Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA] (Fotografier/bildfrågor)

av jean, Thursday, January 24, 2019, 14:44 (1909 dagar sedan)

På Gamla Vykorts forum efterfrågas information om detta vykort. Någon som vet vad det kan vara för station/driftplats?

[image]

[image]

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA]

av Besc, Thursday, January 24, 2019, 17:13 (1909 dagar sedan) @ jean

Kanske Gällö?

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA]

av Dåklart, Thursday, January 24, 2019, 17:30 (1909 dagar sedan) @ Besc

Kan var Gällö men jag känner inte igen stationshuset.

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA]

av Anders Sandgren, Friday, January 25, 2019, 07:48 (1909 dagar sedan) @ Dåklart

Det är nog inte ett stationshus som syns vid vattentornet. Stationshuset, om det finns, ligger nog hitom bilden och vattentornet ligger i stationens utkant.
Jag tycker att loket verkar intressant, av längden att döma ett tanklok, troligen ramtanklok. Men det är svårt att bedöma. Rak skorsten och ångdomen långt fram. Var hade man sådana lok?

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA]

av Dag Bonnedal, Friday, January 25, 2019, 09:31 (1909 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag tycker att loket verkar intressant, av längden att döma ett tanklok, troligen ramtanklok. Men det är svårt att bedöma. Rak skorsten och ångdomen långt fram. Var hade man sådana lok?

Mitt första intryck var att det är en Pb, alltså med sadeltank och kolbox baktill.
Kan det vara en ledskenegnistsläckare som delvis gömmer sig framför sadeltanken? Men som du säger, även domens placering gör mig osäker.

Dag B

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA]

av Hans B Keller, Thursday, January 24, 2019, 19:28 (1909 dagar sedan) @ jean

Ängelsberg (SWB)?/HK

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA]

av Ulfe, Friday, January 25, 2019, 07:55 (1909 dagar sedan) @ Hans B Keller

Ängelsberg (SWB)?/HK

Nej det är inte Ängelsberg, har inte ett sådant vattentorn. Ludvika har ett vattentorn av den modellen.

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA]

av Harald, Friday, January 25, 2019, 11:30 (1909 dagar sedan) @ jean

På Gamla Vykorts forum efterfrågas information om detta vykort. Någon som vet vad det kan vara för station/driftplats?

[image]

[image]

Man ser infartssemaforen till vänster om vattentornet. Banan är alltså rak åtminstone några hundra meter utanför stationen. Det liksom andelen åkermark utesluter väl Ängelsberg. Huset är kanske en banvaktsstuga. Landsvägen som slingrar sig bredvid banan bortom huset verkar fortsätta häråt på andra sidan banan. Vägen närmast i bild är en mindre väg. Alltså bör det finnas en vägövergång i närheten av huset. Föremålen som syns hitom huset skulle kunna vara snöstaket.

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA]

av Mattias Jansson, Friday, January 25, 2019, 12:53 (1908 dagar sedan) @ Harald

På Gamla Vykorts forum efterfrågas information om detta vykort. Någon som vet vad det kan vara för station/driftplats?

[image]

[image]


Man ser infartssemaforen till vänster om vattentornet. Banan är alltså rak åtminstone några hundra meter utanför stationen. Det liksom andelen åkermark utesluter väl Ängelsberg. Huset är kanske en banvaktsstuga. Landsvägen som slingrar sig bredvid banan bortom huset verkar fortsätta häråt på andra sidan banan. Vägen närmast i bild är en mindre väg. Alltså bör det finnas en vägövergång i närheten av huset. Föremålen som syns hitom huset skulle kunna vara snöstaket.

Ängelsberg måste vara helt fel, mig veterligt ser det inte alls ut på det viset där. Stationen ligger väl längs sjön, inte strax bortom änden där, och någon oljeö finns inte riktigt i bilden heller, så Ängelsberg borde vara helt uteslutet på rent topografiska grunder.

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA]

av Carl Olof Mossberg, Monday, January 28, 2019, 16:21 (1905 dagar sedan) @ jean

Skönvik?

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA]

av Harald, Monday, January 28, 2019, 17:12 (1905 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Skönvik?

Inte särskilt likt och dessutom är nog fotot taget före 1925.

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA]

av Per-Olov Brännlund, Monday, January 28, 2019, 19:15 (1905 dagar sedan) @ Harald

Ornäs?

Järnvägsstation vid sjö - [VYKORTSFRÅGA] - havsvik?

av Oskar F, Monday, January 28, 2019, 20:45 (1905 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

De bara hällarna visar att bilden är från ett något kuperat kustnära område, under högsta kustlinjen. Inte omöjligt att det är en havsvik vi ser. Bangården verkar vara gedigen men man ser bara två genomgående spår i den rurala miljön, med större spåravstånd som kanske kan innehålla utbyggnadsmöjlighet. Var det vanligare för statsbanor än privatbanor?

Är det säkert att det är i Sverige, eller kan det även vara Norge eller Finland?

Järnvägsstation vid sjö - Prässebo

av Stefan Lindberg, Monday, January 28, 2019, 21:23 (1905 dagar sedan) @ jean

Det är Prässebo vid BJ som ligger mellan Göteborg och Trollhättan.

Järnvägsstation vid sjö - Prässebo

av Lennart Gustafsson, Monday, January 28, 2019, 21:26 (1905 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

Det är Prässebo vid BJ som ligger mellan Göteborg och Trollhättan.

Så måste det vara Stefan. Jag har för mej att Morrgan har visat bilder därifrån tidigare. :)

/Lennart

Prässebo Knappast troligt

av Sune Nylén, Tuesday, January 29, 2019, 01:13 (1905 dagar sedan) @ jean

när jag tittar på Eniro maps. Bodasjön vid Prässebo är inte så stor och har inte den formen. :-) Sune

Prässebo Knappast troligt - Jodå!

av Ola Almquist, Tuesday, January 29, 2019, 01:33 (1905 dagar sedan) @ Sune Nylén

när jag tittar på Eniro maps. Bodasjön vid Prässebo är inte så stor och har inte den formen. :-) Sune

En nutida bild finns på denna sida. Det vita huset syns tydligt.

Den ursprungliga bilden finns även här.

M.v.h.
Ola

Järnvägsstation vid sjö - [LÖST VYKORTSFRÅGA]

av jean, Tuesday, January 29, 2019, 06:35 (1905 dagar sedan) @ jean

Prässebo stämmer ju precis, tack alla för er hjälp!

Tar mig friheten och länkar in en bild från BJ's hemsida:

[image]

Järnvägsstation vid sjö - [LÖST VYKORTSFRÅGA]

av Anders Sandgren, Tuesday, January 29, 2019, 07:04 (1905 dagar sedan) @ jean

Då torde loket vara ett BJ litt K eller B, då jag möjligen skymtar ett mindre hjulhus troligast ett K.
Perspektivet gör att loket ser kortare ut och det som kan tolkas som utskjutande kolbox på ett tanklok är kolboxen på tendern.