Spångas (gamla) station i Värmland! (Byggnad)

av Granis, Wednesday, May 29, 2019, 15:31 (1787 dagar sedan)

Annons på "hemnet.se". Har verkligen "huset som en gång i tiden stod stolt som Spångas stationshus" hamnat vid Vänern, eller är det nån "mäklargroda"? Vill minnas att Spångas stationshus berörts på detta forum förut, men....

/ L G

Spångas (gamla) station i Värmland!

av Rolf Nordin, Wednesday, May 29, 2019, 15:52 (1787 dagar sedan) @ Granis

Bostaden ser lite väl liten ut att ha varit ett stationshus. Är det månne en ditflyttad banvaktstuga som blivit "uppgraderad" till stationshus för att det ska verka lite bättre som ett försäljningsargument?

Tror
Rolf Nordin

Spångas (gamla) station i Värmland!

av Rasmus Axelsson, Thursday, May 30, 2019, 18:13 (1786 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Bostaden ser lite väl liten ut att ha varit ett stationshus. Är det månne en ditflyttad banvaktstuga som blivit "uppgraderad" till stationshus för att det ska verka lite bättre som ett försäljningsargument?

Storleken och grundformen påminner om den mest klassiska banvaktstugetypen i Sverige, som även fanns längs gamla delen av SWB. I Spånga fanns både en banvaktstuga (5) och en stationskarlsförmansbostad (11) som är möjliga kandidater.

Jag tror inte enbart det är mäklaren som kan ha missuppfattat saken, bleknade minnen och allmän okunskap om järnvägsbyggnader, kan nog lätt förvandla minsta banvaktstuga till ett gammalt stationshus är jag rädd...

Spångas (gamla) station i Värmland!

av Rolf Nordin, Wednesday, May 29, 2019, 17:27 (1787 dagar sedan) @ ztenlund

I boken om Spånga-Lövsta Järnväg benämns Skälby som "anhalt".

Spångas (gamla) station i Värmland!

av Rolf Nordin, Wednesday, May 29, 2019, 18:49 (1787 dagar sedan) @ ztenlund

Nu börjar det bli ganska OT för vad egentligen trådstartaren avsåg med sitt första inlägg. :-|

Spångas (gamla) station i Värmland!

av ztenlund, Wednesday, May 29, 2019, 19:09 (1787 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Nu börjar det bli ganska OT för vad egentligen trådstartaren avsåg med sitt första inlägg. :-|

Nu var det ju inte jag som vare sig frågade om station eller fann det viktigt att påpeka att det var en "anhalt".

Spångas (gamla) station i Värmland!

av Ola Almquist, Wednesday, May 29, 2019, 16:20 (1787 dagar sedan) @ Granis

Annons på "hemnet.se". Har verkligen "huset som en gång i tiden stod stolt som Spångas stationshus" hamnat vid Vänern, eller är det nån "mäklargroda"? Vill minnas att Spångas stationshus berörts på detta forum förut, men....

Här är stationshuset, i Ramnäs. Jag håller med om att byggnaden i annonsen mest liknar en banvaktstuga.

M.v.h.
Ola

Spångas (gamla) station i Värmland! - rättad länk

av John T, Friday, May 31, 2019, 12:06 (1785 dagar sedan) @ Ola Almquist

Annons på "hemnet.se". Har verkligen "huset som en gång i tiden stod stolt som Spångas stationshus" hamnat vid Vänern, eller är det nån "mäklargroda"? Vill minnas att Spångas stationshus berörts på detta forum förut, men....


Här är stationshuset, i Ramnäs. Jag håller med om att byggnaden i annonsen mest liknar en banvaktstuga.

M.v.h.
Ola

Den här länken fungerar nog bättre.

Spångas (gamla) station i Värmland! - rättad länk

av Ola Almquist, Friday, May 31, 2019, 12:16 (1785 dagar sedan) @ John T

Annons på "hemnet.se". Har verkligen "huset som en gång i tiden stod stolt som Spångas stationshus" hamnat vid Vänern, eller är det nån "mäklargroda"? Vill minnas att Spångas stationshus berörts på detta forum förut, men....


Här är stationshuset, i Ramnäs. Jag håller med om att byggnaden i annonsen mest liknar en banvaktstuga.

M.v.h.
Ola


Den här länken fungerar nog bättre.

Tack. Det var telefonens fel...

M.v.h.
Ola

Spångas (gamla) station i Värmland!

av Johan S, Friday, May 31, 2019, 15:25 (1785 dagar sedan) @ Granis

Spånga heter ett bostadsområde strax öster om Skattkärr i Värmland. Kan det inte vara någon banvaktsstuga därifrån som flyttats?

Spångas (gamla) station i Värmland!

av Jöran Johansson, Friday, May 31, 2019, 19:29 (1785 dagar sedan) @ Johan S

Spånga heter ett bostadsområde strax öster om Skattkärr i Värmland. Kan det inte vara någon banvaktsstuga därifrån som flyttats?

Nej, det kan det inte, klicka här.