Några bilder från Stockholm C på 70-talet (Fordon: allmänt)

av Alex, Sunday, March 31, 2019, 18:16 (1824 dagar sedan)

Jag extraknäckte på SJ platsbiljetter på Centralen i mitten av 70-talet. När man hade paus blev det gärna en promenad i närmaste omgivningen. Dessa bilder kan vara från 1975 men jag är inte säker. Kan också vara senare under 70-talet.
[image]
F 701 med lite patina. (Idag hos Järnvägsmuseum). Uppsalatåg?
[image]
Rc3 1060 även den lite sliten. Jag tror att det står Västerås på destinationsskyltarna
[image]
En prydlig X9. Gissar att den också hade något att göra åt Västeråshållet
[image]
Rc4 1268 också den lite prydligare än Rc3 1060
[image]
Bakom ryggen kilade ett Bt-lok förbi som gjorde rundgång med eftermiddagståg från Eskilstuna. Det blev ett skott från höften
[image]
Till sist Rc2 1163 som rullade in norrifrån med blandat gods. Framemot kvällen var det vid den här tiden många godståg som passerade igenom Cst på väg från Tomteboda och Värtan söderut kanske med ett depåstopp i Älvsjö.
Mvh/Alex

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av Mattias Jansson, Sunday, March 31, 2019, 18:29 (1824 dagar sedan) @ Alex

[image]
Rc4 1268 också den lite prydligare än Rc3 1060

Det loket levererades 1979, så är alla bilderna tagna vid samma tillfälle så är det tidigast möjliga år. Det kan ju ha varit nästan helt nylevererat när du tog bilden?

Red. Eller nej förresten, plogen ser inte nylevererad ut...

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av 53 Wadsten, Sunday, March 31, 2019, 18:38 (1824 dagar sedan) @ Mattias Jansson

kanske Xt 9 "Vikingen" söderut står på spår 11 med "Ryss" eller "Östtysk" i kroken.

Hade Cst två vagnmästare förr, södra och norra, minns utropet i högtalarna "Södra vagnmästaren ring 101" eller "Norra Vm".

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av Mattias Jansson, Sunday, March 31, 2019, 21:59 (1824 dagar sedan) @ 53 Wadsten

kanske Xt 9 "Vikingen" söderut står på spår 11 med "Ryss" eller "Östtysk" i kroken.

Hade Cst två vagnmästare förr, södra och norra, minns utropet i högtalarna "Södra vagnmästaren ring 101" eller "Norra Vm".

Eftersom bilden är tagen allra tidigast 1979, sannolikt t o m tidigt 80-tal så kan det omöjligt vara något namngivet expresståg, de var borta sedan åtskilliga år vid det laget.

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av Jonny Saljefeldt, Sunday, March 31, 2019, 22:12 (1824 dagar sedan) @ Mattias Jansson

kanske Xt 9 "Vikingen" söderut står på spår 11 med "Ryss" eller "Östtysk" i kroken.

Hade Cst två vagnmästare förr, södra och norra, minns utropet i högtalarna "Södra vagnmästaren ring 101" eller "Norra Vm".


Eftersom bilden är tagen allra tidigast 1979, sannolikt t o m tidigt 80-tal så kan det omöjligt vara något namngivet expresståg, de var borta sedan åtskilliga år vid det laget.

Beteckningar som expresståg m fl försvann 1980, men ett antal namngivna tåg fanns kvar i varje fall 1981.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?mode=thread&id=132359

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av Alex, Sunday, March 31, 2019, 19:17 (1824 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tack för jättebra kommentar. Jag har också rört mig mot insikten att dessa bilder inte är från mitten av 70-talet utan snarare slutet. Jag bodde inte i Stockholm kring 1979-1980 men kanske återupplivade jag mina plattformspromenader för en stund. Övriga bilder som jag just hittat är från samma årtal så det stämmer nog.

Jag tror att Rc3 1060 är på väg med S 748 till Västerås och kanske att X9:an ska dra S 672 till Borlänge. Mycket tyder på det.

Några bilder från Stockholm C på 70-talet - X9 Dalarna.

av S-O Johansson, Tuesday, April 02, 2019, 23:19 (1822 dagar sedan) @ Alex

Jag tror att Rc3 1060 är på väg med S 748 till Västerås och kanske att X9:an ska dra S 672 till Borlänge. Mycket tyder på det.

Utan att vara helt säker till 100% tror jag att X9-körningen på Dalarna upphörde någon gång mellan 1976 - 78. Är nästan till 100% säker på att de var borta från Dalarna fr.o.m sommaren 78, T78.

Några bilder från Stockholm C på 70-talet - X9 Dalarna.

av Mattias Jansson, Wednesday, April 03, 2019, 08:04 (1822 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag tror att Rc3 1060 är på väg med S 748 till Västerås och kanske att X9:an ska dra S 672 till Borlänge. Mycket tyder på det.

Utan att vara helt säker till 100% tror jag att X9-körningen på Dalarna upphörde någon gång mellan 1976 - 78. Är nästan till 100% säker på att de var borta från Dalarna fr.o.m sommaren 78, T78.

Det stämmer säkerligen, enligt SJK Rälsbussbok (som av tradition och gammal hävd avhandlar alla Y-fordon, även Paprikatågen således) gick X9 från sommaren 1979 på Stockholm - Tillberga - Ludvika och Stockholm - Västerås - Örebro - Hallsberg i huvudsak; de hade möjligen någon tur från Dalarna ned till Mjölby, men inte från Stockholm till Borlänge / Falun.
Helt försvann X9 från Stockholm 1983.

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av Jöran Johansson, Sunday, March 31, 2019, 18:43 (1824 dagar sedan) @ Alex

Jag extraknäckte på SJ platsbiljetter på Centralen i mitten av 70-talet. När man hade paus blev det gärna en promenad i närmaste omgivningen. Dessa bilder kan vara från 1975 men jag är inte säker. Kan också vara senare under 70-talet.
[image]

Samma lok i går vid SJK:s resa Cst - Krylbo - Kilafors - Söderhamn - Cst.

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av Alex, Sunday, March 31, 2019, 19:11 (1824 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ja, jag tänkte på den bilden när jag la ut min. Vissa årgångar blir bara bättre med åren. :-)

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av tobbe, Sunday, March 31, 2019, 23:05 (1824 dagar sedan) @ Jöran Johansson

JVM F-lok är väl 624 om jag inte är fel underrättad. F 701 tillhör väl SKÅJ som även har 696 vill jag minnas... eller????:-| :-|
tobbe

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av ztenlund, Sunday, March 31, 2019, 23:14 (1824 dagar sedan) @ tobbe

JVM F-lok är väl 624 om jag inte är fel underrättad. F 701 tillhör väl SKÅJ som även har 696 vill jag minnas... eller????:-| :-|
tobbe

Rätt förutom att Järnvägsmuseets lok är 621.

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av Gunnar Lilienberg, Sunday, March 31, 2019, 23:02 (1824 dagar sedan) @ Alex

På de båda Rc-loksbilderna ser man hotell Royal Viking i bakgrunden. Det invigdes 1984 så bilderna är troligtvis från 80-talet.

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av ztenlund, Sunday, March 31, 2019, 23:10 (1824 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

På de båda Rc-loksbilderna ser man hotell Royal Viking i bakgrunden. Det invigdes 1984 så bilderna är troligtvis från 80-talet.

Nej, Royal Viking ligger bakom den byggnaden som syns i bilden. Den som syns är fastigheterna Pennfäktaren 10 och 11. Royal Viking är Pennfäktaren 12.

Pennfäktaren 11 som är den halvan som ligger mot Vasagatan har idag en annan fasad med betydligt mer glas.

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av Gunnar Lilienberg, Monday, April 01, 2019, 14:02 (1823 dagar sedan) @ ztenlund

På de båda Rc-loksbilderna ser man hotell Royal Viking i bakgrunden. Det invigdes 1984 så bilderna är troligtvis från 80-talet.


Nej, Royal Viking ligger bakom den byggnaden som syns i bilden. Den som syns är fastigheterna Pennfäktaren 10 och 11. Royal Viking är Pennfäktaren 12.

Pennfäktaren 11 som är den halvan som ligger mot Vasagatan har idag en annan fasad med betydligt mer glas.

Du har naturligtvis helt rätt. En nyare bild av huset kan man hitta på Google Streetview.

Dock tror jag bestämt att detta huset byggdes samtidigt som Royal Viking, och jag vill fortfarande hävda att bilderna troligtvis är tagna på 80-talet.

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av ztenlund, Monday, April 01, 2019, 14:23 (1823 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

På de båda Rc-loksbilderna ser man hotell Royal Viking i bakgrunden. Det invigdes 1984 så bilderna är troligtvis från 80-talet.


Nej, Royal Viking ligger bakom den byggnaden som syns i bilden. Den som syns är fastigheterna Pennfäktaren 10 och 11. Royal Viking är Pennfäktaren 12.

Pennfäktaren 11 som är den halvan som ligger mot Vasagatan har idag en annan fasad med betydligt mer glas.


Du har naturligtvis helt rätt. En nyare bild av huset kan man hitta på Google Streetview.

Dock tror jag bestämt att detta huset byggdes samtidigt som Royal Viking, och jag vill fortfarande hävda att bilderna troligtvis är tagna på 80-talet.

Nej, de är byggda under andra halvan av 70-talet. Däremot hindrar det förstås inte att bilderna är tagna på 80-talet. Som Mattias påpekade så levererades ett av loken först 1979. Man kan också se att gamla Kungsbron är kvar. Det ser även ut som att en del av Centralsaluhallen sticker upp, vilket bör ge ett intervall på ca 1979-1985.

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av Mattias Jansson, Monday, April 01, 2019, 14:28 (1823 dagar sedan) @ ztenlund

På de båda Rc-loksbilderna ser man hotell Royal Viking i bakgrunden. Det invigdes 1984 så bilderna är troligtvis från 80-talet.


Nej, Royal Viking ligger bakom den byggnaden som syns i bilden. Den som syns är fastigheterna Pennfäktaren 10 och 11. Royal Viking är Pennfäktaren 12.

Pennfäktaren 11 som är den halvan som ligger mot Vasagatan har idag en annan fasad med betydligt mer glas.


Du har naturligtvis helt rätt. En nyare bild av huset kan man hitta på Google Streetview.

Dock tror jag bestämt att detta huset byggdes samtidigt som Royal Viking, och jag vill fortfarande hävda att bilderna troligtvis är tagna på 80-talet.


Nej, de är byggda under andra halvan av 70-talet. Däremot hindrar det förstås inte att bilderna är tagna på 80-talet. Som Mattias påpekade så levererades ett av loken först 1979. Man kan också se att gamla Kungsbron är kvar. Det ser även ut som att en del av Centralsaluhallen sticker upp, vilket bör ge ett intervall på ca 1979-1985.

Dessutom såg jag sedan att loket knappast är nylevererat på bilden då plogen är rejält smutsig på ett sätt den nog inte blir bara på ett par turer. Så vi är nog inne på 80-talet till och med, kanske inte så långt in på 80-talet, men likafullt.

Några bilder från Stockholm C på 70-talet

av Alex, Monday, April 01, 2019, 18:24 (1823 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Om jag lägger ihop en del pusselbitar så tror jag nog ändå att det handlar om 1980.