Hjälp med sommartidtabellen 1960 Str Laholm-Malmö/Falsterbo (Tidtabeller)

av 53 Wadsten, Friday, February 22, 2019, 17:00 (1862 dagar sedan)

Halva sommaren 1960 tillbringade jag på syster Martas Barnpensionat i Mellbystrand, undertecknad blev hennes sista barn innan stället lades ned för gott.

Minns att min 10 år äldre syster kom och hämtade hem mig till Falsterbo, vi tog taxi till stationen i Laholm, därifrån snäll eller persontåg vidare till Malmö under eftermiddagen och sedan rälsbuss från Södervärn till Falsterbo där föräldrarna hyrde övervåningen i gamla posthuset(gulmålat idag) mitt emot stationen, tågen gick att se från sovrumsbalkongen.

Fråga 1. Vilka tåg kan vi ha åkt med från Laholm till Falsterbo.
--"-- 2. Vart låg Barnpensionatet i Mellbystrrand, minns att vägen dit slutade på stranden.
Kanske någon medlem här från trakten kan svara på fråga 2.

Hjälp med sommartidtabellen 1960 Str Laholm-Malmö/Falsterbo

av Jonny Saljefeldt, Friday, February 22, 2019, 17:26 (1862 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Halva sommaren 1960 tillbringade jag på syster Martas Barnpensionat i Mellbystrand, undertecknad blev hennes sista barn innan stället lades ned för gott.

Minns att min 10 år äldre syster kom och hämtade hem mig till Falsterbo, vi tog taxi till stationen i Laholm, därifrån snäll eller persontåg vidare till Malmö under eftermiddagen och sedan rälsbuss från Södervärn till Falsterbo där föräldrarna hyrde övervåningen i gamla posthuset(gulmålat idag) mitt emot stationen, tågen gick att se från sovrumsbalkongen.

Fråga 1. Vilka tåg kan vi ha åkt med från Laholm till Falsterbo.

Svar på fråga 1 finns bl.a. [msg=119215]här[/msg] och [msg=172626]här[/msg].

Hjälp med sommartidtabellen 1960 Str Laholm-Malmö/Falsterbo

av 53 Wadsten, Saturday, February 23, 2019, 12:40 (1861 dagar sedan) @ Anders Svensson

Blev morfar idag lördag kl 10, nu bryr jag mig inte längre här.

Hjälp med sommartidtabellen 1960 Str Laholm-Malmö/Falsterbo

av Överkörmästaren, Saturday, February 23, 2019, 13:58 (1861 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Blev morfar idag lördag kl 10, nu bryr jag mig inte längre här.

Grattis Gustaf, vi hörs igen om några veckor.

Hjälp med sommartidtabellen 1960 Str Laholm-Malmö/Falsterbo

av Donkeyman, Saturday, February 23, 2019, 14:40 (1861 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag gratulerar också Gustav. Från en god gammal kamrat. När du körde Roslagståg och jag var Chief på Blidösund med flera båtar. Du extrajobbade som eldere hos mig och jag med samboer fick åka tåg i förarhytten hela Roslagsbanan runt.

Hälsningar
Thure

Hjälp med sommartidtabellen 1960 Str Laholm-Malmö/Falsterbo

av Nils-Eric Sääf, Saturday, February 23, 2019, 15:08 (1861 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Grattis Gustav. Det kan jag aldrig bli,möjligen farfar.

Hjälp med sommartidtabellen 1960 Str Laholm-Malmö/Falsterbo

av 53 Wadsten, Sunday, February 24, 2019, 09:50 (1860 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tackar, intet fel det heller, sedan måste man vänja småttingarna till att använda tåget.