Åsarna stn, SJ-busstrafik, Åsarna-Ljungdalen, 1970, 2 bilder (Järnväg allmänt)

av Ulfe, Thursday, March 21, 2019, 08:52 (1862 dagar sedan)

Det här är nästan o.t. men det är ju en SJ-buss. Bussen gick mellan Åsarna och Ljungdalen, det fanns plats för ca. 10 resande, resten av utrymmet användes för leveranser till affärerna längs vägen, även posten levererades med bussen. Bifogar en reprisbild från Åsarna då den är tagen bara 2 dagar senare än bilden från Storsjö Kapell.

[image]
Bilden tagen norrut och tåget är på väg mot Östersund.

[image]
Bussen är på väg mot Ljungdalen.

Åsarna stn, SJ-busstrafik, Åsarna-Ljungdalen, 1970, 2 bilder

av Jonny Saljefeldt, Thursday, March 21, 2019, 12:43 (1862 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Bussen är på väg mot Ljungdalen.

Platsen i nutid (juli 2011) enligt Google Maps.

Åsarna stn, SJ-busstrafik, Åsarna-Ljungdalen, 1970, 2 bilder

av Dåklart, Thursday, March 21, 2019, 12:43 (1862 dagar sedan) @ Ulfe

Karossen sk Alnö typ.

Åsarna stn, SJ-busstrafik, Åsarna-Ljungdalen, 1970, 2 bilder

av Dåklart, Thursday, March 21, 2019, 12:46 (1862 dagar sedan) @ Dåklart

Affärer efter linjen fanns i Börtnan, Storsjö Kapell och givetvis i Ljungdalen.

Åsarna stn, SJ-busstrafik, Åsarna-Ljungdalen, 1970, 2 bilder

av Kjell Aghult, Thursday, March 21, 2019, 14:45 (1862 dagar sedan) @ Dåklart

Affärer efter linjen fanns i Börtnan, Storsjö Kapell och givetvis i Ljungdalen.

Linjen öppnades i privat regi 1921, såldes till Posten 1937 och vidare till SJ 1949.

Åsarna stn, SJ-busstrafik, Åsarna-Ljungdalen, 1970, 2 bilder

av BD, Thursday, March 21, 2019, 17:51 (1862 dagar sedan) @ Dåklart

Karossen sk Alnö typ.

Bussen en Scania-Vabis.

Åsarna stn, SJ-busstrafik, Åsarna-Ljungdalen, 1970, 2 bilder

av Dåklart, Thursday, March 21, 2019, 20:10 (1862 dagar sedan) @ BD

Det stämmer bra med frontmotor chassiet har beteckningen F=Frontmotor. Frontmotor chassien tillverkas fortfarande av Scania främst för marknaden för Afrika.

Åsarna stn, SJ-busstrafik, Åsarna-Ljungdalen, 1970, 2 bilder

av Christian Ljunggren, Thursday, March 21, 2019, 20:32 (1862 dagar sedan) @ Dåklart

Bussen är förmodligen SJ 0660 alternativt 0659 som också kan ha förekommit på linjen.
0660 gick stadigt på linjen Åsarna-Ljungdalen mellan 1967 och 1971 och den var som sagts en Scania Vabis BF76 / Alnö, -65.
Affärer fanns förutum de som tidigare nämnts även i Storhallen och Skålan.
Storhallen: ICA, Skålan: ICA, Börtnan: Konsum och ICA, Storsjö Kapell: Konsum och ICA, Ljungdalen: Konsum och ICA.
Idag finns endast Handlaren i Storsjö Kapell och ICA i Ljungdalen.

Själv hade jag förmånen att köra denna linjen, förutom alla SJs alla andra linjer i södra Jämtland och Härjedalen mellan 1988 och 1991. Sista året i Swebus regi.
Ljungdalslinjen var en trevlig linje där man lärde känna folket omkring på ett bra sätt. Jag har en massa fina minnen från körningen på Ljungdalslinjen.

Tack för en mycket trevlig bild.

Med vänlig hälsning

Christian

Åsarna stn, SJ-busstrafik, Åsarna-Ljungdalen, 1970, 2 bilder

av Ola Almquist, Thursday, March 21, 2019, 20:15 (1862 dagar sedan) @ BD

Karossen sk Alnö typ.


Bussen en Scania-Vabis.

Mer om dessa här.

M.v.h.
Ola

Åsarna stn - Utställningståg

av Dan Ingvar, Thursday, March 21, 2019, 15:14 (1862 dagar sedan) @ Ulfe

Fantastiska bilder.

Kan någon berätta om utställningståget på den första bilden?

Åsarna stn - Utställningståg

av Rolf Nordin, Thursday, March 21, 2019, 15:46 (1862 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Osby för mina tankar, från den tid då jag arbetade på Vägverket, till firman i Osby som tillverkade ex.vis salt- och sandspridare (kallades för Osbyspridare). Har glömt bort vad firman hette och hur deras logga såg ut.

Åsarna stn - Utställningståg

av Ulfe, Thursday, March 21, 2019, 16:06 (1862 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Osby för mina tankar, från den tid då jag arbetade på Vägverket, till firman i Osby som tillverkade ex.vis salt- och sandspridare (kallades för Osbyspridare). Har glömt bort vad firman hette och hur deras logga såg ut.

En gissning från min sida. Osby vitvaror, kanske en köksutällning? Har inte lyckats hitta loggan på nätet.

Åsarna stn - Utställningståg

av John T, Thursday, March 21, 2019, 16:27 (1862 dagar sedan) @ Ulfe

Osby för mina tankar, från den tid då jag arbetade på Vägverket, till firman i Osby som tillverkade ex.vis salt- och sandspridare (kallades för Osbyspridare). Har glömt bort vad firman hette och hur deras logga såg ut.


En gissning från min sida. Osby vitvaror, kanske en köksutällning? Har inte lyckats hitta loggan på nätet.

Frågan blev väl i stort sett utredd i en tidigare tråd härom året, kanske bäst sammanfattat i det här inlägget.

Åsarna stn - Utställningståg

av Dan Ingvar, Thursday, March 21, 2019, 22:31 (1862 dagar sedan) @ John T

Tack

/Ingvar

Åsarna stn - Utställningståg

av ztenlund, Friday, March 22, 2019, 11:23 (1861 dagar sedan) @ John T

Osby för mina tankar, från den tid då jag arbetade på Vägverket, till firman i Osby som tillverkade ex.vis salt- och sandspridare (kallades för Osbyspridare). Har glömt bort vad firman hette och hur deras logga såg ut.


En gissning från min sida. Osby vitvaror, kanske en köksutällning? Har inte lyckats hitta loggan på nätet.


Frågan blev väl i stort sett utredd i en tidigare tråd härom året, kanske bäst sammanfattat i det här inlägget.

Rätt troligt, vi hade kyl, frys, spis, tvättmaskin och torkskåp från Osby. Allt i matchande 70-talsorange... :-D

Åsarna stn - Utställningståg

av Herbert Paalberg, Friday, March 22, 2019, 10:44 (1861 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Denna utställningsvagn (Osby) framfördes även på den smalspåriga sträckan Vk-Hf upplastad på två Q37p överföringsvagnar och visades för allmänheten på stationerna Ankarsrum/Totebo/Tuna/
Vena välfylld av vitvaror från företaget Osbys tillverkning någon gång på 1970-talet.
Palle i Vika.

Åsarna stn - Utställningståg

av Martin Långström, Friday, March 22, 2019, 16:38 (1861 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Denna utställningsvagn (Osby) framfördes även på den smalspåriga sträckan Vk-Hf upplastad på två Q37p överföringsvagnar och visades för allmänheten på stationerna Ankarsrum/Totebo/Tuna/
Vena välfylld av vitvaror från företaget Osbys tillverkning någon gång på 1970-talet.
Palle i Vika.

Går man in på http://www.samlingsportalen.se och söker på utställningsvagn så hittar man två bilder på denna transport.

Åsarna stn – MJ-bana, Findus men inga vitvaror från Osby?!

av Arne, Friday, March 22, 2019, 19:50 (1861 dagar sedan) @ Martin Långström

Denna utställningsvagn (Osby) framfördes även på den smalspåriga sträckan Vk-Hf upplastad på två Q37p överföringsvagnar och visades för allmänheten på stationerna Ankarsrum/Totebo/Tuna/
Vena välfylld av vitvaror från företaget Osbys tillverkning någon gång på 1970-talet.
Palle i Vika.


Går man in på http://www.samlingsportalen.se och söker på utställningsvagn så hittar man två bilder på denna transport.

Vilka två bilder i sökresultatet på Samlingsportalen är det som du menar visar den aktuella Osbyvagnen? Vad jag kan se så är det en mängd andra intressanta bilder med bl.a. en utställningsvagn med en stor modelljärnväg från SJ som beskådas av ett antal allvarliga herrar (Är det någon som känner igen vad det är för några viktiga män?), en utställningsvagn från Felix etc. men ingen vagn med några vitvaror från Osby vad jag kan se. :-)

Åsarna stn – MJ-bana, Findus men inga vitvaror från Osby?!

av Thomas K Ohlsson, Friday, March 22, 2019, 20:01 (1861 dagar sedan) @ Arne

Denna utställningsvagn (Osby) framfördes även på den smalspåriga sträckan Vk-Hf upplastad på två Q37p överföringsvagnar och visades för allmänheten på stationerna Ankarsrum/Totebo/Tuna/
Vena välfylld av vitvaror från företaget Osbys tillverkning någon gång på 1970-talet.
Palle i Vika.


Går man in på http://www.samlingsportalen.se och söker på utställningsvagn så hittar man två bilder på denna transport.


Vilka två bilder i sökresultatet på Samlingsportalen är det som du menar visar den aktuella Osbyvagnen? Vad jag kan se så är det en mängd andra intressanta bilder med bl.a. en utställningsvagn med en stor modelljärnväg från SJ som beskådas av ett antal allvarliga herrar (Är det någon som känner igen vad det är för några viktiga män?), en utställningsvagn från Felix etc. men ingen vagn med några vitvaror från Osby vad jag kan se. :-)

Denna är väl inte så dum:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ00012

hälsar vi från Årsta!

/TKO

Åsarna stn – MJ-bana, Findus men inga vitvaror från Osby?!

av Ola Almquist, Friday, March 22, 2019, 20:18 (1861 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Denna utställningsvagn (Osby) framfördes även på den smalspåriga sträckan Vk-Hf upplastad på två Q37p överföringsvagnar och visades för allmänheten på stationerna Ankarsrum/Totebo/Tuna/
Vena välfylld av vitvaror från företaget Osbys tillverkning någon gång på 1970-talet.
Palle i Vika.


Går man in på http://www.samlingsportalen.se och söker på utställningsvagn så hittar man två bilder på denna transport.


Vilka två bilder i sökresultatet på Samlingsportalen är det som du menar visar den aktuella Osbyvagnen? Vad jag kan se så är det en mängd andra intressanta bilder med bl.a. en utställningsvagn med en stor modelljärnväg från SJ som beskådas av ett antal allvarliga herrar (Är det någon som känner igen vad det är för några viktiga män?), en utställningsvagn från Felix etc. men ingen vagn med några vitvaror från Osby vad jag kan se. :-)


Denna är väl inte så dum:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ00012

hälsar vi från Årsta!

/TKO

Men den är bättre i färg!

Den andra bilden är denna.

M.v.h.
Ola

Åsarna stn, SJ-busstrafik - Färg på buss

av K Lemming, Thursday, March 21, 2019, 23:24 (1862 dagar sedan) @ Ulfe

Vid denna tiden var ju SJ bussarnas färgsättning orange/cremegul. Hur kommer det sig att denna buss är enfärgad och i en annan rödare orange? Kan det bero på att det inte är en renodlad buss utan även har ett större godsutrymme (skvader?)?

Åsarna stn, SJ-busstrafik - Färg på buss

av Sune Nylén, Friday, March 22, 2019, 08:21 (1861 dagar sedan) @ K Lemming

Målningen ser precis ut som på de bussar som tillhörde GDG biltrafiks AB. Kanske hämtad från linjen Älvdalen Särna. Skulle inte förvåna mig.:-)

Åsarna stn, SJ-busstrafik - Färg på buss

av Christian Ljunggren, Friday, March 22, 2019, 20:00 (1861 dagar sedan) @ K Lemming

Dessa godsbussar med Alnö-kaross och även några Volvo B58 / Säffle hade denna färgsättning, förmodligen för att de var avsedda för "tunga" godslinjer, där tidtabellerna var anpassade till lastning/lossning och att det var en förenklad design.
De benämndes "Godsbilar", men var registrerade som buss (dvs 9 sittplatser eller mer). Tilläggas kan att även några äldre godsbussar/skvadrar fick denna design vid omlackering. Den orangeröda/benvita lackeringen började att införas 1961.

Med vänlig hälsning

Christian