Kan även vidimera det du säger, vi i TJF erbjöd oss att få framföra et s.k avskedtåg på Fnspong-Hjortkvarn med Ybo5p men det var samma motstånd från dåvarande SJ även då (---) Märkligt att en bana så snabbt över en natt kan bli oduglig att köra på när man dagen innan kört tunga godstransporter på aktuell sträcka.
Det var nog det där med persontrafik som orsakade problemen =rädslan. Ett urspårat godståg var ju mer eller mindre en intern angelägenhet för SJ på den tiden, i avsaknad av Järnvägsinspektion och annat. Men om barn skulle rispa ett knä om en rälsbuss spårade ur i 30 km/ h bleve man väl mer orolig, trots att internät och sociala media saknades på den tiden. Sedan har det bara blivit värre... Det fanns väl t o m nån intern SJ-regel ett tag om att inga persontåg fick framföras ö h t på om inte alla gods- så åtminstone "vut-banor"?
Ett senare exempel på "odugligförklaring" av bana, och då av Banverket, är ju DHdJ där föreningen med samma namn i samverkan med mfGDJ körde ångtåg med B-lok 2001, men när banans hundraårsjubileum året efter skulle firas på liknande sätt hade nya tjänstemän på BV (tillkomna efter en omorganisation) beslutat sig för att banan nu var farlig, trots att miljonbelopp lagts ned på banupprustning runt millennieskiftet (bl a efter översvämningar). Men det kanske gällde för godståg och "vut:ar" också?
/ L G
Olika tider, olika synsätt. Jag tror inte SJ var särskilt bekymrade för om någon resenärer fick småsår, däremot för allvarliga olyckor. Sådana inträffade ju då och då ännu på den tiden, så det var säkert ett argument.
Ett annat kan också varit att man så mycket som möjligt ville undvika uppmärksamhet kring nedläggningar. Nedläggningar som SJ ansåg nödvändiga och säkert också i de flesta fall var det [b]sett utifrån SJ:s uppdrag enligt trafikpolitiska beslutet 1963[/b]. Att få en massa skäll och dålig publicitet i lokalpressen för att man genomförde det uppdrag man fått av Riksdagen, kan ju inte känts roligt. Dessutom kunde det ju tänkas avskräcka kunder på de banor som man faktiskt satsade på och där men erbjud en gods- och persontrafik som man var stolt över.
Jag tycker själva att man kunde "bjussat på" att befolkning fick tillfälle att "fira av" den bana som bara något årtionde tidigare varit en viktig del av livet i bygden, men jag kan åtminstone förstå en del SJ tjänstemäns motvilja mot sådant.