Samligsportalen och Digitalt Museum (Fotografier/bildfrågor)

av Ola Ahlström, Friday, May 24, 2019, 15:26 (1792 dagar sedan)

Eftersom det numera verkar vara Digitalt Museum som gäller istället för Samlingsportalen uppstår ett par praktiska frågor;

1. Hur länge kommer Samlingsportalens bilder att finnas tillgängliga där? Hemsidan anger att förändring kommer att påbörjas i juni 2019.

2. Det tycks inte registrerats några nya bilder på Samlingsportalen de senaste två åren, betyder detta att situationen är densamma när det gäller Järnvägsmuseums bilder på Digitalt Museum?

3. Jag upplever "sökfunktionen" på Digitalt Museum komplicerad, kommer den att utvecklas/förbättras?

Ola Ahlström
Malmö

Låst
2170 visningar

Samligsportalen och Digitalt Museum

av Harald, Friday, May 24, 2019, 15:59 (1792 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Eftersom det numera verkar vara Digitalt Museum som gäller istället för Samlingsportalen uppstår ett par praktiska frågor;

1. Hur länge kommer Samlingsportalens bilder att finnas tillgängliga där? Hemsidan anger att förändring kommer att påbörjas i juni 2019.

2. Det tycks inte registrerats några nya bilder på Samlingsportalen de senaste två åren, betyder detta att situationen är densamma när det gäller Järnvägsmuseums bilder på Digitalt Museum?

3. Jag upplever "sökfunktionen" på Digitalt Museum komplicerad, kommer den att utvecklas/förbättras?

Ola Ahlström
Malmö

Det var illa. Det är ju tyvärr en trend att man "förenklar" sökningen. Med förenkla menas tydligen inte att göra det lättare att hitta det man vill se, utan att det inte finns så många sökvariabler. När man kan söka i flera fält samtidigt kan man ofta ganska lätt begränsa resultat till det man vill ha plus ett mindre antal andra bilder. Med den "förenklade" sökningen får man lägga mycken tankemöda på att konstruera söksträngen och resultatet blir ofta ändå antingen 0 eller flera hundra. På Spårvägsmuseets webbplats får numera i regel bläddra igenom flera hundra bilder för att hitta det man söker.

Låst
1896 visningar

Buggar i Digitalt Museum

av Klas Blomberg, Friday, May 24, 2019, 16:35 (1792 dagar sedan) @ Harald

Om man klickar sig vidare på exempelvis bolagsnamnen får man minst sagt lustiga träffar!
Ett exempel är bilden jag länkar till nedan - klickar jag Ursprungsbolag ASLJ får jag 90 träffar på järnvägsmuseets bilder från ASLJ, och 5 träffar på psykoterapeuter som Upplandsmuseet har lagt ut!

Jag har anmält det hela som en bugg och fått till svar att det är fixat - vilken bevisligen inte stämmer. Lite smått frustrerande eftersom jag ser var felet ligger.....

https://digitaltmuseum.se/021018123857/askersund-skyllberg-lerbacks-jarnvag-aslj-lok-4-...

Låst
1923 visningar

Buggar i Digitalt Museum

av Kjell Friberg, Saturday, May 25, 2019, 10:38 (1791 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Även jag har drabbats av dessa buggar, dessutom i fler än en samling hos Digitalt Museum.
Den samling jag mest haft kontakt med innan den överfördes till det digitala museet är BildLinköping och där har jag diskuterat svårigheterna med ansvariga som inte heller funnit någon lösning på problemen utan bara drabbats av dem vid tester.
Min uppmaning till Digitalt Museum blir därför: Gör om och gör rätt!
Vad skall då ändras? För det första skall ett enkelt sökbart register över ingående samlingar upprättas och sökkriterierna anpassas till de samlingar som ingår. Viktiga funktioner som bildnamn, tid, plats och fotograf (om känd) skall vara enkelt och entydigt sökbara. Därutöver skall för varje samling specifika kriterier ingå vilka dessutom bör vara övergripande för samtliga samlingar. Då först kan man få de funktioner som exempelvis Samlingsportalen erbjöd tidigare men förhoppningsvis i förbättrad form.
Litet vid sidan om har jag lämnat in ett antal bilder till BildLinköping och dessa verkar ha försvunnit ut i cyberrymden vid överföringen då de inte längre överhuvudtaget är sökbara, vissa kriterier ger träffar på andra bilder medan det stora flertalet inte ger några träffar alls. Som en upplysning hade BildLinköping tidigare samma plattform som Samlingsportalen men sökfunktioner sakta förföll.

Låst
1660 visningar

Buggar i Digitalt Museum

av L Lundgren Digitaliseringsverksamheten., Wednesday, June 05, 2019, 16:16 (1780 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Om man klickar sig vidare på exempelvis bolagsnamnen får man minst sagt lustiga träffar!
Ett exempel är bilden jag länkar till nedan - klickar jag Ursprungsbolag ASLJ får jag 90 träffar på järnvägsmuseets bilder från ASLJ, och 5 träffar på psykoterapeuter som Upplandsmuseet har lagt ut!

Jag har anmält det hela som en bugg och fått till svar att det är fixat - vilken bevisligen inte stämmer. Lite smått frustrerande eftersom jag ser var felet ligger.....

https://digitaltmuseum.se/021018123857/askersund-skyllberg-lerbacks-jarnvag-aslj-lok-4-...

Vi har uppmärksammat Kultur-IT, som äger Digitalt Museum, på problemet. Vi tittar dock redan på ett annat sätt att hantera bolag och bandelstillhörighet i databasen och i förlängningen på Digitalt Museum som dels kommer att lösa det här problemet men även leda till att det presenteras på ett mycket tydligare och mer informativt sätt.

Lennart Lundgren
Verksamhetsledare
Digitaliseringsverksamheten

Låst
1208 visningar

Buggar i DigitaltMuseum

av Arne, Tuesday, June 11, 2019, 00:49 (1774 dagar sedan) @ L Lundgren Digitaliseringsverksamheten.

Om man klickar sig vidare på exempelvis bolagsnamnen får man minst sagt lustiga träffar!
Ett exempel är bilden jag länkar till nedan - klickar jag Ursprungsbolag ASLJ får jag 90 träffar på järnvägsmuseets bilder från ASLJ, och 5 träffar på psykoterapeuter som Upplandsmuseet har lagt ut!

Jag har anmält det hela som en bugg och fått till svar att det är fixat - vilken bevisligen inte stämmer. Lite smått frustrerande eftersom jag ser var felet ligger.....

https://digitaltmuseum.se/021018123857/askersund-skyllberg-lerbacks-jarnvag-aslj-lok-4-...


Vi har uppmärksammat Kultur-IT, som äger Digitalt Museum, på problemet. Vi tittar dock redan på ett annat sätt att hantera bolag och bandelstillhörighet i databasen och i förlängningen på Digitalt Museum som dels kommer att lösa det här problemet men även leda till att det presenteras på ett mycket tydligare och mer informativt sätt.

Lennart Lundgren
Verksamhetsledare
Digitaliseringsverksamheten

Hur kommer det sig att ett norskt företag KulturIT har tagit över Samlingsportalen på det svenska Järnvägsmuseet i Gävle? Ingår även andra svenska museer i det här samarbetet och varför? Vad anser sig Järnvägsmuseet vinna på genom att gå in i det här norska samarbetet? Har man inte IT-kunskaper tillräckligt i den svenska organisationen? Är IT-kompetensen större i Norge?

Och vad är egentligen 'Digitaliseringsverksamheten'? Är det en del av Järnvägsmuseets arbete med Samlingsportalen? Enligt uppgift har samlingsportalen ca en halv miljon bilder (500.000) men samtidigt är tydligen endast ungefär 160.000 järnvägsbilder digitaliserade och sökbara på DigitaltMuseum (DM). Är personen Lennart Lundgren med titeln 'verksamhetsledare' del av JVM:s verksamhet eller är han en del av norska KulurIT? Vad gör i praktiken en 'verksamhetsledare'?

Låst
1187 visningar

Buggar i DigitaltMuseum

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, June 11, 2019, 11:01 (1774 dagar sedan) @ Arne

Upphandlingen av denna tjänst torde ha skett enligt LOU, vilket gör att även norska företag kan komma i fråga - det är inte förenligt med lagen att ställa krav på en "svensk" leverantör...

/TKO

Låst
1124 visningar

Buggar i DigitaltMuseum

av Harald, Tuesday, June 11, 2019, 13:16 (1774 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

204 norska och 64 svenska museer är anslutna till Digitalt museum. Det har nog inte skett genom upphandling utan är förmodligen ett samarbetsprojekt mellan museerna. Norge och Sverige är små länder, så det är en fördel om vi kan använda våra resurser tillsammans. Lösningen gör ju också att man kan söka i många museers samlingar med en enda sökning. Dock tycks man inte kunna söka i både norska och svenska museer i samma sökning, men att klara det med två sökningar är väl inte heller så illa.

Låst
1109 visningar

Buggar i DigitaltMuseum

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, June 11, 2019, 13:34 (1774 dagar sedan) @ Harald

204 norska och 64 svenska museer är anslutna till Digitalt museum. Det har nog inte skett genom upphandling utan är förmodligen ett samarbetsprojekt mellan museerna. Norge och Sverige är små länder, så det är en fördel om vi kan använda våra resurser tillsammans. Lösningen gör ju också att man kan söka i många museers samlingar med en enda sökning. Dock tycks man inte kunna söka i både norska och svenska museer i samma sökning, men att klara det med två sökningar är väl inte heller så illa.

KulturIT AS - som driver/utvecklar - Digitalt Museum är ett norskt aktiebolag. Om de svenska muséer som anlitar bolaget gör detta utan att ha gjort en upphandling enligt LOU torde detta vara ett regelbrott. Jag påtalar detta utan att därför ta ställning till om en "samverkan" är bra eller dålig...

/TKO

Låst
1137 visningar

Buggar i DigitaltMuseum

av daniel, Tuesday, June 11, 2019, 16:47 (1774 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

204 norska och 64 svenska museer är anslutna till Digitalt museum. Det har nog inte skett genom upphandling utan är förmodligen ett samarbetsprojekt mellan museerna. Norge och Sverige är små länder, så det är en fördel om vi kan använda våra resurser tillsammans. Lösningen gör ju också att man kan söka i många museers samlingar med en enda sökning. Dock tycks man inte kunna söka i både norska och svenska museer i samma sökning, men att klara det med två sökningar är väl inte heller så illa.


KulturIT AS - som driver/utvecklar - Digitalt Museum är ett norskt aktiebolag. Om de svenska muséer som anlitar bolaget gör detta utan att ha gjort en upphandling enligt LOU torde detta vara ett regelbrott.

Ägare till bolaget är en handfull norska museer och Nordiska museet.

Visst finns det en del undantag i LOU för bolag som är offentligt ägda och som i huvudsak utför arbete åt sina ägare ?

Låst
1113 visningar

Buggar i DigitaltMuseum

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, June 11, 2019, 17:44 (1774 dagar sedan) @ daniel

204 norska och 64 svenska museer är anslutna till Digitalt museum. Det har nog inte skett genom upphandling utan är förmodligen ett samarbetsprojekt mellan museerna. Norge och Sverige är små länder, så det är en fördel om vi kan använda våra resurser tillsammans. Lösningen gör ju också att man kan söka i många museers samlingar med en enda sökning. Dock tycks man inte kunna söka i både norska och svenska museer i samma sökning, men att klara det med två sökningar är väl inte heller så illa.


KulturIT AS - som driver/utvecklar - Digitalt Museum är ett norskt aktiebolag. Om de svenska muséer som anlitar bolaget gör detta utan att ha gjort en upphandling enligt LOU torde detta vara ett regelbrott.


Ägare till bolaget är en handfull norska museer och Nordiska museet.

Visst finns det en del undantag i LOU för bolag som är offentligt ägda och som i huvudsak utför arbete åt sina ägare ?

Detta är en fråga som har diskuterats - och kanske även lagprövats - i andra sammanhang. I det här fallet är det ett norskt aktiebolag, där t ex Järnvägsmuseet inte är delägare. Det är därför svårt att anse att det är ett "offentligt ägt bolag som i huvudsak utför arbete åt sina ägare".

/TKO

Låst
1099 visningar

Buggar i DigitaltMuseum

av Anders Jansson, Tuesday, June 11, 2019, 19:35 (1773 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Nu har vi hamnat långt vid sidan av spåret. Föreslår därför att vi monterar en rejäl stoppbock på nämnda spår. Den som till äventyrs vill veta mera om hur det förhåller sig bör inleda sitt sökande genom att reda ut:
- Vem som finansierat utvecklingen av programvaran bakom Digitalt museum.
- På vilka ekonomiska villkor som nämnda programvara görs tillgänglig.

Låst
1119 visningar

Samligsportalen och Digitalt Museum

av L Lundgren Digitaliseringsverksamheten., Wednesday, June 05, 2019, 16:04 (1780 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Eftersom det numera verkar vara Digitalt Museum som gäller istället för Samlingsportalen uppstår ett par praktiska frågor;

1. Hur länge kommer Samlingsportalens bilder att finnas tillgängliga där? Hemsidan anger att förändring kommer att påbörjas i juni 2019.

2. Det tycks inte registrerats några nya bilder på Samlingsportalen de senaste två åren, betyder detta att situationen är densamma när det gäller Järnvägsmuseums bilder på Digitalt Museum?

3. Jag upplever "sökfunktionen" på Digitalt Museum komplicerad, kommer den att utvecklas/förbättras?

Ola Ahlström
Malmö

1.Bilderna/föremål på Samlingsportalen kommer att finnas kvar åtminstone juni ut.

2.Publicering av nytt material sker kontinuerligt på Digitalt museum.

3.Vi kommer att tillhandahålla en instruktion för sökning på DigitaltMuseum. Denna håller nu på att utarbetas. Vi är i kontakt med KulturIT, som äger Digitalt Museum, angående en vidareutveckling av sökfunktionen.

Lennart Lundgren
Verksamhetsledare
Digitaliseringsverksamheten

Låst
1260 visningar

Samligsportalens upphörande?

av K Lemming, Wednesday, June 05, 2019, 16:12 (1780 dagar sedan) @ L Lundgren Digitaliseringsverksamheten.

Varför upphör Samlingsportalen? Själv föredrar jag den framför Digitalt Museum av flera anledningar.

Låst
1239 visningar

Samligsportalens upphörande?

av L Lundgren Digitaliseringsverksamheten., Wednesday, June 05, 2019, 16:21 (1780 dagar sedan) @ K Lemming

Varför upphör Samlingsportalen? Själv föredrar jag den framför Digitalt Museum av flera anledningar.

Det har att göra med att vi bytt förvaltningssystem här på Järnvägsmuseet. Bilddatabasen på samlingsportalen är kopplad till det gamla samlingsförvaltningssystemet som är under avveckling.
Vårt nuvarande samlingsförvaltningssystem är i sin tur knutet till Digitalt Museum.
Vi arbetar och kommer att arbeta i framtiden för att presentationen och sökningen på Digitalt museum ska fortsätta utvecklas.

Lennart Lundgren
Verksamhetsledare
Digitaliseringsverksamheten