Marcher på Falsterbo station 22/8 1971 (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Monday, February 18, 2019, 18:36 (1892 dagar sedan)

Två fina marcher spelades på perrongen i Falsterbo Söndagen den 22 augusti 1971, framförda av SJ:s nusikkår i "MALMÖ" ubderr ledning av kårens ordförande Gunnar Kviske.

"Under Blågul Fana" samt "Alle Kameraten". Jag spelade in marscherna på kasettband, men de har kommit bort i någon flytt.

Tror tyvärr inte att Järnvägens musikkår av idag kan framföra dessa stycken så fint igen.

Marscher på Falsterbo station 22/8 1971

av Överkörmästaren, Monday, February 18, 2019, 19:21 (1892 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Två fina marcher spelades på perrongen i Falsterbo Söndagen den 22 augusti 1971, framförda av SJ:s nusikkår i "MALMÖ" ubderr ledning av kårens ordförande Gunnar Kviske.

"Under Blågul Fana" samt "Alle Kameraten". Jag spelade in marscherna på kasettband, men de har kommit bort i någon flytt.

Tror tyvärr inte att Järnvägens musikkår av idag kan framföra dessa stycken så fint igen.

Alte Kameraden menar du kanske? Men nej, naturligtvis kan väl ingen framföra något lika fint som när du var 18.

Marscher på Falsterbo station 22/8 1971

av Donkeyman, Monday, February 18, 2019, 19:31 (1892 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hur är det i dag. Finns det någon Järnvägens Musikkår eller liknande, eller är sådant historia numera. I Stockholm hade ju också Spårvägen en Musikkår och detta förekom ju på många andra arbetsplatser också.

Marscher på Falsterbo station 22/8 1971

av Gunnar Olson, Monday, February 18, 2019, 21:35 (1892 dagar sedan) @ Donkeyman

Hur är det i dag. Finns det någon Järnvägens Musikkår eller liknande, eller är sådant historia numera. I Stockholm hade ju också Spårvägen en Musikkår och detta förekom ju på många andra arbetsplatser också.

Se denna länk: www.sjmusikkar.se/

Spårvägens musikkår i Stockholm och spårvägens musikkår i Göteborg är idag båda professionella orkestrar, men har bytt namn till Stockholms läns blåsarsymfoniker respektive Gothenburg Wind Orchestra. Den senare hette i många år Göteborgsmusiken. Båda orkestrarna har dock en osäker framtid, om jag fattat rätt. Stockholmsorkestern har fått skära ned antalet fast anställda musiker rätt kraftigt. Det togs ett beslut för ett antal år sedan att lägga ner Göteborgsorkestern, men den har ändå lyckats överleva än så länge.

Marscher på Falsterbo station 22/8 1971

av 53 Wadsten, Thursday, February 21, 2019, 10:51 (1889 dagar sedan) @ Hans W

Denna musikkår lär ha kvar lyran med SJ:s bevingade hjul i sin ägo, sådant intrument tillhör en riktig musikkår.

Orkester kom med räkning för deltagande

av BD, Thursday, February 21, 2019, 17:09 (1889 dagar sedan) @ Donkeyman

Under 1970-talet ordnade SJK en resa efter ånglok från Stockholm C. Det var mycket folk och dessutom spelade järnvägens orkester.
Vad jag förstod hade de inbjudit sig själva.
Efteråt kom de med en räkning för sitt deltagande i muntrationerna.

Marcher på Falsterbo station 22/8 1971

av Merlin, Tuesday, February 19, 2019, 05:42 (1891 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Två fina marcher spelades på perrongen i Falsterbo Söndagen den 22 augusti 1971, framförda av SJ:s nusikkår i "MALMÖ" ubderr ledning av kårens ordförande Gunnar Kviske.

"Under Blågul Fana" samt "Alle Kameraten". Jag spelade in marscherna på kasettband, men de har kommit bort i någon flytt.

Tror tyvärr inte att Järnvägens musikkår av idag kan framföra dessa stycken så fint igen.

Är det dessa två?

https://www.youtube.com/watch?v=XvzJdBHzVg0

https://www.youtube.com/watch?v=SPmIcSesepk