Rc och Ra med varsitt persontåg 1972, 2 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Friday, January 25, 2019, 16:16 (1889 dagar sedan)

Lugnet har åter lagt sej mellan Älvsjö och Stuvsta, inga varselvästar inom synhåll.

[image]
Tågen får fortfarande samsas på det nya uppspåret, nerspåret är ännu ej klart.
Det finns tyvärr inga datum till dessa bilder.

[image]
Det här är ett av de första tågen på det nyinkopplade nerspåret vill min bror minnas.

Rc och Ra med varsitt persontåg 1972, 2 bilder

av Överkörmästaren, Friday, January 25, 2019, 16:46 (1889 dagar sedan) @ Ulfe

Härligt, Ra och norska vagnar, ett oslotåg månne? (Jo jag vet att norska vagnar kunde gå i andra tåg också, är dock helt okunnig om tidtabellerna!)

Rc och Ra med varsitt persontåg 1972, 2 bilder

av tobbe, Friday, January 25, 2019, 18:54 (1889 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ser ut att vara morgontåget till Oslo, eller eftermiddagståget?
tobbe

Rc och Ra med varsitt persontåg 1972, 2 bilder

av Alex, Saturday, January 26, 2019, 08:57 (1889 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det är förstås ett Oslotåg. Har glömt bort om det vara Sverigepilen eller Norgepilen som gick på morgonen. Jag kan inte påminna mig att norska vagnar gick i några andra än dessa två expresståg samt Skandiapilen och nattåget Oslo-Köpenhamn.

Jag får inte ihop det med uppspår och nedspår. Ser ut som Rc-loket går på uppspår och Ra-loket på nedspår.

Mvh/Alex

Rc och Ra med varsitt persontåg 1972, 2 bilder

av Ulfe, Saturday, January 26, 2019, 09:53 (1889 dagar sedan) @ Alex

Det är förstås ett Oslotåg. Har glömt bort om det vara Sverigepilen eller Norgepilen som gick på morgonen. Jag kan inte påminna mig att norska vagnar gick i några andra än dessa två expresståg samt Skandiapilen och nattåget Oslo-Köpenhamn.

Jag får inte ihop det med uppspår och nedspår. Ser ut som Rc-loket går på uppspår och Ra-loket på nedspår.

Mvh/Alex

Rc-loket går söderut på uppspåret, bilderna tagna från ungefär samma ställe nära kurvan vid Visätra Banvaktsstuga, mot Älvsjöhållet (se kabelkanal) hälsar Ulf och Björn

Rc och Ra med varsitt persontåg 1972, 2 bilder

av Carl Olof Mossberg, Saturday, January 26, 2019, 10:05 (1889 dagar sedan) @ Alex

Det är förstås ett Oslotåg. Har glömt bort om det vara Sverigepilen eller Norgepilen som gick på morgonen. Jag kan inte påminna mig att norska vagnar gick i några andra än dessa två expresståg samt Skandiapilen och nattåget Oslo-Köpenhamn.

Åkte detta år ofta till Stockholm på kvällen och då kunde man köpa kaffe och lefsa (eller macka med brunost) i den norska restaurangvagnen. Då bör tåget på bilden vara morgontåget Norgepilen. Eftermiddagståget från Stockholm hette Sverigepilen och hade, som jag minns det, endast (mestadels?) svenska vagnar.

Rc och Ra med varsitt persontåg 1972, 2 bilder

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Saturday, January 26, 2019, 13:05 (1888 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Det här är ett av de första tågen på det nyinkopplade nerspåret vill min bror minnas.

Samma lok passerade idag samma plats men på dagens fyrspår. Och med mig vid ratten.

Lindman