Vagnsynare, vad är det ? (Järnvägspersonal)

av Anders.k., Friday, February 01, 2019, 14:09 (1910 dagar sedan)

Har äntligen hittat en järnvägare i släkten.
Han började på TGOJ i Oxelösund 1903, först som kolvakt och sedan som vagnsynare, en tjänst som han blev kvar i väldigt länge.

Vad är då en vagnsynare för något ?

M.V.H Anders.k.

Kontroll av hjul

av Jonny Saljefeldt, Friday, February 01, 2019, 14:24 (1910 dagar sedan) @ Anders.k.

Har äntligen hittat en järnvägare i släkten.
Han började på TGOJ i Oxelösund 1903, först som kolvakt och sedan som vagnsynare, en tjänst som han blev kvar i väldigt länge.

Vad är då en vagnsynare för något ?

M.V.H Anders.k.

Det står lite i den här tråden i Postvagnen.

Vagnsyning

av Kjell Aghult, Friday, February 01, 2019, 15:15 (1910 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Vagnsyning omfattar mer än hjulringskontroll. En gammal arbetsordning upptar även tillsyn av v följande punkter :
1) Ev. varmgång
2) Ev. tjuvbroms
3) Bromsblock och bromsrörelse
4) Bärfjädrar
5) Ev. lastförskjutningar och lösa presenningar (Viktigt!)
6) Temperatur i kylvagnar med utomhustermometer

I mycket gamla tider utfördes syningen på större stationer av maskinavdelningens personal. På
60-talet vidareutbildade man växlingspersonalen till att utföra dessa kontroller, s k bangårdslag skapades.

Vagnsyning

av Kjell Aghult, Saturday, February 02, 2019, 11:56 (1909 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vagnsyning omfattar mer än hjulringskontroll. En gammal arbetsordning upptar även tillsyn av v följande punkter :
1) Ev. varmgång
2) Ev. tjuvbroms
3) Bromsblock och bromsrörelse
4) Bärfjädrar
5) Ev. lastförskjutningar och lösa presenningar (Viktigt!)
6) Temperatur i kylvagnar med utomhustermometer

I mycket gamla tider utfördes syningen på större stationer av maskinavdelningens personal. På
60-talet vidareutbildade man växlingspersonalen till att utföra dessa kontroller, s k bangårdslag skapades.

Som trafikelev i sista kullen (1967-1969)) pryade jag i ämnet Teknisk Vagntjänst hos kännaren "Lalle" Andersson, vagnförman i Hallsberg: Traska runt med honom och så "läsa reglementena" hemma. Vi hade en hel kartong till låns!

S k vagnshammare fanns: Vad jag trodde mig förstå ett vanligt hammarhuvud på ett extralångt
träskaft. Obligatorisk hjulringskontroll var då slopad i vart fall inländskt. Men
hammaren "togs ändå ibland med".

De s k vagnknackarna var säkert folk: Utan blinkning kunde de "sätta" en vagn mitt i
ett genomgående, säg, 40-vagnars godståg: Vid de fastställda mellanstationskontrollerna: Det gällde ju trafiksäkerhet och förseningen var tkl/tl sak att hantera. Denna särskilda funktion försvann dock från 60-talet och infogades i växlingstjänsten.

Man övergick oockså successivt från s k ringade hjul till s k helhjul (´tallrikshjul´).Så att just detta kontrollbehov bortföll. Här får mer informerade fortsätta!

Vagnsyning

av Lars-Göran Eriksson, Saturday, February 02, 2019, 13:17 (1909 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag tycker att Kjell Aghults inlägg stämmer bra med mina egna erfarenheter.

Själv fick jag utbildning i "Teknisk Vagntjänst" 19/9 - 6/10 1966, vid Malmö Vagnstation, Grundutbildning för vagnsynare enl träningsschema 112 tim.

På intyget är min tjänst Mb (Maskinbiträde)

Jag tillhörde förstås reservpersonalen "skubben" och fick därför tjänstgöra på olika ställen.

Vagnförlaget/Personvagnsbangården, Malmö C, Malmö F i regel bara på helgerna. Där synades ankommande vagnar från Köpenhamn. Jag kommer speciellt ihåg italienska (FS) som var lastade med frukt. Dessa vagnar i många fall utrustade med glidlager, man fick därför lossa på locket till lagerboxen för att undersöka om det fanns tillräckligt med olja och att smörjdynan verkade fungera. Vi hade också personliga klisterlappar som vi märkte vagnen med. Skulle det bli en varmgång i ett lager uppåt Småland, kunde man därför med klisterlappens hjälp gå tillbaka den som synat vagnen. En liten udda grej var att vi också skötte klaffen till Tågfärjan.
Fraktgodsmagasinet där fanns också en tjänst som synade och gjorde lite småreparationer på vagnarna.
Malmö Godsbangård (Mgb)
Där var det fortfarande uppdelat mellan "Maskin/Trafikpersonal". Vagnpersonalen tillhörde gamla maskin och vår uppgift var att syna o löskoppla ank tåg och koppla avg tåg, samt bromsprova. Växlarna som tillhörde gamla Trafiken, sprang med bromsskor och lade växelkloten till rätt spår, det var ännu inte automatiserat.

Jag flyttade från Malmö till Vännäs vid utgången av 1967. I Vännäs var upplägget lite annorlunda. Där skötte växlings-ps (trafiken) koppling/löskoppling medan vagnpersonalen (maskin) endast kopplade luftslangarna inför bromsprovet. Jag minns faktiskt vid något tillfälle att en växlare gick emellan och kopplade lok/vagn, sedan kröp jag in och kopplade luftslangarna, detta tillhörde förstås inte vanligheten.

Jag lämnade vagnsyningen 1969/70 för att börja som lokbiträde, det förekom på vissa ställen att lokb o stationär-ps hjälptes åt att bromsprova tåget även senare som lokförare hade vi till uppgift att utföra mellanstationssyning bl a på ARE-tåget i det sammanhanget var det också yttre termometrar som Kjell Aghult nämnde

Vagnsyning

av Anders.k., Sunday, February 03, 2019, 12:54 (1908 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Tack för alla svar, mycket intressant läsning.

Min släkting verkar ha gjort ett helt yrkesliv som vagnsynare, började som dom flesta på slutet av 1800-talet som dräng i ett par år innan det var flytt in till staden med en påbörjad familj.

Släktforskning är numera väldigt enkelt då dom mest kyrkböcker är inscannade på Riksarkivets sida.

M.V.H Anders.k.