Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av 53 Wadsten, Sunday, April 14, 2019, 18:15 (1801 dagar sedan)

Som bekant levererade ASEA tillsammans med General Motors i Hammarby 70 spårvagnar av typ A25 Mustang till Stockholms Spårvägar 1946. Malmö Stads Spårvägar beställde 10 st av samma modell, min undran är beställde SS vagnarna för MSS räkning mot betalning, eller gjordes en separat beställning direkt av MSS.

Har sett en bild av SS vagn 400 i Malmö.

Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946

av Major S Tuen, Sunday, April 14, 2019, 19:25 (1801 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Har vagn 400 varit i Malmö? Jag tänker att det borde man hört av alla mustangkännare man träffat på genom åren. 416 blev, som känt, vagn 80 i Malmö och 413 köptes också av SS, men sattes aldrig i drift i Malmö.

Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946

av Anders Sandgren, Monday, April 15, 2019, 00:18 (1800 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det torde varit en egen beställning. Vagnarna är inte helt lika, bl.a. var Malmömustangerna avsedda att dra släp (tvåaxliga släp med fd motorvagnskorgar i början) vilket Stockholmsvagnarna inte var (de ombyggdes senare).
Sedan var nog ingångsdörrarna litet bredare på MSS-vagnarna utom på nr 80 som var de SS-vagn vilket mammor med breda barnvagnar upptäckte.
MSS beställde för få vagnar och när de insett detta hade GM slutat med spårvagnar varför en fd SS-vagn var bättre än en nybyggd Hägglundare.

Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946

av 53 Wadsten, Monday, April 15, 2019, 09:33 (1800 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Enligt min åsikt borde MSS liksom SL beställt helt ny vagnpark lagom till högertrafikomläggningen 1967, en lämplig vagntyp för trånga gator i Stockholm och Malmö borde varit en förlängd multippelmotorvagn av den typ M67.
Men nu vet vi hur MSS och SL klantade till det:-( :-(

Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946

av Anders Sandgren, Monday, April 15, 2019, 11:32 (1800 dagar sedan) @ 53 Wadsten

MSS byggde om sina Mustanger och Mustangsläp till högertrafik och under tiden fick de äldre vagnarna rulla vidare. Dock lade man ner en linje för att klara trafiken på den andra.
Den sist inköpta SS-vagnen användes för ett försök till ombyggnation till enmansbetjänade vagnar och det var nog synd att man inte gick vidare och genomförde detta till dagen H. Istället ersatte man lågtrafiken med buss efter några år fram till nedläggningen 1973.

SS kunde ha gjort likadant och kört 2-axliga vagnar kompletterade med Ängbyvagnar & A29-tåg under tiden som vagnparken ombyggdes och rustades upp. Men det ville man inte utan ambitionen var att bli av med spårvagnarna. Även trådbussarna kunde man givit tre ytterligare år. Möjligen var SS-Mustangerna mer slutkörda än MSS-vagnarna men det hade nog gått att ge dem 10-15år till som högertrafikvagnar och A1/A3/A23/A24/A29-tåg kunde nog gått som reservvagnar efter dagen H då de inte var vänstertrafikvagnar.
Det ursprungliga beslutet att avveckla spårvägsnätet och ersätta med buss (trådbuss var det som gällde då) samt T-bana togs ju 1939 och planeringen blev bara förskjuten pga kriget som tvingade fram nyinvesteringar. När Högertrafiken beslöts var det redan flera linjer nedlagda även om de kvarvarande (1,4,6,7,8,10 av innerstadslinjerna samt nattlinjen 104E) var de tyngsta.

Spårvagnarna var ivägen för biltrafiken och krävde egna körfält vilket var ett problem. Numera har bussarna egna körfält ungefär som spårvagnarna hade...

Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946

av Kjell Friberg, Monday, April 15, 2019, 15:19 (1800 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det var nog snarare så att just biltrafiken var i vägen för varje fungerande trafiklösning. Detta junde ses tydligt efter högeromläggningen då det exempelvis aldrig tagit så lång tid att förflytta sig längs Skeppsbron som just då. Jag arbetade i Stockholm då och maxhastigheten för bussarna var normalt lägre än för de fåtaliga cyklarna, så sakta som bussarna sniglade sig fram gick inte ens spårvagnarna sista tiden.

Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946

av 53 Wadsten, Monday, April 15, 2019, 16:18 (1800 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Du har så rätt bästa Kjell.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid

av -RB-, Monday, April 15, 2019, 15:25 (1800 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag har sett bilder från tidigt 60-tal när SS Mustangerna (åtminstone A25) fick storrevision i Hammarby för att kunna rulla till ca 1975 . Dvs jobben påbörjades innan Högertrafikbeslutet togs . Jag vet inte hur många vagnar man hann renovera innan man tidigarelade nedläggningen av innerstadsnätet till Dagen H . Men jag har inga källor till mina påståenden !
A29 var nog för breda (2400mm) för många innerstadslinjer ?
mvh Rolf Berg

OT SS Mustangernas på tänkta framtid

av Harald, Monday, April 15, 2019, 17:02 (1800 dagar sedan) @ -RB-

A29 var nog för breda (2400mm) för många innerstadslinjer ?

A29 fick köras på hela nätet, men de fick inte mötas i kurvorna Dalagatan-Wallinsgatan och Rosenlundsgatan-Hornsgatan. Dessutom var högsta hastighet 15 km/h vid möte med annat tåg på sträckorna Södermalmstorg-Ringvägen och Fridhemsplan-Odenplan.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid

av Arne, Monday, April 15, 2019, 23:01 (1799 dagar sedan) @ Harald

A29 var nog för breda (2400mm) för många innerstadslinjer ?


A29 fick köras på hela nätet, men de fick inte mötas i kurvorna Dalagatan-Wallinsgatan och Rosenlundsgatan-Hornsgatan. Dessutom var högsta hastighet 15 km/h vid möte med annat tåg på sträckorna Södermalmstorg-Ringvägen och Fridhemsplan-Odenplan.

Intressant info. Men kan du förklara lite närmare logiken bakom 'högsta hastighet 15 km/h vid möte med annat tåg på sträckorna Södermalmstorg-Ringvägen och Fridhemsplan-Odenplan'? Vad var det som gjorde att man måste köra så sakta vid exempelvis mötena med andra spårvagnar på sträckan mellan Fridhemsplan och Odenplan? Vad skulle kunna hända om man körde snabbare på just de angivna sträckorna?

OT SS Mustangernas på tänkta framtid

av Sune Nylén, Tuesday, April 16, 2019, 07:54 (1799 dagar sedan) @ Arne

A29 var nog för breda (2400mm) för många innerstadslinjer ?


A29 fick köras på hela nätet, men de fick inte mötas i kurvorna Dalagatan-Wallinsgatan och Rosenlundsgatan-Hornsgatan. Dessutom var högsta hastighet 15 km/h vid möte med annat tåg på sträckorna Södermalmstorg-Ringvägen och Fridhemsplan-Odenplan.


Intressant info. Men kan du förklara lite närmare logiken bakom 'högsta hastighet 15 km/h vid möte med annat tåg på sträckorna Södermalmstorg-Ringvägen och Fridhemsplan-Odenplan'? Vad var det som gjorde att man måste köra så sakta vid exempelvis mötena med andra spårvagnar på sträckan mellan Fridhemsplan och Odenplan? Vad skulle kunna hända om man körde snabbare på just de angivna sträckorna?

Svårt att ha en bestämd uppfattning om ur västkustperspektiv,men då vagnarna var
så breda, är det tänkbart att det berodde på att man ville undvika att gående personer skulle komma i kläm mellan tvenne mötande vagnar. Innan man flyttade isär spåren på vissa gator i Gbg, fick dessa endast trafikeras med äldre, smalare vagnar.I det fallet lär det berott på att de kommit varandra för nära.:-)

OT SS Mustangernas på tänkta framtid

av Anders Sandgren, Tuesday, April 16, 2019, 08:12 (1799 dagar sedan) @ Sune Nylén

Konsekvenserna om något tar i blir ju mindre vid lägre hastighet. Dessutom rör sigvagnarna nog litet mer i sidled med högre hastighet.
A31-vagnarna (ex GS) fick inte mötas på Djurgårdsvägen innan man flyttade isär spåren för några år sedan.
A31 är 2.5m breda. Jag tror inte A29 gick på Djurgården på gamla tiden, däremot kunde de nog gå på andra gator bl.a användes de nog som förstärkning till Råsunda liksom alltannatsom rullade. Möjligen på 14E Eriksbergsplan-Telefonplan och Sundbyberg-Telefonplan och omvänt.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. A29 på Djurgården?

av Leif B, Tuesday, April 16, 2019, 14:34 (1799 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Konsekvenserna om något tar i blir ju mindre vid lägre hastighet. Dessutom rör sigvagnarna nog litet mer i sidled med högre hastighet.
A31-vagnarna (ex GS) fick inte mötas på Djurgårdsvägen innan man flyttade isär spåren för några år sedan.
A31 är 2.5m breda. Jag tror inte A29 gick på Djurgården på gamla tiden, däremot kunde de nog gå på andra gator bl.a användes de nog som förstärkning till Råsunda liksom alltannatsom rullade. Möjligen på 14E Eriksbergsplan-Telefonplan och Sundbyberg-Telefonplan och omvänt.

Såvitt jag vet så hände det en enda gång att en A29 var ute på Djurgården:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=38176&start=20#p33...

Fler bilder från platser där A29 bara var en gång finns (en bit ner) här:
https://sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=33967


Som nämnts, så var A29 (och A23, A24, B23 och B24) bredare än innerstadsvagnarna och används helt naturligt på de förortssträckor de var byggda för, för A29:s del 13, 16 och 17 och ibland 14 (sällan? aldrig?) - samt som sagt ovan ibland mot Sundbyberg/Råsunda (15/15E). Jag tror aldrig att de användes i trafik på någon annan linje.

Trots det, hade SS förutseende nog föreskrivit vad som skulle gälla om behov skulle uppstå att åka genom stan. Det kan mycket väl ha hänt, t ex om det blivit växelfel eller något annat hinder i slingorna på Södermalmstorg (Slussen) resp Fridhemsplan. Sedan kunde verkligheten ibland orsaka smärre problem när man gav sig den på att åka överallt: "Vi fastnade i en slirstock när vi skulle runt kv. Kulsprutan och i en trafiksignal i Ropsten men det värsta och ganska oomtalade var att när vi skulle nerför Hammarbybacken så var det tjock svallis över spåret som tog ett bra tag att spetta bort! Tur att vi inte försökte oss på att köra över den och speciellt tack till den observante föraren!"

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. A29 på Djurgården?

av Anders Sandgren, Tuesday, April 16, 2019, 14:51 (1799 dagar sedan) @ Leif B

Konsekvenserna om något tar i blir ju mindre vid lägre hastighet. Dessutom rör sigvagnarna nog litet mer i sidled med högre hastighet.
A31-vagnarna (ex GS) fick inte mötas på Djurgårdsvägen innan man flyttade isär spåren för några år sedan.
A31 är 2.5m breda. Jag tror inte A29 gick på Djurgården på gamla tiden, däremot kunde de nog gå på andra gator bl.a användes de nog som förstärkning till Råsunda liksom alltannatsom rullade. Möjligen på 14E Eriksbergsplan-Telefonplan och Sundbyberg-Telefonplan och omvänt.


Såvitt jag vet så hände det en enda gång att en A29 var ute på Djurgården:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=38176&start=20#p33...

Fler bilder från platser där A29 bara var en gång finns (en bit ner) här:
https://sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=33967


Som nämnts, så var A29 (och A23, A24, B23 och B24) bredare än innerstadsvagnarna och används helt naturligt på de förortssträckor de var byggda för, för A29:s del 13, 16 och 17 och ibland 14 (sällan? aldrig?) - samt som sagt ovan ibland mot Sundbyberg/Råsunda (15/15E). Jag tror aldrig att de användes i trafik på någon annan linje.

Trots det, hade SS förutseende nog föreskrivit vad som skulle gälla om behov skulle uppstå att åka genom stan. Det kan mycket väl ha hänt, t ex om det blivit växelfel eller något annat hinder i slingorna på Södermalmstorg (Slussen) resp Fridhemsplan. Sedan kunde verkligheten ibland orsaka smärre problem när man gav sig den på att åka överallt: "Vi fastnade i en slirstock när vi skulle runt kv. Kulsprutan och i en trafiksignal i Ropsten men det värsta och ganska oomtalade var att när vi skulle nerför Hammarbybacken så var det tjock svallis över spåret som tog ett bra tag att spetta bort! Tur att vi inte försökte oss på att köra över den och speciellt tack till den observante föraren!"

Det finns också en bild på A29/B29 på Norrhallens gård, något som inte vagnarna var så lämpade för (snäva kurvor). Inte heller Mustanger andra boggievagnar skulle nog åka där.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. A29 på Djurgården?

av Leif B, Tuesday, April 16, 2019, 20:46 (1799 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Konsekvenserna om något tar i blir ju mindre vid lägre hastighet. Dessutom rör sigvagnarna nog litet mer i sidled med högre hastighet.
A31-vagnarna (ex GS) fick inte mötas på Djurgårdsvägen innan man flyttade isär spåren för några år sedan.
A31 är 2.5m breda. Jag tror inte A29 gick på Djurgården på gamla tiden, däremot kunde de nog gå på andra gator bl.a användes de nog som förstärkning till Råsunda liksom alltannatsom rullade. Möjligen på 14E Eriksbergsplan-Telefonplan och Sundbyberg-Telefonplan och omvänt.


Såvitt jag vet så hände det en enda gång att en A29 var ute på Djurgården:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=38176&start=20#p33...

Fler bilder från platser där A29 bara var en gång finns (en bit ner) här:
https://sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=33967


Som nämnts, så var A29 (och A23, A24, B23 och B24) bredare än innerstadsvagnarna och används helt naturligt på de förortssträckor de var byggda för, för A29:s del 13, 16 och 17 och ibland 14 (sällan? aldrig?) - samt som sagt ovan ibland mot Sundbyberg/Råsunda (15/15E). Jag tror aldrig att de användes i trafik på någon annan linje.

Trots det, hade SS förutseende nog föreskrivit vad som skulle gälla om behov skulle uppstå att åka genom stan. Det kan mycket väl ha hänt, t ex om det blivit växelfel eller något annat hinder i slingorna på Södermalmstorg (Slussen) resp Fridhemsplan. Sedan kunde verkligheten ibland orsaka smärre problem när man gav sig den på att åka överallt: "Vi fastnade i en slirstock när vi skulle runt kv. Kulsprutan och i en trafiksignal i Ropsten men det värsta och ganska oomtalade var att när vi skulle nerför Hammarbybacken så var det tjock svallis över spåret som tog ett bra tag att spetta bort! Tur att vi inte försökte oss på att köra över den och speciellt tack till den observante föraren!"


Det finns också en bild på A29/B29 på Norrhallens gård, något som inte vagnarna var så lämpade för (snäva kurvor). Inte heller Mustanger andra boggievagnar skulle nog åka där.

Det lät så osannolikt, så jag kunde inte låta bli att googla - och mycket riktigt! Här två bilder.

Men längre när på samma sida (här alltså) finns några bilder som bevisar att mitt påstående ovan om att A29 bara var på Djurgården en gång var fel! Extra pinsamt, eftersom jag själv var med den dagen... Dock minns jag inte längre om jag åkte med just det tåget. Det fanns även ett "buggtåg" med SSB 14 på släp i trafik Eriksbergsplan - Djurgården under den allra sista Spårvägens Dag. I varje fall sista just då.

OT A29 på linje 14

av Stefan Isaksson, Tuesday, April 16, 2019, 19:34 (1799 dagar sedan) @ Leif B

Enligt en tråd i Bussforum, så tursattes linje 14 med sex tvåvagnars ängbytåg. När tågen behövde ökas i rusningen, ersattes två av turerna (bägge A24+A24) med A29-tåg och de frigjorda ängbyvagnarna kopplades in som tredje vagn i de fyra återstående turerna.
Ändringen skedde utanför Brännkyrkahallen, så passagerarna fick byta tåg där.

SI

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. A29 på Djurgården?

av Mr H, Tuesday, April 16, 2019, 22:37 (1798 dagar sedan) @ Leif B

Konsekvenserna om något tar i blir ju mindre vid lägre hastighet. Dessutom rör sigvagnarna nog litet mer i sidled med högre hastighet.
A31-vagnarna (ex GS) fick inte mötas på Djurgårdsvägen innan man flyttade isär spåren för några år sedan.
A31 är 2.5m breda. Jag tror inte A29 gick på Djurgården på gamla tiden, däremot kunde de nog gå på andra gator bl.a användes de nog som förstärkning till Råsunda liksom alltannatsom rullade. Möjligen på 14E Eriksbergsplan-Telefonplan och Sundbyberg-Telefonplan och omvänt.


Såvitt jag vet så hände det en enda gång att en A29 var ute på Djurgården:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=38176&start=20#p33...

Fler bilder från platser där A29 bara var en gång finns (en bit ner) här:
https://sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=33967


Som nämnts, så var A29 (och A23, A24, B23 och B24) bredare än innerstadsvagnarna och används helt naturligt på de förortssträckor de var byggda för, för A29:s del 13, 16 och 17 och ibland 14 (sällan? aldrig?) - samt som sagt ovan ibland mot Sundbyberg/Råsunda (15/15E). Jag tror aldrig att de användes i trafik på någon annan linje.

Trots det, hade SS förutseende nog föreskrivit vad som skulle gälla om behov skulle uppstå att åka genom stan. Det kan mycket väl ha hänt, t ex om det blivit växelfel eller något annat hinder i slingorna på Södermalmstorg (Slussen) resp Fridhemsplan. Sedan kunde verkligheten ibland orsaka smärre problem när man gav sig den på att åka överallt: "Vi fastnade i en slirstock när vi skulle runt kv. Kulsprutan och i en trafiksignal i Ropsten men det värsta och ganska oomtalade var att när vi skulle nerför Hammarbybacken så var det tjock svallis över spåret som tog ett bra tag att spetta bort! Tur att vi inte försökte oss på att köra över den och speciellt tack till den observante föraren!"

SSS var ute på Djurgården vid två tillfällen med 170 samt 170 gick i museitrafik Eriksbergsplan-Djurgården på Spårvägens dag söndagen före nedläggningen i innerstaden. Vad det gäller körning med A29 på Hornsgatan så upplevde jag aldrig att det gick i 15 km/h med A29:orna tvärtom var det ganska så fullt "spett" när man började närma sig Slussen i och med att vagnarna ofta låg sena in till ändstationen. Det finns som alltid både en teoretisk och en praktisk verklighet!

//Mr H

OT SS Mustangernas på tänkta framtid

av Harald, Tuesday, April 16, 2019, 16:44 (1799 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det kan undantagsvis finnas en refug mellan spåren, men i regel finns det inget skyddsutrymme mellan spåren i gata i Göteborg och det fanns det inte i Stockholm heller. De fria rummen tangerar varandra och skyddsutrymmet finns på utsidan.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid

av Harald, Tuesday, April 16, 2019, 16:36 (1799 dagar sedan) @ Arne

A29 var nog för breda (2400mm) för många innerstadslinjer ?


A29 fick köras på hela nätet, men de fick inte mötas i kurvorna Dalagatan-Wallinsgatan och Rosenlundsgatan-Hornsgatan. Dessutom var högsta hastighet 15 km/h vid möte med annat tåg på sträckorna Södermalmstorg-Ringvägen och Fridhemsplan-Odenplan.


Intressant info. Men kan du förklara lite närmare logiken bakom 'högsta hastighet 15 km/h vid möte med annat tåg på sträckorna Södermalmstorg-Ringvägen och Fridhemsplan-Odenplan'? Vad var det som gjorde att man måste köra så sakta vid exempelvis mötena med andra spårvagnar på sträckan mellan Fridhemsplan och Odenplan? Vad skulle kunna hända om man körde snabbare på just de angivna sträckorna?

Skälet anges i Trafikhandboken vara spårlägena. Det betyder väl att det var risk för kollision p.g.a. stora sidorörelser i högre hastighet. Förmodligen en ganska teoretisk risk, men är man ansvarig så håller man sig väl gärna på den säkra sidan.

Mötesförbuden gällde även A23-A24 men hastighetsnedsättningen gällde endast A29.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Nedläggningen

av Leif B, Monday, April 15, 2019, 20:24 (1800 dagar sedan) @ -RB-

Jag har sett bilder från tidigt 60-tal när SS Mustangerna (åtminstone A25) fick storrevision i Hammarby för att kunna rulla till ca 1975 . Dvs jobben påbörjades innan Högertrafikbeslutet togs . Jag vet inte hur många vagnar man hann renovera innan man tidigarelade nedläggningen av innerstadsnätet till Dagen H . Men jag har inga källor till mina påståenden !
A29 var nog för breda (2400mm) för många innerstadslinjer ?
mvh Rolf Berg

Tanken (grundad på Linjenätsutredning 1957) var just att gradvis lägga ner innerstadsnätet med de sista linjerna 1975 när Tunnelbanan 3 (nuvarande Blå linjen) skulle öppna. Högertrafikomläggningen gjorde att man snabbade på omställningen.

På trådbussidan kom nedläggningen (1964) ännu plötsligare, då lär trådbussar körts direkt från revision i Hammarby ut på "heden" (skrotplatsen).

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Nedläggningen

av -RB-, Tuesday, April 16, 2019, 18:45 (1799 dagar sedan) @ Leif B

Tack för alla svar och nu ett trådhopp till SS A29 . Jag har läst någonstans tanken var att SS A29 skulle till linje 15 omkring 1965 efter invigningen av Tunnelbana 2 . Men verkligheten i form av Sundbyberg kom emellan och SJ fick ta över "intercitytrafiken" (med buss) då den stred mot "kommunallagen" ?
mvh Rolf Berg

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Nedläggningen

av Harald, Tuesday, April 16, 2019, 20:00 (1799 dagar sedan) @ -RB-

Tack för alla svar och nu ett trådhopp till SS A29 . Jag har läst någonstans tanken var att SS A29 skulle till linje 15 omkring 1965 efter invigningen av Tunnelbana 2 . Men verkligheten i form av Sundbyberg kom emellan och SJ fick ta över "intercitytrafiken" (med buss) då den stred mot "kommunallagen" ?
mvh Rolf Berg

Anläggningen var nedsliten och behövde rustas upp. Solna och Sundbyberg ville inte betala för det och man kunde inte använda stockholmarnas skattepengar till det. Därför blev det nedläggning.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Nedläggningen linje 15

av Leif B, Tuesday, April 16, 2019, 20:34 (1799 dagar sedan) @ Harald

Tack för alla svar och nu ett trådhopp till SS A29 . Jag har läst någonstans tanken var att SS A29 skulle till linje 15 omkring 1965 efter invigningen av Tunnelbana 2 . Men verkligheten i form av Sundbyberg kom emellan och SJ fick ta över "intercitytrafiken" (med buss) då den stred mot "kommunallagen" ?
mvh Rolf Berg


Anläggningen var nedsliten och behövde rustas upp. Solna och Sundbyberg ville inte betala för det och man kunde inte använda stockholmarnas skattepengar till det. Därför blev det nedläggning.

I och med Stockholms nedläggningsbeslut 1957, så var det blev i praktiken klart att linje 15 på sikt inte skulle kunna/få nå Odenplan. För Solna- och Sundbybergsborna var det väl knappast en attraktiv trafiklösning att behöva byta till buss vid Norrtull, så om inte annat måste det väl avgjort saken att man inte ville satsa pengar på upprustning av "sin" spårväg.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Nedläggningen linje 15

av Stefan Isaksson, Tuesday, April 16, 2019, 22:05 (1798 dagar sedan) @ Leif B

Efter 1957 ja. Men hur gick tankegångarna när A29 beställdes?
De var definitivt en snabbfix (A11-A12-ornas oväntat dåliga skick gjorde väl behovet hastigt påkommet), och liksom tunnelvagnarna på 90-talet med delar från C1-C3, knappast avsedda att användas särskilt länge.

SI

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Nedläggningen linje 15

av Överkörmästaren, Tuesday, April 16, 2019, 22:15 (1798 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Efter 1957 ja. Men hur gick tankegångarna när A29 beställdes?
De var definitivt en snabbfix (A11-A12-ornas oväntat dåliga skick gjorde väl behovet hastigt påkommet), och liksom tunnelvagnarna på 90-talet med delar från C1-C3, knappast avsedda att användas särskilt länge.

SI

Det byggdes inga tunnelvagnar på 90-talet med delar från C1-C3, däremot gjorde man det under 1970- och 80-talen. Jag antar här att du främst syftar på vagntyperna C12 och C13, dessa hade dock inte alls någon "bortre parentes" på det sätt som A29 hade redan från början. C12 gick ju faktiskt i 25 år, mer än dubbelt så länge som A29, och C13 hade kunnat bli ännu mer långlivade om man inte hade forcerat C20-beställningarna på ett sätt som inte alls var tänkt från början.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Nedläggningen linje 15

av Anders Sandgren, Tuesday, April 16, 2019, 23:18 (1798 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Efter 1957 ja. Men hur gick tankegångarna när A29 beställdes?
De var definitivt en snabbfix (A11-A12-ornas oväntat dåliga skick gjorde väl behovet hastigt påkommet), och liksom tunnelvagnarna på 90-talet med delar från C1-C3, knappast avsedda att användas särskilt länge.

SI


Det byggdes inga tunnelvagnar på 90-talet med delar från C1-C3, däremot gjorde man det under 1970- och 80-talen. Jag antar här att du främst syftar på vagntyperna C12 och C13, dessa hade dock inte alls någon "bortre parentes" på det sätt som A29 hade redan från början. C12 gick ju faktiskt i 25 år, mer än dubbelt så länge som A29, och C13 hade kunnat bli ännu mer långlivade om man inte hade forcerat C20-beställningarna på ett sätt som inte alls var tänkt från början.

Men det korgförstärktes ett antal C2 och några C3 1990 och de var nog inte avsedda för någon längre livslängd. Men några rullar ju alltjämt men mer musealt numera.
De sista C1 däremot försvann tidigt 80-tal när de fick nya korgar och blev C12 mfl. Jag åkte med en C1 ca 1980 och minns att den hade linjekartor där Bagarmosslinjen var linje 11.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Omkorging/korgförstärk

av Leif B, Wednesday, April 17, 2019, 08:14 (1798 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Efter 1957 ja. Men hur gick tankegångarna när A29 beställdes?
De var definitivt en snabbfix (A11-A12-ornas oväntat dåliga skick gjorde väl behovet hastigt påkommet), och liksom tunnelvagnarna på 90-talet med delar från C1-C3, knappast avsedda att användas särskilt länge.

SI


Det byggdes inga tunnelvagnar på 90-talet med delar från C1-C3, däremot gjorde man det under 1970- och 80-talen. Jag antar här att du främst syftar på vagntyperna C12 och C13, dessa hade dock inte alls någon "bortre parentes" på det sätt som A29 hade redan från början. C12 gick ju faktiskt i 25 år, mer än dubbelt så länge som A29, och C13 hade kunnat bli ännu mer långlivade om man inte hade forcerat C20-beställningarna på ett sätt som inte alls var tänkt från början.


Men det korgförstärktes ett antal C2 och några C3 1990 och de var nog inte avsedda för någon längre livslängd. Men några rullar ju alltjämt men mer musealt numera.
De sista C1 däremot försvann tidigt 80-tal när de fick nya korgar och blev C12 mfl. Jag åkte med en C1 ca 1980 och minns att den hade linjekartor där Bagarmosslinjen var linje 11.

De korgförstärkta (nödtorftigt rostsanerade) C2/C3 är nog snarare att jämföra med de korgförstärkta A11/A12 efter olyckan i Sundbyberg, än med de omkorgade A29.

Att de vid beställningen 1952 var tänkta att senare flyttas över till linje 15, har jag aldrig tidigare hört men det är en intressant tanke. Å andra sidan hade det kanske vara mera naturligt att i så fall flytta över de (visserligen äldre men) modernare och accelerationsstarkare A24/B24 till 15 i samband med sydvästlinjernas omställning till tunnelbana. Hur som helst vore det mycket intressant om någon har källfakta om saken! Och om varför man i så fall inte direkt beställde fler A29:or så att det hade räckt även till linje 15?

Jag tror mig f ö ha hört/läst att man inte tursatte mer än ca 20 av 30 A29:or i sydväst. Om jag minns rätt, borde man ju kunnat använda åtminstone ca 5 A29:or på linje 15. Någon som kan bekräfta/dementera min minnesbild?

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Omkorging/korgförstärk

av Leif B, Wednesday, April 17, 2019, 09:06 (1798 dagar sedan) @ Leif B

Efter 1957 ja. Men hur gick tankegångarna när A29 beställdes?
De var definitivt en snabbfix (A11-A12-ornas oväntat dåliga skick gjorde väl behovet hastigt påkommet), och liksom tunnelvagnarna på 90-talet med delar från C1-C3, knappast avsedda att användas särskilt länge.

SI


Det byggdes inga tunnelvagnar på 90-talet med delar från C1-C3, däremot gjorde man det under 1970- och 80-talen. Jag antar här att du främst syftar på vagntyperna C12 och C13, dessa hade dock inte alls någon "bortre parentes" på det sätt som A29 hade redan från början. C12 gick ju faktiskt i 25 år, mer än dubbelt så länge som A29, och C13 hade kunnat bli ännu mer långlivade om man inte hade forcerat C20-beställningarna på ett sätt som inte alls var tänkt från början.


Men det korgförstärktes ett antal C2 och några C3 1990 och de var nog inte avsedda för någon längre livslängd. Men några rullar ju alltjämt men mer musealt numera.
De sista C1 däremot försvann tidigt 80-tal när de fick nya korgar och blev C12 mfl. Jag åkte med en C1 ca 1980 och minns att den hade linjekartor där Bagarmosslinjen var linje 11.


De korgförstärkta (nödtorftigt rostsanerade) C2/C3 är nog snarare att jämföra med de korgförstärkta A11/A12 efter olyckan i Sundbyberg, än med de omkorgade A29.

Att de vid beställningen 1952 var tänkta att senare flyttas över till linje 15, har jag aldrig tidigare hört men det är en intressant tanke. Å andra sidan hade det kanske vara mera naturligt att i så fall flytta över de (visserligen äldre men) modernare och accelerationsstarkare A24/B24 till 15 i samband med sydvästlinjernas omställning till tunnelbana. Hur som helst vore det mycket intressant om någon har källfakta om saken! Och om varför man i så fall inte direkt beställde fler A29:or så att det hade räckt även till linje 15?

Jag tror mig f ö ha hört/läst att man inte tursatte mer än ca 20 av 30 A29:or i sydväst. Om jag minns rätt, borde man ju kunnat använda åtminstone ca 5 A29:or på linje 15. Någon som kan bekräfta/dementera min minnesbild?

På sista frågan fick jag mejlsvar direkt från "Mr H": Dimensionerande maxtrafik bör ha varit 6+6+6+2 = 18 exkl trafikreserv där 2 är linje 14 tur 5 och 6. Duktig vagnreserv alltså!"

Det bör alltså varit möjligt att tursätta linje 15 helt (nästan helt?) med A29 redan från 1955.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Omkorging/korgförstärk

av Mr H, Wednesday, April 17, 2019, 10:36 (1798 dagar sedan) @ Leif B

Efter 1957 ja. Men hur gick tankegångarna när A29 beställdes?
De var definitivt en snabbfix (A11-A12-ornas oväntat dåliga skick gjorde väl behovet hastigt påkommet), och liksom tunnelvagnarna på 90-talet med delar från C1-C3, knappast avsedda att användas särskilt länge.

SI


Det byggdes inga tunnelvagnar på 90-talet med delar från C1-C3, däremot gjorde man det under 1970- och 80-talen. Jag antar här att du främst syftar på vagntyperna C12 och C13, dessa hade dock inte alls någon "bortre parentes" på det sätt som A29 hade redan från början. C12 gick ju faktiskt i 25 år, mer än dubbelt så länge som A29, och C13 hade kunnat bli ännu mer långlivade om man inte hade forcerat C20-beställningarna på ett sätt som inte alls var tänkt från början.


Men det korgförstärktes ett antal C2 och några C3 1990 och de var nog inte avsedda för någon längre livslängd. Men några rullar ju alltjämt men mer musealt numera.
De sista C1 däremot försvann tidigt 80-tal när de fick nya korgar och blev C12 mfl. Jag åkte med en C1 ca 1980 och minns att den hade linjekartor där Bagarmosslinjen var linje 11.


De korgförstärkta (nödtorftigt rostsanerade) C2/C3 är nog snarare att jämföra med de korgförstärkta A11/A12 efter olyckan i Sundbyberg, än med de omkorgade A29.

Att de vid beställningen 1952 var tänkta att senare flyttas över till linje 15, har jag aldrig tidigare hört men det är en intressant tanke. Å andra sidan hade det kanske vara mera naturligt att i så fall flytta över de (visserligen äldre men) modernare och accelerationsstarkare A24/B24 till 15 i samband med sydvästlinjernas omställning till tunnelbana. Hur som helst vore det mycket intressant om någon har källfakta om saken! Och om varför man i så fall inte direkt beställde fler A29:or så att det hade räckt även till linje 15?

Jag tror mig f ö ha hört/läst att man inte tursatte mer än ca 20 av 30 A29:or i sydväst. Om jag minns rätt, borde man ju kunnat använda åtminstone ca 5 A29:or på linje 15. Någon som kan bekräfta/dementera min minnesbild?


På sista frågan fick jag mejlsvar direkt från "Mr H": Dimensionerande maxtrafik bör ha varit 6+6+6+2 = 18 exkl trafikreserv där 2 är linje 14 tur 5 och 6. Duktig vagnreserv alltså!"

Det bör alltså varit möjligt att tursätta linje 15 helt (nästan helt?) med A29 redan från 1955.

A29 gick ju i fotbollståg på linje 15E men det påstås att VM-sommaren 1958 dröjde sig en A29 kvar hela sommaren i trafik på linje 15. När A29 beställdes så var ju trafikökningen med den tidens mått enorm i sydväst så kanske det var att man tog till med marginal. Det var ju trots allt inte helt nya vagnar. Sedan kan man ju tycka att när man såg överskottet kunde man fördela vagnarna bättre. Men jag misstänker att det var ett rejält spel om linje 15 mellan staten (SJ),SS,Solna och Sundbyberg vem som skulle stå för vad så att ingenting egentligen blev gjort.

SS kanske inte ville bjuda på sina A29 helt gratis? Dessutom var ju linje 15 tänkt att läggas ner tidigare än vad som blev fallet men fick en nådatid under fotbolls-VM och lite till. Det sägs att SS egentligen ville fortsätta att köra linje 15 men med buss men staten/SJ la en våt hand över det med tanke på att det räknades som en interregional linje.

Annars så tycker jag det är märkligt att så många Ängbyvagnar var avställda efter det att västra tunnelbanan invigdes 1952 till dess man drog igång linje 14 i Brännkyrka. Många stod avställda i Brännkyrkahallen, ett fåtal med motorvagn + släp kördes på linje 17. Samtidigt körde man i trafik med All och A12. Hur kom det här sig?

Har Ängbyvagnar någonsin förekommit i fotbollstågen på linje 15? Rent teoretiskt kan de ha gjort det utsatta från Brännkyrkahallen men jag har aldrig hört talas om det eller sett det på bild. Kan ha varit så att det var så mycket enklare att ta ut A29-tåg så slapp man ju skylta om påhängsskyltarna på Ängbyvagnarna. Det var ju fyra sådana på ett tvåvåningståg. Huvudskälet kanske var att man kunde köra trevagnarståg med A29 och B29 men om man skulle göra det med Ängbyvagnarna blev det en motorvagn till som kunde ställa till det med elväxlarna. Men egentligen så borde väl en Ängbyvagn också kunna dra två släp B23/B24?

//Mr H

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Omkorging/korgförstärk

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, April 17, 2019, 10:58 (1798 dagar sedan) @ Mr H

Efter 1957 ja. Men hur gick tankegångarna när A29 beställdes?
De var definitivt en snabbfix (A11-A12-ornas oväntat dåliga skick gjorde väl behovet hastigt påkommet), och liksom tunnelvagnarna på 90-talet med delar från C1-C3, knappast avsedda att användas särskilt länge.

SI


Det byggdes inga tunnelvagnar på 90-talet med delar från C1-C3, däremot gjorde man det under 1970- och 80-talen. Jag antar här att du främst syftar på vagntyperna C12 och C13, dessa hade dock inte alls någon "bortre parentes" på det sätt som A29 hade redan från början. C12 gick ju faktiskt i 25 år, mer än dubbelt så länge som A29, och C13 hade kunnat bli ännu mer långlivade om man inte hade forcerat C20-beställningarna på ett sätt som inte alls var tänkt från början.


Men det korgförstärktes ett antal C2 och några C3 1990 och de var nog inte avsedda för någon längre livslängd. Men några rullar ju alltjämt men mer musealt numera.
De sista C1 däremot försvann tidigt 80-tal när de fick nya korgar och blev C12 mfl. Jag åkte med en C1 ca 1980 och minns att den hade linjekartor där Bagarmosslinjen var linje 11.


De korgförstärkta (nödtorftigt rostsanerade) C2/C3 är nog snarare att jämföra med de korgförstärkta A11/A12 efter olyckan i Sundbyberg, än med de omkorgade A29.

Att de vid beställningen 1952 var tänkta att senare flyttas över till linje 15, har jag aldrig tidigare hört men det är en intressant tanke. Å andra sidan hade det kanske vara mera naturligt att i så fall flytta över de (visserligen äldre men) modernare och accelerationsstarkare A24/B24 till 15 i samband med sydvästlinjernas omställning till tunnelbana. Hur som helst vore det mycket intressant om någon har källfakta om saken! Och om varför man i så fall inte direkt beställde fler A29:or så att det hade räckt även till linje 15?

Jag tror mig f ö ha hört/läst att man inte tursatte mer än ca 20 av 30 A29:or i sydväst. Om jag minns rätt, borde man ju kunnat använda åtminstone ca 5 A29:or på linje 15. Någon som kan bekräfta/dementera min minnesbild?


På sista frågan fick jag mejlsvar direkt från "Mr H": Dimensionerande maxtrafik bör ha varit 6+6+6+2 = 18 exkl trafikreserv där 2 är linje 14 tur 5 och 6. Duktig vagnreserv alltså!"

Det bör alltså varit möjligt att tursätta linje 15 helt (nästan helt?) med A29 redan från 1955.


A29 gick ju i fotbollståg på linje 15E men det påstås att VM-sommaren 1958 dröjde sig en A29 kvar hela sommaren i trafik på linje 15. När A29 beställdes så var ju trafikökningen med den tidens mått enorm i sydväst så kanske det var att man tog till med marginal. Det var ju trots allt inte helt nya vagnar. Sedan kan man ju tycka att när man såg överskottet kunde man fördela vagnarna bättre. Men jag misstänker att det var ett rejält spel om linje 15 mellan staten (SJ),SS,Solna och Sundbyberg vem som skulle stå för vad så att ingenting egentligen blev gjort.

SS kanske inte ville bjuda på sina A29 helt gratis? Dessutom var ju linje 15 tänkt att läggas ner tidigare än vad som blev fallet men fick en nådatid under fotbolls-VM och lite till. Det sägs att SS egentligen ville fortsätta att köra linje 15 men med buss men staten/SJ la en våt hand över det med tanke på att det räknades som en interregional linje.

Annars så tycker jag det är märkligt att så många Ängbyvagnar var avställda efter det att västra tunnelbanan invigdes 1952 till dess man drog igång linje 14 i Brännkyrka. Många stod avställda i Brännkyrkahallen, ett fåtal med motorvagn + släp kördes på linje 17. Samtidigt körde man i trafik med All och A12. Hur kom det här sig?

Har Ängbyvagnar någonsin förekommit i fotbollstågen på linje 15? Rent teoretiskt kan de ha gjort det utsatta från Brännkyrkahallen men jag har aldrig hört talas om det eller sett det på bild. Kan ha varit så att det var så mycket enklare att ta ut A29-tåg så slapp man ju skylta om påhängsskyltarna på Ängbyvagnarna. Det var ju fyra sådana på ett tvåvåningståg. Huvudskälet kanske var att man kunde köra trevagnarståg med A29 och B29 men om man skulle göra det med Ängbyvagnarna blev det en motorvagn till som kunde ställa till det med elväxlarna. Men egentligen så borde väl en Ängbyvagn också kunna dra två släp B23/B24?

//Mr H

Det finns (minst) en lång diskussionstråd om detta på SSS:s forum - jag orkar inte söka fram den nu men den intresserade hittar den säkert!

/TKO

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Omkorging/korgförstärk

av Anders Sandgren, Wednesday, April 17, 2019, 10:39 (1798 dagar sedan) @ Leif B

De A11/A12 som var i bättre skick fick sina korgar förstärkta vilket troligen skedde innan A29 var levererade och de användbara A11/A12 som ev frigjordes från sydvästra nätet dög nog för linje 15. Omställningen till T-bana hade frigjort en hel del vagnar vid denna tid. Flera A12 blev även dragvagnar, bl.a 329, 335 & 342 då det behövdes kraftigare dragvagnar för Mustangtågen istället för de äldre 2-axliga servicefordonen.
Att man lade ner 15 berodde nog inte bara på ett upprustningsbehov, det hade krävts en del ombyggnationer i samband med att Uppsalavägen byggdes om och linjerna 15 & 3 då var ivägen. Troligen hade 15 lagts ner något tidigare om inte det varit för fotbolls-VM 1958.
Då huvudverkstaden dessutom var flyttad till Hammarby så behövdes inte spåren för verkstadstransporter heller.
Och så är ju administrativa gränser såsom kommungränser och länsgränser för de sanna byråkraterna betydligt mer svårgenomträngda än murar. Att Stockholms stad drev spårvägstrafik i Solna & Sundbyberg så länge borde ju nästan varit omöjligt.
Glöm inte bort att Stockholm vi denna tid inte ingick i Stockholms län utan var kopplat till överståthållarämbetet.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Omkorging/korgförstärk

av Överkörmästaren, Wednesday, April 17, 2019, 12:47 (1798 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Och så är ju administrativa gränser såsom kommungränser och länsgränser för de sanna byråkraterna betydligt mer svårgenomträngda än murar. Att Stockholms stad drev spårvägstrafik i Solna & Sundbyberg så länge borde ju nästan varit omöjligt.
Glöm inte bort att Stockholm vi denna tid inte ingick i Stockholms län utan var kopplat till överståthållarämbetet.

Det har väl ingen större betydelse - de statliga intressena tycks ha spelat en mycket ringa roll i förhållande till stockholmspolitikernas vilja i allt väsentligt. Vet inte varför men tror att det mycket var en fråga om personkemin och rangordningen i partileden.

För övrigt gick ju redan den första hästspårvägslinjen över stadsgränsen och in i Solna, om än på mark som ägdes av Stockholms stad.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Hästspårvagn t Solna

av Leif B, Sunday, April 21, 2019, 11:23 (1794 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och så är ju administrativa gränser såsom kommungränser och länsgränser för de sanna byråkraterna betydligt mer svårgenomträngda än murar. Att Stockholms stad drev spårvägstrafik i Solna & Sundbyberg så länge borde ju nästan varit omöjligt.
Glöm inte bort att Stockholm vi denna tid inte ingick i Stockholms län utan var kopplat till överståthållarämbetet.


Det har väl ingen större betydelse - de statliga intressena tycks ha spelat en mycket ringa roll i förhållande till stockholmspolitikernas vilja i allt väsentligt. Vet inte varför men tror att det mycket var en fråga om personkemin och rangordningen i partileden.

För övrigt gick ju redan den första hästspårvägslinjen över stadsgränsen och in i Solna, om än på mark som ägdes av Stockholms stad.

Fast det är en väsentlig skillnad att hästspårvägen var ett privat företag. Det är en annan sak med en kommunal verksamhet i grannkommunen.

OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Hästspårvagn t Solna

av Lennart Petersen, Sunday, April 21, 2019, 17:25 (1794 dagar sedan) @ Leif B

Och så är ju administrativa gränser såsom kommungränser och länsgränser för de sanna byråkraterna betydligt mer svårgenomträngda än murar. Att Stockholms stad drev spårvägstrafik i Solna & Sundbyberg så länge borde ju nästan varit omöjligt.
Glöm inte bort att Stockholm vi denna tid inte ingick i Stockholms län utan var kopplat till överståthållarämbetet.


Det har väl ingen större betydelse - de statliga intressena tycks ha spelat en mycket ringa roll i förhållande till stockholmspolitikernas vilja i allt väsentligt. Vet inte varför men tror att det mycket var en fråga om personkemin och rangordningen i partileden.

För övrigt gick ju redan den första hästspårvägslinjen över stadsgränsen och in i Solna, om än på mark som ägdes av Stockholms stad.


Fast det är en väsentlig skillnad att hästspårvägen var ett privat företag. Det är en annan sak med en kommunal verksamhet i grannkommunen.

Och den var lönsam. Det kan ju vara av intresse i sammanhanget att spårvägstrafiken i Stockholm länge var lönsam och en kassako för staden. Man kunde alltså bygga ut till Solna och Sundbybrrg och få en bra affär. När Wallenbergsfären för runt 100år sedan erbjöd sig att bygga tunnelbana i Stockholm var det på villkor att man fick ta över de lönsama spårvägarna.

OT SS A29 Sundbybergsfantasier ("Dementi") .

av -RB-, Wednesday, April 17, 2019, 17:13 (1798 dagar sedan) @ -RB-

Jag försökte hitta något om framtidsplanerna efter 1964 för SS A29 . Det jag kollade var Spårvägssällskapets Linjehäfte om Linje 15 . Min tolkning av vad som står på sid 24 är att Linje 15's nedläggningsbeslut togs tidigt , men att man skulle kunnat anskaffat fler alt återanvänt SS A29 om byråkrater & politiker kunnat samarbeta .
I "Stockholm på spår" sid 172 står också att anskaffningen av SS A29 var med en beräknad livslängd på ca 10 år till invigningen av Tunnelbana 2 .
mvh Rolf Berg

Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946

av Harald, Monday, April 15, 2019, 17:20 (1800 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bakre plattformen på A1 och A3 hade bara en dörr på högersidan, så på sätt vid var de faktiskt vänstertrafiksvagnar. Kanske hade man kunnat bygga om det, men de var ju gravt otidsenliga med sina öppna dörrar under färd och kringvandrade konduktör.

Jag minns att jag vid den tiden funderade på om man inte skulle kunna bygga om mustangerna till enmansbetjänade i högertrafik genom att sätta igen bakersta dörren och flytta förarplatsen dit.

Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946

av Mr H, Monday, April 15, 2019, 20:14 (1800 dagar sedan) @ Harald

Bakre plattformen på A1 och A3 hade bara en dörr på högersidan, så på sätt vid var de faktiskt vänstertrafiksvagnar. Kanske hade man kunnat bygga om det, men de var ju gravt otidsenliga med sina öppna dörrar under färd och kringvandrade konduktör.

Jag minns att jag vid den tiden funderade på om man inte skulle kunna bygga om mustangerna till enmansbetjänade i högertrafik genom att sätta igen bakersta dörren och flytta förarplatsen dit.

Kanske hade blivit lite som Hamburgs V6E och V7E då! Undrar om inte f.d SS 413 var tänkt att visserligen ha förarplatsen kvar där den var men samtidigt flytta fram den bakersta dörren till att bli en dubbeldörr höger fram. Den bakersta dörren på A25/A26/A27 var lite svåranvänd utan att behöva gå ner på spåret och sedan kliva upp. Hade kanske slopats vid en högertrafik-ombyggnad hur som helst. Ingen som har sett eller vet var man kan se ritningar på hur f.d SS 413 var tänkt att se ut? Men som sagt Hamburgermodellen tror jag var tanken men då hade det ju varit bra om man haft ett självbetjäningssystem för biljetteringen. Hamburgermodellen medförde ju att förarna fick vända sig bakåt vid uppehållen vilket ju säkert var en dålig arbetsmiljö.

//Mr H

Leverans av Spårvagnar(Mustanger) till MSS 1946. SS A1/A3

av Leif B, Monday, April 15, 2019, 20:27 (1800 dagar sedan) @ Harald

Bakre plattformen på A1 och A3 hade bara en dörr på högersidan, så på sätt vid var de faktiskt vänstertrafiksvagnar. Kanske hade man kunnat bygga om det, men de var ju gravt otidsenliga med sina öppna dörrar under färd och kringvandrade konduktör.

Jag minns att jag vid den tiden funderade på om man inte skulle kunna bygga om mustangerna till enmansbetjänade i högertrafik genom att sätta igen bakersta dörren och flytta förarplatsen dit.

Malmö hade sparat en del tvåriktningsvagnar av typer motsvarande SS A1/A3 för att använda i samband med högertrafikomläggningen, men när det väl var dags ansågs de alltför otidsenlig/farliga med sina öppna dörrar och sämre bromsar.