SJ litt N5 (Fordon: lok)
Söker information om SJ.s ånglok litt N5 för ett framtida modellbygge.
Någon som vet var man kan hitta ritningar och bilder?
av Urban Åkesson, Tuesday, January 20, 2009, 17:26 (5578 dagar sedan)
Söker information om SJ.s ånglok litt N5 för ett framtida modellbygge.
Någon som vet var man kan hitta ritningar och bilder?
av HP, Tuesday, January 20, 2009, 19:42 (5578 dagar sedan) @ Urban Åkesson
Söker information om SJ.s ånglok litt N5 för ett framtida modellbygge.
Någon som vet var man kan hitta ritningar och bilder?
Det finns en ritning i NOJ-boken från 1974. Det finns också en fin bild på en N5 i Hultsfred i boken "De sista svenska ångloken". Sök även på NBJ 16 eftersom loken är av samma typ, även om NBJ flyttat upp buffertlyktorna fram till under pannan.
Mvh Henrik R
av Uno P , Wednesday, January 21, 2009, 00:14 (5577 dagar sedan) @ Urban Åkesson
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/skanna0005.jpg[/img]
NOJ 30, NOJ 31 och som SJ N5 1783
av BD, Wednesday, January 21, 2009, 05:53 (5577 dagar sedan) @ Uno P
[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/Kartell/19281102-2.jpg[/img]
Motala byggde loken efter Nohabs ritningar.
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=3246]Tidigare[/link]
av Anders Sandgren, Wednesday, January 21, 2009, 08:06 (5577 dagar sedan) @ BD
Dessa pampiga N5'or...
Som liten var 1783 bland de lok som jag kunde se tuffa iväg i motlutet vid Åker mot Malmbäck några gånger. Synd att jag inte hade kamera och kunde ta bilder på det då.
Finns det någon notering om loken NOJ 16-17 användes som dellikvid i affären mellan MV & NOJ? Loken ombyggdes till öh/tvilling av MV 1930 och hamnade sedan på MTJ. Eller köpte MTJ loken direkt av NOJ och lät sedan rusta upp dem vid MV?
av Ola Almquist, Friday, January 23, 2009, 23:58 (5574 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Finns det någon notering om loken NOJ 16-17 användes som dellikvid i affären mellan MV & NOJ?
Nej, jag tvivlar på att så skulle vara fallet.
Loken ombyggdes till öh/tvilling av MV 1930 och hamnade sedan på MTJ.
Källa? I NOHAB-arkivet finns nämligen följande uppgift:
Best. nr 52698 (1929) Ombyggnad av lok nr 520 - 521 till tvillinglok med större ångpanna. Enligt [link=http://web.telia.com/%7Eu18121182/pannor/20/pann2000.htm]Stig Lundin[/link] var pannorna tillverkade av NOHAB med nr 1929/1930 resp. 1930/1930.
Eller köpte MTJ loken direkt av NOJ och lät sedan rusta upp dem vid MV?
Ja troligen, men vid NOHAB!
M.v.h.
Ola
av Anders Sandgren, Saturday, January 24, 2009, 10:24 (5574 dagar sedan) @ Ola Almquist
Du har naturligtvis rätt. Jag hade blandat ihop MTJ-loken pannor med L29-ornas pannor, de levererades av MV under krigsåren.
Om loken på något sätt var 'skrotlikvid' så var det med NoHAB-byggda 33-34m. Men med största sannolikhet köpte nog MTJ loken i befintligt skick (våtång/compound) och lät NoHAB rusta upp dem. Jag antar att 1644 idag är en överhettad tvillingmaskin med kolvslider, det var den inte vid leveransen 1899.
Finns någon uppgift om var NOJ's 2B-lok 18-20 tog vägen. Skrotvärdet av dem kan ju har gett vissa inkomster att betala nya lok med. Möjligen mer indirekt då.
Annars har väl inbyten & skrotlikvider använts då och då, GDJ's äldsta lok torde varit ett inbyte som såldes vidare till dem.
av Per Ljungberg, Wednesday, January 21, 2009, 13:11 (5577 dagar sedan) @ Urban Åkesson
Jag hade lyckan att få se och höra N5-an i Vaggeryd någon gång troligen en november eller decemberkväll i mitten eller slutet av 1960-talet. Loket fick rycka in som ersättning för en T21 i ett lokalgodståg. Tyvärr var det mörkt så något foto blev det inte. Jag fick också åka på loket när det gjorde rundgång. Oförglömlig var avgången från Vaggeryd mot Nässjö. Länge hörde man rytmen från 3-cylindermaskineriet. Jag vill minnas att tåget hade många slutna godsvagnar.
PLj