Maxhastighet föf "papegojan"? (Fordon: lok)

av Anders_W, Wednesday, May 08, 2019, 19:02 (1805 dagar sedan)

Är det någon som vet hur snabbt loket "Papegojan" (som tillverkaren lånade ut till SNJ) fick gå? Jag har letat på olika loksidor men inte funnit något svar.

Loket fick också beteckningen T6, om det kan hjälpa.

Som jämförelse fick SNJ:s motorvagnar köra 90, turbinloket "Månraketen" (T7, senare T12) likaså.

Maxhastighet föf "papegojan"?

av Dag Bonnedal, Wednesday, May 08, 2019, 20:53 (1805 dagar sedan) @ Anders_W

Är det någon som vet hur snabbt loket "Papegojan" (som tillverkaren lånade ut till SNJ) fick gå? Jag har letat på olika loksidor men inte funnit något svar.

Loket fick också beteckningen T6, om det kan hjälpa.

Som jämförelse fick SNJ:s motorvagnar köra 90, turbinloket "Månraketen" (T7, senare T12) likaså.

Hittar heller ingen direkt uppgift.
Men i Stoffels "30 Jahre Gasturbinenlokoomotive" så är dragkraftskurvan ritad upp till 120 km/h, så dit räckte nog max turbinvarvtal på 3:e växeln.
För Månraketen så är kurvan bara ritad till 90 km/h, som jämförelse.

Dag B

Maxhastighet föf "papegojan"?

av Kjell Friberg, Wednesday, May 08, 2019, 21:50 (1805 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jag har sett uppgiftem 120 km/tim men minns just nu inte var, troligen i en publikation från tillverkaren Motala Verkstad.

Maxhastighet föf "papegojan"?

av LOK, Wednesday, May 08, 2019, 22:28 (1805 dagar sedan) @ Anders_W

Enligt Ulf Diehl och Lennart Nilssons "Lok och vagnar 2" hade T6 största tillåten hastighet av 120 km/t.

Maxhastighet föf "papegojan"?

av Överkörmästaren, Wednesday, May 08, 2019, 23:45 (1805 dagar sedan) @ LOK

Enligt Ulf Diehl och Lennart Nilssons "Lok och vagnar 2" hade T6 största tillåten hastighet av 120 km/t.

Och sth på snabbaste sträckan på Nynäsbanan var... ?

Maxhastighet föf "papegojan"?

av Micke Carlsson, Thursday, May 09, 2019, 10:16 (1804 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Enligt Ulf Diehl och Lennart Nilssons "Lok och vagnar 2" hade T6 största tillåten hastighet av 120 km/t.


Och sth på snabbaste sträckan på Nynäsbanan var... ?

90, vid den här tiden. Men loket tillhörde ju Motala, Nynäsbanan ingick i samma koncern så det var väl ett enkelt val att låta lokets utprovning börja där eftersom man redan också hade erfarenhet av Geislingers tekniklösning. Loket kom ju sedan att vandra vidare och hamnade till slut i Nässjö, ständigt åtföljt av en tekniker från Motala. Nässjöpersonalen tyckte inte om sina Geislingerlok och gjorde sitt bästa för att ha sönder dem. En fin gammal tradition på många lokstationer från efterkrigstiden fram till avregleringen.

Besvärligheter

av BD, Thursday, May 09, 2019, 15:13 (1804 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Loket kom ju sedan att vandra vidare och hamnade till slut i Nässjö, ständigt åtföljt av en tekniker från Motala. Nässjöpersonalen tyckte inte om sina Geislingerlok och gjorde sitt bästa för att ha sönder dem. En fin gammal tradition på många lokstationer från efterkrigstiden fram till avregleringen.

Det var nog samma attityd beträffande S1 1914 mavaförvärmare. Vänstra sidotanken användes som varmvattenbehållare och slam avsattes i den. Sidotanken behövde emellanåt rengöras från slam men antagligen ansågs det besvärligt med en rutin som inte behövdes på andra lok.
Men nog är det bättre om slam avlägsnas före pannan än från pannan.

[image]

Maxhastighet för SNJ ÄF 10

av Anders Sandgren, Thursday, May 09, 2019, 13:15 (1804 dagar sedan) @ Anders_W

SNJ ÄF 10 är vad jag minns byggd för 100km/h. Det kallades snälltågslok.

Maxhastighet för SNJ ÄF 10

av mamma Ulla, Thursday, May 09, 2019, 15:05 (1804 dagar sedan) @ Anders Sandgren

SNJ ÄF 10 är vad jag minns byggd för 100km/h. Det kallades snälltågslok.

Under tiden på Saltsjöbanan fanns skylten med max 100 km/h kvar i loket, vilket föranledde en trafikorder vid något tillfälle att man inte fick köra fortare än SSnJ's sth om 70 km/h. Trafikordern i fråga betraktades som ett skämt, eftersom loket var så kraftlöst att det nätt och jämnt orkade dra sig själv.

Maxhastighet för SNJ ÄF 10

av 53 Wadsten, Thursday, May 09, 2019, 15:38 (1804 dagar sedan) @ mamma Ulla

Hytten påminner invändigt i mångt å mycket om Bap 3250 "Grisens".

Kraftlöst SNJ ÄF 10

av Olof W, Thursday, May 09, 2019, 19:02 (1804 dagar sedan) @ mamma Ulla

SNJ ÄF 10 är vad jag minns byggd för 100km/h. Det kallades snälltågslok.


Under tiden på Saltsjöbanan fanns skylten med max 100 km/h kvar i loket, vilket föranledde en trafikorder vid något tillfälle att man inte fick köra fortare än SSnJ's sth om 70 km/h. Trafikordern i fråga betraktades som ett skämt, eftersom loket var så kraftlöst att det nätt och jämnt orkade dra sig själv.

Intressant det du skriver om kraftlöshet för så lät det inte när loket testades på 30-talet. När var det loket upplevdes som kraftlöst?

Och vad kan det finnas för anledning? Jämfördes det till exempel med modernare lok?

/Olof
Intresserad av svenska Frich-lok

Kraftlöst SNJ ÄF 10

av Överkörmästaren, Thursday, May 09, 2019, 19:11 (1804 dagar sedan) @ Olof W

SNJ ÄF 10 är vad jag minns byggd för 100km/h. Det kallades snälltågslok.


Under tiden på Saltsjöbanan fanns skylten med max 100 km/h kvar i loket, vilket föranledde en trafikorder vid något tillfälle att man inte fick köra fortare än SSnJ's sth om 70 km/h. Trafikordern i fråga betraktades som ett skämt, eftersom loket var så kraftlöst att det nätt och jämnt orkade dra sig själv.


Intressant det du skriver om kraftlöshet för så lät det inte när loket testades på 30-talet. När var det loket upplevdes som kraftlöst?

Och vad kan det finnas för anledning? Jämfördes det till exempel med modernare lok?

/Olof
Intresserad av svenska Frich-lok

Några modernare lok fanns väl inte att jämföra med, men däremot motorvagnarna och möjligen ångloken?

Men maskinen var väl gammal och trött och en banmotor urkopplad efter något haveri.