När pannan på ett ånglok expanderar (Fordon: lok)

av Mats J, tisdag, januari 20, 2009, 09:34 (4754 dagar sedan)

goddagens.
Funderade lite på hur fungerar det när pannan på ett ånglok expanderar när loket eldas på , hur är anslutningar tex ångrör och dylikt konstruerade för klara av det?


/Mats J

När pannan på ett ånglok expanderar

av Dag Bonnedal @, tisdag, januari 20, 2009, 10:04 (4754 dagar sedan) @ Mats J

goddagens.
Funderade lite på hur fungerar det när pannan på ett ånglok expanderar när loket eldas på , hur är anslutningar tex ångrör och dylikt konstruerade för klara av det?


/Mats J

Just för ångrörens skull så sitter pannan fast bara genom rökskåpet som ligger väl fastbultad i en stadig pannsadel som i sin tur är en del av eller hårt förbundet med cylinderblocket.

För expansionen så sitter eldstaden normalt med glidskor med omfattningar (för att inte pannan skall trilla loss vid urspårning) i ramen baktill. Detta är standardutförandet på europeiska lok med plåtramar.

På Amerikanska lok med stavramar så byggs ramen väldigt klen (dimensionerad för att bara ta upp drag- och tryckkrafterna från cylindrarna). Ramen stagas då upp i den styva pannan i stället. Framtill mycket kraftig pannsadel som är gjuten del av cylinderblocket. Under rundpannan och baktill sitter vertikala tvärställda expansionsplåtar mellan panna och ram. Dessa är då mycket styva och starka i vertikal- och sidriktningarna. Men är flexibla och böjer sig vid pannans expansion i lokets längsriktning. Lätt konstruktion där vikten kan koncentreras till pannan i stället för ramen.

På Malletlok sitter pannan fastbultad baktill och har ett glidplan på boggin.

Dag B

När pannan på ett ånglok expanderar

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, tisdag, januari 20, 2009, 13:19 (4754 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Glidplanen som pannan vilar på i vissa lok är inte riktigt så glatta som de borde vara.
När så är så kan man få höra en smäll under påeldningen å så undrar
man 'Vad faan var det som smällde ???'

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

När pannan på ett ånglok expanderar

av Dag Bonnedal @, tisdag, januari 20, 2009, 13:23 (4754 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Glidplanen som pannan vilar på i vissa lok är inte riktigt så glatta som de borde vara.
När så är så kan man få höra en smäll under påeldningen å så undrar
man 'Vad faan var det som smällde ???'

Framförallt så är dom lite svårsmorda...

Dag B

När pannan på ett ånglok expanderar

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, tisdag, januari 20, 2009, 16:01 (4754 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Glidplanen som pannan vilar på i vissa lok är inte riktigt så glatta som de borde vara.
När så är så kan man få höra en smäll under påeldningen å så undrar
man 'Vad faan var det som smällde ???'


Framförallt så är dom lite svårsmorda...

Dag B

Hur skulle det fungera om man i samband med pannlyft ev monterar
nipplar för fettsmörjning med tillhörande borrning av passager.

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

När pannan på ett ånglok expanderar

av Anders Ö/NJM, tisdag, januari 20, 2009, 20:25 (4754 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Med långsam å fin påeldning är det inget problem...

När pannan på ett ånglok expanderar

av Peter Stålblad, onsdag, januari 21, 2009, 16:14 (4753 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

hur mycket expanderar tex en b-loks/e-lokspanna
från kall till körtemp
mvh
Peter

När pannan på ett ånglok expanderar

av Anders Ö,,,/NJM, onsdag, januari 21, 2009, 16:25 (4753 dagar sedan) @ Peter Stålblad

Vet faktiskt inte, kan det vara runt 5cm?

När pannan på ett ånglok expanderar

av morrgan @, Göteborg, onsdag, januari 21, 2009, 16:30 (4753 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Vet faktiskt inte, kan det vara runt 5cm?

B 1037 fölänger sig cirka 20-25 mm från kallt tillstånd till fullt ångtryck.

morrgan

När pannan på ett ånglok expanderar

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, onsdag, januari 21, 2009, 17:39 (4753 dagar sedan) @ Peter Stålblad

Det är bara att räkna:
tag temperaturkoefficienten för stål
och multiplicera med rundpannans + ytterfyrboxens längd och antalet
grader dvs differensen mellan kall panna säg 18 grader och fullt
tryckt dvs ca 180 grader dvs 162 .

så koefficient * 162 * pannlängden

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

När pannan på ett ånglok expanderar

av Micke Carlsson., torsdag, januari 22, 2009, 08:02 (4752 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

...vilket ger 7,29 mm för rundpannedelen. 1 millimeter förlängning per 100 grader, 4500 millimeter tublängd. Kopparn ökar med 1,6 millimeter/100 grader, alltså har man ett litet problem och ett mekaniskt slitage i samband med påeldning. Eftersom fyrboxen blir varmare i godset än rundpannan (utjämningstemperatur) så är problemet ännu större än man först kan tro.

A1545 KJ17 9mm

av Bengt, torsdag, januari 22, 2009, 12:27 (4752 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Pannan på KJ17 förlänger sig ca 9mm uppmätt vid glidplanet.
Bengt

När pannan på ett ånglok expanderar

av Micke Carlsson., torsdag, januari 22, 2009, 12:35 (4752 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

...1 millimeter per meter och hundra grader ska det förstås stå.

När pannan på ett ånglok expanderar

av Staffan Granath, tisdag, januari 20, 2009, 18:09 (4754 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Glidplanen som pannan vilar på i vissa lok är inte riktigt så glatta som de borde vara.
När så är så kan man få höra en smäll under påeldningen å så undrar
man 'Vad faan var det som smällde ???'


Framförallt så är dom lite svårsmorda...

Dag B

problemet är likartat för harts-isolerade transformatorer dvs, hög temperatur-utvidgning-princip omöjligt att komma åt :-(

det används ett fett "orion 49" från något norrlandsföretag, som läggs på vid monteringen och sedan håller bra många år.
sägs palla mer än 600 C
en konsidstens som trotsar tyngdlagen och ett utseende som stör aptiten,men detta tilltrots användbart och i vissa fall föreskrivet. :-)

(fast en hsp-trafo eldar man inte i och den rullar inte på en jvg, men kanske något att fundera på)

en trafo kan stå upp till 30 år men hur ofta tvingas man lyfta en panna (lokpanna alltså ;-) )

från ett horndal på glid :-| :-) :-D

Pendelupphängning i stället för glidskor.

av BD @, lördag, januari 24, 2009, 09:30 (4750 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

För expansionen så sitter eldstaden normalt med glidskor med omfattningar (för att inte pannan skall trilla loss vid urspårning) i ramen baktill. Detta är standardutförandet på europeiska lok med plåtramar.

Men väldigt många loktyper i Österrike hade pendelupphängning i stället för glidskor.

[image]

När pannan på ett ånglok expanderar -montering mallet panna

av patrikljung @, Kilafors, söndag, januari 25, 2009, 23:35 (4748 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Hej
Angående Mallet pannan skulle vara fastbultad längs bak så skulle ångrören till högtryckarna gå sönder fort. Jag är ställföreträdande maskinchef på JTJ där vi har två malletmaskiner. Ångpannan är bultad mitt på och har glidytor i bägge ändar.

MVH
Patrik Ljung

powered by my little forum