Tingstadolyckan 1947 (Historiskt material)

av Ola Almquist, Friday, January 16, 2009, 01:20 (5579 dagar sedan)

Gamla anteckningar funna!

Uppgifter från Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1947-11-06 och några dagar framåt.

Den 5 november 1947 var en mycket dimmig dag på Hisingen. Tre tåg var inblandade i händelsen på Tingstads station.

Ett godståg kom från Sannegårdshamnen. Det bestod av ett ånglok, inhyrt från TGOJ, 25 tankvagnar varav 4 lastade med bensin och övriga med eldningsolja samt 14 andra vagnar. Varje tankvagn hade en volym på ca 20000 liter.

Från Frihamnen kom ett godståg med 47 mycket tungt lastade vagnar varav 30 med malm till Trollhättan och 8 med armeringsjärn från Korsnäs.

Ett persontåg bestående av ett elektriskt lok, en finka, en andra- och tredjeklassvagn samt två tredjeklassvagnar (boggievagnar?), varav den sista tom och låst, på väg från Göteborg till Uddevalla.

Godståget från Sannegårdshamnen passerade en signal och körde in i sidan på det andra godståget. Loket välte, en tankvagn revs upp och föll mot persontåget. Oljan sprutade över detta och inom några sekunder var persontåget ett eldhav. Ytterligare två tankvagnar deformerades.

När elden var släckt återstod av de två bakre personvagnarna endast förvridna stålskelett, medan väggarna på de två främre vagnarna delvis stod kvar. Några passagerare hann aldrig ut utan omkom i lågorna.

Ingenjör Thorén som ledde bärgningsarbetet meddelade i GHT den 8 november att skrotmässiga var endast det tre personvagnarna samt en öppen godsvagn. Elloket var inte så illa bränt. Fyra privatägda tankvagnar kunde sättas i stånd igen, och t.o.m. det kullvälta ångloket skulle nog kunna repareras.

Ångloket var TGOJ Na 89 och det reparerades inte, men skrotades först 1955? Under utredningsarbetet av olycksorsaken spekulerade man i huruvida omständigheten att loket var högerkört var avgörande. Eldaren, som skulle vara signalgivare, var mindre erfaren en föraren och kunde ha misstagit sig på signalbilden i dimman.

Jag inser att jag saknar en del anteckningar och får återkomma. Någon på forumet som kan komplettera så länge? Hur många omkom förutom föraren på ångloket? Hur (och när) slutade utredningen av olycksorsaken? Blev det rättegång? Vilket ellok var inblandat och vilka vagnar gick till skrot?

En lycklig omständighet var, om jag minns rätt från tidningsartikeln, att några rådiga personer som befann sig i närheten av Tingstads station kunde koppla loss och skjuta ett antal vagnar i säkerhet, annars hade brasan kunnat bli ännu värre. Att den sista personvagnen var låst var också en lycklig omständighet.

Känns lite olustigt att skriva om olyckor, men jag har inte sett så mycket annat om denna. Det är också intressant att studera hur man utlämnade namn både på personal och omkomna i pressen under olika tider.

M.v.h.
Ola

Tingstadolyckan 1947

av Thomas Tell, Friday, January 16, 2009, 01:47 (5579 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ett persontåg bestående av ett elektriskt lok, en finka, en andra- och tredjeklassvagn samt två tredjeklassvagnar (boggievagnar?), varav den sista tom och låst, på väg från Göteborg till Uddevalla.

När elden var släckt återstod av de två bakre personvagnarna endast förvridna stålskelett, medan väggarna på de två främre vagnarna delvis stod kvar. Några passagerare hann aldrig ut utan omkom i lågorna.

Ingenjör Thorén som ledde bärgningsarbetet meddelade i GHT den 8 november att skrotmässiga var endast det tre personvagnarna samt en öppen godsvagn. Elloket var inte så illa bränt. Fyra privatägda tankvagnar kunde sättas i stånd igen, och t.o.m. det kullvälta ångloket skulle nog kunna repareras.
Vilket ellok var inblandat och vilka vagnar gick till skrot?
M.v.h.
Ola

SJ säkerhetstjänsten talar om att tåg 1574 passerade varvid det kolliderade med tankvagnen. Vid kollisionen dödades 4 personer.

Pt 1574 var på väg till Uddevalla med D-lok, F1, BCo3 1888  , C3c 1754   samt Co5 2035  .
/tell

Tingstadolyckan 1947

av nicke, Friday, January 16, 2009, 08:49 (5578 dagar sedan) @ Thomas Tell

Gå till riksarkivet i arninge. Utredningarne om olyckan finns troligen i SJ:s arkiv och VoV.

nicke