SJK utfärd Vetlandatrakten 1971 (Järnväg allmänt)

av HarryT43228, Tuesday, June 18, 2019, 19:22 (1745 dagar sedan)

Hej alla forumvänner!

Sitter och läser den intressanta boken Småländska Järnvägar (1972) och i en artikel om Ohsabanan så finns en bild på lokstallet i Vetlanda, alltså det (smalspåriga) lokstallet, tagen under en SJK-utfärd 1971. Bilden föreställer hur man medelst handkraft drar ut en smalspårig överföringsvagn (Q37p) lastad med 600mm-loket "Mormor" på.

Min fråga är vad det är för utfärd som företogs av SJK 1971? Vilka banor åkte man på vid detta tillfälle? Denna resa verkar ha föregått mig totalt. Har aldrig hört talas om denna. Är tacksam för svar på mina undringar:)

Harry

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av Mikael Blom, Tuesday, June 18, 2019, 19:39 (1745 dagar sedan) @ HarryT43228

Hej alla forumvänner!

Sitter och läser den intressanta boken Småländska Järnvägar (1972) och i en artikel om Ohsabanan så finns en bild på lokstallet i Vetlanda, alltså det (smalspåriga) lokstallet, tagen under en SJK-utfärd 1971. Bilden föreställer hur man medelst handkraft drar ut en smalspårig överföringsvagn (Q37p) lastad med 600mm-loket "Mormor" på.

Min fråga är vad det är för utfärd som företogs av SJK 1971? Vilka banor åkte man på vid detta tillfälle? Denna resa verkar ha föregått mig totalt. Har aldrig hört talas om denna. Är tacksam för svar på mina undringar:)

Harry

Enligt boken SJK 25 år kördes den 18-19 september 1971 en resa Jönköpings hamn-Värnamo-Kalmar-Nässjö. Jöh-Vgd efter T23 122 och resten av sträckan efter B 1281. 175 deltagare.

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, June 19, 2019, 17:51 (1744 dagar sedan) @ Mikael Blom

Hej alla forumvänner!

Sitter och läser den intressanta boken Småländska Järnvägar (1972) och i en artikel om Ohsabanan så finns en bild på lokstallet i Vetlanda, alltså det (smalspåriga) lokstallet, tagen under en SJK-utfärd 1971. Bilden föreställer hur man medelst handkraft drar ut en smalspårig överföringsvagn (Q37p) lastad med 600mm-loket "Mormor" på.

Min fråga är vad det är för utfärd som företogs av SJK 1971? Vilka banor åkte man på vid detta tillfälle? Denna resa verkar ha föregått mig totalt. Har aldrig hört talas om denna. Är tacksam för svar på mina undringar:)

Harry


Enligt boken SJK 25 år kördes den 18-19 september 1971 en resa Jönköpings hamn-Värnamo-Kalmar-Nässjö. Jöh-Vgd efter T23 122 och resten av sträckan efter B 1281. 175 deltagare.

Resan organiserades av SJK Skåneavdelning, som stod för många SJK-resor under 1960- och 1970-talen. Jag var själv en i gänget som ordnade allt det praktiska kring arrangemanget.

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av yngve nilsson, Thursday, June 20, 2019, 10:25 (1744 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Och det var en jättefin resa >Ni annordnade här i Småland.

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av HarryT43228, Thursday, June 20, 2019, 21:58 (1743 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för båda svaren! Trodde i min förhoppning att det var smalspåren mellan Gårdveda och Sävsjö man besökte. Men det verkar ändock ha blivit en trevlig resa!
Mvh Harry

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av Granis, Friday, June 21, 2019, 12:58 (1743 dagar sedan) @ HarryT43228

....Trodde i min förhoppning att det var smalspåren mellan Gårdveda och Sävsjö man besökte.

"Teoretiskt", hur länge hade det varit möjligt att köra över från VÅHJ till VJ i Gårdveda? Ja, utan att behöva lägga tillbaka växlar och spår. Annars kunde ju smalspårsfordon körts på överföringsvagnar till Vetlanda för utfärder på VJ. Men det var säkert dyrt och krångligt redan då. Sju år senare, 1978, gjordes ju en kraftsamling på detta område genom att ta över SkLJ´s ångtåg till "smalspåret", men då handlade det ju om SJK´s tjugoårsjubileum. Ytterligare tiotalet år senare planerades väl ett liknande jippo, fast då "bara" med rälsbussar, när SJs sista smalspår; Finspång- Hjortkvarn, skulle läggas ned. Men det stoppades väl då av SJ. Eller Banverket, om det var så sent som 1988.

/ L G

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av Kjell Aghult, Friday, June 21, 2019, 13:25 (1743 dagar sedan) @ Granis

"Teoretiskt", hur länge hade det varit möjligt att köra över från VÅHJ till VJ i Gårdveda? Ja, utan att behöva lägga tillbaka växlar och spår...

Till 1969. Dessförinnan hade Järnforsen och Virserum betjänats med en gemensam vut från Hultsfred.

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av Gunnar Olson, Friday, June 21, 2019, 17:13 (1742 dagar sedan) @ Kjell Aghult

"Teoretiskt", hur länge hade det varit möjligt att köra över från VÅHJ till VJ i Gårdveda? Ja, utan att behöva lägga tillbaka växlar och spår...

Till 1969. Dessförinnan hade Järnforsen och Virserum betjänats med en gemensam vut från Hultsfred.

Även Kvillsfors, väl?

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av tobbe, Friday, June 21, 2019, 20:20 (1742 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Inte för att jag var med på denna resa men jag gjorde själv en resa Vetlanda-Kvillsfors-Järnforsen T o R med lokomotorerna Z4p 400+402 i vut strax innan nedläggningen av smalspåret.
Lokomotorföraren berättade att Z4p 400 hade en egenhet vid ankomst Vetlanda efter avkoppling fr. överföringsvagnarna att stänga av vid körning mot lokstallet. Detta skedde inte bara en gång utan när man minst anade det ett flertal gånger. Precis som om den inte ville gå i stall... Kvillsfors låg väl före Järnforsen? eller är det tvärt om???
tobbe

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av Gunnar Olson, Friday, June 21, 2019, 20:39 (1742 dagar sedan) @ tobbe

Inte för att jag var med på denna resa men jag gjorde själv en resa Vetlanda-Kvillsfors-Järnforsen T o R med lokomotorerna Z4p 400+402 i vut strax innan nedläggningen av smalspåret.
Lokomotorföraren berättade att Z4p 400 hade en egenhet vid ankomst Vetlanda efter avkoppling fr. överföringsvagnarna att stänga av vid körning mot lokstallet. Detta skedde inte bara en gång utan när man minst anade det ett flertal gånger. Precis som om den inte ville gå i stall... Kvillsfors låg väl före Järnforsen? eller är det tvärt om???
tobbe

Sett från Vetlansa, ja. Kvillsfors ligget i Vetlanda kommun och Jönköpings län medan Järnforsen ligger i Hultsfreds kommun och Kalmar län.

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av Herbert Paalberg, Saturday, June 22, 2019, 13:20 (1742 dagar sedan) @ Gunnar Olson

TJF blev tillfrågade av Vetlanda kommun i början av 80-talet om vi hade möjlighet att kunna framföra ett smalspårigt tåg på str. Vetlanda-Järnforsen med vårt ångtåg för allmänheten.
Jag satt då i styrelsen för TJF och delar av vår styrelse blev inbjudna till Vetlanda för seriösa överläggningar om arrangemanget och blev bjudna på middag av kommunen. Från vår sida var vi väldigt entusiastiska att kunna medverka under en vecka med ett par turer mellan orterna
då spåret var orört i hela sin längd. Vi tillfrågade dåvarande SJ-Gods om prisuppgift att via S1-vagnar transportera ånglok och dithörande vagnar mellan Västervik-Vetlanda på normalspår fram till Vta där vi skulle rampa av materialet via en tillfällig uppbyggd ramp. Priset vi erhöll var alldeles för högt ansåg vi trots att Vetlanda kommun lovade betala för transporten.
Istället frågade vi om de kunde acceptera en Yp istället, en vagntyp som aldrig hade rullat på denna gamla sträcka innan (Yo1p gällde innan nedläggning 1961). Kommunen var fortfarande intresserad av denna lösning. Vi tittade även på lösning med landsvägstransport men då satte sig SJ helt på tvären och menade att det ej var realistiskt att köra museitåg på banan då man tidigare hade eliminerat doseringen i kurvorna för att ej riskera att vut-arna med sina Q37p-
lastade normalspårsvagnar ej skulle välta. Vi förklarade att vi ej var beroende av avsaknad av dosering då farterna aldrig skulle överstiga 30 km/h. Det visade sig att dåvarande SJ ej ville tillåta någon avskedturne` på gamla VJ, så vi fick från TJF:s sida tacka nej till kommunens förfrågan. Det hade varit en riktig höjdare om vi tittar lite i backspegeln att få utfört denna resa med ångtåg på denna lilla vackra bana då det mesta av miljöerna var intakta innan breddningen. Nåväl jag fick min lilla hämnd många år senare nämligen den 16 mars i år då jag hade nöjet att köra NJ:s E 1092 istället str. Vetlanda-Kvillsfors på 1435 mm spårvid, men skall ärligen erkänna att det passat bättre att stå på durken på NVHJ 22 drygt 35 år tidigare.
Nåväl 22:an fick ändå lufta sig på andra banor vid andra tillfällen, VFÖJ, ULJ, 1981 vid 125-årsjubileet draget av B 1267 på en S1 i Tomteboda. Palle i Vika;-)

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av Granis, Saturday, June 22, 2019, 19:15 (1741 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Resonemanget påminner om det jag hört -numera nästan "ryktesvägen" då man glömmer med åldern- vad gäller motsvarande planer på Finspång- Hjortkvarn. Och då med rälsbussar från VHVJ (eller TJF kanske?) och VÖJF/ WFJ. Där SJ (eller Banverket?) gjorde likadana invändningar, trots att det även där skulle handlat om YBo5p-rälsbussar som aldrig skulle gå fortare än 30 km/ h.

/ L G

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av Gunnar Olson, Saturday, June 22, 2019, 19:29 (1741 dagar sedan) @ Granis

Resonemanget påminner om det jag hört -numera nästan "ryktesvägen" då man glömmer med åldern- vad gäller motsvarande planer på Finspång- Hjortkvarn. Och då med rälsbussar från VHVJ (eller TJF kanske?) och VÖJF/ WFJ. Där SJ (eller Banverket?) gjorde likadana invändningar, trots att det även där skulle handlat om YBo5p-rälsbussar som aldrig skulle gå fortare än 30 km/ h.

/ L G

SJ hade väl erfarenhet av att deras motorvagnsförare körde så fort det gick oavsett vad som var tillåtet.

SJK utfärd Vetlandatrakten 1971

av Herbert Paalberg, Saturday, June 22, 2019, 19:39 (1741 dagar sedan) @ Granis

Resonemanget påminner om det jag hört -numera nästan "ryktesvägen" då man glömmer med åldern- vad gäller motsvarande planer på Finspång- Hjortkvarn. Och då med rälsbussar från VHVJ (eller TJF kanske?) och VÖJF/ WFJ. Där SJ (eller Banverket?) gjorde likadana invändningar, trots att det även där skulle handlat om YBo5p-rälsbussar som aldrig skulle gå fortare än 30 km/ h.

/ L G

Kan även vidimera det du säger, vi i TJF erbjöd oss att få framföra et s.k avskedtåg på Finspong-Hjortkvarn med Ybo5p men det var samma motstånd från dåvarande SJ även då. Trist att det satt sådana oförstående personer på det statliga verket som effektivt stoppade sådana arrangemang med argumentet att banan var alldeles för dålig att trafikera. Märkligt att en
bana så snabbt över en natt kan bli oduglig att köra på när man dagen innan kört tunga godstransporter på aktuell sträcka. Vi var ju fullt medvetna om riskerna och hade tänkt att endast köra med hastigheten 30 km/h.

Däremot lyckades vi från TJF köra ett avskedtåg på Mjölby-Väderstad 1990 för att ta avsked av Hästholmsbanan som förlorade sin persontrafik 1958 men där godstrafiken fortsatte på bl.a delen till Väderstadsverken. Körningen framfördes med TJF:s normalspåriga Y6/8 dieselmotorvagnar och sponsrades av Mjölby Kommun och Östgötacorren. Hastigheten var satt ner till 20 km/h och vi passerade E4-motorvägen som då var utrustad med vägbommar utan problem och blev mycket uppskattat av resenärerna då vi även hade anordnat ett tillfälligt Jernvegscafe i Väderstads gamla station med hjälp av Centralkonditoriet i Väderstad som fortfarande finns kvar i sina lokaler inne i byn och kan varmt rekommenderas. Var där på återbesök så sent som på nationaldagen i år men dock med bil. Palle i Vika:-)

Mer utfärdsproblem

av Granis, Saturday, June 22, 2019, 19:52 (1741 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Kan även vidimera det du säger, vi i TJF erbjöd oss att få framföra et s.k avskedtåg på Fnspong-Hjortkvarn med Ybo5p men det var samma motstånd från dåvarande SJ även då (---) Märkligt att en bana så snabbt över en natt kan bli oduglig att köra på när man dagen innan kört tunga godstransporter på aktuell sträcka.

Det var nog det där med persontrafik som orsakade problemen =rädslan. Ett urspårat godståg var ju mer eller mindre en intern angelägenhet för SJ på den tiden, i avsaknad av Järnvägsinspektion och annat. Men om barn skulle rispa ett knä om en rälsbuss spårade ur i 30 km/ h bleve man väl mer orolig, trots att internät och sociala media saknades på den tiden. Sedan har det bara blivit värre... Det fanns väl t o m nån intern SJ-regel ett tag om att inga persontåg fick framföras ö h t på om inte alla gods- så åtminstone "vut-banor"?

Ett senare exempel på "odugligförklaring" av bana, och då av Banverket, är ju DHdJ där föreningen med samma namn i samverkan med mfGDJ körde ångtåg med B-lok 2001, men när banans hundraårsjubileum året efter skulle firas på liknande sätt hade nya tjänstemän på BV (tillkomna efter en omorganisation) beslutat sig för att banan nu var farlig, trots att miljonbelopp lagts ned på banupprustning runt millennieskiftet (bl a efter översvämningar). Men det kanske gällde för godståg och "vut:ar" också?

/ L G

Mer utfärdsproblem

av Lennart Petersen, Saturday, June 22, 2019, 20:33 (1741 dagar sedan) @ Granis

Kan även vidimera det du säger, vi i TJF erbjöd oss att få framföra et s.k avskedtåg på Fnspong-Hjortkvarn med Ybo5p men det var samma motstånd från dåvarande SJ även då (---) Märkligt att en bana så snabbt över en natt kan bli oduglig att köra på när man dagen innan kört tunga godstransporter på aktuell sträcka.


Det var nog det där med persontrafik som orsakade problemen =rädslan. Ett urspårat godståg var ju mer eller mindre en intern angelägenhet för SJ på den tiden, i avsaknad av Järnvägsinspektion och annat. Men om barn skulle rispa ett knä om en rälsbuss spårade ur i 30 km/ h bleve man väl mer orolig, trots att internät och sociala media saknades på den tiden. Sedan har det bara blivit värre... Det fanns väl t o m nån intern SJ-regel ett tag om att inga persontåg fick framföras ö h t på om inte alla gods- så åtminstone "vut-banor"?

Ett senare exempel på "odugligförklaring" av bana, och då av Banverket, är ju DHdJ där föreningen med samma namn i samverkan med mfGDJ körde ångtåg med B-lok 2001, men när banans hundraårsjubileum året efter skulle firas på liknande sätt hade nya tjänstemän på BV (tillkomna efter en omorganisation) beslutat sig för att banan nu var farlig, trots att miljonbelopp lagts ned på banupprustning runt millennieskiftet (bl a efter översvämningar). Men det kanske gällde för godståg och "vut:ar" också?

/ L G

Det var väl känt att det fanns kretsar i SJ som var ordentligt negativa till saker som utflyktståg på SJ spår.
En som var rejält negativ var Gd Peterson som ju bland annat ville slippa ansvar för Järnvägsmuseum.
När tidningen TÅG redaktör gjorde en intervju med Gd Peterson framförde Gd bland annat, apropå utflyktståg, idén att : ”ni kan väl skaffa er en egen bana”. ” då kan ni ju köra precis när ni själva vill ”

Mer utfärdsproblem

av Anders Svensson, Saturday, June 22, 2019, 20:53 (1741 dagar sedan) @ Lennart Petersen

...
När tidningen TÅG redaktör gjorde en intervju med Gd Peterson framförde Gd bland annat, apropå utflyktståg, idén att : ”ni kan väl skaffa er en egen bana”. ” då kan ni ju köra precis när ni själva vill ”


Det var också synen bland de museiföreningar som bildades på 1960-70-talen - de strävade så gott som alla efter att skaffa en egen bana och såg ev körningar på SJs spår bara som ett sätt att "lufta materielen" och få intäkter i väntan på slutmålet, en egen bana. På 1980-talet vände trenden och man började se potentialen att köra på SJs spår och med först trafikavtal med SJ, som fyra föreningar (BJs, HVJ (numera FVJ), mfÖSJ och SJK) fick mot slutet av 1970-talet, och senare tillkomsten av föreskriften SJF (senare BVF) 690 så blev körandet på det som nu heter statens spåranläggningar mer etablerat. Att sedan SJK hade utflykter på 1960-talet var en annan sak - det var det på 1970-talet växande antalet aktörer som (till en början med) gjorde dåvarande SJ "rädda". //Anders

Mer utfärdsproblem

av Anders Svensson, Saturday, June 22, 2019, 20:44 (1741 dagar sedan) @ Granis

...

Det fanns väl t o m nån intern SJ-regel ett tag om att inga persontåg fick framföras ö h t på om inte alla gods- så åtminstone "vut-banor"?

...


Jodå, så var det i varje fall vad gällde vut-banor baserat på regeln att persontrafik inte fick framföras som vagnuttagning. Senare så vände SJ/BV på begreppen och uppmuntrade snarast föreningarna att köra på vut-/gods-banor så att man skulle bli av med dem från de stora banorna... T ex KV (dåtidens KJmf) fick ett tag sträckan Kalmar-Berga (särskilt Blomstermåla-Berga) närmast som "hemmabana" p g a detta synsätt - t ex gjordes en rälsbussutflykt Kalmar-Berga ToR 1987 som en del av JHRFs tioårsjubileum. //Anders

Mer utfärdsproblem

av Leif B, Saturday, June 22, 2019, 21:46 (1741 dagar sedan) @ Granis

Kan även vidimera det du säger, vi i TJF erbjöd oss att få framföra et s.k avskedtåg på Fnspong-Hjortkvarn med Ybo5p men det var samma motstånd från dåvarande SJ även då (---) Märkligt att en bana så snabbt över en natt kan bli oduglig att köra på när man dagen innan kört tunga godstransporter på aktuell sträcka.


Det var nog det där med persontrafik som orsakade problemen =rädslan. Ett urspårat godståg var ju mer eller mindre en intern angelägenhet för SJ på den tiden, i avsaknad av Järnvägsinspektion och annat. Men om barn skulle rispa ett knä om en rälsbuss spårade ur i 30 km/ h bleve man väl mer orolig, trots att internät och sociala media saknades på den tiden. Sedan har det bara blivit värre... Det fanns väl t o m nån intern SJ-regel ett tag om att inga persontåg fick framföras ö h t på om inte alla gods- så åtminstone "vut-banor"?

Ett senare exempel på "odugligförklaring" av bana, och då av Banverket, är ju DHdJ där föreningen med samma namn i samverkan med mfGDJ körde ångtåg med B-lok 2001, men när banans hundraårsjubileum året efter skulle firas på liknande sätt hade nya tjänstemän på BV (tillkomna efter en omorganisation) beslutat sig för att banan nu var farlig, trots att miljonbelopp lagts ned på banupprustning runt millennieskiftet (bl a efter översvämningar). Men det kanske gällde för godståg och "vut:ar" också?

/ L G

Olika tider, olika synsätt. Jag tror inte SJ var särskilt bekymrade för om någon resenärer fick småsår, däremot för allvarliga olyckor. Sådana inträffade ju då och då ännu på den tiden, så det var säkert ett argument.

Ett annat kan också varit att man så mycket som möjligt ville undvika uppmärksamhet kring nedläggningar. Nedläggningar som SJ ansåg nödvändiga och säkert också i de flesta fall var det [b]sett utifrån SJ:s uppdrag enligt trafikpolitiska beslutet 1963[/b]. Att få en massa skäll och dålig publicitet i lokalpressen för att man genomförde det uppdrag man fått av Riksdagen, kan ju inte känts roligt. Dessutom kunde det ju tänkas avskräcka kunder på de banor som man faktiskt satsade på och där men erbjud en gods- och persontrafik som man var stolt över.

Jag tycker själva att man kunde "bjussat på" att befolkning fick tillfälle att "fira av" den bana som bara något årtionde tidigare varit en viktig del av livet i bygden, men jag kan åtminstone förstå en del SJ tjänstemäns motvilja mot sådant.