Som jag förstår det levererade Bautzen sju smalspåriga personvagnar till SRJ 1937-39 och fem till VGJ under samma tidsperiod grundade på samma ritningar.
De fem första SRJ vagnarna nr 90-94 byggdes om 1948 med inbyggda plattformar medan nr 97-98 behöll sina öppna plattformar tiden ut. Även de fem vagnarna vid VGJ tycks varit ur två serier, nr 3000-3002 respektive 3003-3004. Då det tycks näst intill omöjligt att finna bilder på VGJ vagnarna, och jag kan läsa ut ur vagnslistor endast smärre skillnader mellan de två VGJ serierna, undrar jag hur mycket som skilde dessa VGJ vagnserier åt?
Ola Ahlström
Malmö
I ett SEJIF meddelande från 1940 presenterar R Höjer "Nya Co-vagnar för V.G.J.". Där beskrivs tre vagnar som beställts i Bautzen året innan. Vagnarna är 1,1 meter längre än SRJ och VGJ tidigare beställda vagnar men ser likadana ut enligt bild. På bilden är vagnen märkt 1048 men bör vara ur den tredje serien med nummer 3005-3007. Antalet sittplatser är 70 likt VGJ tidigare beställda med 70/69 platser.
Här en ritning på vagnen i SRJ arkiv i Arninge.
Varför denna skillnad i längd på tredje serien vagnar och varför köpa tre serier vagnar med leverans samma år?
Skillnaden på SRJ vagnar var att på de två sista vagnarna var regnlisten på taket vågig och de hade/fick multipelkabel samt målades likt "rävarna".
/tell