Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen) (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Tuesday, June 18, 2019, 18:18 (1767 dagar sedan)

Finns det någon här som åkt pjatt mellan Djö och Eddavägen 1972-74 innan linjen avelekrifierades. Undertecknad åkte pjatt där sommaren 1972, vilka förare hade jag:

Jalle Sjöborg (pensionär).
Eskil Jonsson (pensionär).
Peter Clementz (inlånad från Hagalund).
Ulla Brita Neibig (Sveriges första kvinnliga lokförare).
Holger Helgöstam.
Tommy Bäckström (inlånad från Hagalund).

Vad kostade biljetten från Stockholm Östra:
Stocksund 1.20
Dj Ösby 1.60
Eddavägen resp. Näsbypark 2.40.
Km-taxa tillämpades då, zontaxan infördes den 18 februari 1973.

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av Strömgränsreferensen, Wednesday, June 19, 2019, 10:08 (1766 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Finns det någon här som åkt pjatt mellan Djö och Eddavägen 1972-74 innan linjen avelekrifierades. Undertecknad åkte pjatt där sommaren 1972, vilka förare hade jag:

Jalle Sjöborg (pensionär).
Eskil Jonsson (pensionär).
Peter Clementz (inlånad från Hagalund).
Ulla Brita Neibig (Sveriges första kvinnliga lokförare).
Holger Helgöstam.
Tommy Bäckström (inlånad från Hagalund).

Vad kostade biljetten från Stockholm Östra:
Stocksund 1.20
Dj Ösby 1.60
Eddavägen resp. Näsbypark 2.40.
Km-taxa tillämpades då, zontaxan infördes den 18 februari 1973.

Var verkligen förarna inlånade från Hagalund?
Körde dom inte på sin lediga tid/dagar, en (som du inte nämner ovan) fick man väl åka ut med bil och väcka vid infartsignalen i Djursholms Ösby.
Hur avgjordes föresten att just Ulla Brita Neibig och inte Astrid Lindholz var först ut som kvinnliga förare. Startade inte deras anställning samma dag på RB?

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av 53 Wadsten, Wednesday, June 19, 2019, 10:34 (1766 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Deras utbildning startade på SJ-tiden i februari med Widar Lindström som instruktör.

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av Strömgränsreferensen, Wednesday, June 19, 2019, 11:15 (1766 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Deras utbildning startade på SJ-tiden i februari med Widar Lindström som instruktör.

Men om man då skall vara riktigt petimäterlik: vem var då först av Lindholz eller Neibig?

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av Christer Nyqvist, Wednesday, June 19, 2019, 19:58 (1765 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Neibig.

Och vad grundas det på? Anciennitet var förfärligt viktigt i befordringsgången. Man kunde överklaga en tillsättning om man kände sig förbigången på en sökt tjänst. Hade man lika utbildningar och samma befordran kunde det gå ända ner till födelsedag för att skilja två sökande till en tjänst. Om det var lika, hur gjorde man då? Lottade?
Var Neibig äldst av de två?

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av Strömgränsreferensen, Wednesday, June 19, 2019, 20:25 (1765 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Lindholz var äldst.
Känner förstås inte till om de båda damerna fick ta med sig sin tid från SS, eller senare SL, i anciennitetsberäkningen.

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av Christer Nyqvist, Wednesday, June 19, 2019, 20:40 (1765 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Lindholz var äldst.
Känner förstås inte till om de båda damerna fick ta med sig sin tid från SS, eller senare SL, i anciennitetsberäkningen.

Tidigare anställning i statlig tjänst var viktigt. När jag började på SJ 1980 hade jag dessförinnan varit arvodist på Sävl i ett halvår. Halva tiden räknades och jag tjänade några placeringar i tursökningarna jämfört med mina tre kurskamrater. Å andra sidan sprang det förbi massa televerkare, postisar etc, så det dröjde länge innan det gick att söka vettiga tjänstgöringsgrupper. Och när hundåren väl var gjorda försvann systemet....

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av Lennart Petersen, Thursday, June 20, 2019, 02:17 (1765 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Neibig.

Så tycks det vara och den som googlar på Ulla-Brita Neibig lär nog hitta en drös tecken på att hon var först .
Inte minst då hennes egen sida med järnvägsminnen på www.neibig.se
Inte bara att hon var förste kvinnliga lokförare utan vid tillträdet dessutom den yngste.
Karriären gick via tunneltågförare och spårvagnsförare och debuten som lokförare anges som 10/6 1972.
Och verkar ha en pnsionärstillvaro i Roslagen f.n

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av bengt24, Wednesday, June 19, 2019, 21:37 (1765 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det var min far, Lokins Bengt Hällsen som examinerade både Ulla-Brita Neibig och Astrid Lindholdz 1972. Hittade ett tidningsurklipp ur tidningen KvP, torsdagen den 15/6 1972, där det framgår att Ulla-Brita var den första kvinnliga lokföraren i Sverige. Det går att läsa i artikeln att vid ovanstående datum var Astrid fortfarande under utbildning.

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av 53 Wadsten, Thursday, June 20, 2019, 10:43 (1765 dagar sedan) @ bengt24

Blev själv examinrad av Lokins Bengt Hällsén i februari 1977, stolt över det.

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av -RB-, Wednesday, June 19, 2019, 11:20 (1766 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

En gammal SRJ'are senare Hagalundare som körde Eddavägentågen 1972 på fritiden var Åke Jannesson .
mvh Rolf Berg

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av 53 Wadsten, Wednesday, June 19, 2019, 17:38 (1766 dagar sedan) @ -RB-

Honom åkte jag aldrig med där, en tur till och från Österskär blev det enda.

Eddavägslinjen före rälsbussarna (ur mina minnen)

av 53 Wadsten, Thursday, June 20, 2019, 10:54 (1765 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Glömde nämna orginalet Gösta (dammis) Dammström som körde extra på RB, D hade enast ett år kvar till pension, men föjde med till SJ 1972.

Dammis gick alltid klädd i sin uniform civilt som i tjänst, bar alltid med sig en trasig skolbag. En gång skulle han byta uniform vid SJ:s beklädnadsförråd i Stuvsta, tog på sig nya sviden och slängde den gamla i soptunnan utanför förrådet, byxorna stod för sig själva.

Dammis plockade upp min nya uniformsmössa som jag tappat mellan vagnarna, den låg i diket mellan Täljö och Åkers Runö.