Sittvagnsomlopp Gävle - Rødbyhavn( 80-talet) hela vägen. (Fordon: vagnar)

av 53 Wadsten, Sunday, May 05, 2019, 12:27 (1819 dagar sedan)

Minns att det under sena 1980 och tidiga 90-talet gick en direkt sittvagn Gävle C - Rødbyhavn, en Bo1 var det om jag inte minns fel. Gick vagnen åter till Gävle eller....
Då fanns inte bron, man gick via Helsingborg F - Helsingør.

Litet nyfiken:-)

Sittvagnsomlopp till Rødbyhavn 1960-tal?

av BD, Monday, May 06, 2019, 12:07 (1818 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Någon gång under 1960-talet såg jag två SJ 60-talsvagnar ståendes i Rödbyhamn. Var det något sällsynt eller var det reguljärt?

Sittvagnsomlopp till Rødbyhavn 1960-tal?

av Mr H, Monday, May 06, 2019, 13:13 (1818 dagar sedan) @ BD

Reguljärt! Efter inkopplingen i Helsingör så bedömdes det för tidsödande att koppla loss och växla ur dem vid Köpenhamn H. Så de fick följa med till Rödbyhavn istället. Stog ofta SJ-vagnar uppställda på den lilla säckbangården där dessa år. Förmodligen så km-utjämnade man också med DSB:s vagnar i Sverige med dessa omlopp, men det vet nog andra bättre att berätta om!

Mr H

Sittvagnsomlopp till Rødbyhavn 1960-tal?

av jhje, Monday, May 06, 2019, 15:03 (1818 dagar sedan) @ Mr H

På den tiden, fanns det färja då? Kanske en liten en!

Sittvagnsomlopp till Rødbyhavn 1960-tal?

av Anders Sandgren, Monday, May 06, 2019, 16:46 (1818 dagar sedan) @ jhje

Färjelinjen invigdes 1963. Den ersatte färjetrafiken mellan Gedser och Grossenbrode som hade öppnats 1951. Men de kanske inte var genomgående tåg utan tåg på ömse sidor?

1962-1990 gick det även färjetrafik Gedser-Travemünde. Gick det tågfärjor även här? Jag har åkt sträckan med minibuss 1987 om jag minns rätt, det var en resa Stockholm-München t.o.r. Man fick litet mer vila på den längre resan.
Münchenresorna 1985-86 var det tåg hela vägen (byte i Köpenhamn resp Hamburg) på samma resa vilket då gick över Rödbyhavn.

Sittvagnsomlopp till Rødbyhavn 1960-tal?

av Harald, Monday, May 06, 2019, 16:52 (1818 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Färjelinjen invigdes 1963. Den ersatte färjetrafiken mellan Gedser och Grossenbrode som hade öppnats 1951. Men de kanske inte var genomgående tåg utan tåg på ömse sidor?

Tågen färjades: http://jvmv2.se/forum/index.php?id=217529

Sittvagnsomlopp till Rødbyhavn 1960-tal?

av Mr H, Monday, May 06, 2019, 18:20 (1818 dagar sedan) @ Harald

Japp, åkte själv mellan Gedser och Grossenbrode år 1961 med Skandinavian-Hollandexpressen med mina föräldrar. En resa att minnas för livet. Ånglok överallt runt Hamburg och Mönckebergerstrasse rött av spårvagnar i rusningstid!

Mr H

Sittvagnsomlopp till Rødbyhavn 1960-tal?

av Christer Fredriksson, Monday, May 06, 2019, 16:13 (1818 dagar sedan) @ BD

Jag åkte ett antal gånger per år Hamburg - Stockholm, både sitt och sovvagn.

Då kopplades i Rödby alltid till 2 st SJ sittvagnar till Stockholm.
Vagnarna från Hamburg låstes innan de drogs iland i Rödby samt gick låsta genom Danmark, utom på färjan Helsingör - Hälsingborg.

Innan dessa vagnar från Hamburg drogs iland i Häsingborg så låstes vagnarna igen. Först efter avgång från Hälsingborg och tullen gjort sitt, så låstes vagnarna upp, dvs före Hässleholm. Dessa vagnar tullades alltså ej av Dansk tullpersonal.

Dessa 2 SJ sittvagnar var alltså avsedda för resande från Danmark till Stockholm.

Sittvagnsomlopp till Rødbyhavn 1960-tal?

av jacob, Monday, May 06, 2019, 21:43 (1818 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Där minns du nog fel. Vagnarna låstes alltid när dom skulle växlas ombord på färjorna eller iland. Orsaken till att man låste dörrarna var helt enkelt av säkerhetsskäl eftersom frittrumsprofilen var inskränkt på färjorna. När väl vagnarna var ombord låste färjepersonalen upp ett antal dörrar så att passagararna kunde stiga ut utan risk för att bli klämda. Det var däremot inte tillåtet att ha låsta därrar i vagnar i trafik.

Sittvagnsomlopp till Rødbyhavn 1960-tal?

av Christer Fredriksson, Monday, May 06, 2019, 23:03 (1817 dagar sedan) @ jacob

Var minns jag fel?

Visst låstes vagnarna innan de växlades ombord på eller av färjorna, samt öppnades när vagnarna väl surrats ombord.

I Helsingborg och Helsingör låstes och öppnades vagnarna när vagnarna skulle växlas från plattform till färjorna resp. öppnades då de växlats från färjorna fram till plattform.

H-H-ledens tågfärjor har jag åkt många 100-gånger under tiden 1950 fram till dess upphörande, dels under mina år i Malmö och som anställd vid SJ Data med ansvar för alla SJ Gods datasystem och därefter alla Tågledningens och Kvalitetsenhetens datasystem, samt enbart resor från Cst till Helsingborg för att "tura" över Sundet över dagen ett antal gånger för att handla, samt förvara det inhandlade på tågex vid Helsingborg F tills natt-tågen avgick. Då mycket populära resor för oss med fribiljetter.

Alltid samma procedurer för tågfärjorna, resenärerna samt person- och godsvagnar samt Tullen.

Sittvagnsomlopp till Rødbyhavn 1960-tal?

av Lennart Fransson, Tuesday, May 07, 2019, 06:05 (1817 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Var minns jag fel?

Visst låstes vagnarna innan de växlades ombord på eller av färjorna, samt öppnades när vagnarna väl surrats ombord.

I Helsingborg och Helsingör låstes och öppnades vagnarna när vagnarna skulle växlas från plattform till färjorna resp. öppnades då de växlats från färjorna fram till plattform.

H-H-ledens tågfärjor har jag åkt många 100-gånger under tiden 1950 fram till dess upphörande, dels under mina år i Malmö och som anställd vid SJ Data med ansvar för alla SJ Gods datasystem och därefter alla Tågledningens och Kvalitetsenhetens datasystem, samt enbart resor från Cst till Helsingborg för att "tura" över Sundet över dagen ett antal gånger för att handla, samt förvara det inhandlade på tågex vid Helsingborg F tills natt-tågen avgick. Då mycket populära resor för oss med fribiljetter.

Alltid samma procedurer för tågfärjorna, resenärerna samt person- och godsvagnar samt Tullen.

Du skriver ju att vagnarna var låsta hela tiden genom Danmark.

Vagnarna från Hamburg låstes innan de drogs iland i Rödby samt gick låsta genom Danmark, utom på färjan Helsingör - Hälsingborg.

Det låter ju mycket konstigt.

Sittvagnsomlopp till Rødbyhavn 1960-tal?

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 07, 2019, 11:31 (1817 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jo så var det, inga Danska tullare i dessa vagnar och inga av- och påstigande på Dansk sträcka!

Sittvagnsomlopp Gävle - Rødbyhavn( 80-talet) hela vägen.

av bertilb, Monday, May 06, 2019, 17:21 (1818 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hej
Några vagnar mellan Gävle och Rödby undrar jag
Om det funnits. Vagnar mellan Gävle och Malmö fanns det i tåg 211-212
ett nattåg på 70-80-talet och en bit in på 90-talet. .
Dessutom fanns det ju i SJ intercity tåg från 1985 mellan Sundsvall oc
Götevorg /Malmö via Stockholm . Men det är ju inte samma sak som Rödby….
Vagnar till utlandet gick med tågfärja Helsingborg och Helsingör fram till dess att
Färjorna mötte döden när bron över Öresund kom .
Färjorna var små endast ett spår med plats för 3
Personvagnar vilket innebar att nattågen med sovvagnar ofta krävde 2 eller 3 färjor
Innan tåget kom över till Danmark. I slutet av 80-talet kom det
Ett par större färjor som hade mer plats och de användes till bron blev klar.
Dessutom fanns det tågfärja mellan Malmö och Köpenhamn fram till mitten av 60-talet.
Den hette Malmöhus och lär ha haft en bra restaurang.
Kanske någon annan vet mer om Gävle-Rödby….
Hälsningar
Berti

Sittvagnsomlopp Gävle - Rødbyhavn( 80-talet) hela vägen.

av 53 Wadsten, Monday, May 06, 2019, 18:52 (1818 dagar sedan) @ bertilb

TR var erkända att hålla med Gott bord på SJ:s tågfärjor, dom rätterna finns icke mer.

Sittvagnsomlopp Gävle - Rødbyhavn( 80-talet) hela vägen.

av -RB-, Monday, May 06, 2019, 21:30 (1818 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det är Rødby Færge som DSB "nya" (påbörjad ca 1940) bana kom till 1963 , och här finns färjeöverfarten till Puttgarden . Rødby Havn var slutstation på LFJ/LJ (Lollandsbanen) sidolinje från Maribo som var påtänkt som förbindelse till kontinenten . Den linjen är numera efter kapningar helt uppriven . Och hade förbindelse med Rødby Færge i många år .

Länk om Rødbyhavn spår och div annat :

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=15936#p15936

Mvh Rolf Berg

Sittvagnsomlopp Gävle - Rødbyhavn( 80-talet) hela vägen.

av Anders.k., Tuesday, May 07, 2019, 08:59 (1817 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Minns att det under sena 1980 och tidiga 90-talet gick en direkt sittvagn Gävle C - Rødbyhavn, en Bo1 var det om jag inte minns fel. Gick vagnen åter till Gävle eller....
Då fanns inte bron, man gick via Helsingborg F - Helsingør.

Litet nyfiken:-)

T 88 har jag och där körs en kort period vagnar Rödby- Gävle.
880529 till 880619 körs det i Tåg 336 AB3K+ B1GK+ B1GK Rödby- Gävle, dock ska dom gå låsta Stockholm- Gävle.

Returen sker i Tåg 327 då dom två första vagnarna körs till Köpenhamn och den sista till Helsingborg F, också låsta Gävle- Stockholm.

Allt för att få ihop omloppen, det var ju ombyggnad på CST dessa år om jag inte minns helt galet , därav ville SJ ha mera genomgående tåg.

327 och 336 var ju sommartåg , under juni till slutet av Augusti kördes dom ändock till /från Stockholm.

M.V.H Anders.k.

Sittvagnsomlopp Gävle - Rødbyhavn( 80-talet) hela vägen.

av Torbjörn Mårtensson, Tuesday, May 07, 2019, 10:11 (1817 dagar sedan) @ Anders.k.

Tack för att någon (Anders.k) äntligen svarade på den initialt ställda frågan. Jag var nyfiken på svaret.

Sittvagnsomlopp Gävle - Rødbyhavn( 80-talet) hela vägen.

av Mr H, Tuesday, May 07, 2019, 10:56 (1817 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Hoppas att du står ut med det här svaret också då!:-)

Rådfrågade en av SJs vagnfördelare från den tiden och han minns ju omloppen till Rödbyhavn mycket väl. Jag själv minns ju att det ofta stod uppställda SJ A3K och B3K-vagnar i Rödbyhavn vid den tiden som reservvagnar och han bekräftade det och det var ju just som reserver de vagnarna byggdes om en gång i tiden så det passade ju bra.

Sittvagnsomlopp Gävle - Rødbyhavn( 80-talet) hela vägen.

av bertilb, Wednesday, May 08, 2019, 20:57 (1816 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hej
Då hade jag alltså både fel och rätt .
Fel eftersom det ju faktiskt gick vagnar hela vägen
Gävle-Rödby, men rätt i så motto att det ju inte gick att resa hela vägen
Eftersom vagnarna var låsta Cst- Gä bl.a
Så 53 Wadsten hade alltså rätt i första inlägget
Outgrunderlia är vagnarnas vägar ….
Hälsningar
Bertil