Vimmerby (Bana)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Wednesday, May 22, 2019, 23:04 (1794 dagar sedan)

I helgen passerade jag Vimmerby och passade på att kika lite på spårområdet. Det finns ett imponerande stort spårsystem kvar under all växtlighet. Även det lilla lokstallet är sevärt, inte helt olikt Kisas stall.

Mitt bland träden hittade jag denna anordning, en ram för att kontrollera lastprofilen på lastade vagnar.

[image]

Lindman

Vimmerby

av jhje, Thursday, May 23, 2019, 10:02 (1794 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Är det både ock? eller bara normal. Att få se smalspår i Vimmerby är väl bara en dröm!

Vimmerby

av Herbert Paalberg, Thursday, May 23, 2019, 11:35 (1794 dagar sedan) @ jhje

Finns inget kvar av smalspåret i Vib. Sträckan Vib-Spä nedlades 1958-08-31 och revs snabbt upp därefter. Det smalspårig enportstallet i Vib stod kvar i många år efter nedläggningen. Det ligger kvar en normalspårig sträcka upp till en industri som inte använts på många år och detta är den gamla smalspårig utfarten från Vib-Spä. Palle i Vika som åkt på linjen mellan 1949-58 och till och med i den gamla NVHJ Xp:n vilken gick i trafik fram till 1952 men tyvärr skrotad sedan länge. Avd. värdelöst vetande;-)

Vimmerby

av jhje, Thursday, May 23, 2019, 11:48 (1794 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Värdelöst vetande? Ja så kan det vara, för mig är det kunskap som jag hade i början av 50-talet då jag hade studerat boken Sveriges järnvägsstationer ex Påryd . Så hade jag en järnvägskarta och åkte linjen "bokledes"

Vimmerby

av Nils-Eric Sääf, Thursday, May 23, 2019, 14:59 (1793 dagar sedan) @ jhje

Och här har du en gammal gubbe som 1952 hade äran att få åka med Friberg i det gamla X,et mellan Spångenäs och Vimmerby när vi varit i Jenny och hälsat på Far som hade börjat sin tjänstgöring där . Vi flyttade dit 1953.

Vimmerby

av jhje, Thursday, May 23, 2019, 16:13 (1793 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag vet att Du har hatt spännande upplevelser både på ÖCJ och smalan i de rätta åren och jag har mina tillsvarande på HNJ och VCJ. Kanske en tycker att vi är gamla gubbar men vi är rika på erfarenheter från den gamla goda tiden

Vimmerby

av Jöran Johansson, Thursday, May 23, 2019, 17:31 (1793 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Vintern - våren 1955 åkte jag Spångenäs - Vimmerby i något gammalt fordon. Det var tydligen inte det gamla X:et, men vad kan det ha varit? Kanske bara en vanlig HC-buss? Men i så fall borde jag inte ha reagerat, för det var ju vardagsmat. Jag var inte så hemma på olika fordonstyper, då heller. På återvägen åkte jag i alla fall i en YBo5p som gick till Västervik, så man inte behövde byta i järnvägsknuten Spångenäs.

Vimmerby

av Gunnar Olson, Thursday, May 23, 2019, 17:58 (1793 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Vintern - våren 1955 åkte jag Spångenäs - Vimmerby i något gammalt fordon. Det var tydligen inte det gamla X:et, men vad kan det ha varit? Kanske bara en vanlig HC-buss? Men i så fall borde jag inte ha reagerat, för det var ju vardagsmat. Jag var inte så hemma på olika fordonstyper, då heller. På återvägen åkte jag i alla fall i en YBo5p som gick till Västervik, så man inte behövde byta i järnvägsknuten Spångenäs.

Jag gissar på Yp 360 eller 361. Det var HC-bussar med extra kort hjulbas.

Vimmerby

av Nils-Eric Sääf, Thursday, May 23, 2019, 18:58 (1793 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Även kallad "Haren". Ombyggd till lastfordon, finns i dåligt skick hos TJF i Västervik

Vimmerby

av Ola Almquist, Thursday, May 23, 2019, 19:10 (1793 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Även kallad "Haren". Ombyggd till lastfordon, finns i dåligt skick hos TJF i Västervik

SJ Yp 727. 360 och 361 var aldrig på 2 ms. Den är inte så dålig men kräver en del kärlek efter utomhusförvaring och viss vandalisering innan vi lyckades köpa den. Och fick tillgång till inomhusplatser.

M.v.h.
Ola

Vimmerby

av Ola Almquist, Thursday, May 23, 2019, 19:17 (1793 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Vintern - våren 1955 åkte jag Spångenäs - Vimmerby i något gammalt fordon. Det var tydligen inte det gamla X:et, men vad kan det ha varit? Kanske bara en vanlig HC-buss? Men i så fall borde jag inte ha reagerat, för det var ju vardagsmat. Jag var inte så hemma på olika fordonstyper, då heller. På återvägen åkte jag i alla fall i en YBo5p som gick till Västervik, så man inte behövde byta i järnvägsknuten Spångenäs.

Se denna tråd och denna.
Återkommer med fler uppgifter när jag sitter bättre till (eller om Anders Jansson hinner före). Om XF1p och X1p finns mer att berätta. X1p 433 var inlånad från 27 ms under en period och tjänstgjorde ännu tidigare en kort tid på Vimmerby - Spångenäs under året då banan tillhörde VI distriktet (XF1p 715 var nog på verkstad).

M.v.h.
Ola

Vimmerby

av Kjell Aghult, Thursday, May 23, 2019, 15:17 (1793 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Mitt bland träden hittade jag denna anordning, en ram för att kontrollera lastprofilen på lastade vagnar.

Anordningen kallades officiellt "lastmall", på järnvägsslang "profilgalge". Kan de två måtten ha avsett normalspårets gamla lastprofiler A och B? Profil B ursprungligen konstruerad för Malmbanan, med dess lägre tunnelhöjder.

Mallarna anges för resp. station i "Olofsson" av 1921 (Sveriges Järnvägar). Men saknas i t ex 1953 års stationförteckning. Hur vanliga de var är därför svårt att säga. O. skiljer t om på fasta och flyttbara mallar.

Kan ritningar el. dyl finnas i något arkiv?