Sommarens rälsbusstidtabell publicerad (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Heller, Monday, February 04, 2019, 21:20 (1902 dagar sedan)

Tidtabellen för Tjustbygdens Järnvägsförenings sommartrafik med rälsbussar på Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik finns nu publicerad på hemsidan:
[URL="http://smalsparet.se/sv/reseinformation/tidtabell"]http://smalsparet.se/sv/reseinformation/tidtabell[/URL]

Trafiken startar tisdag 18 juni och pågår till och med lördag 7 september. Upplägget liknar tidigare år, med lågtrafik i början och slutet av säsongen, och högtrafik under fem veckor i juli/augusti. Under lågtrafiken går det två tågpar på hela sträckan och under högtrafiken trafikeras hela banan med tre tågpar.

[IMG]http://www.heller.se/div/170910_Kristinebergsbadet_liten.jpg[/IMG]
[I]Rälsbusståg mot Västervik gör uppehåll vid Kristinebergsbadet sensommaren 2017.[/I]

Mer bilder från Smalspårsjärnvägen finns på [URL="http://www.facebook.com/smalsparet"]vår Facebooksida[/URL] - och på Instagram. Följ oss @smalsparsjarnvagen!

Blir det några ångloksdragna tåg?

av Christer Brimalm, Tuesday, February 05, 2019, 10:04 (1901 dagar sedan) @ Heller

Mycket trevligt med denna rälsbusstrafik. Det tycker jag är det närmaste man kommer att kunna få uppleva hur det var när det var reguljär trafik på våra smalspårsbanor ute i landet.

Om möjligt ännu trevligare är det dock för en ångloksentusiast som undertecknad när det går ångtåg mellan Västervik och Ankarsrum. Blir det några sådana till sommaren?

Blir det några ångloksdragna tåg?

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, February 05, 2019, 10:52 (1901 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Jag tycker mej förstått att intresset för Ånglok har svalnat betydligt. Men jag vill inte måla upp faan på väggen, det kanske kan bli ett ryck.

Blir det några ångloksdragna tåg?

av mamma Ulla, Tuesday, February 05, 2019, 11:02 (1901 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag tycker mej förstått att intresset för Ånglok har svalnat betydligt. Men jag vill inte måla upp faan på väggen, det kanske kan bli ett ryck.

[link=http://hwj.nu/sv/bli-medlem]Här finns info[/link] om hur du kan delta och hjälpa till i verksamheten, bl.a. underhåll och drift av ångloken.

Tjustbanans tåg går direkt Åtvidaberg - Västervik flera gånger per dag och resan tar en timme.

Blir det några ångloksdragna tåg?

av Wellington, Tuesday, February 05, 2019, 12:26 (1901 dagar sedan) @ mamma Ulla

Och som alternativ så kan ju Sääf sätta sig i sin 12 år gamla Sydkoreanska Kia och köra till Västervik om han inte vill vara beroende av tågtiderna....;-)!

Blir det några ångloksdragna tåg?

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, February 05, 2019, 14:23 (1901 dagar sedan) @ Wellington

Är du avundssjuk att jag har bil. Du kan få köpa den om du vill så åker jag färdtjänst istället.

Blir det några ångloksdragna tåg?

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, February 05, 2019, 14:20 (1901 dagar sedan) @ mamma Ulla

Snälla främmat , lägg dej inte i vad jag ska syssla med. Jag klarade att i höstas ÅKA fram och tillbaka med hjälp av snälla personer på smalan. Jag tar mej med rullatorn ut till bilen som är parkerad några meter från ytterdörren ,men vad jag skulle göra för nytta i VK det kanske du kan säga. Lika stor och katig som du verkar i truten ,lika Dålig är jag i benen. Det blir endast medlemsavgiften från mej.

Blir det några ångloksdragna tåg?

av Heller, Tuesday, February 05, 2019, 12:51 (1901 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Mycket trevligt med denna rälsbusstrafik. Det tycker jag är det närmaste man kommer att kunna få uppleva hur det var när det var reguljär trafik på våra smalspårsbanor ute i landet.

Om möjligt ännu trevligare är det dock för en ångloksentusiast som undertecknad när det går ångtåg mellan Västervik och Ankarsrum. Blir det några sådana till sommaren?

Det ser inte ut som att det blir någon ånglokstrafik i år, eftersom inget ånglok är körbart. Det jobbas dock på såväl S2p 3037 som på Np 3050, med målet att det ska gå att köra ånglok nästa år. Det är inte så att intresset har svalnat, som Sääf skriver, men andra fordonsprojekt har också tagit tid och resurser i verkstaden, och ibland tvingas man att prioritera.

Blir det några ångloksdragna tåg?

av Herbert Paalberg, Tuesday, February 05, 2019, 17:18 (1901 dagar sedan) @ Heller

Men andra besynnerliga beslut från styrelsens sida tidigare har dock fått mitt intresse för vattenkokare att förflyttas en aning västerut och lite normalare spårvidd (NJ) f.ö medlem där sedan 1968. F.ö finns lite österut en förträfflig trefotabana ute på Öjna efter en trevlig båtresa från Vk-Vy sommartid. Palle i Vika;-)

Blir det några ångloksdragna tåg?

av Hugo K, Tuesday, February 05, 2019, 19:13 (1901 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Men andra besynnerliga beslut från styrelsens sida tidigare har dock fått mitt intresse för vattenkokare att förflyttas en aning västerut och lite normalare spårvidd (NJ) f.ö medlem där sedan 1968. F.ö finns lite österut en förträfflig trefotabana ute på Öjna efter en trevlig båtresa från Vk-Vy sommartid. Palle i Vika;-)

Att prioritera lokomotorer kanske verkar lite konstigt ur en ångloksintresserad synpunkt, men för att kunna bedriva fortsatt trafik krävs ju även att man kan underhålla den bana man kör på. Nu säger jag inte att ånglok är olönsamma, men det finns ingen ekonomi i att köra ut slipers med 22:an bara för att man prioriterat bort lokomotorerna.

Att det inte blev så mycket ånglok förra året berodde kanske mer på torkan än på en ovilja att köra med ångloket. Blir det så torrt att man inte ens kan köra rälsbuss kan man ju glömma körning med ånglok.

Blir det några ångloksdragna tåg?

av Herbert Paalberg, Tuesday, February 05, 2019, 20:44 (1901 dagar sedan) @ Hugo K

Nu blandar du äpplen och päron Hugo, att köra fordon för underhåll av bana/linje skall givetvis göras med lämpligare fordon än ånglok. Det var andra aspekter jag syftade på när jag påpekade om konstiga styrelsebeslut tidigare. När jag var med och startade embryot (1967) till det som sedemera blev TJF så var det historiska perspektivet som vi skulle spegla från år 1879-1984 där våra kommande generationer skulle kunna uppleva en genuin och äkta upplevelse från järnvägens historia med samtida material för den aktuella tiden. Med detta menas också att gamla miljöer som försvunnit under åren skulle kunna återrestaureras med stöd av historiska bilder i sina ursprungliga miljöer. Själv tillhör jag den gamla generationen som växte upp med ångloksdragna tåg och är född och utmed gamla NVHJ och bodde mina första år utmed gamla VJ i Målilla. Hade även förmånen att jobba på smalan och åkt och kört det mesta av det rullande materialet. Åkt som passagerare med X1p Spä-(Hällerum)-Vib och även med Yo1p Hildingar och dess efterföljare Märsta Yco4p både på Södra och Norra (NVHJ) långt innan breddningen. Inte att förglömma Tp i både spruttåg och "Grytfoten". Hade inte W.Häggström i ett tidigt skede sparat undan NVHJ lok 22 med dithörande vagnar hade enligt min mening aldrig TJF funnits idag. Det var nämligen denna möjlighet att få restaurera upp maskinen till körbart skick som var den stora drivfjädern och ledstjärnan för oss i den ursprungliga startklungan och vid en betraktelse i backspegeln så lyckades vi över förväntan och denna mogulmaskin har gett oss underbara minnen i över 50 år. Jag skall inte dra upp vissa förehavande av tidigare styrelsebeslut som fick mig att avsluta verksamheten i TJF efter 50 år. Men summa summarum så var det ett mycket glatt och trevligt gäng då, men det har glesnat betydligt i leden av naturliga orsaker. Palle i Vika;-)

Sommarens rälsbusstidtabell publicerad

av AH, Tuesday, February 05, 2019, 22:21 (1900 dagar sedan) @ Heller

Vad tråkigt att läsa en hel del av inläggen om påhopp var vi är uppväxta och hur mycket fel vi gör i TJF styrelse. Men det är inte mycket ni vet egentligen om vår verksamhet eller mer än vad folk smutskastar oss med.
Anders Henriksson
TJF aktiv medl.

Sommarens rälsbusstidtabell publicerad

av Karlsson, Wednesday, February 06, 2019, 09:14 (1900 dagar sedan) @ AH

Jag vet i alla fall på ett ungefär hur mycket tid du lägger ner på att hålla igång trafikfordonen, tillsammans med flera andra. Det är många timmar, trots lång resväg. Tyvärr tar det ju tid från ångloksprojekten ibland men det är betydligt mer konstruktivt att hålla igång fordon så det kommer in pengar till verksamheten för att sedan när tid finnes fortsätta med andra projekt som på sikt ger utdelning. Det har testats förr att arbeta på det viset, även då med nästan uteslutande tillresta medlemmar som renoverat ångloken (egna och deponerade).

Sommarens rälsbusstidtabell publicerad

av Granis, Wednesday, February 06, 2019, 10:19 (1900 dagar sedan) @ AH

Nu får väl alla svara för sig själva, men inte tror jag det rör sig om "nåt kollektivt", typ. Eller nån särskild misstro mot nån särskild förening. Överhuvudtaget är det ju så att museiföreningarna nu existerat så länge, i flera fall vad gäller museibanor längre än "förebildbanorna" existerade som privatbanor i varje fall, att de insatser som gjordes på fordon och fasta anläggningar när de övertogs inte räcker längre. Alls.

Sedan var det ju dessutom så att i många fall kunde man ju överta mer eller mindre "nyckelfärdiga" anläggningar och fordon, som i "värsta fall" kunde renoveras (typ) under bar himmel i Sjövik, sådär. Det funkar inte längre. Många mil har körts i många år, så nu måste De Ordentliga Renoveringarna till. I många fall i princip samtidigt, dessutom. Då behövs det resurser; folk, pengar och lokaler. Och det är inte alltid så lätt... Inte ens för Dom Starka Föreningarna. Då måste man prioritera.

För TJF är det ju rälsbusstrafiken som är "stommen", och då är det inte så konstigt med det. "Släpper" man det är ju risken att man inte kan köra alls, i varje fall inte i full omfattning på hela banan, typ. Och det är väl inget bra alternativ. "Välkommen åter sommaren 2021 då vi kan köra ångtåg varannan söndag i juli mellan Jenny och Verkebäck" låter inte så vettigt om inget annat kan rulla under tiden. Framförallt om torkan skulle slå till igen i juli 2021.

/ L G ;-)