Rapportstav (Historiskt material)

av Emelie, Monday, February 18, 2019, 10:07 (1893 dagar sedan)

Hej!

I inlägget "Före mobiltelefonernas tid" nämner Lars-Göran Eriksson en sk rapportstav av trä, lite grövre än ett kvastskaft med en skåra för att sätta fast meddelanden. Jag sökte i museets samlingsdatabas men har inte hittat någon sådan. Kallades den något annat också?
Är det någon som känner till om det finns någon rapportstav bevarad?

Hälsningar

Emelie Svensson, intendent, Järnvägsmuseet

Rapportstav

av Lars-Göran Eriksson, Monday, February 18, 2019, 10:30 (1893 dagar sedan) @ Emelie

Hej !

Jag har en sådan rapportstav i min ägo, 14 cm lång, 3,5 cm bred, skårans längd c:a 8 cm.

Rapportstav

av Emelie, Monday, February 18, 2019, 13:44 (1892 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Hej Lars-Göran!

Vad trevligt att du har en rapportstav i din ägo.
Nu har jag fått svar från andra sidan lokstallet. Jag hade tydligen inte frågat rätt person förut, men där fanns både rapportstavar i förarhytten på E10 1746 och även ett par lösa. En av dem ska få hamna på en hylla i magasinet så kan de andra vara kvar i fordonen :-)

Hälsningar
Emelie

Rapportstav

av Pelle i Västerås, Monday, February 18, 2019, 19:44 (1892 dagar sedan) @ Emelie

Vad bra.
Jag har sett sådana på el-lok när jag "åkte med en sväng" som en lite yngre Pelle runt Örebro och Hallsberg och fick då funktionen förklarad för mig av den äldre lokomotivföraregenerationen på slutet av 70 talet och början på 80 talet. Men redan då var det länge sedan en sådan användes.

Rapportstav

av S-O Johansson, Monday, February 18, 2019, 20:00 (1892 dagar sedan) @ Emelie

Fanns en variant till i form av en tub med en tyngd i botten. Meddelandet stoppades i tuben och kastades i riktning mot den postande tågklareraren som förhoppningsvis inte blev träffad. Med trästaven fanns ju risken att meddelandet släppte från staven och blåste iväg.
Har själv aldrig behövt använda någon variant.

Rapportstav

av Lars-Göran Eriksson, Monday, February 18, 2019, 22:58 (1892 dagar sedan) @ S-O Johansson

Det stämmer, som jag minns kallades dessa "Rapporthylsa" gul till färgen med en liten tyngd i botten och med plastlock.
De var de vanliga under min tid på loket.
De måste väl ha plockats bort när Trafikradion infördes.

Rapportstav - tjänstekupé

av S-O Johansson, Tuesday, February 19, 2019, 20:42 (1891 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Om jag inte kommer ihåg fel så fanns väl även rapportstav i tjänstekupén. I alla fall i de som var placerade i F- och DF-vagnar.
För tågbefälhavaren var den väl i första hand till för att anmäla övergångsresande som skrevs på en speciell avdelning på "Uppgift till förare". Tror den hette Förutanmälan.

Rapportstav - tjänstekupé

av Per-Olov Brännlund, Tuesday, February 19, 2019, 21:02 (1891 dagar sedan) @ S-O Johansson

Det ingick i klargörningen av loken att kolla att det verkligen fanns rapportstav / rapporthylsa.

Rapportstav

av Emelie, Wednesday, February 20, 2019, 16:14 (1890 dagar sedan) @ S-O Johansson

Det här låter intressant!
Jag kanske får efterlysa en sådan istället. Men jag ska börja med att gå över till kollegorna i lokstallet och höra den gången. Kanske finns det en rapporthylsa närmare än vad en tror.

/Emelie, JVM

Rapportstav - placering i hytt.

av S-O Johansson, Wednesday, February 20, 2019, 22:26 (1890 dagar sedan) @ Emelie

Det här låter intressant!
Jag kanske får efterlysa en sådan istället. Men jag ska börja med att gå över till kollegorna i lokstallet och höra den gången. Kanske finns det en rapporthylsa närmare än vad en tror.

/Emelie, JVM

Och hittar ni några så lägg upp en i varje hytt på Rc1 1007 så blir den mer trogen tiden den är bevarad från. Har för mig att det fanns ett ställ med bl.a signallykta och rapporthylsa till höger om mittstolpen på loket.
Lagom efter att jag lagt ut inlägget hittade jag denna interiörbild från hytten på Rc2 1131 som visar placeringen av stället med handlykta och rapporthylsa. Ett grönt och ett rött glas fanns också för att kunna förvandla handlyktan till signallykta. Och stället var inte till höger om mittstolpen utan framför denna. Länk till bild.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB14710