En film från Roslagsbanan! (Järnväg allmänt)

av Sven A, Sunday, March 10, 2019, 21:14 (1845 dagar sedan)

Den här har du väl sett tidigare Gustaf?

[link=http://https://m.youtube.com/watch?v=iehFFn0yoVY]Filmen[/link]

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av Ulf Pålsson, Sunday, March 10, 2019, 23:14 (1845 dagar sedan) @ Sven A

Den här har du väl sett tidigare Gustaf?

[link=http://https://m.youtube.com/watch?v=iehFFn0yoVY]Filmen[/link]

[link=https://www.youtube.com/watch?v=iehFFn0yoVY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2ZiUEKjf7cuxcyphZSALI5vzY_ykAhmLIshFLzvzUvecWbVQTmqSslAzQ]Bättre länk[/link], tror jag. För det är väl den du menar, Sven A?

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av Nils-Eric Sääf, Monday, March 11, 2019, 09:57 (1845 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Detta måste vara något för Gustaf att glädjas åt. Mycket trevlig film ,tyvärr har jag aldrig satt min fot på SRJ.

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av 53 Wadsten, Monday, March 11, 2019, 16:21 (1845 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

T.A.C.K.A.R!!!!:-) :-) Varmast för denna film som värmer ett Roslags och Falsterbobanehjärta:-) :-) ,
samtliga av personalen i filmen har jag jobbat ihop med och minns med glädje.

Vid mitt besök hos distriktssköterskan idag sade hon, "Du är varm om hjärtat och jag iskall om fingrarna", kontrade med tipset om filmen, vi hann titta kort på vissa snuttar, "Nu förstår jag vad du Gustaf saknar" sade hon och Linda från hemtjänsten som alltid medföljer till läkare och sjuksyster, bägge förstod hur mycket jag saknar RB och mitt yrke.

TACK!!! än en gång:-) :-)

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av Strömgränsreferensen, Monday, March 11, 2019, 18:52 (1844 dagar sedan) @ 53 Wadsten

T.A.C.K.A.R!!!!:-) :-) Varmast för denna film som värmer ett Roslags och Falsterbobanehjärta:-) :-) ,
samtliga av personalen i filmen har jag jobbat ihop med och minns med glädje.

Vid mitt besök hos distriktssköterskan idag sade hon, "Du är varm om hjärtat och jag iskall om fingrarna", kontrade med tipset om filmen, vi hann titta kort på vissa snuttar, "Nu förstår jag vad du Gustaf saknar" sade hon och Linda från hemtjänsten som alltid medföljer till läkare och sjuksyster, bägge förstod hur mycket jag saknar RB och mitt yrke.

TACK!!! än en gång:-) :-)

Du glömmer väl inte att nämna tiden för "Gustafs minnen" i april så vi kan planera in ett besök och få höra och lyssna till allt.
Angående filmen: kan du namnet på motorvagnsföraren i slutet av filmen, han hälsar gott och glatt.

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av Thomas Tell, Tuesday, March 12, 2019, 00:11 (1844 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Angående filmen: kan du namnet på motorvagnsföraren i slutet av filmen, han hälsar gott och glatt.

[img]https://i.imgur.com/vmx6fdJ.jpg[/img]
Gösta Forsberg kör rälsbussen vid Ormsta.
/tell

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av 53 Wadsten, Tuesday, March 12, 2019, 10:37 (1844 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Rälsbussförare Gösta Forsberg, kom från Östgötasmalspåren.

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av thomas, Monday, March 11, 2019, 19:01 (1844 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Roligt Gustav att du hittade filmen. Förstår att den betyder en hel del för dig. Nostalgin står väl högt i tak :-)

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av 53 Wadsten, Tuesday, March 12, 2019, 10:41 (1844 dagar sedan) @ thomas

Ja! men de flesta tror bara jag tycker om tåg, men NIX!, gillar ångbåtar, gammla hus, bilar mm. Elaka tungor i Falsterbo sade att nu kommer Gustaf inte hit mer fför tåget är ju borta, men se där fick de tjiii. Havet, stränderna, naturen där nere betyder mycket för mig.

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av bengt24, Monday, March 11, 2019, 20:40 (1844 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vilken härlig film!! Gustav, minns du tkl i Ösby, Rune Hellström?

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av 53 Wadsten, Tuesday, March 12, 2019, 10:43 (1844 dagar sedan) @ bengt24

"Halvminuten" Rune Lindgren, gav alltid avgång en halvminut efter tiden.

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av LOK, Monday, March 11, 2019, 16:25 (1845 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Fantastisk film från en tid jag kommer ihåg. Men hur var det, hade Roslagsbanan något undantag när det gäller slutsignaler? Bara ett fåtal (långväga) tåg verkar ha det.

LOK

En film från Roslagsbanan! -- bättre länk

av 53 Wadsten, Monday, March 11, 2019, 16:40 (1845 dagar sedan) @ LOK

Samtliga tåg oavsett längd måste medföra/bära slutsignal, gummimoj dagtid lykta efter mörkrets inbrott, så även ensam motorvagn. Placering, i första hand på förarsidan(vänster).
Något undantag i SÄO rådde icke på den fronten, men däremot på mycket annat.

En film från Roslagsbanan!

av Granis, Monday, March 11, 2019, 10:47 (1845 dagar sedan) @ Sven A

[b]Den[/b] var sevärd den! Jag trodde först det var den film som först gavs ut på VHS av "Lavéns Teknikhistoriska..." och som fortfarande går att få tag på som DVD från [link=http://www.tnf.se/produkt.php?prod_id=114]"TrafikNostalgiska..."[/link], men det var det ju inte. Denna är ju tjugo år äldre, medan trafiken till Rimbo och på Eddavägslinjen fortfarande pågick. Och sköttes av SJ. Men en hel del "nedläggningsstämning" var det, och den kvarstod ju när SL tog över 1972 varför flera av de anställda valde att stanna kvar hos SJ och därmed föras över till "normalspåret". Vilket i sin tur banade väg för nyanställningar på "RB" av ynglingar som fostrats (nåja, [i]börjat[/i] fostras ;-) ) i järnvägshobbyn. Men det är väl en annan historia, liksom. Visst; lite synd att det inte var fler scener från Rimbo och från godstrafiken därifrån till Uppsala och Hallstavik (trafiken till Norrtälje hade ju upphört två år tidigare). Och den då fortfarande smalspåriga malmtrafiken på fd DHJ. Men man kan ju inte få allt!

/ L G :-)

En film från Roslagsbanan!

av Olle E, Monday, March 11, 2019, 21:00 (1844 dagar sedan) @ Sven A

Trevlig film. Den långa hyttsekvensen, är den inifrån 53:an?

En film från Roslagsbanan!

av Pelle i Västerås, Monday, March 11, 2019, 22:00 (1844 dagar sedan) @ Olle E

Hann kolla lite idag, och denna film har jag inte sett förut.
Ska kolla vidare i morgon. då är jag i Norrköping.

En film från Roslagsbanan!

av Thomas Tell, Tuesday, March 12, 2019, 10:32 (1844 dagar sedan) @ Olle E

Trevlig film. Den långa hyttsekvensen, är den inifrån 53:an?

Bertil Berggren kör loket "Hitler", ja.
/tell

En film från Roslagsbanan!

av 53 Wadsten, Tuesday, March 12, 2019, 10:46 (1844 dagar sedan) @ Thomas Tell

Stämmer.

En film från Roslagsbanan!

av tobbe, Tuesday, March 12, 2019, 22:29 (1843 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bcp 3253 "Hitler" var väl det loket som agerade "jordfräs" efter en kollision söder om Rimbo och hamnade ut på en större åker....En tkl och senare arbetskollega vid Cst som då jobbade som tkl i Rimbo berättade vid ett tillfälle på tågx Cst att hans hustru befann sig ombord på just det tåget draget av "Hitler" vid olyckstillfället. Han och hon bor fortfarande kvar i Rimbo och han har återupptagit arbetet med möbelrenoveringar som hobby och fritidssysselsättning sedan han blev pensionär.
tobbe

En film från Roslagsbanan!

av 53 Wadsten, Tuesday, March 12, 2019, 10:44 (1844 dagar sedan) @ Olle E

X7p 51 som brunnit tidigare.

En film från Roslagsbanan!

av Olle E, Tuesday, March 12, 2019, 18:12 (1843 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hade den brunnit också? Den var väl en av vagnarna i Bällstakraschen (fast då som 2135 eller vad den då hade för SRJ-nr)..?

En film från Roslagsbanan!

av 53 Wadsten, Wednesday, March 13, 2019, 11:23 (1843 dagar sedan) @ Olle E

Det stämmer också, X7p 50 och 51 smällde på viadukten över dåvarande Tillerbäcken strax söder om Bällsta i januari 1948.