Släpvagn i Peking år 1945 (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Tuesday, April 02, 2019, 01:54 (1813 dagar sedan)

I den tidigare tråden om spårvagnsolyckan år 1945 på Drottninggatan vid Hagmans kända affär diskuteras olika släpvagnar till de gamla spårvagnarna. Här är en bild där man ser hela släpet bakifrån kopplad till en gammal klassisk gul Norrköpingsspårvagn på troligen linje 3. Kan någon säga om det är den typ av provisoriskt släp som omnämnts tidigare i tråden och som finns bevarad i både Peking och Malmköping? Hur vanligt var det att man körde med släpvagnar i Norrköping egentligen? Jag kan själv inte minnas att jag sett 'in real life' något sådant släp under 1950-talet trots att jag både minns och har åkt med de gamla spårvagnarna på ringlinjen, alltså 1:an.

[image]

"Bildkälla: Norrköpings stadsarkiv fotograf Gustaf Östman". Bilden får användas fritt för privat bruk och för icke kommersiellt ändamål.

Släpvagn i Peking år 1945

av Anders Sandgren, Tuesday, April 02, 2019, 11:19 (1813 dagar sedan) @ Arne

Det är en av de ursprungliga åtta släpen och inte ett inköpt masonitsläp.

Släpvagn i Peking år 1945

av Sune Nylén, Wednesday, April 03, 2019, 08:42 (1812 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Gula vagnar. Inte konstigt att stan kallas Peking.;-)

Släpvagn i Peking år 1945

av Arne, Wednesday, April 03, 2019, 11:16 (1812 dagar sedan) @ Sune Nylén

Gula vagnar. Inte konstigt att stan kallas Peking.;-)

Jo, det skulle man förstås kunna säga. Men den troligaste förklaringen till att Norrköping kallas Peking i folkmun har en annan förklaring.

Någon gång på 1910-talet höll den kände forskningsresanden Sven Hedin ett omtalat föredrag om sina resor i Kina på stadens läroverk. Han nämnde då att Peking betyder 'den norra staden' och Nanking betyder 'den södra staden'!

Då blev det förstås genast så att man jämförde de här kinesiska städerna med de lokala förhållandena, dvs. med staden Norrköping och dess grannstad söderut Söderköping. Norrköping fick då i folkmun genast smeknamnet Peking.

Spårvagnsfärger

av Anders Sandgren, Thursday, April 04, 2019, 13:51 (1811 dagar sedan) @ Arne

Och då torde inte motsatta påverkan finnas då vagnarna redan torde varit gula när Hedin kinesade i staden.
Man kan ju undra varför man valde gult, de flesta spårvägsstäderna valde någon nyans av blått, undantagen var förutom Norrköping då Malmö (gröna) och Gävle (röda). Enstaka avvikare undantagna. Hästspårvagnarna hade nog mer variation.
Har jag missat någon mer?

Servicefordonen hade större variation och Stockholm hann med grå och orange färgsättning.

Spårvagnsfärger. SSB & SNS

av Leif B, Thursday, April 04, 2019, 20:30 (1810 dagar sedan) @ Gåård

SSB i Stockholm ser ut att ha haft svarta alternativt väldigt mörkt blå vagnar.
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/vagn.php?vagn_id=84

Mvh Fredrik

Den mörka blå/svart färgen kom redan med ångspårvagnarna. Elspårvagnarna hann byta till en mellanblå färgsättning, redan innan SSB gick upp i SS.

Norra bolaget (SNS) hade en mera grönaktig blå färg.

Spårvagnsfärger. SSB & SNS

av Anders Sandgren, Thursday, April 04, 2019, 22:15 (1810 dagar sedan) @ Leif B

Linje 19 till Örby hade från början (1930) en mörkblå färg som även vagnarna på linje 8 fick. Om färgsättningen överlevde kriget vet jag inte och Jag tror inte att Ängbyvagnarna målades om när de flyttades dit 1949 och 8/19's vagnar var nog inte mörkblå i Bromma.

Spårvagnsfärger. Örby- och Enskedebanan

av Leif B, Sunday, April 07, 2019, 10:51 (1808 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Linje 19 till Örby hade från början (1930) en mörkblå färg som även vagnarna på linje 8 fick. Om färgsättningen överlevde kriget vet jag inte och Jag tror inte att Ängbyvagnarna målades om när de flyttades dit 1949 och 8/19's vagnar var nog inte mörkblå i Bromma.

Jag har bara sett två bilder med mörkblå A11/A12 för linje 8 och ingen bild där man ser en mörkblå släpvagn (förutom Örbysläp). Däremot har jag sett någon bild med mörkblå Örbyvagnar (A13) och ljusblå Enskedebanevagnar (A11/A12) framför vagnhallen i Skarpnäck. Jag tror därför att bara var några av linje 8-vagnarna som målades om till mörkblått och att de ganska snart blev ljusblå igen. Örbyvagnarna blev också ljusblå, om det var i samband med kriget eller redan innan vet jag inte. När Ängbyvagnarna lånades till linje 8 och 19 var den mörka färgsättningen redan ett minne blått(!), så det fanns ingen anledningen att måla om dem.

Mörkblå A12 (linje 8) och A13 (linje 19) under provkörning i tunneln:
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/19017

Mörkblå linje 19:
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=46013
(Jämför med den ljusblå 4:an på Katarinavägen)

http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=44953
(Daterad 1937, vilket kanske tyder på att den mörkblå färgen hängde med fram till kriget. Att så mörka vagnar sågs som en risk under mörkläggningen är ju lätt att föreställa sig.)


Ljusblå linje 8:
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=105369
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=58820
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=80107
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=108590


Ljusblå A13/B13 (linje 19):
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=105368
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=135923

Ljusblå Örbyvagn urspårad i Bromma:
http://www.kajplats9.com/176/103x.jpg

Spårvagnsfärger

av Anders Sandgren, Thursday, April 04, 2019, 22:20 (1810 dagar sedan) @ Gåård

Södra Lidingöbanan hade ju rödbruna Ängby-vagnar dessutom vilket jag missade. Möjligen ett minne av de teakklädda vagnarna från 1925. LiB hade nog blå (?) men åtminstone senare åren var det nog en del omflyttningar.
Kiruna torde haft blå men de hade ju i gruvspårvägen en brokig vagnpark, bl.a Gävlevagnar som åtminstone i Gävle var röda.

Spårvagnsfärger. LiB och SSLidJ

av Leif B, Sunday, April 07, 2019, 11:13 (1808 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Södra Lidingöbanan hade ju rödbruna Ängby-vagnar dessutom vilket jag missade. Möjligen ett minne av de teakklädda vagnarna från 1925. LiB hade nog blå (?) men åtminstone senare åren var det nog en del omflyttningar.

De allra första åren trafikerades LiB (Norra Lidingöbanan) av SNS med deras vagnar.

Efter att LiB skaffade egna vagnar hade de samma färgsättning som SSLidJ (Södra Lindingöbanan): första generationens vagnar teaklädda och andra generationen (Ängbyvagnarna) "venetizanskt rött/snusbrunt/rödbrunt". På Ängbyvagnarns tid gick tågen ofta vartannat varv på Södra och Norra banan eftersom man sparade in ett omlopp så och LiB-vagnar kunde mycket väl "övernatta" i AGA och SSLidJ-vagnar i Hersbyholm. (Vid vagnhallsbranden o Aga 1945 var det även några LiB-vagnar som förstördes.)


Blå vagnar dök upp på Lidingö först på 80-talet när vagnarna började moderniseras i Hammarbyverkstaden- och då vara Norra banan nedlagt sedan länge.

Spårvagnsfärger. Kiruna

av Leif B, Sunday, April 07, 2019, 11:20 (1808 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Kiruna torde haft blå men de hade ju i gruvspårvägen en brokig vagnpark, bl.a Gävlevagnar som åtminstone i Gävle var röda.

De fyra första motorvagnarna och tillhörande släp hade en färgglad färgsättning i två gula färger medan de följande, större vagnarna var enfärgade ljusblå (gråblå).

På gruvspårvägen fick de vagnar som målades om samma färg som det de nyare stadsspårvagnarna, medan de som inte behövde målas om behöll sin färg, bl a behöll en del av gävlevagnarna sin röda färg.

Spårvagnarna och den historiska färgen 'Norrköpingsgult'!

av Arne, Thursday, April 04, 2019, 19:44 (1810 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Och då torde inte motsatta påverkan finnas då vagnarna redan torde varit gula när Hedin kinesade i staden.
Man kan ju undra varför man valde gult, de flesta spårvägsstäderna valde någon nyans av blått, undantagen var förutom Norrköping då Malmö (gröna) och Gävle (röda). Enstaka avvikare undantagna. Hästspårvagnarna hade nog mer variation.
Har jag missat någon mer?

Servicefordonen hade större variation och Stockholm hann med grå och orange färgsättning.

Norrköpings spårvagnar har ända sedan trafikstarten den 10 mars 1904 varit gula. Så här skriver svenska Wikipedia om saken:
Ända sedan början har spårvagnarna varit gula, en färg som även återfinns på flera byggnader i Norrköping och därför har kallats norrköpingsgult. När Östgötatrafiken i början av 1990-talet ville samordna färgerna på sin trafik genom att ge spårvagnarna en röd färg i bakdelen uppstod något av en folkstorm. Att man samtidigt bytte de grå detaljerna på tak och botten mot grönt reagerade dock ingen på.

Intressant är alltså att det historiskt har funnits en tradition med gula byggnader, speciellt i industrilandskapet runt Motala ström (jfr den starka färgnyansen som just kommit att kallas för 'Norrköpingsgult') och att det därför var naturligt att välja en gul färg till spårvagnarna i staden.

Så när Sven Hedin (den siste som för övrigt adlades här i Sverige) höll sitt berömda föredrag på Norrköpings läroverk där han nämnde betydelsen hos stadsnamnet Peking var färgen redan väl etablerad i stadsbilden.

Att sedan folk idag även kan komma att tänka på Kina och Peking när de ser Norrköpings gula spårvagnar är förstås en sena tiders association utan någon historisk koppling till färgvalet på dessa spårvagnar. :-)

Spårvagnarna och den historiska färgen 'Norrköpingsgult'!

av Överkörmästaren, Thursday, April 04, 2019, 20:21 (1810 dagar sedan) @ Arne

Och då torde inte motsatta påverkan finnas då vagnarna redan torde varit gula när Hedin kinesade i staden.
Man kan ju undra varför man valde gult, de flesta spårvägsstäderna valde någon nyans av blått, undantagen var förutom Norrköping då Malmö (gröna) och Gävle (röda). Enstaka avvikare undantagna. Hästspårvagnarna hade nog mer variation.
Har jag missat någon mer?

Servicefordonen hade större variation och Stockholm hann med grå och orange färgsättning.


Norrköpings spårvagnar har ända sedan trafikstarten den 10 mars 1904 varit gula.

Ja precis. Det enda som har förändrats under åren är defintitionen av ”gult” som numera även täcker in färgen orange. Måhända är det även av den anledningen som uttrycket ”norrköpingsgult” får sin eventuella legitimitet eftersom även den färgen tycks kunna variera en del...

Spårvagnarna och den historiska färgen 'Norrköpingsgult'!

av Leif B, Thursday, April 04, 2019, 20:22 (1810 dagar sedan) @ Arne


Att sedan folk idag även kan komma att tänka på Kina och Peking när de ser Norrköpings gula spårvagnar är förstås en sena tiders association utan någon historisk koppling till färgvalet på dessa spårvagnar. :-)

"Gula Faran" används som smeknamn/öknamn på spårvagnarna i Norrköping - och även i minst två boktitlar.

Spårvagnarna och den historiska färgen 'Norrköpingsgult'!

av johanmmolin, Friday, April 05, 2019, 21:13 (1809 dagar sedan) @ Leif B

På 1960- och 1970-talet var väl vagnarna (och bussarna!) snarast ockragula, tidigare har funnits ljusare schatteringar vad jag förstår. Servicevagnarna minns jag mycket väl, gamla "lottor" som väl var ett av flera smeknamn på de äldre tvåaxliga vagnarna, som var helt röda, en spännande kontrast mot driftvagnarna.

Så sent som 1968 på besök hos min mormor på Trädgårdsgatan 21 minns jag hur utanför på gatan vid sextiden på morgonen kom först sopåkaren med häst och flakvagn. Det klappret mot kullerstenarna utanför sitter etsat i minnet. Strax därpå brukade en röd Lotta komma farande, antagligen som skenrensningsvagn.

Spårvagnarna och den historiska färgen 'Norrköpingsgult'?

av Leif B, Sunday, April 07, 2019, 11:48 (1808 dagar sedan) @ johanmmolin

På 1960- och 1970-talet var väl vagnarna (och bussarna!) snarast ockragula, tidigare har funnits ljusare schatteringar vad jag förstår. Servicevagnarna minns jag mycket väl, gamla "lottor" som väl var ett av flera smeknamn på de äldre tvåaxliga vagnarna, som var helt röda, en spännande kontrast mot driftvagnarna.

Så sent som 1968 på besök hos min mormor på Trädgårdsgatan 21 minns jag hur utanför på gatan vid sextiden på morgonen kom först sopåkaren med häst och flakvagn. Det klappret mot kullerstenarna utanför sitter etsat i minnet. Strax därpå brukade en röd Lotta komma farande, antagligen som skenrensningsvagn.

Jag är lite skeptisk till Wikipedias uppgift om Norrköpingsgult, inte minst eftersom - som Johan påpekar - den gula nyansen på både hus och spårvagnar har varierat betydligt. Det är ju möjligt att wikipedia-författaren har källor för påståendet, och då ger jag mig direkt. Men det finns ingen källhänvisning på just det.

Själv har jag alltid misstänkt att det var AEG som tog med sig den gula färgen hemifrån Tyskland. De flesta tyska spårvägar hade från 1910-talet till ca 1970 en blekgul/elfenben/créme-färg. Jag vet inte vilken färg de hade de allra första åren på 1900-talet, men jag har misstänkt att det då förekom färgstarkare varianter på gult. Men jag har inte hitta något bevis, så det är bara en hypotes. Jag har haft lite svårt att hitta färgfoton på tyska spårvagnar tagna strax före 1904 när spårvägen i Norrköping byggdes...

I Berlin (AEG:s hemstad) fanns det tidigt gula spårvagnar, även om jag inte hittar så klargula förrän några år efter att Norrköpings Spårvägar invigdes, t ex denna från 1910. Jag tror mig dock ha sett en handkolorerad bild av en Norrköpingsvagn i originalutförande som hade mörka fält under fönstren, liksom vagn 2082 på länken ovan.

Museispårvagnar av olika årgångar i Berlin.

Någon som vet mer?

Dokumentation om den historiska färgen 'Norrköpingsgult'

av Arne, Sunday, April 07, 2019, 23:05 (1807 dagar sedan) @ Leif B

På 1960- och 1970-talet var väl vagnarna (och bussarna!) snarast ockragula, tidigare har funnits ljusare schatteringar vad jag förstår. Servicevagnarna minns jag mycket väl, gamla "lottor" som väl var ett av flera smeknamn på de äldre tvåaxliga vagnarna, som var helt röda, en spännande kontrast mot driftvagnarna.

Så sent som 1968 på besök hos min mormor på Trädgårdsgatan 21 minns jag hur utanför på gatan vid sextiden på morgonen kom först sopåkaren med häst och flakvagn. Det klappret mot kullerstenarna utanför sitter etsat i minnet. Strax därpå brukade en röd Lotta komma farande, antagligen som skenrensningsvagn.


Jag är lite skeptisk till Wikipedias uppgift om Norrköpingsgult, inte minst eftersom - som Johan påpekar - den gula nyansen på både hus och spårvagnar har varierat betydligt. Det är ju möjligt att wikipedia-författaren har källor för påståendet, och då ger jag mig direkt. Men det finns ingen källhänvisning på just det.

Själv har jag alltid misstänkt att det var AEG som tog med sig den gula färgen hemifrån Tyskland. De flesta tyska spårvägar hade från 1910-talet till ca 1970 en blekgul/elfenben/créme-färg. Jag vet inte vilken färg de hade de allra första åren på 1900-talet, men jag har misstänkt att det då förekom färgstarkare varianter på gult. Men jag har inte hitta något bevis, så det är bara en hypotes. Jag har haft lite svårt att hitta färgfoton på tyska spårvagnar tagna strax före 1904 när spårvägen i Norrköping byggdes...

I Berlin (AEG:s hemstad) fanns det tidigt gula spårvagnar, även om jag inte hittar så klargula förrän några år efter att Norrköpings Spårvägar invigdes, t ex denna från 1910. Jag tror mig dock ha sett en handkolorerad bild av en Norrköpingsvagn i originalutförande som hade mörka fält under fönstren, liksom vagn 2082 på länken ovan.

Museispårvagnar av olika årgångar i Berlin.

Någon som vet mer?

Ja, det vet man klart mer om nu sedan två år tillbaka. Då kunde man nämligen läsa den här nedanstående artikeln från Norrköpings Tidningar, NT. Norrköpings kommun hade tidigare lagt ut ett uppdrag på några färgexperter för att mäta upp vetenskapligt och dokumentera vad som verkligen är färgen 'Norrköpingsgult'. Så här börjar artikeln från NT (nt.se) från den 14 april 2017.

Citat:
Deras projekt: Hitta stans färg

Norrköping går i gult. Inte bara i påsktider. Spårvagnarna och husfasaderna har givit Norrköping sin egen kulör och nu har begreppet "Norrköpingsgult" kartlagts. (slut citat)

Du kan läsa mer om vad man funnit om färgen 'Norrköpingsgult' (den är egentligen fler nyanser av gult) och se bilder från dokumentationen på nedanstående länk.

Citat: "Norrköpingsgult" är ett gammalt och väl inarbetat begrepp. De gula spårvagnarna och den stora mängden gula husfasader, framför allt utmed Strömmen, har begåvat Norrköping med en alldeles egen kulör som saknar motstycke i övriga Sverige.

– Vi har alltid haft den här färgtraditionen i Sverige, men Norrköping är mer gult än andra svenska städer, säger Joanna Pierre som är bebyggelseantikvarie och färgsättare. (slut citat)

Enjoy!

Länken till NT.SE om 'Norrköpingsgult'

Dokumentation om den historiska färgen 'Norrköpingsgult'Edit

av Leif B, Wednesday, April 10, 2019, 08:18 (1805 dagar sedan) @ Arne

På 1960- och 1970-talet var väl vagnarna (och bussarna!) snarast ockragula, tidigare har funnits ljusare schatteringar vad jag förstår. Servicevagnarna minns jag mycket väl, gamla "lottor" som väl var ett av flera smeknamn på de äldre tvåaxliga vagnarna, som var helt röda, en spännande kontrast mot driftvagnarna.

Så sent som 1968 på besök hos min mormor på Trädgårdsgatan 21 minns jag hur utanför på gatan vid sextiden på morgonen kom först sopåkaren med häst och flakvagn. Det klappret mot kullerstenarna utanför sitter etsat i minnet. Strax därpå brukade en röd Lotta komma farande, antagligen som skenrensningsvagn.


Jag är lite skeptisk till Wikipedias uppgift om Norrköpingsgult, inte minst eftersom - som Johan påpekar - den gula nyansen på både hus och spårvagnar har varierat betydligt. Det är ju möjligt att wikipedia-författaren har källor för påståendet, och då ger jag mig direkt. Men det finns ingen källhänvisning på just det.

Själv har jag alltid misstänkt att det var AEG som tog med sig den gula färgen hemifrån Tyskland. De flesta tyska spårvägar hade från 1910-talet till ca 1970 en blekgul/elfenben/créme-färg. Jag vet inte vilken färg de hade de allra första åren på 1900-talet, men jag har misstänkt att det då förekom färgstarkare varianter på gult. Men jag har inte hitta något bevis, så det är bara en hypotes. Jag har haft lite svårt att hitta färgfoton på tyska spårvagnar tagna strax före 1904 när spårvägen i Norrköping byggdes...

I Berlin (AEG:s hemstad) fanns det tidigt gula spårvagnar, även om jag inte hittar så klargula förrän några år efter att Norrköpings Spårvägar invigdes, t ex denna från 1910. Jag tror mig dock ha sett en handkolorerad bild av en Norrköpingsvagn i originalutförande som hade mörka fält under fönstren, liksom vagn 2082 på länken ovan.

Museispårvagnar av olika årgångar i Berlin.

Någon som vet mer?


Ja, det vet man klart mer om nu sedan två år tillbaka. Då kunde man nämligen läsa den här nedanstående artikeln från Norrköpings Tidningar, NT. Norrköpings kommun hade tidigare lagt ut ett uppdrag på några färgexperter för att mäta upp vetenskapligt och dokumentera vad som verkligen är färgen 'Norrköpingsgult'. Så här börjar artikeln från NT (nt.se) från den 14 april 2017.

Citat:
Deras projekt: Hitta stans färg

Norrköping går i gult. Inte bara i påsktider. Spårvagnarna och husfasaderna har givit Norrköping sin egen kulör och nu har begreppet "Norrköpingsgult" kartlagts. (slut citat)

Du kan läsa mer om vad man funnit om färgen 'Norrköpingsgult' (den är egentligen fler nyanser av gult) och se bilder från dokumentationen på nedanstående länk.

Citat: "Norrköpingsgult" är ett gammalt och väl inarbetat begrepp. De gula spårvagnarna och den stora mängden gula husfasader, framför allt utmed Strömmen, har begåvat Norrköping med en alldeles egen kulör som saknar motstycke i övriga Sverige.

– Vi har alltid haft den här färgtraditionen i Sverige, men Norrköping är mer gult än andra svenska städer, säger Joanna Pierre som är bebyggelseantikvarie och färgsättare. (slut citat)

Enjoy!

Länken till NT.SE om 'Norrköpingsgult'

Det är säkert en mycket intressant artikel, men tyvärr kräver NT att jag ska bli prenumerant för att få läsa den. Ditt citat ovan säger ju dock spårvagnarna (och husen) har gett begreppet "norrköpingsgult", inte att spårvagnarna fått sin färg från "norrköpingsgult". (Om det står nåt annat i själva artikeln, kan jag ju tyvärr inte läsa.)

Så här står det i "Gula faran - Spårvägen i Norrköping 75 år", Forsström och Hägglund, 1979: "Den 7 november 1903 kunde norrköpingsborna för första gången beskåda vagn nummer 1 - inte blå till färgen som många önskade, utan målad ockragul, inspirerad närmast av tyska spårvagnar. Långsidorna under regnlisten var ljust gula och försedd med firmabeteckningen "NORRKÖPINGS SPÅRVÄGAR" samt vagnsnumret i blått".

Edit: jag ska passa på att dementera mitt påstående om mörka vagnssidor. I boken finns ett fint leveransfoto av vagn 2 och där framgår tydligt vagnsidan har samma färg som plattformsfronterna. Färgen ser mörk ut men det beror säkert på att bilden är tagen med ortokromatisk film. Så endera minns jag fel eller så har även handkoloristen låtit sig luras av en förlaga på ortokromatisk film.