Vad hände i SL-trafiken för 46 år sedan (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Sunday, February 17, 2019, 12:51 (1867 dagar sedan)

Minns ni vad som hände i SL-trafiken imorgon för 46 år sedan, jag minns det, men avslöjar det inte.

Vad hände i SL-trafiken för 46 år sedan

av Överkörmästaren, Sunday, February 17, 2019, 13:13 (1867 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Minns ni vad som hände i SL-trafiken imorgon för 46 år sedan, jag minns det, men avslöjar det inte.

Kupongtaxan och biljettstämpeln infördes då. Systemet som sådant finns ju i huvudsak kvar även om det just nu bara finns 1 zon; det där är ju en modegrej som kan justeras då och då.

Vad hände i SL-trafiken för 46 år sedan

av 53 Wadsten, Sunday, February 17, 2019, 17:32 (1867 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Yes box!:-D helt rätt. Vi på RB tillhörde zonerna C1-8, samma sektor som Danderyds, Norrtälje och Waxholmsbussarna. C1 Stockholm, C2 Universitetet och Frescati, C3 Stocksund-Dj Ekeby, C4 Enebyberg/Lahäll/Näsbypark-Roslags näsby-Rydbo/Ormsta, C5 Täljö-Österskär/, C6 Molnby- Lindholmen, C7 Frösunda-Kårsta, C8 Rö-Rimbo.

Vi blev tyvärr tilldelade den förhatliga tunga stämpeln, medan kollegorna på Saltsjö och Lidingöbanan fick MACO-tänger.

Vem utbildade oss på Zontaxa 1973, det var Xstf Harald Hägertz på Stockholm östra(f 1908), tidigare Stins i Dj Ösby, eller Ebbe Jaenson.

Vad hände i SL-trafiken för 46 år sedan

av Strömgränsreferensen, Monday, February 18, 2019, 08:23 (1866 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Minns ni vad som hände i SL-trafiken imorgon för 46 år sedan, jag minns det, men avslöjar det inte.


Kupongtaxan och biljettstämpeln infördes då. Systemet som sådant finns ju i huvudsak kvar även om det just nu bara finns 1 zon; det där är ju en modegrej som kan justeras då och då.

Men stämplarna då? Kan alla dom finnas kvar i något lager?

Vad hände i SL-trafiken för 46 år sedan

av 53 Wadsten, Monday, February 18, 2019, 10:35 (1866 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Säkert slängda på tippen, min hade prägeln Ro16.

Vad hände i SL-trafiken för 46 år sedan

av Överkörmästaren, Monday, February 18, 2019, 14:46 (1866 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Minns ni vad som hände i SL-trafiken imorgon för 46 år sedan, jag minns det, men avslöjar det inte.


Kupongtaxan och biljettstämpeln infördes då. Systemet som sådant finns ju i huvudsak kvar även om det just nu bara finns 1 zon; det där är ju en modegrej som kan justeras då och då.


Men stämplarna då? Kan alla dom finnas kvar i något lager?

Nja, det tror jag väl inte utan jag tänkte mer på principerna, t ex fenomenet att biljettens giltighet i tid och rum fastställs vid valideringen (även om den kunde förlängas längs vägen i det gamla biljettsystemet vilket den inte kan längre).

Vad hände i SL-trafiken för 46 år sedan

av 53 Wadsten, Monday, February 18, 2019, 16:54 (1866 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag åkte min första tur med den nya zontaxan den 18 Februari, hade Österskärsnatten på Tågmästarnas grupp 1 tur 1(10 man på gruppen), ett låntidsvikariat(jobbig tur).

Första tåget gick till Hägernäs kl 20.10, minns inte tiderna direkt,
Nästa vända gick till Österskär 23.15, passade på att bädda under uppehållet.
01.15 gick vi hopkopplade till Roslags näsby med sista tåget till Lindholmen, väl framme i Österskär rund 02 blev det 2 timmars vila i gamla lokstallet.

Kl 04 ringde klockan, uppstigning, framväxling av den ensamma motorvagnen i Pt 601,
vi gick endast til Roslags näsby där resande mot stan fick byta till vagnen som övernattat i Lindholmen(Pt 501). Vi gick tomma tillbaka mot österskär för att hämta 4 vagnar från spår 3 som vi skulle ha med i Pt 605 mot stan.

Ankomst Östra vid 7-tiden, liten rast, sedan passresa till Eddavägen för att hjälpa ordinarie konduktör in till stan. Turen slutade 08, därefter till Café 69:an för en välsmakande "Grötfrukost med Ost-fralla", sedan hem till föräldrahemmet på Valhallavägen 138 för en välbehövlig "SÖMN".