Mera minnen (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Wednesday, April 10, 2019, 17:13 (1835 dagar sedan)

Skall inom kort hålla föredrag om mina minnen på Demens/Äldreboendet Södergården här i Norrköping, då helt utan manus, endast bilder, Aleris som driver boendet har bjudit in mig, de driver även min hemtjänst, den vägen har det gått. Linda och undertecknad kommer att berätta om den blivande boken där.

Försöker nu få ihop minnena från sommarlovet hos syster Marta i Mellbystrand sommaren 1959 och 60, hon drev som bekant ett barnpensionat där.
Finns det någon som har bilder från doktorsvillan där vi barn bodde, minns att jag brände upp mig i solen 1959 så mycket att bar bandage om armar och ben.


Bilder från trakten önskas tacksamt, skicka på mail då jag nu ha köpt en scanner.
Vänligen Gustaf.

Mera minnen

av Herbert Paalberg, Wednesday, April 10, 2019, 17:35 (1835 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Lycka till Gustav med dina minnen, sommaren 1959 var väldigt varm och solig så jag förstår dina brännblåsor på armarna, f.ö rasade en förödande brand i Västervik denna sommar som började på soptippen och spred sig över en stor del av staden ända ned till sjön Qvennaren. Var själv med som 14-åring och drog slang och hjälpte "brandkåren" som det hette då.
Varma hälsningar från smalspårsvännen Palle i Vika.;-)

Mera minnen

av 53 Wadsten, Wednesday, April 10, 2019, 18:27 (1835 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Dessutom tacksam för bilder från gamla vagnstationen vid Slussplan i Malmö, det räcker med förrådet under Frihamnsviadukten(fd Kreüger & Tollbron), förrådet finns kvar än idag och utbyggt med tvätt och vagnhall. Berättelsen kommer att handla om mitt sommarjobb som vagnstädare 1969.

Som eldare på S/S Thomée kommer även med i minnena, vart tog ångmaskinen vägen(tillverkad på Bergsund i Stockholm 1929 med nummer 1029).

Mera minnen

av Björn Arvidsson, Wednesday, April 10, 2019, 21:29 (1834 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ångmaskin och ångpanna ska finnas kvar i båten.

Mera minnen

av tobbe, Wednesday, April 10, 2019, 19:41 (1835 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Undertecknad minns också den brännheta sommaren 1959 med bl.a. en "helsickes massa flygfän med gadd" + vidbränd solbränna. Minns en dag på Ljusterö då jag fick 3 getingstick efter varandra varav ett i svalget(man skall inte svälja dem för då kan det gå illa). Det blev ilfart till sjukstugan vid Mjölnarström f.v.b. Linanäs som hade bättre resurser då...Sedan dess är jag väldigt skärrad när dessa nyfikna flygfän närmar sig. Det var en hemsk sommar med kraftiga åskoväder och kraftiga regnskurar + tvenne kulblixtar inpå knuten...
tobbe

Mera minnen

av 53 Wadsten, Thursday, April 11, 2019, 10:45 (1834 dagar sedan) @ tobbe

Vart på Ljusterö bodde ni, S/S Saxaren gick på den tiden Stockholm-Waxholm-Linanäs-Väsbystrand framförd av Stig Ekberg.

Mera minnen

av tobbe, Thursday, April 11, 2019, 18:14 (1834 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vi bodde vid Arnöviken strax väster om Marums Gård ca. 3 km från Marums brygga. Min far arrenderade en tomt tillhörande bonden på Marums Gård. Min äldsta syster och jag reste vid ett tillfälle med s/s Saxaren från Strömkajen till Marums brygga och minns speciellt det trånga gattet vid Bolby(Bolbysundet) där s/s Saxaren tydligen var det enda ångfartyget som kunde gå genom detta vid den tiden. Senare blev det för grunt att passera med större fartyg där och trafiken till Marums brygga nedlades. Min far hade arrendet under åren 1956-1966 som sedan avbröts och köpte ett ställe på fastlandet där nu jag och min hustru huserar.
tobbe

Mera minnen

av 53 Wadsten, Friday, April 12, 2019, 10:39 (1833 dagar sedan) @ tobbe

Björn och undertecknad höll till mitt emot Bolbysundet (norra Väsbyviken) där hans morföräldrar hade ställe.

M/S Saxaren(FD S/S) gick på utflykt in till Marum i modern tid, givetvis stod då också Kapten Stig Ekberg till rors, ingen annan vågade gå in genom Bolbysundet.

Mera minnen

av Donkeyman, Friday, April 12, 2019, 16:00 (1833 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Som jag har hört var det inte vattendjupet i Bolbysundet som kortade av linjen till Väsbystrand. Marum slopades något år efter att den allmänna vägfärjan från Östanå hade startats år 1956 och allmän busstrafik i anslutning till tåget i Åkersberga hade kommit i gång.

Däremot finns det en förarglig grynna i själva Bolbysundet som orsakade en förlisning av en Waxholmsbåt runt 1950. Som jag vill minnas var det Östanå II eller möjligen Östanå I. Men det var inte värre än att fartyget bärgades och sattes i stånd. Så vitt jag vet är det inte något i vägen för att fortsätta linjen helt ned till Marum än i dag bortsett från förväntad brist på resande och förfallna bryggor.

Mera minnen

av tobbe, Friday, April 12, 2019, 21:17 (1832 dagar sedan) @ Donkeyman

Vad jag minns så hade Östanåfärjorna (8 bilar/ fartyg) seglat i många år när jag och syrran gjorde den här resan med s/s Saxaren
För vi nyttjade den andra vägen när far hade inhandlat sin första Volvo PV 1958 och åkte ofta med bil och färja till fastlandet. Vi promenerade från Marums brygga till stugan.Så vad jag kan minnas måste vår resa har gjorts någon gång på 1960-talets början. Vi vistades där framtill 1966 då tomten återlämnades.
tobbe

Mera minnen

av Lewik, Saturday, April 13, 2019, 00:50 (1832 dagar sedan) @ tobbe

Jag har någonstans i min släktforskning sett att det gick en privat driven bilfärja från Skeppsdal till Ljusterö i bröderna Jakobssons regi. Jag har tyvärr inte uppgifterna tillgängliga just nu men ni kan kanske bekräfta eller dementera mina minnen.

Mera minnen

av Donkeyman, Saturday, April 13, 2019, 06:56 (1832 dagar sedan) @ Lewik

De första färjorna till Ljusterö gick Skeppsdal- Linanäs. Så tillkom Tranvik- Lillsved. Detta var privata småfärjor. Dessutom var de här färjelederna ganska långa så man hann inte med många turer per dag. Med tiden tillkom också Mörtsunda- Östanå på ungefär samma basis. De här färjelederna gick inte heller året runt.

Helt på slutet av 1955 invigdes nuvarande färjeled i Vägverkets regi. Det är där som den stora förändringen kommer med gratis färja med stor kapacitet. Samt en färjeled som är relativt kort vilket också betyder mycket för hur många bilar man hinner färja över.

Mera minnen

av tobbe, Saturday, April 13, 2019, 10:35 (1832 dagar sedan) @ Donkeyman

Färjan Tranvik-Lillsved trafikerades av det lokala bussbolaget Almgrens busstrafik och den tog vad jag minns mellan 4 - 6 bilar + passagerare, alltså en liten färja som vi åkte med ett par gånger. Vi bodde på den tiden i Nacka så restiden blev något längre än via Östanå-Åkersberga(tåg till Östra station) och spårvagn linje 5, linje 6 och "sorgbandsexpressen" till bostaden (BSBV).
tobbe

Mera minnen

av tobbe, Saturday, April 13, 2019, 20:20 (1831 dagar sedan) @ Lewik

Jo det fanns helt riktigt en färjelinje Skeppsdal- Linanäs som tog ett fåtal bilar vad jag vill minnas runt 1950-talets mitt och fram till dess nedläggning. Färjeturen var som färjan Tranvik - Lillsved avgiftsbelagd. Den slopades väl när Vägverkets färjelinje Östanå - Ljusterö inleddes som var avgiftsfri.....
tobbe:

Mera minnen

av Björn Arvidsson, Saturday, April 13, 2019, 21:57 (1831 dagar sedan) @ tobbe

Nu har tråden hamnat en bra bit från järnvägshistoria tycker jag

Mera minnen

av Sune Nylén, Sunday, April 14, 2019, 17:32 (1831 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Om det spårar ur,så har det ju i viss mån ändå anknytning:-)

Mera minnen - Bister vinter 1959/60

av BD, Sunday, April 14, 2019, 19:16 (1831 dagar sedan) @ tobbe

Undertecknad minns också den brännheta sommaren 1959 med bl.a. en "helsickes massa flygfän med gadd" + vidbränd solbränna.

Men vintern blev mycket bister. Sjöfarten norr om Stockholm var stängd. Massor med O-vagnar lastade med pappersmassa hopades i Stockholm och stuvargubbar från hela Norrlandskusten arbetade i Stockholms hamnar.

Mera minnen

av Strömgränsreferensen, Thursday, April 11, 2019, 13:23 (1834 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Skall inom kort hålla föredrag om mina minnen på Demens/Äldreboendet Södergården här i Norrköping, då helt utan manus, endast bilder, Aleris som driver boendet har bjudit in mig, de driver även min hemtjänst, den vägen har det gått. Linda och undertecknad kommer att berätta om den blivande boken där.

Försöker nu få ihop minnena från sommarlovet hos syster Marta i Mellbystrand sommaren 1959 och 60, hon drev som bekant ett barnpensionat där.
Finns det någon som har bilder från doktorsvillan där vi barn bodde, minns att jag brände upp mig i solen 1959 så mycket att bar bandage om armar och ben.


Bilder från trakten önskas tacksamt, skicka på mail då jag nu ha köpt en scanner.
Vänligen Gustaf.

Hej Gustaf! Du får gärna i så god tid du kan meddela här vilken tid du berättar. Skulle vara mer än intressant att få höra om livets betingelser för en riktig smalspåring :-P

Mera minnen

av 53 Wadsten, Thursday, April 11, 2019, 16:30 (1834 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Föredraget kommer att heta "Mitt liv på Smala spår" och beröra mina år på Roslagsbanan 1972-2006, annars blir det för mycket för gamlingarna.

Mera minnen

av Strömgränsreferensen, Sunday, April 14, 2019, 15:36 (1831 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Föredraget kommer att heta "Mitt liv på Smala spår" och beröra mina år på Roslagsbanan 1972-2006, annars blir det för mycket för gamlingarna.

Gustav!
Du får, som sagt var gärna i så god tid som möjligt meddela här när du berättar. Det skulle vara mer än intressant att få höra om livets betingelser för en riktig smalspåring :-P

Mera minnen

av Strömgränsreferensen, Monday, April 15, 2019, 08:46 (1830 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hoppas Palle i Vika kommer också, en till "Trefoting".

Uppenbart vill du Gustav inte ha några åhörare utanför äldreboendet, eftersom du inte svarar på min fråga:
NÄR det äger rum?
För även om vi alla är intresserade kan vi förstås inte sätta oss på trappan nu i veckan och bara vänta!

Mera minnen

av 53 Wadsten, Monday, April 15, 2019, 12:58 (1830 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Deet får jag reda på inom kort, det är inte jag som bestämmer när.

Mera minnen

av Kjell Friberg, Monday, April 15, 2019, 09:11 (1830 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det är sälert föer som vill komma för att lyssna till och komplettera dina minnen men för att sådant skall fungera bör inbjudan av något slag ske.

Mera minnen

av 53 Wadsten, Monday, April 15, 2019, 13:00 (1830 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Dock då i annan lokal, kanske på spårvägsmuéet här i stan.

Mera minnen

av 53 Wadsten, Monday, April 15, 2019, 16:24 (1830 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det boende jag blivit inbjuden till är för dementa, därför är jag försiktig med för många inbjudna, är nog bättre då jag skall föredra på Söderportens träffpunkt som är till för alla pensionärer, ligger dessutom invid 2:ans spårvagnshållplats Hageby Vårdcentral.

Mera minnen

av 53 Wadsten, Tuesday, April 30, 2019, 18:20 (1815 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nu funkar äntligen scanner o skrivare, skit bakom tangenterna.