Siemens mätinstrument (Historiskt material)

av Emelie, Thursday, May 16, 2019, 14:23 (1801 dagar sedan)

Hej Järnvägsmusei vänner och övriga intresserade!

Jag hoppas att jag inte tröttar ut er med mina frågor men här är ytterligare ett föremål som jag behöver hjälp att identifiera.

Lådan är märkt ”SUOC TILLBERGA /EP/”. = Tillhör Signalunderhållsområdeschef Tillberga, men ska vara placerad i Enköping.

Fabrikat Siemens, C25211-A29-A7, 750 kp 23 mm.

Vad mätte man med den, tryck? Rälskontakter är beroende av ett tryck som måste kontrolleras och justeras och i samma låda fanns arkivmaterial om Siemens rälskontakt. Kan det vara användningsområdet?

[image]

[image]

[image]

Med vänlig hälsning,

Emelie Svensson, intendent, Järnvägsmuseet

Siemens mätinstrument

av Stefan Skoglund, Friday, May 17, 2019, 14:23 (1800 dagar sedan) @ Emelie

Det finns en fortfarande aktiv kille i Sala som började i det området ca 1980.

Kan han tänkas veta ?

(han jobbar numera som inkopplingsledare)

Siemens mätinstrument

av BSv, Friday, May 17, 2019, 23:45 (1799 dagar sedan) @ Emelie

Mätklockan, som egentligen är ett mätinstrument för längd (0-2,5mm), placeras i hålet på bild 2. Klockan skjuts försiktigt in tills mätaren visar noll, och skruvas fast med medföljande (bortslarvad?) skruvmejsel. Inuti mojängen finns en fjäder som kan påverkas av en yttre kraft. Fjäderns spänning gör att mätklockan kan vara graderad i kP.

Alltså en mojäng för att mäta kraft.

750kP är en stor kraft. Motsvarar att du hänger upp en vikt på 0,75ton i ett snöre.

Gissar: Att de två mörka halvorna till höger på bild tre är fjädrande och kan tryckas ihop.

Siemens mätinstrument

av Anders Järvenpää, Wednesday, May 22, 2019, 10:08 (1795 dagar sedan) @ Emelie

Är detta möjligen ett instrument som läggs in mellan tunga och stödräl för att mäta kraften när växeldrivet trycker tungan mot stödrälen vid omläggning? Gradreringen pekar åt detta håll.

Siemens mätinstrument

av Magnus Lindelöf, Wednesday, May 22, 2019, 19:57 (1795 dagar sedan) @ Emelie

Hej.
Det är ett instrument för att mäta slirkraften för Siemens växeldriv. Läggs mellan tunga och stödräl.