Rc på Bohusbanan (Järnväg allmänt)

av lars t, Monday, May 20, 2019, 08:40 (1795 dagar sedan)

En person, som vet om mitt järnvägsintresse, meddelade mig i lördags, 18 maj, att hon sett ett "orangefärgat Rc-lok" på norra Bohusbanan denna dags eftermiddag. Var det ersättnings lok för Hg 756, som skulle dra SJKs årsmötesresetåg, eller......

Lars

Rc på Bohusbanan

av jhje, Monday, May 20, 2019, 10:37 (1795 dagar sedan) @ lars t

Agenten 007 hade ett uppdrag i Strömstad

Rc på Bohusbanan

av S-O Strand, Monday, May 20, 2019, 11:08 (1795 dagar sedan) @ lars t

En person, som vet om mitt järnvägsintresse, meddelade mig i lördags, 18 maj, att hon sett ett "orangefärgat Rc-lok" på norra Bohusbanan denna dags eftermiddag. Var det ersättnings lok för Hg 756, som skulle dra SJKs årsmötesresetåg, eller......

Lars

Loket användes för växling i samband med årsmöteståget i Strömstad. Det gick upp som ensamt lok före och ned som ensamt lok efter årsmöteståget.

Rc på Bohusbanan

av Thomas K Ohlsson, Monday, May 20, 2019, 11:54 (1795 dagar sedan) @ S-O Strand

En person, som vet om mitt järnvägsintresse, meddelade mig i lördags, 18 maj, att hon sett ett "orangefärgat Rc-lok" på norra Bohusbanan denna dags eftermiddag. Var det ersättnings lok för Hg 756, som skulle dra SJKs årsmötesresetåg, eller......

Lars


Loket användes för växling i samband med årsmöteståget i Strömstad. Det gick upp som ensamt lok före och ned som ensamt lok efter årsmöteståget.

Är spåranläggning i Strömstad numera så utformad att det inte går att göra rundgång?

/TKO

Rc på Bohusbanan

av Thomas K Ohlsson, Monday, May 20, 2019, 13:29 (1795 dagar sedan) @ jhje

Ja, det väl bara ett spår för Regina

Av godsbangården inget spår?

/TKO

Rc på Bohusbanan

av Ulf Pettersson, Monday, May 20, 2019, 13:55 (1795 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

De är spår till stationen och ett stickspår vid godsmagasinet.

Rc på Bohusbanan

av S-O Strand, Monday, May 20, 2019, 14:00 (1795 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Ja, det väl bara ett spår för Regina


Av godsbangården inget spår?

/TKO

Det är ett huvudspår samt ett sidospår som slutar mot stoppbock där ett tågsätt kan ställas upp.
Strömstad godsbangård (Sgd) revs upp när banan mellan Skee och Strömstad byggdes om och rustades upp för 10 år sedan.

Rc på Bohusbanan

av Thomas K Ohlsson, Monday, May 20, 2019, 14:41 (1795 dagar sedan) @ S-O Strand

Ja, det väl bara ett spår för Regina


Av godsbangården inget spår?

/TKO


Det är ett huvudspår samt ett sidospår som slutar mot stoppbock där ett tågsätt kan ställas upp.
Strömstad godsbangård (Sgd) revs upp när banan mellan Skee och Strömstad byggdes om och rustades upp för 10 år sedan.

Tack för info!
Ja då behövs det växellok för att vända ett loktåg.

/TKO

Rc på Bohusbanan

av jhje, Monday, May 20, 2019, 14:50 (1795 dagar sedan) @ lars t

Agenen Rc 1007, att se det loket nu, så snyggt, det var en Aha-upplevelse.
Stort tack till järvägsmuseet!

Rc på Bohusbanan

av morrgan, Monday, May 20, 2019, 17:05 (1795 dagar sedan) @ jhje

Agenen Rc 1007, att se det loket nu, så snyggt, det var en Aha-upplevelse.
Stort tack till järvägsmuseet!

Väl använda skattepengar!

Rc på Bohusbanan

av Rolf Johansson, Monday, May 20, 2019, 16:48 (1795 dagar sedan) @ lars t

Jo, ibland kan man få se en Rc ända uppe i Strömstad - som växellok, vilket beskrivits ovan. :-)

[image]

Rc på Bohusbanan

av lars t, Wednesday, May 22, 2019, 15:32 (1793 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Nog kan man undra varför?!?!?

Appropå att möjligheterna till rundgång på Strömstads station togs bort vid ombyggnaden av järnvägsinfarten från Skee.

Lars, fritidsboende på en ö utanför Strömstad.

Rc på Bohusbanan

av jhje, Wednesday, May 22, 2019, 17:11 (1793 dagar sedan) @ lars t

Drottningen kräver bara ett spår

Rc på Bohusbanan

av lars t, Thursday, May 23, 2019, 08:43 (1792 dagar sedan) @ jhje

Jag antar att syftet med Järnvägshistoriskt forum är att föra seriösa diskussioner och samtal.

Har jag fel?

Lars

Rc på Bohusbanan

av Johnny, Thursday, May 23, 2019, 09:30 (1792 dagar sedan) @ lars t

Jag antar att syftet med Järnvägshistoriskt forum är att föra seriösa diskussioner och samtal.

Har jag fel?

Lars

Jag tycker nog att jhje svarar seriöst. Med drottningen avses Reginatåg. Eftersom Strömstad huvudsakligen trafikeras med motorvagnar finns normalt inget behov av att göra rundgång där.

Rc på Bohusbana

av jhje, Thursday, May 23, 2019, 11:20 (1792 dagar sedan) @ lars t

Vad är det som är oseriöst? Alla mina svar är seriösa: