Dellenbanan: (Järnväg allmänt)

av tobbe, Tuesday, June 04, 2019, 00:00 (1760 dagar sedan)

Den 29 maj var jag och tittade på Hybo stationsområde och dess bangård. Vad jag kunde konstatera så har naturen återtagit linjen från Hybo västerut bitvis mot Ljusdal medan det verkade vara röjt från stationen mot Delsbohållet åtminstone fram till vägövergången öster om stationen och så långt ögat såg. Stationsområdet och stationshus såg tämligen intakt ut. Är linjen mot Delsbo farbar hela vägen trots att ktl saknas?
Hjälpledningen och stolpar finns ju fortfarande kvar. Det står ett V3 diesellok Nr 42 på stationsområdet i miserabelt skick så jag undrar vem som äger detta lok och vad som är tänkt att ske med detta då vandaliseringen har gjort sitt för att eliminera det som körbart?
Man får glädja sig åt att jag hann resa hela sträckan Ljusdal- Hudiksvall med X16/X17-motorvagn strax innan nedläggningen samt att ha varit där och plåtat de flesta beredskapslok som väntade på skärbrännaren under 1970-talets mitt och framåt. Någon som vet mer?
tobbe:-| :-| :-| :-|

Dellenbanan:

av Christer Josefsson, Tuesday, June 04, 2019, 13:14 (1760 dagar sedan) @ tobbe

Loket var tidigare uppställt vid lokstallet i Bollnäs. Enligt en artikel i Ljusdalsposten för några år sedan köptes loket av några motorintresserade privatpersoner och transporterades med maskintrailer till Hybo.

Dellenbanan:

av tobbe, Tuesday, June 04, 2019, 23:20 (1759 dagar sedan) @ Christer Josefsson

Tack för svaret. Är banan trafikabel mellan Hybo och Delsbo? Eller är sträckan däremellan en ren dressinsträcka? Är banan mellan Delsbo och österut mot Hudik i trafikabelt skick och hur långt isåfall?
Vilka fordon har föreningen i trafikabelt skick i dagens läge? Tidigare så fanns där dels en X7 +UB7 som ej kunde framföras då tråden plockades ner kort efter nedläggningen och motorvagn av Y6/7/8 typ. Något av X7 tågsättet var mig veterligt tidigare ombyggd till Cafè. Hur är läget idag, förekommer det någon form av verksamhet överhuvudtaget? Har inte sett något om deras verksamhet överhuvudtaget, eller har jag missat något väsentligt. Hann av tidsbrist inte åka till Delsbo för att kolla närmare.
Många frågor som jag kanske kan få svar på från någon som vet mer om verksamheten....
tobbe

Dellenbanan:

av John T, Tuesday, June 04, 2019, 23:33 (1759 dagar sedan) @ tobbe

Tack för svaret. Är banan trafikabel mellan Hybo och Delsbo? Eller är sträckan däremellan en ren dressinsträcka? Är banan mellan Delsbo och österut mot Hudik i trafikabelt skick och hur långt isåfall?
Vilka fordon har föreningen i trafikabelt skick i dagens läge? Tidigare så fanns där dels en X7 +UB7 som ej kunde framföras då tråden plockades ner kort efter nedläggningen och motorvagn av Y6/7/8 typ. Något av X7 tågsättet var mig veterligt tidigare ombyggd till Cafè. Hur är läget idag, förekommer det någon form av verksamhet överhuvudtaget? Har inte sett något om deras verksamhet överhuvudtaget, eller har jag missat något väsentligt. Hann av tidsbrist inte åka till Delsbo för att kolla närmare.
Många frågor som jag kanske kan få svar på från någon som vet mer om verksamheten....
tobbe

Bäst är väl förstås om någon från Dellenbanans Vänner kan berätta lite. Men i väntan på det så är följande länkar tips för läsning:

Om dressincykling

Om rälsbussturer

Dellenbanan:

av tobbe, Wednesday, June 05, 2019, 10:42 (1759 dagar sedan) @ John T

Tack John, den sidan hade jag "missat"...
tobbe

Dellenbanan:

av Björn Öman, Friday, June 07, 2019, 21:01 (1756 dagar sedan) @ tobbe

Dellenbanans Vänner arbetar mycket aktivt för att få tillbaka trafiken Ljusdal-Hudiksvall, i landstingets regi. Trafikunderlag borde finnas, med tanke på hur fulla X-Tågen Gävle-Ljusdal har blivit när den pendeltrafiken startade. De tågen skulle kunna fortsätta från Ljusdal till Hudiksvall, som nu har tät busstrafik. Spåret ligger kvar hela vägen tror jag, luftledningsstolparna är kvar men ledningen är stulen. En stor upprusning krävs vid återupptagen trafik.
Tyvärr avled DB-Vännen Claes Sundberg i höstas, som bodde på Hybo station.

Dellenbanan:

av David Sohlberg, Sunday, June 09, 2019, 14:56 (1755 dagar sedan) @ Björn Öman

Dellenbanans Vänner arbetar mycket aktivt för att få tillbaka trafiken Ljusdal-Hudiksvall, i landstingets regi. Trafikunderlag borde finnas, med tanke på hur fulla X-Tågen Gävle-Ljusdal har blivit när den pendeltrafiken startade. De tågen skulle kunna fortsätta från Ljusdal till Hudiksvall, som nu har tät busstrafik. Spåret ligger kvar hela vägen tror jag, luftledningsstolparna är kvar men ledningen är stulen. En stor upprusning krävs vid återupptagen trafik.
Tyvärr avled DB-Vännen Claes Sundberg i höstas, som bodde på Hybo station.

Frågan är hur mycket man vill/kan satsa för att få igång trafik igen.

Kontaktledningen är som sagt riven/stulen/nedplockad hela vägen, en bro vid infarten till Hudiksvall är borta, två tunnlar behöver besiktas/skrotas och en bit spår saknas väl i både Hudiksvallsände och Ljusdalsänden? Lägg till att banan inte haft underhåll på väldigt många år (nu vet jag inte om banorna har varit utan trafik lika många år, men jämför t ex Kilafors-Söderhamn där man rev och byggde helt nytt..).

Dellenbanan:

av Karlsson, Sunday, June 09, 2019, 19:46 (1754 dagar sedan) @ David Sohlberg

Ca 35 år utan ordentligt underhåll, då kan man räkna ut så gott som varenda sliper på de sträckor som varit utan byte. Sedan kan det vara bra med några mötesdriftplatser, då får man nog räkna med nya ställverk. System M är så gott som utrotat i området så det vill man nog inte ha tillbaka utan system H är det vettigaste alternativet. Sedan ska nog varenda plattform höjas för att anpassas till dagens krav. Finns det någon utredning gjord i modern tid? För museitrafik kan kraven sänkas rejält.

Dellenbanan:

av Farbror Mossa, Monday, June 10, 2019, 08:40 (1754 dagar sedan) @ David Sohlberg

Frågan är hur mycket man vill/kan satsa för att få igång trafik igen.

Kontaktledningen är som sagt riven/stulen/nedplockad hela vägen, en bro vid infarten till Hudiksvall är borta, två tunnlar behöver besiktas/skrotas och en bit spår saknas väl i både Hudiksvallsände och Ljusdalsänden? Lägg till att banan inte haft underhåll på väldigt många år (nu vet jag inte om banorna har varit utan trafik lika många år, men jämför t ex Kilafors-Söderhamn där man rev och byggde helt nytt..).

Precis som du skriver, tror jag. Schakta bort nuvarande banöverbyggnad och lägg en ny. Broar behöver kollas upp, den saknade bron nyanläggas.
Den lilla bit som saknas i varje ände behöver nyanläggas men det är inte den stora posten.
Jag antar att en del räler går att återanvända för lågtrafikerade spår.

Men man har hela dragningen, bankar och skärningar gjord så det torde bli bra mycket billigare än en helt ny järnväg. Det ska inte gå fjärrtåg, så begränsningar av hastigheten p g a linjedragningen borde gå att leva med.
Även med detta i åtanke, så är det ju inte gratis...