Battericeller till handpaltar.. (Järnväg allmänt)

av Anders Ö/NJM, Tuesday, January 01, 2008, 20:34 (5954 dagar sedan)

.. med nöd å näppe en museal fråga men de verkar inte gå at få tag på hos EM.
Någon som vet var man köper nya celler?
(tyvärr har jag inte typbeteckningen på dem här hemma)

Battericeller till handpaltar..

av Niklas Biedermann @, Tuesday, January 01, 2008, 21:44 (5954 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Syftar du på dessa oranga?

Nån hade sådana NiCd celler till salu haromåret (SAFT?), men de gick på omkring 1000 spänn.
Jag köpte NiMH celler på Clas-i-Sjön med lödöron och lödde ihop 3 st. Något högre kapacitet (men inte för mycket så att man inte överbelastar laddaren) och väsentligt mycket mindre volym och kostade 150 kr/palt eller nåt sånt. Samtidigt bytte jag glödlampan mot en halogenlampa.
Nu är det ju inte optimalt att ladda NiMH på samma sätt som NiCd men eftersom laddaren laddar med låg ström under lång tid gör det inte så mycket.
Jag tror jag byggde om 3-4 paltar eller så, den äldsta har nu stått i laddaren i flera år efter batteribytet och funkar fortfarande bra.
De andvänds framförallt som allmänna handlampor i verkstaden på Roslagsbanans Veterantågsförening, därav bytet till halogenlampor.

Battericeller till handpaltar..

av Anders Ö/NJM, Tuesday, January 01, 2008, 23:47 (5953 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Japp just de... noterade att BV fortfarande har sådana stationerade i Nyh tex.

Hade en liknande lösning i huvudet men jag tror inte jag hittade några passande i Clas i sjön, minns du vilka du köpte?

Vi har våra främst för signalering, batterierna är för dåliga för att slösas på annat ;o))

Battericeller till handpaltar..

av Hans Wicklund, Wednesday, January 02, 2008, 00:25 (5953 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

På ÖSlJ har vi modifierat våra gamla handpaltar till att passa 4R25 blockbatterier. De passar bra i burken och passar efter milt våld mot kontaktblecken. Köps i vårt fall på Statoil tvärs över gatan.
/HW
Länk om dessa batterier

Battericeller till handpaltar..

av Niklas Biedermann, Wednesday, January 02, 2008, 17:51 (5953 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Nä, inte på rak arm. Mne det finns tre olika storlekar hos classe. Jag köpte en variant som var aningens tjockare än R6 och en bra bit längre. Men det är inte så petigt. Kolla vad de gamla har för kapacitet och köp nåt med en kapacitet som är lite lägre eller inte allt för mycket högre (för att inte överbelasta laddaren). Sen får man tejpa & bunta ihop cellerna och bunta fast dem i lampan eftersom de ju bara är en bråkdel så stora.

Paltarna Hans tänker på är väl de svarta av plåt som i orginal har runda nife-celler? De gula lämpar sig ju inte för att öppnas ofta för batteribyte? I de svarta har jag stoppat in ett sånt där platt 4,5 V batteri. Polerna går att klämma runt polerna i palten. Man får bara byta lampa.

Battericeller till handpaltar..

av Anders Ö/NJM, Thursday, January 03, 2008, 09:46 (5952 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Aha du köpte de med 4000mAh, jo de verkar passa.

Tackar för alla tipsen, hade hoppats hitta färdiga, billiga på marknaden men det blir till att rota fram lödpennan ;o)

(funkar ju helbra med att rätta sina fel):-)