Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Friday, February 08, 2019, 12:51 (1875 dagar sedan)

[image]

[image]

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av Alex, Friday, February 08, 2019, 14:26 (1875 dagar sedan) @ Ulfe

Fina bilder!

Jag minns DB-resgodsvagnen och var det inte så att den bara var inhyrd för att SJ temporärt hade brist på denna typ av vagnar. Det fanns alltså ingen koppling till att detta skulle vara ett kontinenttåg eller motsvarande. Däremot tror jag ändå att den gick mellan Stockholm-Malmö mest frekvent. Någon som vet mer?
Mvh/Alex

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av Mr H, Friday, February 08, 2019, 15:07 (1875 dagar sedan) @ Alex

Fina bilder!

Jag minns DB-resgodsvagnen och var det inte så att den bara var inhyrd för att SJ temporärt hade brist på denna typ av vagnar. Det fanns alltså ingen koppling till att detta skulle vara ett kontinenttåg eller motsvarande. Däremot tror jag ändå att den gick mellan Stockholm-Malmö mest frekvent. Någon som vet mer?
Mvh/Alex

Vagnen gick mellan Stockholm och Paris (!) och ställdes upp en längre tid på Hälsingborg F för tulldeklarering. Fraktade bl.a cyklar. Har aldrig hört något annat än att DB stod för vagnen. Var ett elände med jalusidörrarna vintertid då is fastnade i springorna som gjorde det nästan omöjligt att få upp jalusidörrarna. Vagnen gick alltså Stockholm-Hälsingborg-Stockholm inom Sverige.

//Mr H

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av 53 Wadsten, Friday, February 08, 2019, 15:42 (1875 dagar sedan) @ Mr H

Vilka tåg gick denna vagn i ned till Paris,hur lång tid tog resan för godset.

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av Mr H, Friday, February 08, 2019, 19:44 (1875 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vilka tåg gick denna vagn i ned till Paris,hur lång tid tog resan för godset.

Den stod dagtid em i Helsingborg på tullspåret. Kommer inte ihåg när den lämnade Cst men den bör ha gått ner i 23:an som var första Helsingborgståg ner på morgonen. Kommer väl ihåg vagnen för det var ganska så mycket reklamationer på försändelserna.

Vagnen var vanligtvis sommartid ganska så vällastad med ex.vis cyklar som polletterades. Så vällastad så det var lätt att missa det som skulle av inom Sverige undervägs. När vagnen lämnade Helsingborg för kontinenten så var det uppenbarligen så att ingen på kontinenten brydde sig om att ta reda på försändelser som skulle inom Sverige och blivit kvar så det kunde t.o.m hända att försändelser till exempelvis Alvesta hamnade i Paris såväl paket som cyklar!!! Det är därför jag kommer ihåg att den gick ända till Paris!

Allt detta innebar ju en sådan merbelastning på reklamationer inom SJ, och det gick inte att få det att funka, så det var nog en viktig anledning till att vagnen så småningom drogs in. Men jag tror att den ändå gick ganska så många år!

//Mr H

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av tobbe, Friday, February 08, 2019, 21:41 (1875 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Har för mig att jag hade denna typ av rgx-vagn i 35:an eller 37:an(kan ha varit 39:an) i mitten av 1980-talet.
Det hände en gång att när min Nässjökollega och jag skulle kolla godset inför avgång Cst när vi båda tog tag i jalusidörren i gaveln och skulle öppna den så lossnade hela ski...n från skenan och därmed blockerade möjligheten att komma in den vägen varvid min kollega sade att nu får grabbarna kolla via sidodörrarna(rgx-personalen) så sköter vi resten som vi skall....
tobbe

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av Mr H, Saturday, February 09, 2019, 09:36 (1875 dagar sedan) @ tobbe

Har för mig att jag hade denna typ av rgx-vagn i 35:an eller 37:an(kan ha varit 39:an) i mitten av 1980-talet.
Det hände en gång att när min Nässjökollega och jag skulle kolla godset inför avgång Cst när vi båda tog tag i jalusidörren i gaveln och skulle öppna den så lossnade hela ski...n från skenan och därmed blockerade möjligheten att komma in den vägen varvid min kollega sade att nu får grabbarna kolla via sidodörrarna(rgx-personalen) så sköter vi resten som vi skall....
tobbe

Samma sak hände på Cst med en av sidodörrarna. Den hade frusit fast och någon kom på att använda en truck för att få upp den. Hela eländet lossnade men som tur var skulle tåget norrut d.v.s Hagalund så de fick klia sig lite i huvudena där. Men gick den så sent från Cst som i 35-39 har för mig att den stod dagtid i Hb? Ingen som har en omloppsplan från 80-talet?

//Mr H

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av Alex, Friday, February 08, 2019, 16:37 (1875 dagar sedan) @ Mr H

OK! Då var jag lite fel ute. Intressant!

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av 53 Wadsten, Friday, February 08, 2019, 16:55 (1875 dagar sedan) @ Alex

No problem, det gick således att pollettera resgods direkt i samma vagn Stockholm-Paris, inte dåligt.

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av Alex, Friday, February 08, 2019, 19:42 (1875 dagar sedan) @ Mr H

Vagnen dyker också upp i denna bild från Jan L arkiv. (se länk)

https://www.janlindahl.se/svel_sj2/sj_rc1_1016_0801_jpg.htm

Har ändå lite svårt att ta till mig att man hade en vagn i mitten av 80-talet som bl.a. fraktade cyklar från Stockholm till Paris.

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av Mr H, Friday, February 08, 2019, 19:56 (1875 dagar sedan) @ Alex

Vagnen dyker också upp i denna bild från Jan L arkiv. (se länk)

https://www.janlindahl.se/svel_sj2/sj_rc1_1016_0801_jpg.htm

Har ändå lite svårt att ta till mig att man hade en vagn i mitten av 80-talet som bl.a. fraktade cyklar från Stockholm till Paris.

Det var ju fritt fram att pollettera sådana när transporten ändå kördes. På den tiden så gick det ju även en SNCF liggvagn Stockholm-Paris, DSB-vagnar Stockholm-Hook van Holland (DSB längsta omlopp!), SJ AB8K till München-Garmich Partenkirchen förutom WL-vagnar till Hamburg och Berlin förstås. Så har vi ju Moskvavagnen också förstås som gick en gång i veckan.

Själv så var jag mest förvånad över liggvagnen till Paris.Så internationella kursvagnar var inte så ovanliga ändå på 80-talet. Kommer inte ihåg vilka dagar som finkan till Paris kördes. F.ö så har någon visat en bild på den när den står för tullklarering i Helsingborg, kanske det är Jan?

Kollade i mina gömmor efter en omloppsplan från 80-talet där borde man ju kunna se finkan men tyvärr så har jag inte hittat någon!

//Mr H

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av Anders.k., Saturday, February 09, 2019, 15:26 (1874 dagar sedan) @ Mr H

I T85 finns den inte, DB Ds-vagnen

Dyker upp i T86 , 344 på sommaren och 44 resten av året upp, 31 ner .

T88 344 på sommaren, och 346 resten av året upp, 331 ner.

T89 350 till Hässleholm och Posttåget 200 därifrån på sommaren , 390 resten av året upp, 207 ner.

sedan har jag glapp i pappren till T96 och då är den borta.

M.V.H Anders.k.

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av Mr H, Saturday, February 09, 2019, 17:44 (1874 dagar sedan) @ Anders.k.

I T85 finns den inte, DB Ds-vagnen

Dyker upp i T86 , 344 på sommaren och 44 resten av året upp, 31 ner .

T88 344 på sommaren, och 346 resten av året upp, 331 ner.

T89 350 till Hässleholm och Posttåget 200 därifrån på sommaren , 390 resten av året upp, 207 ner.

sedan har jag glapp i pappren till T96 och då är den borta.

M.V.H Anders.k.

Tack Anders det var intressant! Den gick alltså ner i 31/331 vilket väl betyder avg Cst runt kl 11.I T89 alltså upp i 390/Alfred Nobel kan tänkas det var då jalusidörren havererade på Cst.

//Mr H

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av Måns Johannesson, Monday, February 11, 2019, 22:07 (1872 dagar sedan) @ Mr H

Har ändå lite svårt att ta till mig att man hade en vagn i mitten av 80-talet som bl.a. fraktade cyklar från Stockholm till Paris.

Den direkta orsaken till att vagnen började gå vad var jag förstår att DSB slutade hantera polletterat resgods, skulle det fortsätta erbjudas sådant var DB/SJ tvungna att anordna genomgående vagn. Tidigare gick det normalt inte genomgående resgodsvagn utan resgodset fick lastas om i Köpenhamn.
Att vagnen blev genomgående till Paris hade nog inget med något speciellt behov just Skandinavien-Paris utan mest hur det passade att den rullade vidare. Runt 1990 utgick Viking-Express (direkttåget Köpenhamn-Paris) åtminstone några år från Helsingör.

Det var ju fritt fram att pollettera sådana när transporten ändå kördes. På den tiden så gick det ju även en SNCF liggvagn Stockholm-Paris, DSB-vagnar Stockholm-Hook van Holland (DSB längsta omlopp!), SJ AB8K till München-Garmich Partenkirchen förutom WL-vagnar till Hamburg och Berlin förstås. Så har vi ju Moskvavagnen också förstås som gick en gång i veckan.

Fast just AB8K-vagnen var borta på 80-talet. Slutade gå söder om Hamburg redan 1972 och 1979 slutade den gå söder om Danmark.

/Måns

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av Clarin.PE, Sunday, February 10, 2019, 20:14 (1873 dagar sedan) @ Alex

När det gäller den första bilden, resgodsvagnen… Jag kan berätta…
Den gick dagligen/var-dagligen i tåg 25, Stockholm- och… jag säger inte Malmö, eller Helsingborg…
Som relativt nybakad lokförare fick vi (i Hagalund) ofta en tur… Tåg 25 från Stockholm och till Nässjö. Dagöverliggning, och på sena kvällen hade vi ett godståg hem, 40 460 från Nässjö och till Älvsjö-godsbandgård-Tomteboda, och vidare till Hagalund med ensamt lok.
Tåg 25… Det var (då) en smärre sensation att det bland vagnarna fanns en vagn och som var skivbromsad, detta var just resgodsvagnen och som även alltid gick närmast loket.
/PEC

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder

av V1, Friday, February 08, 2019, 18:25 (1875 dagar sedan) @ Ulfe

Jag funderar på pendeltåget, ett X1 bak, men vad är det fram?
Berget med dessa spår har jag sett, men var leder dom? Jag har trott att det är något som försvaret har?

Mvh Erik

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder. Edit

av Leif B, Friday, February 08, 2019, 18:39 (1875 dagar sedan) @ V1

Jag funderar på pendeltåget, ett X1 bak, men vad är det fram?
Berget med dessa spår har jag sett, men var leder dom? Jag har trott att det är något som försvaret har?

Mvh Erik

En X10 i SL:s dåvarande färgsättning (som infördes även på X1). Edit: ett par bilder på blå X10 med vitt band runt "magen".

Spåret närmast huvudspåren är ett passagespår främst för godståg till och från Älvsjö godsbangård. De övriga spåren tillhör pendeltågsdepån, bl a finns det avisningshall för pendeltåg i berget.

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder. Edit

av Ulfe, Friday, February 08, 2019, 18:56 (1875 dagar sedan) @ Leif B

Jag har kollat närmare på originalbilden, det är en X 10 med vitt band åt vänster. Hälsar Ulf

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder. Edit

av Alex, Friday, February 08, 2019, 19:17 (1875 dagar sedan) @ Ulfe

Kul att se X10 tillsammans med X1. Det var väl senare inte så jättevanligt eller hur?

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder. Edit

av ztenlund, Friday, February 08, 2019, 19:47 (1875 dagar sedan) @ Alex

Kul att se X10 tillsammans med X1. Det var väl senare inte så jättevanligt eller hur?

Det var länge inte alls särskilt ovanligt, men på slutet av X1:ornas tid så undvek man det nog helt om man kunde.

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder. Edit

av tobbe, Friday, February 08, 2019, 21:56 (1875 dagar sedan) @ ztenlund

När X10 introducerades i pendeltrafiken i början så var det problem i kopplen mellan X1 o X10 och en förare berättade att X1 hade styvare fjädring medan X10 var mjukare vilket gjorde att när X10 var full med resande så sjönk enheten lite medan X1 förblev i samma nivå och en lätt brytning i kopplet uppstod. Han kallade det att X10 hade en s.k. "grisvåg" vad han nu menade med det. Jag jobbade då som tågvakt/konduktör för dåvarande Södertäljegruppen (hemstation Södertälje) och vi hade förmånen att rätt ofta ha X10 tågsätt i våra turer. Fanns det X10 i tåget så satt vi hellre i den än X1-hytten. När problemet med kopplen sedan var löst så gick tågsätten i regel blandat X1-X10 dagligen ända fram till slutet men jag bytte tjänst i slutet av 1999 inför Citypendelns entrè och det kaos som sedan uppstod därefter var smått farsartat.
tobbe

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder. Edit

av Peter Flink, Saturday, February 09, 2019, 11:31 (1874 dagar sedan) @ tobbe

När X10 introducerades i pendeltrafiken i början så var det problem i kopplen mellan X1 o X10 och en förare berättade att X1 hade styvare fjädring medan X10 var mjukare vilket gjorde att när X10 var full med resande så sjönk enheten lite medan X1 förblev i samma nivå och en lätt brytning i kopplet uppstod. Han kallade det att X10 hade en s.k. "grisvåg" vad han nu menade med det. Jag jobbade då som tågvakt/konduktör för dåvarande Södertäljegruppen (hemstation Södertälje) och vi hade förmånen att rätt ofta ha X10 tågsätt i våra turer. Fanns det X10 i tåget så satt vi hellre i den än X1-hytten. När problemet med kopplen sedan var löst så gick tågsätten i regel blandat X1-X10 dagligen ända fram till slutet men jag bytte tjänst i slutet av 1999 inför Citypendelns entrè och det kaos som sedan uppstod därefter var smått farsartat.
tobbe

Nej så var det inte, X10 familjen har luftfjädring och lastkompensering (kallad fläskvåg) och behåller sin höjd oavsett last medan X1 inte hade detta och sjönk vid last. Men några stora problem var det inte.

Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder. Edit

av IH, Saturday, February 09, 2019, 00:37 (1875 dagar sedan) @ Alex

X1 och X10 gick ofta blandat i tågen fram till 2007-2008 ungefär. Sista åren X1 användes så var det nästan bara i insatstågen i rusningstrafik. Då var det vanligt X1 var kopplade i egna tåg. Men det förkom även blandat X1 och X10 i insatstågen sista året. Det var däremot ovanligt att se X1 i stomtågen 2009-2010.

Om jag såg att det var X10 och X1 blandat i tåg så valde jag X1 om det inte var för långt att gå till X1-enheten. X1 kändes rymligare. Däremot så var det ju ofta som värmen inte fungerade tillfredsställande i X1.