Oljeeldning SJ S1 1928 (Fordon: lok)

av chfahlgren @, torsdag, januari 31, 2019, 11:19 (525 dagar sedan)

Hej bästa järnvägsvänner!Med lite risk att bli tjatig,så har jag till er några följdfrågor angående 1928-maskinen.Förutom Vännäs och Bollnäs som staioneringsorter.Har S1 1928 gått på fler platser/orter än ovan nämnda?Var det vid
Östersund hvst som loket blev ombyggd från koleeldning till oljeeldning?Tackar på förhand och hoppas fler kanske nya på vårt forum också är intesserad av detta.
Med Varma Hälsningar i Ångans tecken
Carlhenry Fahlgren jvm-vän92 i Falun.

Oljeeldning SJ S1 1928

av Danne J @, fredag, februari 01, 2019, 00:04 (524 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej Carl-Henry!

Enligt de anteckningar från Weine Stenqvist som jag fått ta del av genom Conny Sernfalk, hittar jag bara placering vid 25:e ms från 1953-05-01. Stationeringsorter under tjänstgöringstiden finns inte med.

Ombyggnad till oljeeldning 1959 i Tb, torde vara Tillberga. En revision klass III A utfördes 1960-04-04, även det i Tb.

// Danne J

Oljeeldning SJ S1 1928 - Placering 1957.

av S-O Johansson @, fredag, februari 01, 2019, 14:06 (524 dagar sedan) @ Danne J

Hej Carl-Henry!

Enligt de anteckningar från Weine Stenqvist som jag fått ta del av genom Conny Sernfalk, hittar jag bara placering vid 25:e ms från 1953-05-01. Stationeringsorter under tjänstgöringstiden finns inte med.

Ombyggnad till oljeeldning 1959 i Tb, torde vara Tillberga. En revision klass III A utfördes 1960-04-04, även det i Tb.

// Danne J

25:e maskinsektionen hade ju huvudort i Borås och då borde loket ha varit placerat i antingen Borås eller Halmstad. Beroende på vilken ort som var hemstation för 25 ms S1-lok eller också var de uppdelade på orterna.
Enligt placeringslistan i Bertil Rehnbergs Ångloksminnen, Järnvägsminnen 7 så tillhörde loket 25 ms den 1 mars 1957. 8 S1 fanns då på 25 ms.

Oljeeldning SJ S1 1928

av Ulf Diehl @, lördag, februari 02, 2019, 13:06 (523 dagar sedan) @ Danne J

Det är samma revision. Intogs till Tillberga 19 maj 1959 från 21 ms -och lämnade Tillberga 4.4. 1960 efter 321 dagar (!!!). Skulle bli beredskapslok men oljeeldningen medförde att det överfördes till 13 ms istället i juni 1963.
Var finns loket nu, mitt sista notat är att det fanns i Sellinge, Kent och ägs av personer knutna till K&ESR?
Ulf Diehl

Oljeeldning SJ S1 1928

av Ulf Diehl @, lördag, februari 02, 2019, 13:31 (523 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Enligt en sökning så finns loket på Morris minor club of Kent uppställt på privat område. Någon som har en Morris Minor att låna ut?

Ulf Diehl

Oljeeldning S1 1928 Prov för oljefyrning av beredskapslok?

av BD @, lördag, februari 02, 2019, 15:13 (523 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Det är samma revision. Intogs till Tillberga 19 maj 1959 från 21 ms -och lämnade Tillberga 4.4. 1960 efter 321 dagar (!!!). Skulle bli beredskapslok men oljeeldningen medförde att det överfördes till 13 ms istället i juni 1963.
Var finns loket nu, mitt sista notat är att det fanns i Sellinge, Kent och ägs av personer knutna till K&ESR?
Ulf Diehl

Någonstans har jag "hört" eller "läst" att loket utrustades för eldning med tunnolja som prov för beredskapslok.
Det lär ha ansetts enklare att elda beredskapslok med tunnolja i stället för kol.

Oljeeldning S1 1928 Prov för oljefyrning av beredskapslok?

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, söndag, februari 03, 2019, 11:10 (522 dagar sedan) @ BD

Tunnolja = diesel?

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

Oljeeldning S1 1928 Prov för oljefyrning av beredskapslok?

av BD @, söndag, februari 03, 2019, 12:09 (522 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Tunnolja = diesel?

Antagligen D10/D32.

Oljeeldning SJ S1 1928

av chfahlgren @, måndag, februari 04, 2019, 15:53 (521 dagar sedan) @ Danne J

Stort tack till vännen Danne J och er övriga för hjälp att få uppgifter om SJ S1 1928.Vänliga Hälsningar Jvm-vän 92 i Falun,CalleFahlgren.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum