Uppställning i Jakobshyttans lokhus (Fordon: vagnar)

av David Sohlberg, Thursday, May 30, 2019, 10:13 (1792 dagar sedan)

Eftersom lokhuset i Jakobshyttan är tömt och rivet sedan många år antar jag att sekretessen kring det också är borta.

När JÅÅJ köpte SJ SV3 55123 (BJ Få4 1106) stod den tillsammans med några andra ångfinkor uppställd i lokhuset i Jakobshyttan. Är det någon som vet när vagnen/vagnarna kom dit?

Enligt märkning på vagnen utgick den från revision i Östersund 1965-10-20, men ställdes den av redan då? Hann den med någon annan placering innan Jakobshyttan? Den slopades 1986-09-05 och såldes samma dag till JÅÅJ.

Uppställning i Jakobshyttans lokhus

av Conny Sernfalk, Thursday, May 30, 2019, 22:22 (1792 dagar sedan) @ David Sohlberg

Eftersom lokhuset i Jakobshyttan är tömt och rivet sedan många år antar jag att sekretessen kring det också är borta.

När JÅÅJ köpte SJ SV3 55123 (BJ Få4 1106) stod den tillsammans med några andra ångfinkor uppställd i lokhuset i Jakobshyttan. Är det någon som vet när vagnen/vagnarna kom dit?

Enligt märkning på vagnen utgick den från revision i Östersund 1965-10-20, men ställdes den av redan då? Hann den med någon annan placering innan Jakobshyttan? Den slopades 1986-09-05 och såldes samma dag till JÅÅJ.

Enligt order från 3 sep 1976 skulle uppställda ånglok (904, 905, 1120 och 1182) i Jakobshyttans lokhus förflyttas norröver. Istället skulle 9 ångfinkor ställas in där för torrluftkonservering. Ångloken förflyttades omgående (observerades bl.a på olika platser i början av 1977).
Sannolikt ställdes 55123 in där samtidigt med övriga ångfinkor (bl.a 55120). Jag känner inte till var 55123 fanns innan men 55120 fanns i Källeryds lokhus.
Efter förvaringen av ångfinkor vill jag minnas att ett antal lok T43 torrluftkonserverades i Jakobshyttan. Därefter tomt innan FVJ köpte och demonterade lokhuset. Dessvärre har jag för mig att de nedtagna sektionerna blev stulna i Klippan.
Jag har inga noteringar om att SV3 skulle varit i drift efter 1965 då 55123 erhöll revision. Flertalet ångfinkor tycks ha fått beredskapsrevisioner under 60 talet och flertalet blev torrluftkonserverade från sent 60 tal och framåt.

Uppställning i Jakobshyttans lokhus

av Mattias Jansson, Thursday, May 30, 2019, 23:08 (1792 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Efter förvaringen av ångfinkor vill jag minnas att ett antal lok T43 torrluftkonserverades i Jakobshyttan. Därefter tomt innan FVJ köpte och demonterade lokhuset. Dessvärre har jag för mig att de nedtagna sektionerna blev stulna i Klippan.


Fast plockades inte ett gäng V3 ut ur just Jakobshyttan i början av seklet, ca 2002-2003?

Fortsatt öde för Jakobshyttans lokhus

av Carl-Erik Olsson, Friday, May 31, 2019, 00:54 (1792 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Efter förvaringen av ångfinkor vill jag minnas att ett antal lok T43 torrluftkonserverades i Jakobshyttan. Därefter tomt innan FVJ köpte och demonterade lokhuset. Dessvärre har jag för mig att de nedtagna sektionerna blev stulna i Klippan.


Fast plockades inte ett gäng V3 ut ur just Jakobshyttan i början av seklet, ca 2002-2003?

Jo det stämmer. I en tråd i detta forum 2008-07-28 skrev jag att skjulet hade 37 sektioner à 2,68m, dvs ca 99m, vilket innebar plats för 10 V3-or, de var nog med i Morrgans inventering av beredskapsdiesellok inför försäljningen av dessa till intresserade föreningar. I Connys svar på mitt inlägg ovan skulle tidigare E2 904, 905, 1120, 1182 och S1 1921 ha stått där, totalt då ca 84m. Alltså fanns plats för ytterligare ett tanklok, men vilket kan då ha stått där också? Kom i så fall ångfinkorna senare innan man började fylla med dieslar istället?
Det var i april 2008 som FVJ började demontera lokhuset. I väntan på transport låg delarna sedan staplade utanför omformarstationens staket, där då framförallt takplåten stals men även de klenare längsgående balkarna som takplåten också är fäst i och också ett antal väggsektioner. Efter sedvanlig svensk byggbyråkrati har kvarvarande skjuldelar till slut monterats i Klippan. Där finns nu 24 sektioner, dvs totalt ca 64m. Med nytillverkade längsgående takbalkar har nyare takplåt av standardtyp lagts på och bakgaveln täckts med nyanskaffad korrugerad galvad plåt. Portarna uppe i Jakobshyttan var för trasiga för att vara användbara och därför har ett par förhoppningsvis bättre begagnade portar anskaffats från en förening i Stockholmstrakten som råkade kunna undvara ett par sådana och de är nu under transport till Klippan. Monterade ska det då gå att låsa in alla trafikvagnarna hopkopplade utan att behöva krångla med vändskivan som hittills.
/CEO

Användning av resterna av Jakobshyttans lokhus

av Carl-Erik Olsson, Monday, June 03, 2019, 01:49 (1789 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Portarna uppe i Jakobshyttan var för trasiga för att vara användbara och därför har ett par förhoppningsvis bättre begagnade portar anskaffats från en förening i Stockholmstrakten som råkade kunna undvara ett par sådana och de är nu under transport till Klippan. Monterade ska det då gå att låsa in alla trafikvagnarna hopkopplade utan att behöva krångla med vändskivan som hittills.

Portarna kördes alltså ner till Klippan i fredags 31/5 och monterades i söndags 2/6 sedan gångjärnen hade flyttats över från skadade balkar från Jakobshyttan till de "friska" nya gavelbalkarna. De behöver dock justeras för att passa ordentligt.
Plåten till bakgaveln lär däremot levereras först måndag 3/6.
Fortsättning följer, inte minst betr erforderlig kommunal byråkrati. Berörd kommunal tjänsteman efterlyser beräkningsunderlag betr hållfasthet för denna konstruktion av standardtyp från 50-talet, som ju har återuppförts på ett flertal platser i landet. Någon som har tips ang sådant som kanske finns någonstans. Jvm?
/undrar CEO som välkomnar tips

Användning av resterna av Jakobshyttans lokhus

av Ebba, Wednesday, June 26, 2019, 10:16 (1765 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Restiden är viktig, att boka större bil och bara åka en gång kan löna sig. Viktigt att kolla när de börjar ta betalt, vissa blrjar redan när de lämnar sin depå länk

Uppställning i Jakobshyttans lokhus

av Christer Hammare, Friday, May 31, 2019, 17:51 (1791 dagar sedan) @ David Sohlberg

Eftersom lokhuset i Jakobshyttan är tömt och rivet sedan många år antar jag att sekretessen kring det också är borta.

När JÅÅJ köpte SJ SV3 55123 (BJ Få4 1106) stod den tillsammans med några andra ångfinkor uppställd i lokhuset i Jakobshyttan. Är det någon som vet när vagnen/vagnarna kom dit?

Enligt märkning på vagnen utgick den från revision i Östersund 1965-10-20, men ställdes den av redan då? Hann den med någon annan placering innan Jakobshyttan? Den slopades 1986-09-05 och såldes samma dag till JÅÅJ.

Som kuriosa kan nämnas att SV3 55123 var avsedd för Sjuktransporttåg Tn 23. Detta tåg skulle utrustas i Herrljunga men ångfinkan skulle beordras direkt till utgångsgrupperingsplatsen vilket i detta fall var Kinna.

Allt enligt Beredskapsplanen från 1975.

/Christer

Uppställning i Jakobshyttans lokhus

av David Sohlberg, Friday, May 31, 2019, 21:55 (1791 dagar sedan) @ Christer Hammare

Eftersom lokhuset i Jakobshyttan är tömt och rivet sedan många år antar jag att sekretessen kring det också är borta.

När JÅÅJ köpte SJ SV3 55123 (BJ Få4 1106) stod den tillsammans med några andra ångfinkor uppställd i lokhuset i Jakobshyttan. Är det någon som vet när vagnen/vagnarna kom dit?

Enligt märkning på vagnen utgick den från revision i Östersund 1965-10-20, men ställdes den av redan då? Hann den med någon annan placering innan Jakobshyttan? Den slopades 1986-09-05 och såldes samma dag till JÅÅJ.


Som kuriosa kan nämnas att SV3 55123 var avsedd för Sjuktransporttåg Tn 23. Detta tåg skulle utrustas i Herrljunga men ångfinkan skulle beordras direkt till utgångsgrupperingsplatsen vilket i detta fall var Kinna.

Allt enligt Beredskapsplanen från 1975.

/Christer

Intressant! Tillgång till fler uppgifter? All historik är av intresse.