Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt) (Historiskt material)

av Anders_W, Sunday, June 23, 2019, 09:52 (1766 dagar sedan)

Under genomgång av gamla SJ-Nytt hittade jag länkade artikel från 1970-talet, som belyser utvecklingen av största tillåtna hastigheten på statens bannät fram till 1948: [link=http://forumbilder.se/I5NH5/img-6235]Avfotad artikel[/link]

Har någon uppgifter om när man fortsatte höja till 160 och 200 km/tim?

Sth genom tiderna -- höjning till 160 och 200 km/h

av Ulf Pålsson, Monday, June 24, 2019, 00:21 (1766 dagar sedan) @ Anders_W

Under genomgång av gamla SJ-Nytt hittade jag länkade artikel från 1970-talet, som belyser utvecklingen av största tillåtna hastigheten på statens bannät fram till 1948: [link=http://forumbilder.se/I5NH5/img-6235]Avfotad artikel[/link]

Har någon uppgifter om när man fortsatte höja till 160 och 200 km/tim?

Regeländringar i trafikreglerna (säo) för att möjliggöra höjning från 130 [b]till 160 km/h[/b] gavs ut i ett ändringsmeddelande (SJM) som utkom [b]1985-08-07[/b]. Det handlade om ATC-mässig försignalering av huvudsignaler på längre avstånd än vad den yttre signaleringen kunde klara, samt om -- i vissa fall -- utflyttad fövarning om hastighetstavla som innebar lägre hastighet, med en extra orienteringstavla på längre avstånd från hastighetstavlan.

Regeländringar i säo för att bl.a. möjliggöra höjning [b]till 200 km/h[/b] gavs ut i flera SJM. De utkom [b]1990-02-22[/b] och [b]1990-06-27[/b], och de handlade om införande av det som nu är
-- tilläggsskylt 'ATC-överskridande',
-- förvarningstavla,
-- hastighetstavla med pilspets,
-- orienteringstavla för hastighetstavla med pilspets, och
-- tavla 'försignalbaliser',
samt om det som mellan 1990 och 2009 var tilläggstavla 'ATC-restriktion' (som, trots att den är slopad i trafikreglerna, fortfarande kan ses på många huvudsignaler och försignaler).

(SJM:et om tavla 'försignalbaliser' handlade också om införande av tavla 'repeterbaliser', men denna hade ingen bäring på sth-höjningen till 200 km/h.)
/up

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av Lennart Petersen, Monday, June 24, 2019, 04:23 (1766 dagar sedan) @ Anders_W

Under genomgång av gamla SJ-Nytt hittade jag länkade artikel från 1970-talet, som belyser utvecklingen av största tillåtna hastigheten på statens bannät fram till 1948: [link=http://forumbilder.se/I5NH5/img-6235]Avfotad artikel[/link]

Har någon uppgifter om när man fortsatte höja till 160 och 200 km/tim?

Tyvärr jättesvårt att se något från bilden.
Kanske kan du, eller någon , återge hastighetshöjningarna med årtal.

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av Anders_W, Monday, June 24, 2019, 09:29 (1765 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ajdå- Forumbilder manglade bildfilen rejält.

Jag har inte originalfilen hos mig just nu, men de viktigaste årtalen är:

1858: persontåg 53 km/tim, godståg 43 km/tim (sänktes snart till 32)
1878: persontåg på sommaren 65 km/tim
1883: genomgående broms krävs för att få köra mer än 60 km/tim
1884: persontåg på sommaren 75 km/tim (vintertid 55), godståg 40 km/tim
1897: persontåg på sommaren 85 km/tim (vintertid 75)
1906: 90 km/tim
1930-tal: 100 km/tim
1946: 120 km/tim
1948: 130 km/tim (motorvagnståget Göteborgaren; tvingar fram ny försignalering)
1985: 160 km/tim (City Express Stockholm – Göteborg)
1990: 200 km/tim (X2000)

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av WS, Monday, June 24, 2019, 10:17 (1765 dagar sedan) @ Anders_W

Ajdå- Forumbilder manglade bildfilen rejält.

Jag har inte originalfilen hos mig just nu, men de viktigaste årtalen är:

1858: persontåg 53 km/tim, godståg 43 km/tim (sänktes snart till 32)
1878: persontåg på sommaren 65 km/tim
1883: genomgående broms krävs för att få köra mer än 60 km/tim
1884: persontåg på sommaren 75 km/tim (vintertid 55), godståg 40 km/tim
1897: persontåg på sommaren 85 km/tim (vintertid 75)
1906: 90 km/tim
1930-tal: 100 km/tim
1946: 120 km/tim
1948: 130 km/tim (motorvagnståget Göteborgaren; tvingar fram ny försignalering)
1985: 160 km/tim (City Express Stockholm – Göteborg)
1990: 200 km/tim (X2000)


Några frågor dyker upp kring detta.

Hur kommer det sej att det i slutet på 1800-talet var
så stor skillnad mellan hastighet sommar och vinter?
(Reducering under vårens tjällossning kunde man annars tänkt sej)

Det borde i och med detta vara väl synliga skillnader
mellan den tidens tidtabeller. Sommar och vinter-tabell?

Är de olika hastigheterna för vinter/sommar avskaffade efter 1906? /WS/

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av Anders_W, Monday, June 24, 2019, 10:36 (1765 dagar sedan) @ WS

Artikeln ger tyvärr inga svar på dessa frågor. :-(

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av Sune Nylén, Monday, June 24, 2019, 14:06 (1765 dagar sedan) @ WS

Man hade ju ingen genomgående broms. Dålig bromsförmåga vintertid med handbromsning..1896 års räler bidrog nog till ökning av hastigheten. Leverans av lok A. Bättre signaler.1906 års minnesskrift nämner några exempel här och där.

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av Lennart Petersen, Monday, June 24, 2019, 16:17 (1765 dagar sedan) @ Anders_W

Tackar för intressant svar. Men hur var det med X10 som börjar leverers 1982-83 med sth 140km/h. Var de begränsade till 130 då från start ?

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av Leif B, Monday, June 24, 2019, 17:14 (1765 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tackar för intressant svar. Men hur var det med X10 som börjar levereras 1982-83 med sth 140km/h. Var de begränsade till 130 då från start ?

Höjningen till 160 km/h gällde vad jag minnas bara (delsträckor) mellan Södertälje och Alingsås. Sth över 130 i "SL-land" dröjde nog ännu några år, möjligen ända till fyrspårsbyggena på 90-talet.

Andra exempel på fordon som vid leverans inte hade någonstans att utnyttja sin sth är Rc3 (160 km/h, 1970), Ra (150 km/h, 1955), F (135 km/h, 1942) och X8 och X5 (135 km/h, 1947-48). Vissa av dem fick aldrig tillfälle att utnyttja sin sth i ordinarie trafik under hela sin aktiva trafik.

Så X10 som sådana hade sth 140 km/h, men vid varje enskilt tillfälle får föraren högts köra enligt den längsta av fordonets sth (långsammaste fordonet i tågsättet), banans sth, lokala och tillfälliga hastighetsnedsättningar, sth enligt bromsförmåga (bromstal) etc.

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av Gunnar Olson, Monday, June 24, 2019, 17:55 (1765 dagar sedan) @ Leif B

Tackar för intressant svar. Men hur var det med X10 som börjar levereras 1982-83 med sth 140km/h. Var de begränsade till 130 då från start ?


Höjningen till 160 km/h gällde vad jag minnas bara (delsträckor) mellan Södertälje och Alingsås. Sth över 130 i "SL-land" dröjde nog ännu några år, möjligen ända till fyrspårsbyggena på 90-talet.

Andra exempel på fordon som vid leverans inte hade någonstans att utnyttja sin sth är Rc3 (160 km/h, 1970), Ra (150 km/h, 1955), F (135 km/h, 1942) och X8 och X5 (135 km/h, 1947-48). Vissa av dem fick aldrig tillfälle att utnyttja sin sth i ordinarie trafik under hela sin aktiva trafik.

Så X10 som sådana hade sth 140 km/h, men vid varje enskilt tillfälle får föraren högts köra enligt den längsta av fordonets sth (långsammaste fordonet i tågsättet), banans sth, lokala och tillfälliga hastighetsnedsättningar, sth enligt bromsförmåga (bromstal) etc.

Alla Rc3 levererades väl som Rc2 och började växlas upp, omlitteras och modifieras något även i övrigt inför höjningen av hastigheten på VSB.

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av Mattias Jansson, Monday, June 24, 2019, 17:59 (1765 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Tackar för intressant svar. Men hur var det med X10 som börjar levereras 1982-83 med sth 140km/h. Var de begränsade till 130 då från start ?


Höjningen till 160 km/h gällde vad jag minnas bara (delsträckor) mellan Södertälje och Alingsås. Sth över 130 i "SL-land" dröjde nog ännu några år, möjligen ända till fyrspårsbyggena på 90-talet.

Andra exempel på fordon som vid leverans inte hade någonstans att utnyttja sin sth är Rc3 (160 km/h, 1970), Ra (150 km/h, 1955), F (135 km/h, 1942) och X8 och X5 (135 km/h, 1947-48). Vissa av dem fick aldrig tillfälle att utnyttja sin sth i ordinarie trafik under hela sin aktiva trafik.

Så X10 som sådana hade sth 140 km/h, men vid varje enskilt tillfälle får föraren högts köra enligt den längsta av fordonets sth (långsammaste fordonet i tågsättet), banans sth, lokala och tillfälliga hastighetsnedsättningar, sth enligt bromsförmåga (bromstal) etc.


Alla Rc3 levererades väl som Rc2 och började växlas upp, omlitteras och modifieras något även i övrigt inför höjningen av hastigheten på VSB.

Nej, tio lok (1057-1066) levererades som Rc3 redan 1970-71. Några av dem har växlats om till Rc2 och sedan till Rc3 igen, men 1060-1063 har efter vad jag har uppfattat varit Rc3 under hela sin existens.

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av Lennart Petersen, Monday, June 24, 2019, 18:03 (1765 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Tackar för intressant svar. Men hur var det med X10 som börjar levereras 1982-83 med sth 140km/h. Var de begränsade till 130 då från start ?


Höjningen till 160 km/h gällde vad jag minnas bara (delsträckor) mellan Södertälje och Alingsås. Sth över 130 i "SL-land" dröjde nog ännu några år, möjligen ända till fyrspårsbyggena på 90-talet.

Andra exempel på fordon som vid leverans inte hade någonstans att utnyttja sin sth är Rc3 (160 km/h, 1970), Ra (150 km/h, 1955), F (135 km/h, 1942) och X8 och X5 (135 km/h, 1947-48). Vissa av dem fick aldrig tillfälle att utnyttja sin sth i ordinarie trafik under hela sin aktiva trafik.

Så X10 som sådana hade sth 140 km/h, men vid varje enskilt tillfälle får föraren högts köra enligt den längsta av fordonets sth (långsammaste fordonet i tågsättet), banans sth, lokala och tillfälliga hastighetsnedsättningar, sth enligt bromsförmåga (bromstal) etc.


Alla Rc3 levererades väl som Rc2 och började växlas upp, omlitteras och modifieras något även i övrigt inför höjningen av hastigheten på VSB.

Rc3 levererades med sth 160km/h redan från början. Men i grunden är det ju en uppväxlad version av Rc2.
Men lite originellt är att när man väl får 160km/h på svensk järnväg så får inte Rc3 användas i den hastigheten eftersom de saknar de förstärkta frontrutor som blivit ett krav för 160. Först sedan Rc3 byggts om med dessa rutor får de användas i 160.

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av Stefan Isaksson, Monday, June 24, 2019, 19:26 (1765 dagar sedan) @ Anders_W

Var sth 90 år 1906 allmän, och gällande även för handbromsade godståg?

Anledningen till att jag frågar är en olycka i Hallsberg när ett godståg inte kunde stanna vid infarten och rammade nattåget till Göteborg (med vagnar till Oslo) år 1915.

I beskrivningen av olycksförloppet (som troddes bero på att hälften av bromsarna somnat och inte hörde lokets bromssignaler) nämns att föraren drog upp farten till 80 km/tim vid avgång från Mariedamm. Redogörelsen andades inget anmärkningsvärt med avseende på detta.

SI

Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt)

av Anders_W, Monday, June 24, 2019, 22:16 (1765 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

I SÄO 1906, § 74, anges att tåg utan genomgående bromsinrättning inte får framföras snabbare än 60 km/tim, oavsett tågtyp.

Längre ned i paragrafen anges att godståg måste ha särskilt tillstånd för att få köra fortare än 50, men det stycket är ändrat genom ett tillägg (Tillägg 2) som förmodligen tillkom efter den nämnda händelsen.