Spårvagnsquiz i Stockholm

av Johan Björklund, Sunday, February 17, 2019, 14:43 (1896 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Frågorna rörde inte så mycket spårvagnar utan platser i Stockholm.

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Harald, Sunday, February 17, 2019, 16:12 (1896 dagar sedan) @ Johan Björklund

Den ska man få högst nio rätt på, eftersom de har fel svar på sista frågan.

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Rolf Nordin, Sunday, February 17, 2019, 17:30 (1896 dagar sedan) @ Harald

Den ska man få högst nio rätt på, eftersom de har fel svar på sista frågan.

Ja visst. Jag svarade Drottningholmsvägen på sista men fick fel. Vägen ser lite väl bred ut för att vara Lindhagensgatan.

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Leif B, Sunday, February 17, 2019, 17:48 (1896 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Den ska man få högst nio rätt på, eftersom de har fel svar på sista frågan.


Ja visst. Jag svarade Drottningholmsvägen på sista men fick fel. Vägen ser lite väl bred ut för att vara Lindhagensgatan.

Dessutom har det väl aldrig funnits några spårvägsspår i Lindhagensgatan?


Fråga 6 är rätt gata men jag tror inte det pågår spårsvägsbygge, utan förberedande arbete för [link=https://www.flickr.com/photos/sparvagsmuseet/5041249776/]tunnelbanebygge[/link].

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Ted S, Sunday, February 17, 2019, 19:01 (1896 dagar sedan) @ Rolf Nordin

De "lurades" möjligen av texten i Stockholmskällan: "Lindhagensgatan, hållplats för spårvagnar", och saknar förmodligen egna referenser.

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Överkörmästaren, Monday, February 18, 2019, 07:52 (1895 dagar sedan) @ Ted S

De "lurades" möjligen av texten i Stockholmskällan: "Lindhagensgatan, hållplats för spårvagnar", och saknar förmodligen egna referenser.

Om det är till någon tröst för den enfaldige så kan det inte heller vara "Drottningsholmsvägen" eftersom det är ett s för mycket i det namnet.

Hette inte helt enkelt hållplatsen Lindhagensgatan?

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av ztenlund, Monday, February 18, 2019, 10:47 (1895 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hette inte helt enkelt hållplatsen Lindhagensgatan?

Det är det som åsyftas på Stockholmskällan med att det står Lindhagensgatan och det finns flera bilder. Jag har för mig att man kan läsa skylten på någon av dem. Trycker man för kartposition så sitter nålen ungefär mitt i dagens Lindhagensplan.

Tillägg:
https://stockholmskallan.stockholm.se/sok/?q=lindhagensgatan%20h%C3%A5llplats

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Överkörmästaren, Monday, February 18, 2019, 14:27 (1895 dagar sedan) @ Rolf Nordin

https://stockholmskallan.stockholm.se/sok/?q=lindhagensgatan%20h%C3%A5llplats

Spårvagnarna ser ut att "skramla" upp mot Fridhemsplan. Vid bron ser vi den backe som långt senare skulle kallas för "hundra knutars backe".

Hur långt ut gick 2:an? Till Ängby?

Nej 2:an gick till Fredhäll, men den gick den här vägen. Ängbylinjen hette 11 och hade slutstation vid Islandstorget. Även 12:an till Nockeby och 13 till Ulvsunda gick här.

Hur ser du att vagnarna skramlar? :-P

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Thomas K Ohlsson, Monday, February 18, 2019, 14:57 (1895 dagar sedan) @ Överkörmästaren

https://stockholmskallan.stockholm.se/sok/?q=lindhagensgatan%20h%C3%A5llplats

Spårvagnarna ser ut att "skramla" upp mot Fridhemsplan. Vid bron ser vi den backe som långt senare skulle kallas för "hundra knutars backe".

Hur långt ut gick 2:an? Till Ängby?


Nej 2:an gick till Fredhäll, men den gick den här vägen. Ängbylinjen hette 11 och hade slutstation vid Islandstorget. Även 12:an till Nockeby och 13 till Ulvsunda gick här.

Hur ser du att vagnarna skramlar? :-P

Bilderna från Stockholmskällan är från 1928 och 1931, spårvägstrafiken till Fredhäll inleddes 1935. Så 2:orna vi ser på bild gick snarare till Essingevägen. Fram till 1919 gick vissa vagnar på linje 2 över bron till Bromma.

/TKO

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Överkörmästaren, Monday, February 18, 2019, 15:12 (1895 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

https://stockholmskallan.stockholm.se/sok/?q=lindhagensgatan%20h%C3%A5llplats

Spårvagnarna ser ut att "skramla" upp mot Fridhemsplan. Vid bron ser vi den backe som långt senare skulle kallas för "hundra knutars backe".

Hur långt ut gick 2:an? Till Ängby?


Nej 2:an gick till Fredhäll, men den gick den här vägen. Ängbylinjen hette 11 och hade slutstation vid Islandstorget. Även 12:an till Nockeby och 13 till Ulvsunda gick här.

Hur ser du att vagnarna skramlar? :-P


Bilderna från Stockholmskällan är från 1928 och 1931, spårvägstrafiken till Fredhäll inleddes 1935. Så 2:orna vi ser på bild gick snarare till Essingevägen.

/TKO

Intressant, jag trodde faktiskt att vändslingan låg lite längre västerut, men den var uppenbarligen vid det som sedan blev Viktor Rydbergs gata.

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Anders Sandgren, Monday, February 18, 2019, 15:36 (1895 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

https://stockholmskallan.stockholm.se/sok/?q=lindhagensgatan%20h%C3%A5llplats

Spårvagnarna ser ut att "skramla" upp mot Fridhemsplan. Vid bron ser vi den backe som långt senare skulle kallas för "hundra knutars backe".

Hur långt ut gick 2:an? Till Ängby?


Nej 2:an gick till Fredhäll, men den gick den här vägen. Ängbylinjen hette 11 och hade slutstation vid Islandstorget. Även 12:an till Nockeby och 13 till Ulvsunda gick här.

Hur ser du att vagnarna skramlar? :-P


Bilderna från Stockholmskällan är från 1928 och 1931, spårvägstrafiken till Fredhäll inleddes 1935. Så 2:orna vi ser på bild gick snarare till Essingevägen. Fram till 1919 gick vissa vagnar på linje 2 över bron till Bromma.

/TKO

Tvåan hade vid denna tid vändslinga på Drottningsholmsvägen vid Viktor Rydbergs gata. När den sedan förlängdes till Fredhäll var det via Viktor Rydbergs gata den gick och sedan Rålambsvägen till Fredhäll.
Inför omläggningen till T-bana så drogs den istället via Västerbroplan i Rålambsvägen.
Tvåan var på denna tid en mycket lång linje då den gick via Hantverkargatan-Norrmalmstorg-Strandvägen- Narvavägen- Karlaplan- Karlavägen- Sturegatan- Kungsgatan- Fleminggatan- S:t Eriksgatan till vändslinga runt kvartert Kulsprutan vid Fridhemsgatan. En bit av Hantverkargatan gick den alltså två gånger på varvet.
Från början hade den varit ringlinje via Mariebergsgatan innan den förlängdes mot Kristineberg och hade en kort tid sin andra ända i korsningen Fleminggatan/Mariebergsgatan (dansbanan) innan denna bit med en förlängning till slinga vid Mariebergsgatan/Dottningholmsvägen blev linje 11 som i början hade Ropsten som andra ända för att senare sluta vid Karlaplan via Linnégatan. Den kan ha haft en ytterligare ändhållplats en tid också. Ropstenstrafiken togs över av linje 10 när trafiken över Slussenbroarna började 1922.
1941 togs norra delen av tvåan (Karlaplan-Fridhemsplan) bort och ersattes av trådbuss 32 och linje 11 blev samtidigt trådbuss 41.Detta var ett första steg i avvecklingen av spårvägen som skulle ersättas av T-bana samt trådbuss där trådbussarna skulle får spårvägslinjenumren + 30. Så blev det dock inte och trådbussarna var borta före spårvagnarna.
Under en period under kriget gick dock tvåan hela gamla vägen under lågtrafik pga brist på gummidäck till bussarna som gjorde att man ville minska bussanvändningen under lågtrafik.

Vissa tvåor gick en tid som 2B till Bromma vilket då var mot Ulvsunda. Sedan tillkom en bit mot Ålsten som jag har för mig också var 2B men med annan destinationsskylt. Av taxeskäl ändrades linjerna sedan till 13 resp 12. Ängbybanan linje 11 tillkom 1944 för att ersätta busstrafik i området men byggdes för att kunna bli Tunnelbana.

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Thomas K Ohlsson, Monday, February 18, 2019, 15:52 (1895 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tvåan hade vid denna tid vändslinga på Drottningsholmsvägen vid Viktor Rydbergs gata. När den sedan förlängdes till Fredhäll var det via Viktor Rydbergs gata den gick och sedan Rålambsvägen till Fredhäll.

Nja, eftersom Viktor Rydbergs gata inte fanns - utom möjligen på stadsplaner - så låg inte vändslingan där, utan vid korsningen med Essingevägen. Sedan när Viktor Rydbergs gata anlades drogs mycket riktigt tvåan vidare mot Fredhäll.

/TKO

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Anders Sandgren, Monday, February 18, 2019, 17:01 (1895 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tvåan hade vid denna tid vändslinga på Drottningsholmsvägen vid Viktor Rydbergs gata. När den sedan förlängdes till Fredhäll var det via Viktor Rydbergs gata den gick och sedan Rålambsvägen till Fredhäll.


Nja, eftersom Viktor Rydbergs gata inte fanns - utom möjligen på stadsplaner - så låg inte vändslingan där, utan vid korsningen med Essingevägen. Sedan när Viktor Rydbergs gata anlades drogs mycket riktigt tvåan vidare mot Fredhäll.

/TKO

Jag skrev Viktor Rydbergs gata för att peka ut platsen men jag kunde givetvis ha skrivit "vid nuvarande Viktor Rydbergs gata". Den smala Essingevägen hette på plankartorna ett tag Essingevägen men ändrade sedan namn till Viktor Rydbergs gata.
F.ö så fanns det inga växlar västerifrån upp mot Fredhäll utan utgående Mustanger som skulle gå på linje 2 från Fredhäll (den gick under några år från 1948 med Mustanger stationerade i Brommahallen) måste vända vid Fridhemsplan innan de gick till Fredhäll. När tvåan lades om via Västerbroplan försvann Mustangerna för att återkomma först när femman lagts ner, då stationerade i Söderhallen. Om nu inte tvåan tillhörde de linjer som hade sen kvällstrafik med Mustanger för att slippa mer bullriga äldre vagnar (linje 6 & 15 tror jag hade det en period).

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Harald, Monday, February 18, 2019, 17:38 (1895 dagar sedan) @ Anders Sandgren

... När tvåan lades om via Västerbroplan försvann Mustangerna för att återkomma först när femman lagts ner, då stationerade i Söderhallen. Om nu inte tvåan tillhörde de linjer som hade sen kvällstrafik med Mustanger för att slippa mer bullriga äldre vagnar (linje 6 & 15 tror jag hade det en period).

Nej, tvåan fick tillbaka mustangerna från trean, när den lades ned 1960. När femman lades ned 1962 fick sexan mustanger. Året efter lades även tvåan ner varvid mustangerna vandrade vidare till linje 7.

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Anders Sandgren, Monday, February 18, 2019, 17:59 (1895 dagar sedan) @ Harald

Så var det ju. Det var så många omflyttningar och nedläggningar så det är lätt att blanda ihop dem.

Men fick tvåan Mustanger i kvällstrafiken eller var det bara andra icke-mustang-linjer som fick det?

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Harald, Monday, February 18, 2019, 19:17 (1895 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Så var det ju. Det var så många omflyttningar och nedläggningar så det är lätt att blanda ihop dem.

Men fick tvåan Mustanger i kvällstrafiken eller var det bara andra icke-mustang-linjer som fick det?

Enligt linjehäftet fick tvåan mustanger i nattrafiken 1954. Det varade dock bara ett år, för sedan ersattes nattrafiken av nattbusslinje 102.

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Överkörmästaren, Monday, February 18, 2019, 16:34 (1895 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vissa tvåor gick en tid som 2B till Bromma vilket då var mot Ulvsunda. Sedan tillkom en bit mot Ålsten som jag har för mig också var 2B men med annan destinationsskylt. Av taxeskäl ändrades linjerna sedan till 13 resp 12.

Nja, så länge linjen hette 2B och även första tiden som linje 12 så gick äppelviksgrenen bara till Äppelviksvägen (dagens Alléparken). Observera att båda grenarna blev linje 12 - ulvsundagrenen blev linje 13 först ca ett och ett halvt år senare (1920).

Förlängningen till Smedslätten skedde först 1923.

Fel i Spårvagnsquiz i Stockholm

av Anders Sandgren, Monday, February 18, 2019, 16:44 (1895 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vissa tvåor gick en tid som 2B till Bromma vilket då var mot Ulvsunda. Sedan tillkom en bit mot Ålsten som jag har för mig också var 2B men med annan destinationsskylt. Av taxeskäl ändrades linjerna sedan till 13 resp 12.


Nja, så länge linjen hette 2B och även första tiden som linje 12 så gick äppelviksgrenen bara till Äppelviksvägen (dagens Alléparken). Observera att båda grenarna blev linje 12 - ulvsundagrenen blev linje 13 först ca ett och ett halvt år senare (1920).

Förlängningen till Smedslätten skedde först 1923.

Tack, jag visste att blivande Nockebygrenen byggdes i etapper men inte vilka steg. Därför skrev jag också mot Ålsten och inte till.