Ritning på fundament till vattenhäst? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av MaL, Monday, April 15, 2019, 12:33 (1810 dagar sedan)

NBVJ har planer att komplettera stationsmiljön i Nora med en vattenhäst. Hästen har vi, det är den häst som stog vid lokstation i Sundbyberg som på något sätt har "kommit hem".

Är det någon som har ritningar eller skisser på ett fundament till en sådan?

-- MaL

Ritning på fundament till vattenhäst?

av Joakim L, Monday, April 15, 2019, 13:51 (1810 dagar sedan) @ MaL

Du har inte tillgång till Banlära? Finns en bra skiss i den (och på mycket annat). Har ingen där jag är nu, men kan kolla senare i veckan.

Mvh Jocke

Ritning på fundament till vattenhäst?

av John T, Monday, April 15, 2019, 14:04 (1810 dagar sedan) @ Joakim L

Du har inte tillgång till Banlära? Finns en bra skiss i den (och på mycket annat). Har ingen där jag är nu, men kan kolla senare i veckan.

Mvh Jocke

Banläran finns (båda delarna) [link=http://www.samlingsportalen.se/all/digitala_biblioteket_litteratur.html]som pdf-filer på Samlingsportalen[/link].

Ritning på fundament till vattenhäst?

av Granis, Monday, April 15, 2019, 15:00 (1810 dagar sedan) @ John T

.. Sedan kan man väl göra en fältstudie vid en inte helt obekant station som heter Marielund längs ULJ för att beskåda ett modernt ( =tjugoårigt) bygge av ett sådant. Föreningen har väl kanske t o m nån ritning till detsamma kvar?

/ L G

Ritning på fundament till vattenhäst?

av MaL, Monday, April 15, 2019, 15:05 (1810 dagar sedan) @ Granis

.. Sedan kan man väl göra en fältstudie vid en inte helt obekant station som heter Marielund längs ULJ för att beskåda ett modernt ( =tjugoårigt) bygge av ett sådant. Föreningen har väl kanske t o m nån ritning till detsamma kvar?

/ L G

Teroretiska studier bör givetvis kompletteras med en praktiskt faktainsamling. Jag tar det som en uppmaning att åka en sväng förbi ULJ.. :)

Ritning på fundament till vattenhäst?

av John T, Monday, April 15, 2019, 16:06 (1810 dagar sedan) @ MaL

.. Sedan kan man väl göra en fältstudie vid en inte helt obekant station som heter Marielund längs ULJ för att beskåda ett modernt ( =tjugoårigt) bygge av ett sådant. Föreningen har väl kanske t o m nån ritning till detsamma kvar?

/ L G


Teroretiska studier bör givetvis kompletteras med en praktiskt faktainsamling. Jag tar det som en uppmaning att åka en sväng förbi ULJ.. :)

Välkommen! Jag bor, ska vi säga... tämligen nära aktuellt studieobjekt, så vill du få möjlighet att titta inne i fundamentet och på bakom låsta luckor befintlig utrustning, hör av dig innan via kuvertet bredvid mitt namn här i inlägget.

Sedan finns dessutom två återuppsatta vattenhästar på Uppsala Östra, en vid driftbangården strax utanför Uppsala C och en nära stoppbocken till spår 9 inne på samma Centralstation. Ingen av dessa är dock ännu helt tagna i drift.

Ritning på fundament till vattenhäst?

av Granis, Monday, April 15, 2019, 19:33 (1810 dagar sedan) @ MaL

Se bara till att du åker till rätt Marielund. Och inte till ÖSlJ´s då

/ L G ;-)

Ritning på fundament till vattenhäst?

av MaL, Monday, April 15, 2019, 15:02 (1810 dagar sedan) @ John T

Du har inte tillgång till Banlära? Finns en bra skiss i den (och på mycket annat). Har ingen där jag är nu, men kan kolla senare i veckan.

Mvh Jocke


Banläran finns (båda delarna) som pdf-filer på Samlingsportalen.

Se där och tack. I banlära del 1 sidan 407 börjar det intressanta för den som vill sätta upp en vattenhäst.

Varianten med en koksgryta nere i fundamentet är onekligen rätt ball men jag tror vi väljer att dränera vår vattenhäst den kalla perioden.

-- MaL

Ritning på fundament till vattenhäst?

av Herbert Paalberg, Monday, April 15, 2019, 15:35 (1810 dagar sedan) @ MaL

I Vbä (Verkebäck) fanns tidigare en trevlig vattenhäst som räddades från HvJ i Vetlanda tillsammans med dithörande vändskiva (Vk nu) men den blev brutalt på/nedkörd av någon i samband med ngt arbete och aldrig mera uppsatt till ånglokens fromma tyvärr, men å andra sidan vem behöver en vattenhäst till en helmotoriserad järnväg, ironi? Så se till att ni har en rejält påfylld vattenflaska när ni åker förbi stället antingen över eller under bron (E22). Finns en fin bild på Samlingsportalen om HvJ på vattenhästen i Vta samt även en bild på samma häst i Verkebäck vid pågående vattentagning av NVHJ lok 22. Palle i Vika;-)

Ritning på fundament till vattenhäst?

av Hugo K, Monday, April 15, 2019, 16:54 (1810 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Du är välkommen att gå med i TJF och göra en insatts för att få upp vattenhästen igen. Som du vet så sker ju inget av sig själv här i museitågsbranchen ;-)

Ritning på fundament till vattenhäst?

av Herbert Paalberg, Monday, April 15, 2019, 16:58 (1810 dagar sedan) @ Hugo K

Räcker med NJ för mig, TJF är historia efter 50 år i församlingen. Han i Vika.;-)