NOJ på 1940-talet - dubbla lok (Historiskt material)

av bosc, Thursday, May 09, 2019, 00:04 (1808 dagar sedan)

På youtube - https://www.youtube.com/watch?v=J58kzkNUFk0 - visas en trevlig film från mitten av 40-talet och en tågresa från Eksjö till Oskarshamn. Ca 5 minuter in i filmen, avgår ett persontåg från Eksjö med ett ånglok i vardera änden. Varför gjorde man på detta sätt? Det dragande loket påminner om SJ littera B. Kan någon berätta mer om loken och den annorlunda "bestyckningen"?/BoSC

NOJ på 1940-talet - dubbla lok

av Kent Hedqvist, Thursday, May 09, 2019, 08:53 (1808 dagar sedan) @ bosc

Inför förstatligandena lät SJ göra journalfilmer om de banor man skulle ta över. Detta är en av dem. Med dåtida teknik filmade man under någon vecka och klippte sedan ihop så att man till synes följde ett tåg över banan. Det blir då ofta så att tågen på filmerna byter både lok och vagnar under färden.
I den här sekvensen ser man först tåget vid ankomst till Eksjö draget av NOJ lok nr 27, senare SJ L4 1777. Vid avgången lite senare ser man inte det dragande loket, men längst bak går NOJ 32, fd SJ G7 803. Om det är kopplat till tåget eller bara skjuter på kan man inte se.
Just den här scenen har jag disskuterat med lokföraren Carl-Eric Cederberg i Nässjö. Han körde bl a på fd NOJ från 1946. Han menade att så här gick det normalt inte till. Det behövdes inte två lok och förfarandet hade han aldrig upplevt. Om man av omloppstekniska skäl skulle köra 32:an till Nässjö skulle den gå som ensamt lok eller koppla i godståg. Att gå som pålok till Nässjö i persontåg är av säkerhetsskäl inte troligt. Lok 32 hade lägre sth (60) än persontågets tidtabellsenliga hastighet och skulle sinka detta oavsett om det gick kopplat eller som pålok.
Det kan vara så att man lät 32:an skjuta på lite vid starten som en filmeffekt.

Kent

NOJ på 1940-talet - dubbla lok

av Anders Sandgren, Thursday, May 09, 2019, 12:29 (1808 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Loket i första sekvensen är inte NOJ 27 utan någon av NOJ 33-34 (L5 1778-1779).
Påskjutloket är inte NOJ 32 (G7 803) för cylinderblocken ser inte rätt ut för det. Det kan snarare vara TGOJ M3 47 som var inhyrt 4/1-1945 till 9/2-1946.
Det dragande loket är troligen ett av 24, 25, 28 (SJ L29 1780-1782).
Jag har någonstans sett att en viktig arbetsuppgift för NOJ 37 (ex BJ C3 51, senare SJ C7 1774) var som påskjutslok i Eksjö. Backarna upp mot Nässjö kan vara jobbiga.

NOJ på 1940-talet - dubbla lok

av Stefan Olsson, Thursday, May 09, 2019, 12:31 (1808 dagar sedan) @ Anders Sandgren

...speciellt kanske när man körde på ved...

NOJ på 1940-talet - dubbla lok

av Ola Almquist, Thursday, May 09, 2019, 12:35 (1808 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Loket i första sekvensen är inte NOJ 27 utan någon av NOJ 33-34 (L5 1778-1779).
Påskjutloket är inte NOJ 32 (G7 803) för cylinderblocken ser inte rätt ut för det. Det kan snarare vara TGOJ M3 47 som var inhyrt 4/1-1945 till 9/2-1946.
Det dragande loket är troligen ett av 24, 25, 28 (SJ L29 1780-1782).
Jag har någonstans sett att en viktig arbetsuppgift för NOJ 37 (ex BJ C3 51, senare SJ C7 1774) var som påskjutslok i Eksjö. Backarna upp mot Nässjö kan vara jobbiga.

Det är mycket troligt att det är TGOJ M3 47. Cylinderblock, hytt, tender stämmer.

M.v.h.
Ola

NOJ på 1940-talet - dubbla lok

av Thomas Tell, Thursday, May 09, 2019, 16:21 (1807 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Loket i första sekvensen är inte NOJ 27 utan någon av NOJ 33-34 (L5 1778-1779).
Påskjutloket är inte NOJ 32 (G7 803) för cylinderblocken ser inte rätt ut för det. Det kan snarare vara TGOJ M3 47 som var inhyrt 4/1-1945 till 9/2-1946.
Det dragande loket är troligen ett av 24, 25, 28 (SJ L29 1780-1782).
Jag har någonstans sett att en viktig arbetsuppgift för NOJ 37 (ex BJ C3 51, senare SJ C7 1774) var som påskjutslok i Eksjö. Backarna upp mot Nässjö kan vara jobbiga.

Detta har diskuterats tidigare i forumet, men var?
/tell

NOJ på 1940-talet - dubbla lok

av Kent Hedqvist, Thursday, May 09, 2019, 17:20 (1807 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Avser vi samma sekvens? Det lok som ankommer med tåg vid 4.30 är definitivt NOJ 27. Notera yttercylindrarna!
Vad gäller det påskjutande loket har Du rätt. Tankemiss av mig.

Kent

NOJ på 1940-talet - dubbla lok

av Anders Sandgren, Thursday, May 09, 2019, 18:13 (1807 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

När det gäller L5 så är det den allra första sekvensen i filmen som jag avsåg, där missförstod jag dig.
Sedan tycker jag att det är snarare en L29 än L4 som drar tåget in i Eksjö och det som verkar vara en cylinder kan vara tryckluftstank som L29-orna hade just där. Tendern ser kort ut och L29 hade 2-axliga medan L4 hade 3-axlig. Men bilden är svår att tyda och det är lätt att se fel så det gå inte att vara säker.