Smalspårsvagnar omkorgade av SJ? (Fordon: vagnar)

av K Lemming, Friday, February 22, 2019, 20:17 (1861 dagar sedan)

Hur många och vilka smalspårsvagnar fick av SJ ny korg av den typ som CFp/BFp 352 på ULJ har? Alltså med raka korgsidor utan insvängning nertill.

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Granis, Friday, February 22, 2019, 20:57 (1861 dagar sedan) @ K Lemming

Ser också fram mot svaret. Kan dock tänka mig vissa "definitionsfrågor"; ombyggnader kan ju göras av olika omfattningar. Men här pratar vi väl om helt nya korgar, och inte bara tak då? Jag vet att dessa ombyggnader -med helt nya korgar- gjordes såväl av KVAB i Kalmar (som CFp 352) som av SJ Hvst i Åmål. Eller var det lite mindre omfattande sådana i Åmål, typ nya tak och nya fönster? Men resultaten blev i varje fall rätt lika. Sen tycks det ha varit en "västsvensk kantring" (typ VGJ) på de vagnar som byggdes om. I varje fall de tvåaxliga? Ty det byggdes ju om boggivagnar på detta sätt också, som fd VJ Co 500 som idag finns på SkLJ. Men den kom från Småland då...

/ L G

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av K Lemming, Sunday, February 24, 2019, 22:57 (1859 dagar sedan) @ Granis

Tog en titt på SkLJ's sida och VJ Co 500 har ju inte ombyggda takändar men ser absolut ut att ha raka korgsidor som CFp 352. Däremot hittade jag på SkLJ's sida BBJ Co 201 senare ÖJ Co 22, enligt infon byggde SJ om vagnen i slutet av 40-talet hos KVAB med ny vagnskorg och nya boggier. Samma takändar och samma korgtyp som CFp 352 ser man på bilden. Men som sagt, vilka fler vagnar fick denna ombyggnad med denna typ av korg och takändar?

BBJ Co 201 hos SkLJ

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Granis, Monday, February 25, 2019, 12:10 (1858 dagar sedan) @ K Lemming

Har för mig vi haft uppe den frågan här förr, men…. På Stig Lundins hemsidor kan man se anteckningar om vagnombyggnader kring denna tidpunkt. Förutom Cp 352 byggdes 350-351 och 353 om samtidigt vid KVAB 1952-53 samt Cp 363 året efter (1954), varför vi borde kunna anta att de byggdes om på samma sätt =helt ny korg. Eller? De var ju samtliga VGJ-vagnar från början. Men det framgår också i samma lista att en annan fd VGJ-vagn; Cp 355, byggdes om till CFp vid KVAB, men året innan (1951). Den finns ju hos SkLJ idag, och har väl inte denna typ av korg och tak? En mindre omfattande ombyggnad i så fall.
Som konstaterats byggdes också några småländska tvåaxliga vagnar om från Cp till CFp, men då med den ”mindre omfattande” metoden. Jag nämnde också ombyggnader i Åmål, som verkade vara gjorda på samma ritningar som de i Kalmar ( = ny korg med tvära takändar), har bl a sett en bild på en postvagn som byggts om där på det sättet. Den hittade jag inte nu på ”Samlingsportalen”, men i stället denna som verkar intressant i sammanhanget: Cp/ C10p 270, fd ÖSmJ C 6, som byggts om till sjukvagn (vid KVAB?). Notera likheten med CFp 352 m fl. Och den bilden ska vara tagen redan 1947….

/ L G

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Steen Michelsen, Monday, February 25, 2019, 15:39 (1858 dagar sedan) @ Granis

Postvognen der nævnes må være en af DF10p 396 eller 399.
Af boggievogne jeg kender til med ny krog og takänder omb. ved KVAB er der 5:
Bop 650 og 651 ex ULB
Bop 743 og 744 ex ÖJ
Bop 835 ex VB

M.v.h.

Steen

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av K Lemming, Monday, February 25, 2019, 18:33 (1858 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Tack för intressant info Steen.

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Ola Almquist, Monday, February 25, 2019, 22:57 (1858 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Postvognen der nævnes må være en af DF10p 396 eller 399.
Af boggievogne jeg kender til med ny krog og takänder omb. ved KVAB er der 5:
Bop 650 og 651 ex ULB
Bop 743 og 744 ex ÖJ
Bop 835 ex VB

M.v.h.

Steen

Bop 650 fick inte raka takändar. Den hade dessutom träpanel. En bild finns här.

Bop 687 platsar. Den finns på bild här.
Bop 657 som finns på bild i samma tråd ser helt annorlunda ut, men har raka sidor. Den ombyggdes vid KVAB redan 1942. Bop 655 och 670 var en andra tidiga ombyggnader, KVAB 1941, men dessa hittar jag inte någon bild på.
BFop 658 och 696 hade korgar av samma typ som 657. KVAB 1943. 684 har jag inte sett någon bild på.
Bop 688 och 689 fanns kvar länge och bör ha moderniserats. Hur de såg ut känner jag inte till.

Det fanns ju 1067-vagnar också. Här finns en bild på Bot 723.

M.v.h.
Ola

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av K Lemming, Monday, February 25, 2019, 18:27 (1858 dagar sedan) @ Granis

Tack för intressant svar. Byggdes Cp 350-351, 353, 363 också om till CFp?

C10p 270 var intressant, men blir lite osäker utifrån bilden om den verkligen har raka korgsidor,dels pga blänket i korgsidan och dels pga att det i högra änden av korgen ser ut att kunna vara en liten insvängning på korgen nertill. Takändarna är ju onekligen samma som på 352.

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Granis, Monday, February 25, 2019, 21:14 (1858 dagar sedan) @ K Lemming

Tack för intressant svar. Byggdes Cp 350-351, 353, 363 också om till CFp?

Ja. Enligt vad Stig noterat. Och 355 då (fast med annan =gammal korg)

Och det var väl just behovet av att använda dem som "cabooser" i blandade tåg som motiverade ombyggnaderna? Persontrafiken f ö hade ju då börjat domineras av rälsbussar. T ex så byggdes ju några 1067-passvagnar om till CFt med nya (?) korgar, bl a de två -BFt 301 och 302- som idag finns på järnvägsmuséerna i Kristianstad respektive Gävle.

En liknande ombyggnad för 891-nätet som är bevarad är ju VB C 30/ SJ Cp 439 hos TJF. Men den fick fortsätta som ren passvagn (litt C). Månne genomgick några systervagnar från TÖJ/ VB samma ombyggnad på samma sätt?

/ L G

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Ola Almquist, Monday, February 25, 2019, 22:10 (1858 dagar sedan) @ Granis

Tack för intressant svar. Byggdes Cp 350-351, 353, 363 också om till CFp?


Ja. Enligt vad Stig noterat. Och 355 då (fast med annan =gammal korg)

Och det var väl just behovet av att använda dem som "cabooser" i blandade tåg som motiverade ombyggnaderna? Persontrafiken f ö hade ju då börjat domineras av rälsbussar. T ex så byggdes ju några 1067-passvagnar om till CFt med nya (?) korgar, bl a de två -BFt 301 och 302- som idag finns på järnvägsmuséerna i Kristianstad respektive Gävle.

En liknande ombyggnad för 891-nätet som är bevarad är ju VB C 30/ SJ Cp 439 hos TJF. Men den fick fortsätta som ren passvagn (litt C). Månne genomgick några systervagnar från TÖJ/ VB samma ombyggnad på samma sätt?

Nu blev det väldigt mycket uppgifter i denna tråd så jag måste nog komma med några kommentarer. Jag tar ett separat inlägg om efterfrågade vagnar.

Det är ju så att det finns en mängd olika moderniseringsvarianter och jag antar att Johan och Stefan O kommer att komma dit så småningom.

De vagnar som fick helt nya korgar var i regel gamla lanterninvagnar. Några få ombyggdes redan på privatbanetiden. Vanligare var att de fick nytt tak. SJ byggde om vagnar på olika sätt. De flesta på KVAB. Det är mer eller mindre väldokumenterat. De man måste göra är att studera bilder och de ombyggda blev i regel mer långlivade än de icke ombyggda. D.v.s. de fanns kvar in på 1960-talet och blev sällan tjänstevagnar. Hjälpvagnarna av typ IIABp fick för övrigt oftast nytt tak med raka ändar som i frågeställningen.

Hur som helst verkar det som att frågeställaren är ute efter vagnar med helt ny korg, raka takändar och raka sidor. Det var dock inte ovanligt med välvda takändar (gamla taket behölls?), exempelvis BFp 408 eller insvängda sidor (gamla stommen behölls?), exempelvis C10p 270. De flesta fick plåtklädsel men en del (furu?-)panel.

En del 1910-talsvagar ombyggdes också till CFp. Dessa hade modernare korgar som de fick behålla. Exempelvis 276, 277 och 278 (f.d. KTsJ) och 355, 363 och 376 (f.d. VGJ).

Cp 439 tycker jag inte platsar här då den enda exteriöra moderniseringen den genomgick var att få raka takändar. Det finns säkert fler exempel men jag får återkomma angående detta.

Nåväl, en hel del har det skrivits om tidigare, bl.a. här.

M.v.h.
Ola

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Ola Almquist, Tuesday, February 26, 2019, 00:14 (1857 dagar sedan) @ K Lemming

Hur många och vilka smalspårsvagnar fick av SJ ny korg av den typ som CFp/BFp 352 på ULJ har? Alltså med raka korgsidor utan insvängning nertill.

Försök till lista:

Raka takändar:
BFp 350 - 353 (förutsatt att de var lika, jag har bara sett bilder på 351 och 352)
BFp 409
Bp 412 (men den ser lite skum ut)
Bop 651, 687, 743, 744, 835 (fler finns)
Bot 723 (fler finns)

Udda takändar (ombyggd före förstatligandet):
CD9p 279

Välvda takändar (det är möjligt att korgen på vissa vagnar inte nybyggdes i sin helhet):
Om jag minns rätt då jag inte har några bilder tillgängliga: Bp 269, BFp 264 (det finns en bild i tidskriften Tåg omkring 1983).
Bp 405, 412
BFp 343, 344,
408, 410 (bör ha varit likadan som 408)
Bop 650, 657, 737. Ytterligare ett antal är misstänkta, t.ex. 655, 660, 664, 670.
BFop 658, 684, 696.

Nu har jag bara tagit med de som jag känner till har raka korgsidor. Det finns fler, men i brist på bilder så...

M.v.h.
Ola

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Granis, Tuesday, February 26, 2019, 10:03 (1857 dagar sedan) @ Ola Almquist

Raka takändar:
BFp 350 - 353 (förutsatt att de var lika, jag har bara sett bilder på 351 och 352)

Jag hittar fortfarande inte bilden på CDp/ CDFp-vagnen som ska ha byggts om i Åmål. Den såg exakt ut som CFp 352, såväl i tak som korg. Förutom att den sistnämnda hade fler fönster då. Och kanske var lite längre?

/ L G

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Patrik Eriksson, Tuesday, February 26, 2019, 14:39 (1857 dagar sedan) @ Granis

Raka takändar:
BFp 350 - 353 (förutsatt att de var lika, jag har bara sett bilder på 351 och 352)


Jag hittar fortfarande inte bilden på CDp/ CDFp-vagnen som ska ha byggts om i Åmål. Den såg exakt ut som CFp 352, såväl i tak som korg. Förutom att den sistnämnda hade fler fönster då. Och kanske var lite längre?

/ L G

En metkrok i Skara

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Ola Almquist, Tuesday, February 26, 2019, 14:51 (1857 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Raka takändar:
BFp 350 - 353 (förutsatt att de var lika, jag har bara sett bilder på 351 och 352)


Jag hittar fortfarande inte bilden på CDp/ CDFp-vagnen som ska ha byggts om i Åmål. Den såg exakt ut som CFp 352, såväl i tak som korg. Förutom att den sistnämnda hade fler fönster då. Och kanske var lite längre?

/ L G


En metkrok i Skara

Precis. Denna tråd är inte svår att hitta om man söker på CFp 352 eller följer länken i en annan tråd. Jag tog dock inte med dessa vagnar då de inte hade raka korgsidor. Den gamla korgen behölls men ändrades betydligt vilket Anders Jansson skriver.

M.v.h.
Ola

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Ola Almquist, Tuesday, March 12, 2019, 01:39 (1843 dagar sedan) @ Ola Almquist

Om jag minns rätt då jag inte har några bilder tillgängliga: Bp 269, BFp 264 (det finns en bild i tidskriften Tåg omkring 1983).

Det finns en bild på BFp 264 i Järnvägsminnen 2. Den är på bilden plåtklädd, har välvda takändar och böjda korgsidor. Den bör följaktligen inte ha fått helt ny korg.

Cop 670 och 671 fick nya korgar enligt Johan O:s inlägg om MÅJ-vagnar.

M.v.h.
Ola

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av K Lemming, Tuesday, February 26, 2019, 20:00 (1857 dagar sedan) @ K Lemming

Stort tack för alla informativa och intressanta inlägg. Verkar vara en hel del vagnar som byggdes om med denna korgtyp med raka sidor samt raka takändar. Att det dessutom förekom träklädda sådana var helt nytt för mig.

Hur var dessa träklädda målade? Var det rödmålad furupanel eller oljad teakpanel?

Byggdes det några Cp/Bp med denna korg och takändetyp av CFp 352 storlek?

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Steen Michelsen, Tuesday, May 21, 2019, 15:48 (1773 dagar sedan) @ K Lemming

I et indlæg på Facebook gruppen Järnväger förr och nu, skrevet af Tomas Werner d.15/5 er der et billede fra Kalmar af hvad jeg mener må være Bop 672 med raka takänder og raka korgsidor.

M.v.h.

Steen

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ?

av Steen Michelsen, Wednesday, December 04, 2019, 17:29 (1576 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Har i dag siddet og set på Digitaltmuseum, og der er jeg stødt på et billede af Bop 736 som har ny krog og raka tagänder som tråden oprindelig handler om.

https://digitaltmuseum.se/021018461048/statens-jarnvagar-sj-bop-736

Har desuden fundet billeder af BFop 658, 684 og 696 som også omtales i tråden.

https://digitaltmuseum.se/021018461049/statens-jarnvagar-sj-bfop-658-kombinerad-person-...

https://digitaltmuseum.se/021018461056/statens-jarnvagar-sj-bfop-684-kombinerad-person-...

https://digitaltmuseum.se/021018461061/statens-jarnvagar-sj-bfop-696-kombinerad-person-...

M.v.h.

Steen