Djursholms Ösby, Roslagsbanan, 12/4 1966, bild. (Bana)

av Ulfe @, Fagersta, tisdag, mars 05, 2019, 07:47 (254 dagar sedan)

[image]

Djursholms Ösby, Roslagsbanan, 12/4 1966, bild.

av Peter A, tisdag, mars 05, 2019, 08:11 (254 dagar sedan) @ Ulfe

Härlig Bild, med linbryggor och allt!

SJ-röda vagnar förundrar mig lite. Var inte alla vagnar här gröna eller teakfärgade?

/Peter

Djursholms Ösby, Roslagsbanan, 12/4 1966, bild.

av 53 Wadsten @, Norrköping, tisdag, mars 05, 2019, 10:00 (253 dagar sedan) @ Peter A

Vagnarna väntar förmodligen på att komma till Vislanda.
Gissningsvis är de överblivna från Västgöta och Smålandssmalspåren.

Djursholms Ösby, Roslagsbanan, 12/4 1966, bild.

av Peter A, tisdag, mars 05, 2019, 10:11 (253 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Gick det överhuvudtaget SJ-röda personvagnar på Roslagsbanan söder om Rimbo under SJ-tiden?

Djursholms Ösby, Roslagsbanan, 12/4 1966, bild.

av Thomas Tell @, Vallentuna, tisdag, mars 05, 2019, 10:22 (253 dagar sedan) @ Peter A

Gick det överhuvudtaget SJ-röda personvagnar på Roslagsbanan söder om Rimbo under SJ-tiden?

På SRJ fanns 1952-53 SJ-vagnarna 650, 741, 773 och 807. De omnämns på arbetskort jag har som reparerade och ommålade av SRJ i alla fall.
I juni 1965 anlände sedan vagnarna 737, 742 och 743 vilka syns på bilden här. Dessa tre gick aldrig i trafik men de tidigare vagnar undrar jag hur det var med? Någon som vet?
/tell

Djursholms Ösby, Roslagsbanan, 12/4 1966, bild.

av Anders Jansson @, tisdag, mars 05, 2019, 15:05 (253 dagar sedan) @ Thomas Tell

Gick det överhuvudtaget SJ-röda personvagnar på Roslagsbanan söder om Rimbo under SJ-tiden?


På SRJ fanns 1952-53 SJ-vagnarna 650, 741, 773 och 807. De omnämns på arbetskort jag har som reparerade och ommålade av SRJ i alla fall.
I juni 1965 anlände sedan vagnarna 737, 742 och 743 vilka syns på bilden här. Dessa tre gick aldrig i trafik men de tidigare vagnar undrar jag hur det var med? Någon som vet?
/tell

I det digitala arkivet hittade jag följande:

1951-08-31 Gd Upmark Skrivelse till Pbr och Mbr (Mbr 200/51)
Vid SRJ finns behov av 4-5 litt Co för utökad trafik veckoslut juni-augusti (skärgårdstrafik). Vagnarna bör kunna framföras med sth 75 km/t.

1951-09-07 Mbr 200/51 Påteckning till Pbr (Pbr Pe54/51)
Nedanstående vagnar är lämpliga för utlåning till SRJ. Enligt SRJ föreligger ej krav på sth 75 km/t då de kan ersätta vagnar i tåg med lägre sth.
• Litt Cop nr 685 62 pl
• Litt Cop nr 690 65 pl
• Litt Cop nr 811 59 pl
• Litt Cop nr 807 60 pl
• Litt Cop nr 808 60 pl
• Litt Cop nr 809 60 pl
• Litt Cop nr 758 59 pl
• Litt Cop nr 759 59 pl
• Litt Cop nr 760 59 pl
• Litt Cop nr 762 59 pl
• Litt Cop nr 763 59 pl
• Litt Cop nr 766 62 pl
• Litt Cop nr 768 62 pl
• Litt Cop nr 775 61 pl
• Litt Cop nr 777 67 pl
• Litt Cop nr 778 59 pl
• Litt Cop nr 779 59 pl
• Litt Cop nr 782 70 pl
• Litt Cop nr 783 70 pl
• Litt Cop nr 784 70 pl
• Litt Cop nr 785 70 pl
• Litt Cop nr 787 70 pl
• Litt Cop nr 788 70 pl
• Litt Cop nr 789 70 pl
• Litt Cop nr 799 62 pl
• Litt Cop nr 803 62 pl
• Litt Cop nr 804 66 pl
• Litt Cop nr 757 62 pl

1951-09-11 Ti 36 88:9/51 Skrivelse till Dc II - Yttrande om (Pbr Pe59/51)
Vid 36ts finns 51 st litt Cop. Till ordinarie vagnsätt åtgår 46 st. 4 st är intagna för revision och endast 1 st återstår som reserv. Cirka 35 st är revisionsmässiga. På Göteborg-Sjövik transporteras sommartid 1700 personer i vardera riktningen vardagar samt 3000 personer SoH. Vintertid är siffrorna 800 respektive 1400. 36ts kan därför inte låna ut några litt Cop till SRJ.

1953-04-17 Tbr 31457 Sgr 6170 Skrivelse till SRJ - Svar på 1953-04-13
Litt Cop nr 650, 742, 773 och 807 kan uthyras till SRJ sommaren 1953 enligt samma villkor som gällde sommaren 1952 (60 kr per vagn och dygn plus transportkostnad för 3 vagnar). Litt Cop nr 650 skall sändas från 9ts, litt Cop nr 742 skall sändas från 27ts och litt Cop nr 807 skall sändas från 38ts så att de ankommer Stockholm Ö 1953-05-22.

1953-06-01 Mbr 200/51 Skrivelse till SRJ
Litt Cop nr 650, 741 och 807 som skall utlånas till SRJ har besiktigats. Litt Cop nr 650 och 741 är i gott skick. Litt Cop nr 807 uppsnyggas av SRJ mot avdrag på hyreskostnaden.

1953-06-15 Mbr 200/51 Skrivelse till SRJ
Litt Cop nr 773 som kvarstått på SRJ sedan föregående sommar har besiktigats. Vagnen är i gott skick.

Djursholms Ösby, Roslagsbanan, 12/4 1966, bild.

av Ola Almquist @, Göteborg, tisdag, mars 05, 2019, 18:47 (253 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack för detta. Jag kände till vilka vagnar det rörde sig om men inte vilka skriftliga källor som finns. Varifrån sändes 773?

M.v.h.
Ola

Djursholms Ösby, Roslagsbanan, 12/4 1966, bild.

av Rolf Nordin @, Hässelby, tisdag, mars 05, 2019, 19:00 (253 dagar sedan) @ Anders Jansson

Är välidigt nyfiken på det "digitala arkivet" du refererar till?

--
Medlem i Nynäshamns Järnvägsmuseum (NJM), Roslagsbanans Veterantågsförening (RBV) och Stockholm-Saltsjöns Museiförening (SSnJmf).

Djursholms Ösby, Roslagsbanan, 12/4 1966, bild.

av Granis @, tisdag, mars 05, 2019, 12:06 (253 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det är "Smålandsvagnarna" som Thomas nämner. De flyttades sedan till Faringe, varifrån de såldes till "Föreningen 29:an" = SkLJ där de rullar idag. Ja, förutom Cop 743 -fd ÖJ Co 22- som f n är utlånad till GHJ. Eller var det tvärtom; de ställdes först upp i Faringe innan de flyttades till Ösby (och såldes till SkLJ)?

/ L G

Djursholms Ösby, Roslagsbanan, 12/4 1966, bild.

av K Lemming @, tisdag, mars 05, 2019, 16:38 (253 dagar sedan) @ Granis

Vagnen på bilden är ju med all säkerhet en av dom av SJ omkorgade smalspårsvagnar som tidigare diskuterats i en annan tråd.

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ

Djursholms Ösby, Roslagsbanan, 12/4 1966, bild.

av Ola Almquist @, Göteborg, tisdag, mars 05, 2019, 18:50 (253 dagar sedan) @ K Lemming

Vagnen på bilden är ju med all säkerhet en av dom av SJ omkorgade smalspårsvagnar som tidigare diskuterats i en annan tråd.

Smalspårsvagnar omkorgade av SJ

Just det. Bop 737 (som det bara syns en del av) närmast och 743.

M.v.h.
Ola

SJ märkning på smalspårsvagnar?

av K Lemming @, tisdag, mars 05, 2019, 16:52 (253 dagar sedan) @ Ulfe

På bilden ser man vad som bör vara SJ märkning mitt på vagnssidan. Jag har sett andra bilder från 60-talet på smalspåriga passvagnar med SJ märkning på vagnssidorna. Gällde inte det som står i nedanstående tråd för smalspårsvagnar?

SJ märkning 30-talsvagnar

SJ märkning på smalspårsvagnar?

av Ola Almquist @, Göteborg, tisdag, mars 05, 2019, 18:43 (253 dagar sedan) @ K Lemming

På bilden ser man vad som bör vara SJ märkning mitt på vagnssidan. Jag har sett andra bilder från 60-talet på smalspåriga passvagnar med SJ märkning på vagnssidorna. Gällde inte det som står i nedanstående tråd för smalspårsvagnar?

SJ märkning 30-talsvagnar

Anders Jansson m.fl. får berätta om det finns någon skrivelse om detta. Jag skulle tro att det var så att ingen lade tid eller resurser på att plocka ner bokstäver på vagnar som sällan gick i trafik och snart skulle slopas. De enda vagnar som användes regelbundet var BFp och BFt och åtminstone vissa BFt tycks ha blivit av med SJ-bokstäverna. Nytillkomna vagnar, d.v.s. från SRJ, hade inga SJ-bokstäver men emaljerade siffror. Nylevererade 851 - 857 (1961) följde bestämmelserna och hade enbart målad märkning.

M.v.h.
Ola

SJ märkning på smalspårsvagnar?

av Thomas Tell @, Vallentuna, onsdag, mars 06, 2019, 00:00 (253 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag skulle tro att det var så att ingen lade tid eller resurser på att plocka ner bokstäver på vagnar som sällan gick i trafik och snart skulle slopas.

Det tror jag också.
/tell

RSS-feed av trådar
powered by my little forum