TGOJ BF1 Nr 82 (Fordon: vagnar)

av Urban Johansson, Wednesday, June 19, 2019, 22:28 (1744 dagar sedan)

Hej!

TGOJ BF1 nr 80 och 82
Inför ett ev modellbygge undrar jag om någon kan hjälpa mig med:
- Tillverkare? (namn och år)
- Ev omkorgning? (år och från vilken littra)
- Hade vagnen bara plattform i passageraränden?
Rimligen borde den haft övergångsmöjligheter i resgodsänden också - någon som kan ge besked.
Finns det någon som vet på vilka sträckor och i vilka tåg den gick mestadels i?

I boken "TGOJ lok och vagnar" på s 265 finns en bild. En bild på motsatta sidan hade varit mycket uppskattat.

Tack på förhand
/ Urban

Ps Om någon vet vilka vagnar (typ/individ) som användes för personalen på lokalgodstågen Frövi-Ludvika, Frövi-Köping, Valskog-Eskilstuna resp Eskilstuna-Oxelösund hade jag uppskattat ett svar. Om vi tänker oss 20- resp 50-tal. Ds

TGOJ BF1 Nr 82

av Claes Mattisson, Monday, June 24, 2019, 21:43 (1739 dagar sedan) @ Urban Johansson

Några bilder som bl. a. avslöjar utseendet av motsatta sidan och övergångsbryggan.

TGOJ CF1 nr 80, foto Ragnar Odeen
[image]


TGOJ CF1 nr 82, foto Ragnar Odeen
[image]

TGOJ CF1 nr 82, foto Ragnar Odeen

[image]


TGOJ CF1 oläsligt nummer, foto Ragnar Odeen
[image]

Det skulle vara trevligt att se en ritning på vagnarna. Urban, visa den gärna här om du har någon.

TGOJ BF1 Nr 82

av Urban Johansson, Wednesday, June 26, 2019, 15:09 (1738 dagar sedan) @ Claes Mattisson

Hej Claes!

Jättetack för fina bilder! :-)

Det skulle vara trevligt att se en ritning på vagnarna. Urban, visa den gärna här om du har någon.

- Tyvärr så har jag ingen ritning.

Men, lite från särtrycket:
BF1 nr 80 och 82
Löb: 10,35 m
Ax avst: 5,40 m
Pl 2:a kl 32st
Lastar: 1,5 t
Golvyta: 8,2 m2

Övrigt
- Korg: Träkorg
- Lager: Glidlager
- Broms: New York, dubbelskruv
- Belysning: Dahlén
sedan står det en notering "Varmvatten"

Med hjälp av dina fina bilder borde man kunna få ihop en skapligt förebildslik modell. Jag noterade att klassiffran "3" sitter på olika höjd på höger resp vänster sida.

? kan man anta att den var klarlackad (teak) från början och att den slutade sina dagar som följevagn i lokalgodstågen, och då rödmålad a la godsvagn?
? nr 81 borde ha varit en systervagn?

TGOJ BF1 Nr 82

av Thomas Tell, Wednesday, June 26, 2019, 21:41 (1737 dagar sedan) @ Urban Johansson

Vilken salig röra det är om personvagnarna i boken om TGOJ lok och vagnar. Där finns ju dessa vagnar bara som bild och inte i listorna.

? kan man anta att den var klarlackad (teak) från början och att den slutade sina dagar som följevagn i lokalgodstågen, och då rödmålad a la godsvagn?

Jag tror vagnarna var klädda med enklare målad furu likt SJ BF4.
/tell