Ur A Erikssons annotationsbok 1 - 15 februari 1969 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Friday, February 01, 2019, 20:52 (1883 dagar sedan)

Februari -69
000/000 ton – tågvikt/bromsvikt
00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar.
Tåg 9774 går en dag (lördag?) endast till Lycksele
så då blir det till att köra tillbaka till Vännäs eller Hällnäs med 9779.
8 feb en körning Sorsele – Slagnäs med 2 ax, 50 ton och detsamma tillbaka till Sorsele?
Växling mellan Storuman och Lycksele ger försening.
Några rejält kalla dagar.
Körs det timmer från Saxvattnet eftersom så pass många vagnar ställs/hämtas där under 1969?

4 feb temp -23, Blattnicksele -32, Sorsele -30
tåg 9780
Storuman 6.00, 8 ax, 93/38 ton, knr Hedkvist, lok T43 232
- Sorsele

tåg 9781
Sorsele, 5 min sen, 8 ax, 116/56 ton, knr Hedkvist, lok T43 232 /jordfel 3 gånger/
- Storuman, 25 min sen

5 feb temp -10
tåg 9775
Storuman 7.32, 22 ax, 178/134 ton, knr Hedkvist, lok T43 223
Barsele, /20 min sen, 20 ax, 167/123 ton
Lycksele, 30 ax, 236/186 ton, /krutv Bingebo?/
Hällnäs, /20 min sen
Tvärålund, 15 min/40 min sen
- Vännäs, 40 min sen

6 feb temp -10
tåg 9774
Vännäs 1.00/15 min sen, 52 ax, 653/337 ton, lok T43 210, /60 km/tim/
Tväråbäck, 15 min/20 min sen
Hällnäs, 20 min/25 min sen
Lycksele, 50 min/35 min sen, 24 ax, 315/140 ton
- Storuman, 35 min sen

8 feb temp -3
tåg 9780
Storuman 6.00/7 min sen, 12 ax, 134/70 ton, knr Hedkvist, lok T43 226
Blattnicksele, 10 ax, 107/52 ton
- Sorsele

tåg 28320
Sorsele, 10 min sen, 2 ax, 50/0 ton, knr Hedkvist, lok T43 226
- Slagnäs, 15 min sen

tåg 28321
Slagnäs, 17 min sen, 2 ax, 50/0 ton, knr Hedkvist, lok T43 226
- Sorsele, 17 min sen

tåg 9781
Sorsele, 75 min sen, 10 ax, 113/67 ton, knr Hedkvist, lok T43 226
- Storuman, 72 min sen

9 feb
pass tåg 5653 Storuman – Vännäs

10 feb temp -10, snö
tåg 9774
Vännäs 1.00, 32 ax, 323/190 ton, knr Jonsson, lok T43 223
Lycksele, /5 min sen, 66 ax, 544/341 ton
- Storuman, 18 min sen

12 feb temp -25
tåg 9777
Storuman, 30 ax, 203/151 ton, knr Holmgren, lok T43 231
Vojmån, /10 min sen, 16 ax, 182/88 ton
Vilhelmina, 10 min sen/ , 24 ax, 220/143 ton
Dorotea, 26 ax, 248/159 ton
- Hoting

tåg 9778
Hoting, 14 ax, 139/110 ton, knr Holmgren, lok T43 232
Dorotea, /5 min sen, 18 ax, 155/136 ton
Vilhelmina, 22 ax, 225/188 ton
- Storuman

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 28 februari 1969

av Staffan Eriksson, Friday, February 01, 2019, 20:54 (1883 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

17 feb temp -35
tåg 9775
Storuman 7.32/40 min sen, 42 ax, 373/263 ton, knr Hedkvist, lok T43 223
Långselberget, -9.35, 40 ax, 341/233 ton
Barsele, 60 min/72 min sen, 38 ax, 329/221 ton
Gunnarn, 70 min/80 min sen, /möte 5650/
Blåviksjön, 70 min/90 min sen
Lycksele, 82 min/35 min sen, 72 ax, 602/475 ton
- Vännäs, 17 min sen

18 feb temp -14
tåg 9774
Vännäs 1.00, 36 ax, 441/245 ton, lok T43 224
Lycksele, 14 ax, 185/70 ton
- Storuman

20 feb temp -23
tåg 9780
Storuman 6.00, 2 ax, 18/13 ton, knr Hedkvist, lok T43 232 /jordfel 1 gång/
- Sorsele

tåg 9781
Sorsele, 12 ax, 149/126 ton, knr Hedkvist, lok T43 232
Blattnicksele, 14 ax, 160/137 ton
- Storuman, /jordfel T43 232 anmälda; 31/1, 4/2, 11/2, 15/2, 20/2/

21 feb temp -30
tåg 9775
Storuman 7.32/140 min sen, 26 ax, 295/236 ton, knr Lundberg, lok T43 223,
(kan förseningen bero på kylan?)
Barsele, 165 min/175 min sen, 24 ax, 278/224 ton
Lycksele, 150 min/90 min sen, 42 ax, 412/327 ton /krutv/
Hällnäs, 75 min/108 min sen
- Vännäs, 80 min sen

22 feb temp -15
tåg 9774
Vännäs 1.00/28 min sen, 38 ax, 503/250 ton, lok T43 224
Tvärålund, 28 min/53 min sen, /möte 37869/
Hällnäs, /möte 7601/
- Lycksele, 60 min sen

tåg 9779
Lycksele, 11 min sen, 6 ax, 42/37 ton, lok T43 224
- Hällnäs
pass tåg 5650 Hällnäs – Storuman 47 min sen

24 feb temp -16
tåg 9777
Storuman 6.30, 6 ax, 51/26 ton, knr Hedkvist, lok T43 231
Vilhelmina, 14 ax, 98/83 ton
Dorotea, 30 ax, 338/185 ton
- Hoting

tåg 9778
Hoting, 70 ax, 517/411 ton, knr Hedkvist, lok T43 235
Dorotea, 38 ax, 313/217 ton
Vilhelmina, 32 ax, 205/158 ton
Lövliden, 14 ax, 114/93 ton
- Storuman

25 feb temp -6
tåg 9775
Storuman 7.32, 26 ax, 194/139 ton, knr Hedkvist, lok T43 223
Långselberget, -9.00, 28 ax, 205/149 ton
Gunnarn, 45 min/55 min sen, 34 ax, 240/173 ton
Lycksele, 30 min sen/ , 56 ax, 383/278 ton
- Vännäs

26 feb temp -10
tåg 9774
Vännäs 1.00/12 min sen, 58 ax, 640/375 ton, lok T43 257
Lycksele, 15 min sen/ , 40 ax, 428/268 ton
- Storuman
730 369 km

Ur A Erikssons annotationsbok 1 - 15 februari 1969

av Pelle Björkman, Sunday, February 03, 2019, 23:06 (1881 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Funderingen beträffande Saxvattnet: Kan ha varit ett beredskapsförråd som "omsattes".

Ur A Erikssons annotationsbok 1 - 15 februari 1969

av Per Helmerson, Wednesday, April 24, 2019, 17:28 (1801 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Angående Saxvattnet.
Mitt luddiga minne säger mig att det var mycket rundvirkeslastning i Saxvattnet vid denna tid.
Det var i starten av trätågstrafiken i samband med nedläggningen av timmerflottningen. Man använde ombyggda Gs-vagnar som jag tror hade litt Lpk?