Falköping S (Järnväg allmänt)

av jhje, Monday, February 11, 2019, 06:07 (1895 dagar sedan)

Falköping S: Här delade sig Södra stambanan och VCJ. Räknas km sträckningen ned till Landeryd från delnings växeln?

Falköping S

av Bengt Löfgren, Monday, February 11, 2019, 07:13 (1895 dagar sedan) @ jhje

Falköping S: Här delade sig Södra stambanan och VCJ. Räknas km sträckningen ned till Landeryd från delnings växeln?

Enligt SJK Järnvägsdata var båda banorna "kilometrade": Falköping C 0 km, Falköping S 1,5 km.

Falköping S

av Kjell Aghult, Monday, February 11, 2019, 08:26 (1895 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Falköping S: Här delade sig Södra stambanan och VCJ. Räknas km sträckningen ned till Landeryd från delnings växeln?


Enligt SJK Järnvägsdata var båda banorna "kilometrade": Falköping C 0 km, Falköping S 1,5 km.

Ja, enligt SJ linjeböcker - som är en av JD huvudkällor. F d VCJ hade från början km 0 i Landeryd, vilket framgår av bl a 1946 års SJ-graf och broförteckningen i Lars Olof Leanders HNJ-bok. Längdmätningen "vändes" 1949, liknande skett på flera andra övertagna banor, t ex BKB huvudlinje.

Falköping SUtanför

av jhje, Monday, February 11, 2019, 10:26 (1895 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Utanför stationshuset hemma stod kmstolpe 39 och den var räknad från norr.

Falköping S

av Sven Bårström, Monday, February 11, 2019, 10:33 (1895 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vi kan exempelvis också nämna banan Varberg - Borås - Herrljunga som under EJ-tiden var längdangiven från Varberg. Vid slutet av 40-talet (troligen i samband med elektrifieringen 1949) gjordes ny längdmätning Uddevalla C - Herrljunga - Borås C - Varberg med utgångspunkt i Uddevalla C, varigenom Borås C kom att ligga på km 133+xxx.
Sven B

Falköping S

av Harald, Monday, February 11, 2019, 07:41 (1895 dagar sedan) @ jhje

Falköping S: Här delade sig Södra stambanan och VCJ. Räknas km sträckningen ned till Landeryd från delnings växeln?

VCJ utgick från Falköping Ranten/C. VCJ hade eget spår därifrån som löpte parallellt med stambanan.

Falköping S

av jhje, Monday, February 11, 2019, 10:35 (1895 dagar sedan) @ Harald

Min erfarenhet var att man reste norr ut och kom till Falköping södra så kryssade vi över södra stambanan och gick till säcken som var belägen vid Rantens hotell men det var ju för 70 år sedan.


Ett annat minne var at tågklarerna på Falköping C under sommarmånaderna ofta gick i sin vita sommaruniform och sträckte på sig l när de visade avgång:-)

Falköping S

av Sune Nylén, Monday, February 11, 2019, 10:46 (1895 dagar sedan) @ jhje

Ja, det var väl inte för inte som de skämtsamt kallades Perrongtuppar :-D

Falköping S

av jhje, Monday, February 11, 2019, 11:00 (1895 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, det kan jag förstå. Tågexpeditionen på Falköping C låg ju framför stationsbyggnaden och det var kort väg ut till perrongerna. Första stopp var avgång till VCJ och S stambanan också när de gick över spåren så var det västra stambanan.

Falköping S På tal om Tuppar

av Sune Nylén, Monday, February 11, 2019, 11:14 (1895 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vagnmästare Jansson i Göteborg hade, innan han kom hit,varit vagnförman i Ål. Olof Bäckman var stins där mellan 1912- 38. Jansson berättade för mig någon gång på 60 talet, att de enda gångerna Bäckman lämnade sitt rum var när tågen 1 och 2 gjorde uppehåll. Då klädde han sig i full ornat och spankulerade fram och tillbaka på plattformen. Kanske med tanke att Ti eller Td kom resande. Under de åren Jansson var där talade aldrig Bäckman med honom,utan gällde det något tjänsteärendet. ex förstärkning med en vagn, sade han till någon skrivare, som framförde ärendet.Även om Jansson stod strax bredvid.:-P :-D :-P

Falköping S

av Harald, Monday, February 11, 2019, 11:12 (1895 dagar sedan) @ jhje

Min erfarenhet var att man reste norr ut och kom till Falköping södra så kryssade vi över södra stambanan och gick till säcken som var belägen vid Rantens hotell men det var ju för 70 år sedan.

Minnet är en bedragare. Efter 1933 fanns ingen förbindelse mellan HNJ spår och Södra stambanans spår vid Falköping S. Mellan Falköping S och Falköping C var det två parallella spår med HNJ spår väster om stambanans. Kryssandet skedde alltså vid Falköping C.

https://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/HNJ/93_1933-19xx.jpg

Falköping S

av Nils-Eric Sääf, Monday, February 11, 2019, 12:27 (1895 dagar sedan) @ Harald

Tål ni ett par av mina minnen från Kisa i slutet av 40-talet.Stins eller egentligen Kamrer S. Andersson var TKL för 2 tåg vid middagsdags och då tog han på sej sin långkappa som hängde inne på Stinsex.En Dymmelonsdag "Påskveckan" hade min far tillsammans med en kompis i en polleterings tråd i slejfen bak på kappan hängt en skylt med texten "JAG ÄR STINS HÄR". När han vinkat av sina 2 tåg hängde han upp rocken och fick aldrig veta att den hängt där till folkets nöje. En av Tågmästarna på ÖCJ hade "pippi" på att samla tomglas. Runt om och inne på den sk. Urinoaren fanns gott som sådana. På tågen söderifrån brukade han åka på trappstegen på sista vagnen och springa in och stoppa flaskor i fickorna. En Fm fick far och en kompis för sej att gå ut på dasset och smörja in flaskor med fett och tälja en anilinpenna över det. Han in bakom dasset ,ner med flaskorna i fickorna. Han höll sej borta sedan in till LP.

Falköping S

av yngve nilsson, Tuesday, February 12, 2019, 10:40 (1894 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Stinsar som tkl
Har funnits på fler stationer. I Västervik skulle stinsen själv vara tkl när " Diplomaten"( ett pt till Norsholm) skulle avgå, de dög inte att någon annan visade avgång för detta tåg.Även efter förstatligandet var det stinsen som var tkl till dess motsvarighet pt 1506 I Oskarshamn var han på vardagar alltid tkl när "Gotlänningen" var där. Även på söndagarna var han nere och gormade när detta tåg var dfär även om han inte var tkl.

Falköping S

av Kjell Aghult, Tuesday, February 12, 2019, 13:38 (1894 dagar sedan) @ yngve nilsson

Stinsar som t
Har funnits på fler stationer. I Västervik skulle stinsen själv vara tkl när " Diplomaten"( ett pt till Norsholm) skulle avgå, de dög inte att någon annan visade avgång för detta tåg.Även efter förstatligandet var det stinsen som var tkl till dess motsvarighet pt 1506 I Oskarshamn var han på vardagar alltid tkl när "Gotlänningen" var där. Även på söndagarna var han nere och gormade när detta tåg var dfär även om han inte var tkl.

In på 60-talet var det inte ovanligt att stins på halvstora stationer själv klarerade någon timme: T ex för att skapa schemalagda raster för tkl (Gärna då vid mindre trafikbelastade tidpunkter): Stins på så sätt också kunna hålla sig bättre ajour med trafiksäkerhetstjänsten.

Siste stins som enligt egen utsago rastavlöste regelbundet var Einar Lundström i Hällefors (f 1912). Troligen han kontrollerat saken vid den s k stinsföreningens årsmöten. Han var ursprungligen GDJare och varit både tågledare och vagnfördelare där. Han tjänstgjorde någon timme åt gången M-F uppe i hävstångsställverket: En riktig "ryggknäckare", utbytt först 1977. Men då hade E. redan flyttat till Kristinehamn, då Hällefors´ trafikområdet förts dit 1972. Detta år torde alltså kunna sättas som slutpunkt för "stinsklarerandet".

Falköping S

av Christer Fredriksson, Monday, February 11, 2019, 13:26 (1895 dagar sedan) @ jhje

Vilken är historien bakom namnet Falköping Ranten?

Falköping Ranten

av Christer Fredriksson, Monday, February 11, 2019, 16:23 (1895 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

När ändrades namnet Falköping till Falköpung Ranten?
Stationen hette Falköping från början enligt alla Tdt, mm!

Falköping Ranten

av Kjell Aghult, Monday, February 11, 2019, 16:36 (1895 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När ändrades namnet Falköping till Falköpung Ranten?
Stationen hette Falköping från början enligt alla Tdt, mm!

Vad jag vet ändrades detta 1895-06-01. Sådana här ändringar brukade SJ kungöra i cirkulär.

Falköping R/C

av jhje, Monday, February 11, 2019, 15:38 (1895 dagar sedan) @ jhje

Hade smalan från Uddagården persontrafik? jag minns bara kalkvagnar

Falköping R/C

av Mattias Jansson, Monday, February 11, 2019, 18:44 (1895 dagar sedan) @ jhje

Hade smalan från Uddagården persontrafik? jag minns bara kalkvagnar

Nej, det var en ren godsjärnväg.