Waggon-Maschinenfabrik Bautzen (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Sunday, May 12, 2019, 13:13 (1783 dagar sedan)

Som jag förstår det levererade Bautzen sju smalspåriga personvagnar till SRJ 1937-39 och fem till VGJ under samma tidsperiod grundade på samma ritningar.

De fem första SRJ vagnarna nr 90-94 byggdes om 1948 med inbyggda plattformar medan nr 97-98 behöll sina öppna plattformar tiden ut. Även de fem vagnarna vid VGJ tycks varit ur två serier, nr 3000-3002 respektive 3003-3004. Då det tycks näst intill omöjligt att finna bilder på VGJ vagnarna, och jag kan läsa ut ur vagnslistor endast smärre skillnader mellan de två VGJ serierna, undrar jag hur mycket som skilde dessa VGJ vagnserier åt?

Ola Ahlström
Malmö

Waggon-Maschinenfabrik Bautzen

av Anders Jansson, Sunday, May 12, 2019, 16:03 (1783 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Som jag förstår det levererade Bautzen sju smalspåriga personvagnar till SRJ 1937-39 och fem till VGJ under samma tidsperiod grundade på samma ritningar.

De fem första SRJ vagnarna nr 90-94 byggdes om 1948 med inbyggda plattformar medan nr 97-98 behöll sina öppna plattformar tiden ut. Även de fem vagnarna vid VGJ tycks varit ur två serier, nr 3000-3002 respektive 3003-3004. Då det tycks näst intill omöjligt att finna bilder på VGJ vagnarna, och jag kan läsa ut ur vagnslistor endast smärre skillnader mellan de två VGJ serierna, undrar jag hur mycket som skilde dessa VGJ vagnserier åt?

VGJ 3000-3002 var försedda med ångvärme system Vapor och VGJ 3003-3004 var försedda med varmvattenvärme. Förekomsten av kokskamin etc förklarar att de senare hade en sittplats mindre och att de hade något högre vikt.

Waggon-Maschinenfabrik Bautzen

av Thomas Tell, Sunday, May 12, 2019, 16:18 (1783 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Som jag förstår det levererade Bautzen sju smalspåriga personvagnar till SRJ 1937-39 och fem till VGJ under samma tidsperiod grundade på samma ritningar.

De fem första SRJ vagnarna nr 90-94 byggdes om 1948 med inbyggda plattformar medan nr 97-98 behöll sina öppna plattformar tiden ut. Även de fem vagnarna vid VGJ tycks varit ur två serier, nr 3000-3002 respektive 3003-3004. Då det tycks näst intill omöjligt att finna bilder på VGJ vagnarna, och jag kan läsa ut ur vagnslistor endast smärre skillnader mellan de två VGJ serierna, undrar jag hur mycket som skilde dessa VGJ vagnserier åt?

Ola Ahlström
Malmö

I ett SEJIF meddelande från 1940 presenterar R Höjer "Nya Co-vagnar för V.G.J.". Där beskrivs tre vagnar som beställts i Bautzen året innan. Vagnarna är 1,1 meter längre än SRJ och VGJ tidigare beställda vagnar men ser likadana ut enligt bild. På bilden är vagnen märkt 1048 men bör vara ur den tredje serien med nummer 3005-3007. Antalet sittplatser är 70 likt VGJ tidigare beställda med 70/69 platser.

Här en ritning på vagnen i SRJ arkiv i Arninge.

[image]

Varför denna skillnad i längd på tredje serien vagnar och varför köpa tre serier vagnar med leverans samma år?

Skillnaden på SRJ vagnar var att på de två sista vagnarna var regnlisten på taket vågig och de hade/fick multipelkabel samt målades likt "rävarna".
/tell

Waggon-Maschinenfabrik Bautzen

av Anders Jansson, Sunday, May 12, 2019, 16:42 (1783 dagar sedan) @ Thomas Tell

VGJ Co 1048-1049 var nummer vid leverans av de första Bautzen-vagnarna till VGJ. Har inte mina underlag tillgängliga i nuläget men vill minnas att det var de båda vagnar som ganska snart fick nr 3003-3004.

Waggon-Maschinenfabrik Bautzen

av Thomas Tell, Sunday, May 12, 2019, 19:52 (1783 dagar sedan) @ Anders Jansson

VGJ Co 1048-1049 var nummer vid leverans av de första Bautzen-vagnarna till VGJ. Har inte mina underlag tillgängliga i nuläget men vill minnas att det var de båda vagnar som ganska snart fick nr 3003-3004.

VGJ fick ju 8 Co-vagnar i tre serier från Bautzen 1939. Vilka var då först av de tre serierna? Bilden på 1048 är ju i meddelandet om de 1100 mm längre vagnarna som sedan blev 3005-3007.
/tell

Waggon-Maschinenfabrik Bautzen

av Anders Jansson, Sunday, May 12, 2019, 20:41 (1783 dagar sedan) @ Thomas Tell

VGJ Co 1048-1049 var nummer vid leverans av de första Bautzen-vagnarna till VGJ. Har inte mina underlag tillgängliga i nuläget men vill minnas att det var de båda vagnar som ganska snart fick nr 3003-3004.


VGJ fick ju 8 Co-vagnar i tre serier från Bautzen 1939. Vilka var då först av de tre serierna? Bilden på 1048 är ju i meddelandet om de 1100 mm längre vagnarna som sedan blev 3005-3007.

VGJ fick två serier. Den första år 1939 bestod av fem vagnar varav två försågs med avvikande uppvärmning. Den andra år 1940 bestod av tre vagnar.

Nu har jag inte Höijers artikel tillgänglig men vill minnas att bilderna i artikeln visade 1939 års utförande även om det inte framgick.

Waggon-Maschinenfabrik Bautzen

av Thomas Tell, Sunday, May 12, 2019, 23:42 (1782 dagar sedan) @ Anders Jansson

VGJ fick två serier. Den första år 1939 bestod av fem vagnar varav två försågs med avvikande uppvärmning. Den andra år 1940 bestod av tre vagnar.

Jag har uppgift om Bautzen 1939 på alla vagnar men då förstår jag. Är 1940 års vagnar de långa då?
/tell

Waggon-Maschinenfabrik Bautzen

av Ola Ahlström, Monday, May 13, 2019, 00:12 (1782 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tittar man i VGJ vagnslista för år 1944 framgår följande;

Co 3000-3002, längd över buffert 17,9 meter
Co 3003-3004. längd över buffert 17,9 meter
Co 3005-3007, längd över buffert 19 meter

Om man då tar i beaktande att Co 3003-3004 tidigare haft nummer 1048-1049 och var de första av vagnarna som levererades 1939 undrar jag om vagnarna 3000-3002 även de haft andra nummer vid leverans?

Ola Ahlström
Malmö

Waggon-Maschinenfabrik Bautzen

av Håkan Rydbergh, Monday, June 10, 2019, 20:24 (1754 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Var och besökte AGJ i helgen och såg en skylt som fick min uppmärksamhet. AGJs personvagn 36 fd SRJ Co 111 har en tillverkningsskylt från Waggon-Maschinenwerk i Bautzen med årtalet 1944. Jag skall försöka bifoga bild på skylten.

Oavsett så har jag vuxit upp med berättelser om min farfar Åke Rydbergh som på 40-talet var maskiningenjör på SRJ och hans resor för SRJs räkning under brinnande krig. Det har berättats om att tåget han reste i med släkta lampor fick vänta ute på linjen tills bombplanen bombat klart. Det har även berättats att farfar blev förhörd i Tyskland och att han efter detta inte reste mer till Tyskland innan kriget var slut.

https://1drv.ms/u/s!Amk5gxp9nDZsgspz1Z0-_cKjj7CvOg

Waggon-Maschinenfabrik Bautzen

av Ola Ahlström, Sunday, May 12, 2019, 17:00 (1783 dagar sedan) @ Thomas Tell

Skillnaden på SRJ vagnar var att på de två sista vagnarna var regnlisten på taket vågig och de hade/fick multipelkabel samt målades likt "rävarna".
/tell

En skillnad mellan VGJ vagnarna (serie 1 och 2) som är något som jag noterat på de få foton jag funnit, är att nr 3003 har traditionell takutrustning (snäckventiler med mera) medan en annan vagn mer svårtydd nummer har ventiler som SRJ vagnarna.

Kan det vara så att serie 2 (som egentligen leverats först men med andra nummer) fick traditionell takutrustning medan serie 1 fick identisk som SRJ?

Ola Ahlström
Malmö