MÖJ och bussarna (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, June 14, 2019, 15:37 (1772 dagar sedan)

1) TÖJ hade ganska stor busstrafik. Skildrad i Blom-Olofsson: "Busstrafiken vid Östergötlands
smalspåriga järnvägar", Trafiknostalgiska förlaget 2012.

2) För MÖJ del hade trafiken startat 1929, med köp av de båda linjerna Motala-Vadstena. Där konkurrenterna genat förbi tågbytet i Fågelsta. Sådant förekom då och då. Senare "klädde man in" Ödeshögs- och Ringstorpslinjerna i MÖJ buss. I vart fall 1938 kördes några turer på Rip
med buss i st f tåg. Saken torde ha upphört med rälsbussdriften och kriget.

3) Konkurrensen västerut från Linköping var kännbar. Där hade två bussföretag startats 1921: Vretaklosters Omnibustrafik och sedermera Ljungsbro Trafik AB. Det förra körde på 1930-talet ända till Borensberg. MÖJ köpte 1936 Ljungsbro-Gullberg stn från en tredje trafikutövare. Men
inverkan torde ha varit liten.

Ljungsbrobolaget övertog 1961 V., inför nedläggningen av f d MÖJ. L. ägdes en tid av Cloetta,
men såldes 1979 till vem?

4) En viktig men dåligt känd linje var Vadstena-Skänninge-Vikingstad-Linköping. På något sätt samägd med då privata Motala stadstrafik. Såld till SJ 1953.

5) Busslinjegrupp Norrköping var en av SJ största i landsorten, med troligen över 100 vagnar. Den omfattade linjer från bl a TÖJ-banorna, NVHJ, ÖCJ och MHJ (Med också två bussdotterbolag). Smalspårets avveckling krävde ibland samarbete med både kommunala och privata bussbolag.

Chef för gruppen 1950-1968 var f d TÖJ busschef Helge Castne. Hans bussar fick nu efterhand ersätta de banor de tidigare kompletterat.

MÖJ och bussarna

av Gunnar Lilienberg, Friday, June 14, 2019, 17:49 (1772 dagar sedan) @ Kjell Aghult

(…)

3) Konkurrensen västerut från Linköping var kännbar. Där hade två bussföretag startats 1921: Vretaklosters Omnibustrafik och sedermera Ljungsbro Trafik AB. Det förra körde på 1930-talet ända till Borensberg. MÖJ köpte 1936 Ljungsbro-Gullberg stn från en tredje trafikutövare. Men
inverkan torde ha varit liten.

Ljungsbrobolaget övertog 1961 V., inför nedläggningen av f d MÖJ. L. ägdes en tid av Cloetta,
men såldes 1979 till vem?

(…)

Bussrörelsen inom Ljungsbro Trafik AB såldes 1970 till AB Malmslättstrafiken som två år senare köptes upp av Linköpings Trafik AB, se här. Det sistnämnda bolaget var ägt av Linköpings stad/kommun och ansvarade för stadstrafiken.

Cloetta behöll bolaget Ljungsbro Trafik AB som fortsatte med lastbilstransporter. Jag vet att det fanns kvar i Cloettas ägo i alla fall fram till 1979, men vad som därefter hände, har jag ingen aning om.

MÖJ och bussarna

av Kjell Aghult, Saturday, June 15, 2019, 15:13 (1771 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Bussrörelsen inom Ljungsbro Trafik AB såldes 1970 till AB Malmslättstrafiken som två år senare köptes upp av Linköpings Trafik AB, Det sistnämnda bolaget var ägt av Linköpings stad/kommun och ansvarade för stadstrafiken.

Tack för info! Kommunköpen av lokalbussbolag pågick ju ca 30 år från ungefär krigsslutet. Efter ca tio års stillestånd kom så omvändningen med 1988 års trafikpolitik: Upphandling av körningen. Nästan alla kommunala bussbolag slogs ut, bara enstaka undantag.