två andra flöden – det ena handlar om byggandet av Pampushamnen i Norrköping. Denna måste ju också haft ett uppområde att försörja.

Det andra gäller det faktum att så sent som på 50-talet (och troligen till början av 60-talet) gick oljetransporter till Jönköping med kanaltankbåtar från Göteborg, vad jag förstår såväl till Munksjö AB som till en pir med lokal oljedepå i östra Jönköping.

Det hade onekligen varit en intressant historik att läsa om hur oljeprodukter transporterades såväl till som i vårt land!

Oljekrisen 1973/74 ändrade allt.
Tidigare hade varje bolag sin egen distribution , så det var mycket som åkte runt kors och tvärs, sedan ändrades det till gemensam distribution.

Även konsumtionen sjönk drastiskt ,volymerna halverades faktiskt.

[link=https://inis.iaea.org/collection/NCLCollectionStore/_Public/25/034/25034848.pdf]Nutek rapport[/link]

M.V.H Anders.k.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av Dåklart, Thursday, January 24, 2019, 08:23 (1913 dagar sedan) @ Ulfe

Oljetransporter till Östersund på 1970-talet troligtvis senare också, depå i Lungvik oljebolag
och till F4. Vagnar till Gulf:s depå i Ope, ett tågsätt per dag. En tankvagn 2-ax gick skytteltrafik till SJ Buss i Sveg.

Ma-lok med tankvagnar 1972, bild

av johanmmolin, Friday, January 25, 2019, 21:13 (1911 dagar sedan) @ Dåklart

Kunde man samla alla sådana små men otroligt värdefulla pusselbitar av det slag du presenterat, från hela Sverige, skulle man få en synnerligen spännande historia! Frågan är hur man håller ett sådant projekt vid liv ...

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av S-O Johansson, Saturday, January 26, 2019, 21:16 (1910 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Undrar om det inte är ett extratåg? 1972 var jag fortfarande "Locospotter" och hade lite koll på lokomloppen via Tåg, Ånghwisslan och personliga kontakter. Vad jag kommer ihåg så hade Ma inga ordinarie turer söderut från Stockholm utan de Ma som angjorde Stockholm kom norrifrån och vände åter norrut. Det var stort att "Lapplandspilen" drogs av Ma till Norrköping under T71.
Frågan är ju mer vart det kan vara på väg? Bilden kan ju vara tagen under Q-perioden, industrisemestern, och då kunde ju andra omlopp gälla pga loköverskott.

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av Ola Almquist, Saturday, January 26, 2019, 22:43 (1910 dagar sedan) @ S-O Johansson

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-3abe3563ca1bd57cc1ba3d15a75c5db45c46bff3d1d93.jpg/version-fa9653f0b821f280b3c98a549ca1f14c/[/img]


Undrar om det inte är ett extratåg? 1972 var jag fortfarande "Locospotter" och hade lite koll på lokomloppen via Tåg, Ånghwisslan och personliga kontakter. Vad jag kommer ihåg så hade Ma inga ordinarie turer söderut från Stockholm utan de Ma som angjorde Stockholm kom norrifrån och vände åter norrut. Det var stort att "Lapplandspilen" drogs av Ma till Norrköping under T71.
Frågan är ju mer vart det kan vara på väg? Bilden kan ju vara tagen under Q-perioden, industrisemestern, och då kunde ju andra omlopp gälla pga loköverskott.

Jag tycker att det ser mer höstlikt ut. Slutet av september - början av oktober?

M.v.h.
Ola

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av Alex, Sunday, January 27, 2019, 08:22 (1910 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ma-lok var vid den här tiden fortfarande mycket vänliga i nattågen till Norrland från Stockholm. Borde rimligen funnits en del Ma-lok som hängde på Hagalund över dagen. Tåget kommer troligen från Värtan. Kanske hann man kanke med en kort oplanerad rutt i grannskapet. I Norrköping och Nyköping fanns fortfarande flygflottiljer som behövde mycket bränsle.

En liten not är också att den första stora oljekrisen i Sverige kom i oktober 1973 dvs. ett år senare.

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av Nils-Eric Sääf, Sunday, January 27, 2019, 09:42 (1909 dagar sedan) @ Alex

Var det verkligen någon oljekris??? Jag bedrev eget måleri i Bräkne-Hoby och ansökte om Bensinkort för att kunna ta mej till jobben. Man skickade på mej kort så jag skulle kunnat köra runt både dag och natt i flera månader men behövde inte använda något alls.Jag har sparat ett i skrivbordslådan.

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av Thomas K Ohlsson, Monday, January 28, 2019, 23:22 (1908 dagar sedan) @ Alex

Ma-lok var vid den här tiden fortfarande mycket vänliga i nattågen till Norrland från Stockholm. Borde rimligen funnits en del Ma-lok som hängde på Hagalund över dagen. Tåget kommer troligen från Värtan. Kanske hann man kanke med en kort oplanerad rutt i grannskapet. I Norrköping och Nyköping fanns fortfarande flygflottiljer som behövde mycket bränsle.

En liten not är också att den första stora oljekrisen i Sverige kom i oktober 1973 dvs. ett år senare.

Gick inte flygbränslet i speciella tankvagnar?

funderar
Thomas K Ohlsson

Ma-lok med extratåg? 1972, bild

av jhje, Tuesday, January 29, 2019, 07:24 (1908 dagar sedan) @ Alex

Oljekrisen var 1956 I Suez. Då var det bilförbud på helgerna, bara taxi fick köra och då var tågen överfulla av resande.
1973 var Yum Kipur- kriget, då fick man ransoneringskort som aldrig blev använt