Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan (Fordon: allmänt)

av Gunnar D, Saturday, January 26, 2019, 19:23 (1915 dagar sedan)

[image]

SS/SL C2 2150 står nyreviderad utanför Hammarbyverkstaden 26 jan 1967.

Mvh Gunnar

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita band

av Oskar F, Saturday, January 26, 2019, 19:26 (1915 dagar sedan) @ Gunnar D

I takkanten vid förarhytterna finns vita band - har läst någon gång men glömt vad de betyder. Fullständig körutrustning?

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita band. Edit

av Leif B, Saturday, January 26, 2019, 20:02 (1915 dagar sedan) @ Oskar F

I takkanten vid förarhytterna finns vita band - har läst någon gång men glömt vad de betyder. Fullständig körutrustning?

Bandet i takkanten betyder "handikappsäte i denna vagnsände", d v s ett säte som var lite högre än de vanliga för att det skulle vara lättare att resa sig för den som var t ex gammal och stel. Först kostade man bara på ett högt säte (dubbelsäte) i vardera vagnänden men senare tillkom "handikappsäte" även i andra vagnänden. När alla vagnar hunnit få handikappsäte i båda ändra slutade man med de vita banden, men de försvann bara i den takt som ålade om vagnarna så det tog många år innan banden var bort på alla vagnar.

Det via eller gula bandet på ramens hörn betyder däremot fullständig körutrustning, som du var inne på. Från början hade alla C1 och C2 fullständig körutrustning (bl a HS = hyttsignal ≈ ATC) i båda hytter och var det enkelt att köra med alla möjliga tåglängder, t ex tre- och femvagnståg. Senare snålade man in på att underhålla HS i B-änden, jag tror att det var när vagnarna byggdes om för enmansbetjäning, "nya systemet" för dörrmanövering byggdes bara in i A-änden. Då var det inte heller längre meningsfullt att underhålla HS-utrustningen i B-änden.

Edit: däremot var körutrustningen B-hytten i övrigt intakt ända till slutet, så att man kunde köra därifrån vid rangering i depån. Tredje körläget var dock bortkopplat så att man inte skulle köra för fort utan HS. Om andra körläget var intakt ändå till slutet minns jag inte.

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita band. Edit

av Harald, Saturday, January 26, 2019, 20:22 (1915 dagar sedan) @ Leif B

Ska man vara noga så betydde gult hörn från 1965 att hytten var utrustad för enbemanning. Senare började man plocka bort utrustning ur B-hytterna för användning i nya vagnar. Några år senare höjdes driftbromstrycket och driftbromsen gjordes lastberoende. För att under övergången kunna skilja mellan ombyggda och ej ombyggda vagnar (som inte fick köras ihop) fick de ombyggda vagnarna vita hörn.

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita band. Edit

av Överkörmästaren, Sunday, January 27, 2019, 09:30 (1915 dagar sedan) @ Harald

Nya dörrmanöversystemet, och senare även tågradion, installerades väl uteslutande i A-hytterna. Som jag uppfattat det var det först efter tågradions införande (1968?) som B-hytterna inte fick gå som ledarhytt.

Det bör väl ha varit under 1970-talet som man började ta bort förarbromsventilerna i B-hytterna och ersätta dem med en strömställare för manövrering av bromsen vid rangering. Men vad jag aldrig har förstått är om man gjorde detta på de först ombyggda vagnarna, och först senare trappade upp det till att parkoppla vagnarna, eller om det var tvärtom, eller om det var lite gott och blandat.

F ö saknade väl även hälften av C1:orna HS-utrustning (och fick heller aldrig senare moderniseringar), men jag har glömt om det var 2001-2010 som saknade den eller om det var de som hade den!

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita band. Edit

av Micke A, Sunday, January 27, 2019, 10:27 (1915 dagar sedan) @ Överkörmästaren

2001 - 2010 saknade HS

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita band. C1 HS

av Leif B, Sunday, January 27, 2019, 10:53 (1915 dagar sedan) @ Micke A

2001 - 2010 saknade HS

På min tid saknade de HS men hade de aldrig haft HS eller hade den monterats ner vid något tillfälle för att användes till något annat?

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita band. C1 HS

av Överkörmästaren, Sunday, January 27, 2019, 11:04 (1915 dagar sedan) @ Leif B

2001 - 2010 saknade HS


På min tid saknade de HS men hade de aldrig haft HS eller hade den monterats ner vid något tillfälle för att användes till något annat?

På tidiga bilder av 2001 syns varken antenner eller tidmagnetventiler men det kan förstås i teorin bero på att HS-utrustningen levererades senare. Men det stod även om fenomenet i förhållandevis tidiga instruktioner (1957?) så jag tror att det saknades alltid.

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita band. C1 HS

av Anders Sandgren, Monday, January 28, 2019, 18:17 (1913 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag har läst att 2001-2010 bara fick gå som mellanvagnar efter 1957 då de saknade HS. Jag tror inte att den demonterades då men var det möjligen så att HS-utrustningen inte användes förrän de båda T-banesträckningarna slogs ihop 24/11-1957?
C1 2001-2003 ombyggdes förvisso till C2 men förutom 2003 som ombyggdes 1956 så skedde det inte förrän 1965 och då kan man fundera om det var så att elsystemet krävde större ombyggnation för HS som man inte ville kosta på vagnarna då den fortsatte att vara HS-lösa även som C2.

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita band. C1 HS

av Harald, Monday, January 28, 2019, 19:02 (1913 dagar sedan) @ Anders Sandgren

HS-systemet var i bruk från första början, men sträckan Sandsborg-Hökarängen var inte utrustad från början. Det fanns en kod som kopplade ur hyttsignalsystemet och visade signalbilden U i tablån. Det var tänkt att bli likadant på den yttre delen av Sturebybanan, men innan den öppnades ändrade man sig och installerade HS på alla trafikspår.

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita band. Edit

av Harald, Sunday, January 27, 2019, 10:46 (1915 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja, B-hytterna bör ha kunnat gå som ledarhytt om tåget hade tågvakt. Dock var det nog ovanligt. Heldagslinjerna gick ju med fyravagnsenheter med en A-hytt i var ände. I högtrafik gick två enheter hopkopplade, för övrigt ensamma. Sjuvagns insatståg kan teoretiskt ha gått med en B-hytt som ledarhytt fram till införandet av tågradion.

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - ... Nya systemet?

av Leif B, Sunday, January 27, 2019, 14:16 (1915 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nya dörrmanöversystemet, och senare även tågradion, installerades väl uteslutande i A-hytterna. Som jag uppfattat det var det först efter tågradions införande (1968?) som B-hytterna inte fick gå som ledarhytt.

Det bör väl ha varit under 1970-talet som man började ta bort förarbromsventilerna i B-hytterna och ersätta dem med en strömställare för manövrering av bromsen vid rangering. Men vad jag aldrig har förstått är om man gjorde detta på de först ombyggda vagnarna, och först senare trappade upp det till att parkoppla vagnarna, eller om det var tvärtom, eller om det var lite gott och blandat.

F ö saknade väl även hälften av C1:orna HS-utrustning (och fick heller aldrig senare moderniseringar), men jag har glömt om det var 2001-2010 som saknade den eller om det var de som hade den!

Kom "nya systemet" redan före 1968? Även C4 levererades (1960-67) väl utan nya systemet?

Jag tror mig ha hört att man parkopplade en del C2:or för att få loss HS-lådor till C8 när de byggdes. Man fick naturligtvis samtidigt loss koppel och förarbromsventiler. (De parkopplade C2:orna var f ö ljusgröna ända ner på långbalken. Senare målade en del C4:or ljusgröna ända ner, men de var inte parkopplade.)

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - ... Nya systemet?

av Harald, Sunday, January 27, 2019, 14:39 (1915 dagar sedan) @ Leif B

Nya dörrmanöversystemet, och senare även tågradion, installerades väl uteslutande i A-hytterna. Som jag uppfattat det var det först efter tågradions införande (1968?) som B-hytterna inte fick gå som ledarhytt.

Det bör väl ha varit under 1970-talet som man började ta bort förarbromsventilerna i B-hytterna och ersätta dem med en strömställare för manövrering av bromsen vid rangering. Men vad jag aldrig har förstått är om man gjorde detta på de först ombyggda vagnarna, och först senare trappade upp det till att parkoppla vagnarna, eller om det var tvärtom, eller om det var lite gott och blandat.

F ö saknade väl även hälften av C1:orna HS-utrustning (och fick heller aldrig senare moderniseringar), men jag har glömt om det var 2001-2010 som saknade den eller om det var de som hade den!


Kom "nya systemet" redan före 1968? Även C4 levererades (1960-67) väl utan nya systemet?

Om du med "nya systemet" menar dörrmanövrering för enmansdrift, så kom det förstås 1965 när man började med denna. Om de senast levererade C4 fick det nya systemet hos leverantören eller om SS monterade det efter leverans, vet jag inte. Så länge det förekom tågvakter måste vagnarna i alla fall ha båda systemen, eftersom tågvakten inte fick använda det nya systemet.

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - ... Nya systemet?

av Överkörmästaren, Sunday, January 27, 2019, 17:13 (1914 dagar sedan) @ Harald

Nya dörrmanöversystemet, och senare även tågradion, installerades väl uteslutande i A-hytterna. Som jag uppfattat det var det först efter tågradions införande (1968?) som B-hytterna inte fick gå som ledarhytt.

Det bör väl ha varit under 1970-talet som man började ta bort förarbromsventilerna i B-hytterna och ersätta dem med en strömställare för manövrering av bromsen vid rangering. Men vad jag aldrig har förstått är om man gjorde detta på de först ombyggda vagnarna, och först senare trappade upp det till att parkoppla vagnarna, eller om det var tvärtom, eller om det var lite gott och blandat.

F ö saknade väl även hälften av C1:orna HS-utrustning (och fick heller aldrig senare moderniseringar), men jag har glömt om det var 2001-2010 som saknade den eller om det var de som hade den!


Kom "nya systemet" redan före 1968? Även C4 levererades (1960-67) väl utan nya systemet?

Om du med "nya systemet" menar dörrmanövrering för enmansdrift, så kom det förstås 1965 när man började med denna. Om de senast levererade C4 fick det nya systemet hos leverantören eller om SS monterade det efter leverans, vet jag inte. Så länge det förekom tågvakter måste vagnarna i alla fall ha båda systemen, eftersom tågvakten inte fick använda det nya systemet.

Om man hade byggt in nya systemet redan i konstruktionsfasen hade man ju kunnat vara utan gamla systemet; det hade räckt att komplettera med lite fler knappar och nyare signallampor på samma sätt som på C6-C13. I stället valde man att ha kvar de klumpiga dörrmanövertavlorna med sina ålderdomliga mekaniska vippor m m, man tyckte väl att det var enklast.

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita och gula hörn?

av Leif B, Sunday, January 27, 2019, 15:26 (1915 dagar sedan) @ Harald

Ska man vara noga så betydde gult hörn från 1965 att hytten var utrustad för enbemanning. Senare började man plocka bort utrustning ur B-hytterna för användning i nya vagnar. Några år senare höjdes driftbromstrycket och driftbromsen gjordes lastberoende. För att under övergången kunna skilja mellan ombyggda och ej ombyggda vagnar (som inte fick köras ihop) fick de ombyggda vagnarna vita hörn.

Intressant! Under vilken period ställde man om driftbromstrycket? Jag har inget minne av någon sådan skillnad 1982 när jag började i Högdalen. Hur märktes C3 som hade ombyggd broms?

Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita och gula hörn?

av Harald, Sunday, January 27, 2019, 16:57 (1914 dagar sedan) @ Leif B

Ska man vara noga så betydde gult hörn från 1965 att hytten var utrustad för enbemanning. Senare började man plocka bort utrustning ur B-hytterna för användning i nya vagnar. Några år senare höjdes driftbromstrycket och driftbromsen gjordes lastberoende. För att under övergången kunna skilja mellan ombyggda och ej ombyggda vagnar (som inte fick köras ihop) fick de ombyggda vagnarna vita hörn.


Intressant! Under vilken period ställde man om driftbromstrycket?

Det var genomfört när jag började köra 1969 men på den här bilden, enligt uppgift från juli 1968, syns en C2 med gul hörnmarkering, så det bör ha varit 1968-69.
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=79049

Hur märktes C3 som hade ombyggd broms?

Det funderade jag också på. Tyvärr minns jag inte.