Omhändertagande av intresserad skolungdom. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av 53 Wadsten, Saturday, March 16, 2019, 18:48 (1861 dagar sedan)

Som vi alla vet raggar idrottsföreningar och klubbar skolundomar till aktiviteter, då är min fråga vad gör muséiföreningarna, mig veterligen inte mycket.

I min ungdom 1968-70 häckade undertecknad på Cst vid spår 11-12 att skåda tågen söderut, höll stenkoll på Xt 9 "Vikingen" mot Helsingborg/København/Malmö/Berlin, samt 11:an med avgång mot Malmö 16.05 draget av F-maskin.

En dag kommer en välskräddad lång man med uniform från Pressbyrån fram till mig och frågar om jag känner till SRJmf, svaret blir ja, det är Gunnar Melin,då Tågbud på Pressbyrån, G föreslår en träff i Djursholms Ösby att ragga upp mig till föreningen, sagt och gjort, vi sammanstrålade där en lördag i april, Djö och mysiga Roslagsbanan ble därefter mitt andra hem om helgerna,

lärde känna fina nya trevliga kamrater som Stig Svallhammar, Weine Stenqvist, Bo du Rées, Staffan Anker, Lars-Henrik Larsson med brodern JÖL, samt Conny Sernfalk.

En trevlig minnesvärd tid som varade till 1972 då jag började jobbet som konta på RB..

Ett Varmt TACK! till SRJmf för den hjälpen.
Måtte järnvägs/muséiföreningarna ragga upp ungdomar i skolorna liksom idrottsföreningarna.

Omhändertagande av intresserad skolungdom.

av Major S Tuen, Saturday, March 16, 2019, 22:02 (1861 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Svenska Spårvägssällskapet har i snart 15 år arrangerat ett ungdomsläger en sommarvecka i Malmköping, där ungdomar 12-18 år får prova på att vara aktiv inom föreningen. Både tekniska sysslor och tjänstgöring i trafik ingår, dessutom en hemlig utflykt till kollektivtrafik eller andra museiföreingar. Detta initiativ tryggar återväxten i föreningen och tack vare detta har Malmköping en, i sammanhanget, väldigt låg snittålder bland de aktiva.

Även ÖSlJ har börjat med liknande upplägg och det finns även ett europeiskt samarbete där ett internationellt läger anordnas årligen. Förra året stod SRJmf och MUMA som värdar.

Så visst tusan förekommer det aktiviteter för att fånga upp intresserade ungdomar!

Omhändertagande av intresserad skolungdom.

av 53 Wadsten, Sunday, March 17, 2019, 15:33 (1860 dagar sedan) @ Major S Tuen

Skolungdomen är föreningarnas framtid och så även vår egen.