SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet? (Fordon: vagnar)

av K Lemming, Monday, February 11, 2019, 20:00 (1894 dagar sedan)

Vilken SJ logo använde man på 30-talsvagnarna under 60-talet?

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av Kjell Friberg, Monday, February 11, 2019, 20:49 (1894 dagar sedan) @ K Lemming

Ingen!
Om något igennkänningstecken fanns var det firmamärket "SJ" med SJ-typsnitt.
Ägarbeteckningen skrevs med versalt SJ nedtill höger på "ramen".

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av K Lemming, Monday, February 11, 2019, 23:13 (1894 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Ingen!

Ok, det fanns alltså ingen SJ logo mitt på vagnssidorna? När slutade man med det och gällde det alla passvagnar vid denna tid?

Om något igennkänningstecken fanns var det firmamärket "SJ" med SJ-typsnitt.

Hänger inte riktigt med i hur du menar med detta i förhållande till ovan "Ingen". Utveckla gärna.

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av Thomas Tell, Monday, February 11, 2019, 23:33 (1894 dagar sedan) @ K Lemming

Ingen!


Ok, det fanns alltså ingen SJ logo mitt på vagnssidorna? När slutade man med det och gällde det alla passvagnar vid denna tid?

Det slutade man med kring 1956 vid klassförändringen.

Om något igennkänningstecken fanns var det firmamärket "SJ" med SJ-typsnitt.


Hänger inte riktigt med i hur du menar med detta i förhållande till ovan "Ingen". Utveckla gärna.

På 60-talet fanns ingen logga.
/tell

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av Ola Almquist, Tuesday, February 12, 2019, 00:04 (1894 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ingen!


Ok, det fanns alltså ingen SJ logo mitt på vagnssidorna? När slutade man med det och gällde det alla passvagnar vid denna tid?

Det slutade man med kring 1956 vid klassförändringen.

Om något igennkänningstecken fanns var det firmamärket "SJ" med SJ-typsnitt.


Hänger inte riktigt med i hur du menar med detta i förhållande till ovan "Ingen". Utveckla gärna.

På 60-talet fanns ingen logga.
/tell

Som denna vagn. Det är visserligen en 40-talsvagn men...

M.v.h.
Ola

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av WS, Tuesday, February 12, 2019, 09:30 (1893 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ingen!


Ok, det fanns alltså ingen SJ logo mitt på vagnssidorna? När slutade man med det och gällde det alla passvagnar vid denna tid?

Det slutade man med kring 1956 vid klassförändringen.

Om något igennkänningstecken fanns var det firmamärket "SJ" med SJ-typsnitt.


Hänger inte riktigt med i hur du menar med detta i förhållande till ovan "Ingen". Utveckla gärna.

På 60-talet fanns ingen logga.
/tell


Men, en del 30/40-talare hade ju SJ i gul ring vid mittfönster under 60-talet. /WS/

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av Johnny, Tuesday, February 12, 2019, 12:38 (1893 dagar sedan) @ WS

Men, en del 30/40-talare hade ju SJ i gul ring vid mittfönster under 60-talet. /WS/


Så var det med A4 som gick mellan Köpenhamn och Oslo.

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av Thomas Tell, Tuesday, February 12, 2019, 14:31 (1893 dagar sedan) @ WS

Men, en del 30/40-talare hade ju SJ i gul ring vid mittfönster under 60-talet. /WS/

Dessa vagnar var moderniserade vagnar av äldre modell. Då fick de den gula ringen med SJ i.
/tell

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet? Fler undantag

av Oskar F, Tuesday, February 12, 2019, 21:13 (1893 dagar sedan) @ Thomas Tell

Men, en del 30/40-talare hade ju SJ i gul ring vid mittfönster under 60-talet. /WS/


Dessa vagnar var moderniserade vagnar av äldre modell. Då fick de den gula ringen med SJ i.
/tell

Jag tittade igenom Svenska personvagnar och motorvagnssläp 1/1 1972 (Diehl, Nilsson, Spade, 1972) och hittade flera 20-, 30- och 40-talsvagnar med SJ-emblem "köttstämpel" i gult mitt på vagnssidan under 1960-talet. Exempel på 20- och 30-talarna som har emblemet på resp bild (okänt om alla vagnsindivider var lika):

ABo6c (AB5; f d OKB 20-talare)
Bo10a (B10)
Bo10b (B11)
RBo11b (RB3)
WLABo20u (WL12; svetsad)
samt ur en annan källa även sjukvagnen So10 (S5).

Jag tror att personvagnar som byggdes om under andra halvan av 1950-talet fick köttstämpeln på korgsidan oavsett vagnsgeneration. Emblemet fick hänga med ända tills det rensades bort någon gång gissningsvis på 1970-talet. Någon som vet mer?

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet? Fler undantag

av Thomas Tell, Wednesday, February 13, 2019, 00:44 (1893 dagar sedan) @ Oskar F

Men, en del 30/40-talare hade ju SJ i gul ring vid mittfönster under 60-talet. /WS/


Dessa vagnar var moderniserade vagnar av äldre modell. Då fick de den gula ringen med SJ i.
/tell


Jag tittade igenom Svenska personvagnar och motorvagnssläp 1/1 1972 (Diehl, Nilsson, Spade, 1972) och hittade flera 20-, 30- och 40-talsvagnar med SJ-emblem "köttstämpel" i gult mitt på vagnssidan under 1960-talet. Exempel på 20- och 30-talarna som har emblemet på resp bild (okänt om alla vagnsindivider var lika):

ABo6c (AB5; f d OKB 20-talare)
Bo10a (B10)
Bo10b (B11)
RBo11b (RB3)
WLABo20u (WL12; svetsad)
samt ur en annan källa även sjukvagnen So10 (S5).

Jag tror att personvagnar som byggdes om under andra halvan av 1950-talet fick köttstämpeln på korgsidan oavsett vagnsgeneration. Emblemet fick hänga med ända tills det rensades bort någon gång gissningsvis på 1970-talet. Någon som vet mer?

De är just de "moderniserade" vagnarna jag menar. ABo6c och Bo10b för danmarkstrafiken och Bo10a med vilfåtöljer. WL12 troligen för att de var kontinentvagnar och S10 för de var ny(om)byggda.
/tell

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet? Fler undantag

av BJ, Saturday, February 16, 2019, 13:11 (1889 dagar sedan) @ Oskar F

Men, en del 30/40-talare hade ju SJ i gul ring vid mittfönster under 60-talet. /WS/


Dessa vagnar var moderniserade vagnar av äldre modell. Då fick de den gula ringen med SJ i.
/tell


Jag tittade igenom Svenska personvagnar och motorvagnssläp 1/1 1972 (Diehl, Nilsson, Spade, 1972) och hittade flera 20-, 30- och 40-talsvagnar med SJ-emblem "köttstämpel" i gult mitt på vagnssidan under 1960-talet. Exempel på 20- och 30-talarna som har emblemet på resp bild (okänt om alla vagnsindivider var lika):

Bo10a (B10)

B10 var i ett tidigare liv Co4c. 6 av 12 vagnar blev Co4e 1954,55.
Vagnarna fick vilfåtöljer och ny färgsättning i grönt och vinrött.
Vagn 3317 skall ha varit grön 1955 med tidiga "köttstämpel" märket på.
Trots ombyggnad med vulstbälg och ommålning så har vagnen som B10 1981 fortfarande "köttstämpel" märke monterat. Bild i SP82.
BJ

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av Kjell Friberg, Tuesday, February 12, 2019, 01:28 (1894 dagar sedan) @ K Lemming

Logotyp, logo, logga eller liknande är något bjäfs som reklamsnubbarna hittat på enbart för att klå företagen på pengar. Däremot finns det hederliga firmamärket vilket direkt talar om vilket företag det rör sig om.

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av John T, Tuesday, February 12, 2019, 15:35 (1893 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Logotyp, logo, logga eller liknande är något bjäfs som reklamsnubbarna hittat på enbart för att klå företagen på pengar. Däremot finns det hederliga firmamärket vilket direkt talar om vilket företag det rör sig om.

Det kan man kanske tycka, men ett gott arbete med en logotyp kan ibland göra stora skillnader i hur framgångsrikt ett företag blir. Ibland blir det förstås mindre skillnader och i första hand en vinst för den anlitade byrån.

Ang. begreppet logotyp, annars - för att förtydliga:

En logotyp är ett företags eller organisations nanmn, i vissa fall marknadsföringsnamn/varumärke, skrivet på ett karaktäristiskt och särskiljande vis. I en logotyp kan ingå en symbol, ibland med koppling till namnet men ibland med koppling till andra kännetecken eller särskiljande drag. Symbolen kan ibland förekomma på egen hand i företagets eller organisationens kommunikation, och ibland består logotypen enbart av en symbol.

Vissa i kommunikationsbranschen framhäver symbolen som viktigare, andra har en mer neutral hållning till vad som ingår i en logotyp, men det kan alltså handla om enbart text.

Det råder ofta en begreppsförvirring kring vad en "logo" eller logotyp är. Det vanligaste missförståndet är att det alltid handlar om enbart en symbol.

Typiska exempel, med eller utan symbol, på logotyper är sådana som företag som IKEA, Ericsson, 3M, SAAB, Telia, Coca Cola, IBM, m.fl. använder.

När man i järnvägshistoriska sammanhang, t.ex. om SJ, pratar om en logotyp, kan man alltså avse även bokstäverna "SJ" skrivna på ett särskiljande vis (alltså inte bara "rakt av" med ett standardtypsnitt).

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av Thomas Tell, Wednesday, February 13, 2019, 00:57 (1893 dagar sedan) @ John T

Logotyp, logo, logga eller liknande är något bjäfs som reklamsnubbarna hittat på enbart för att klå företagen på pengar. Däremot finns det hederliga firmamärket vilket direkt talar om vilket företag det rör sig om.


Det kan man kanske tycka, men ett gott arbete med en logotyp kan ibland göra stora skillnader i hur framgångsrikt ett företag blir. Ibland blir det förstås mindre skillnader och i första hand en vinst för den anlitade byrån.

Ang. begreppet logotyp, annars - för att förtydliga:

En logotyp är ett företags eller organisations nanmn, i vissa fall marknadsföringsnamn/varumärke, skrivet på ett karaktäristiskt och särskiljande vis. I en logotyp kan ingå en symbol, ibland med koppling till namnet men ibland med koppling till andra kännetecken eller särskiljande drag. Symbolen kan ibland förekomma på egen hand i företagets eller organisationens kommunikation, och ibland består logotypen enbart av en symbol.

Vissa i kommunikationsbranschen framhäver symbolen som viktigare, andra har en mer neutral hållning till vad som ingår i en logotyp, men det kan alltså handla om enbart text.

Det råder ofta en begreppsförvirring kring vad en "logo" eller logotyp är. Det vanligaste missförståndet är att det alltid handlar om enbart en symbol.

Typiska exempel, med eller utan symbol, på logotyper är sådana som företag som IKEA, Ericsson, 3M, SAAB, Telia, Coca Cola, IBM, m.fl. använder.

När man i järnvägshistoriska sammanhang, t.ex. om SJ, pratar om en logotyp, kan man alltså avse även bokstäverna "SJ" skrivna på ett särskiljande vis (alltså inte bara "rakt av" med ett standardtypsnitt).

Var ordet logotyp vanligt i svenskan på den tiden SJ märkte sina vagnar med sitt firmamärke? Jag uppfattar ordet logotyp/logga som tillkommet i svenskan på 1970-talet någonstans.
/tell

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av John T, Wednesday, February 13, 2019, 01:30 (1893 dagar sedan) @ Thomas Tell

Logotyp, logo, logga eller liknande är något bjäfs som reklamsnubbarna hittat på enbart för att klå företagen på pengar. Däremot finns det hederliga firmamärket vilket direkt talar om vilket företag det rör sig om.


Det kan man kanske tycka, men ett gott arbete med en logotyp kan ibland göra stora skillnader i hur framgångsrikt ett företag blir. Ibland blir det förstås mindre skillnader och i första hand en vinst för den anlitade byrån.

Ang. begreppet logotyp, annars - för att förtydliga:

En logotyp är ett företags eller organisations nanmn, i vissa fall marknadsföringsnamn/varumärke, skrivet på ett karaktäristiskt och särskiljande vis. I en logotyp kan ingå en symbol, ibland med koppling till namnet men ibland med koppling till andra kännetecken eller särskiljande drag. Symbolen kan ibland förekomma på egen hand i företagets eller organisationens kommunikation, och ibland består logotypen enbart av en symbol.

Vissa i kommunikationsbranschen framhäver symbolen som viktigare, andra har en mer neutral hållning till vad som ingår i en logotyp, men det kan alltså handla om enbart text.

Det råder ofta en begreppsförvirring kring vad en "logo" eller logotyp är. Det vanligaste missförståndet är att det alltid handlar om enbart en symbol.

Typiska exempel, med eller utan symbol, på logotyper är sådana som företag som IKEA, Ericsson, 3M, SAAB, Telia, Coca Cola, IBM, m.fl. använder.

När man i järnvägshistoriska sammanhang, t.ex. om SJ, pratar om en logotyp, kan man alltså avse även bokstäverna "SJ" skrivna på ett särskiljande vis (alltså inte bara "rakt av" med ett standardtypsnitt).


Var ordet logotyp vanligt i svenskan på den tiden SJ märkte sina vagnar med sitt firmamärke? Jag uppfattar ordet logotyp/logga som tillkommet i svenskan på 1970-talet någonstans.
/tell

Intressant fundering.

Jag inser att min sista mening kan tolkas som att jag menar att ordet logotyp användes t.ex. under 50-60-talet, vilket inte var min avsikt.

En del av min poäng var att det inte är någon skillnad på en logotyp och ett firmamärke, det är två olika ord som i stort sett beskriver samma sak. Men du kan nog ha rätt i att ordet logotyp kanske blev vanligt först framåt 70-talet.

SJ logo på 30-talsvagnar under 60-talet?

av Ola Almquist, Wednesday, February 13, 2019, 03:54 (1893 dagar sedan) @ John T

Var ordet logotyp vanligt i svenskan på den tiden SJ märkte sina vagnar med sitt firmamärke? Jag uppfattar ordet logotyp/logga som tillkommet i svenskan på 1970-talet någonstans.
/tell


Intressant fundering.

Jag inser att min sista mening kan tolkas som att jag menar att ordet logotyp användes t.ex. under 50-60-talet, vilket inte var min avsikt.

En del av min poäng var att det inte är någon skillnad på en logotyp och ett firmamärke, det är två olika ord som i stort sett beskriver samma sak. Men du kan nog ha rätt i att ordet logotyp kanske blev vanligt först framåt 70-talet.

Första träffen i KB:s digitaliserade dagstidningar är från 1960. Det verkar dock vara först på 1980-talet som ordet blir vanligt.

M.v.h.
Ola