Järnvägar i Skottland (Järnväg allmänt)

av Kjell Friberg, Sunday, June 23, 2019, 10:53 (1740 dagar sedan)

Under semestern 1983 gjorde jag och Ulf Kallander en rundresa med tåg i Skottland.
Vi besökte bland annat Skottlands nordligaste station Thurso som var slutstatin för en sidolinje från linjen (Inverness -) Dingwall - Wick. Jag skulle gärna vilja åka till Wick men det verkar som denna linje (liksom linjen till Thurso) numera är nedlagd. Vet någon hur det förhåller sig med dessa nordligaste järnvägssträckor i Skottland?

Järnvägar i Skottland

av Jonny Saljefeldt, Sunday, June 23, 2019, 10:59 (1740 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Under semestern 1983 gjorde jag och Ulf Kallander en rundresa med tåg i Skottland.
Vi besökte bland annat Skottlands nordligaste station Thurso som var slutstatin för en sidolinje från linjen (Inverness -) Dingwall - Wick. Jag skulle gärna vilja åka till Wick men det verkar som denna linje (liksom linjen till Thurso) numera är nedlagd. Vet någon hur det förhåller sig med dessa nordligaste järnvägssträckor i Skottland?

Banorna är inte nedlagda, både Thurso och Wick trafikeras av Abellio ScotRail.

Obs engelsk text:

https://en.wikipedia.org/wiki/Wick_railway_station

Järnvägar i Skottland

av Kjell Friberg, Sunday, June 23, 2019, 14:24 (1740 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tack för svaret. Man skall tydligen inte lita på bilkartor trots att de är runt 30 år gamla, på min karta slutar järnvägen i tomma intet någonstans halvvägs mellan Dingwall och Wick.

Järnvägar i Skottland

av Per Lind, Sunday, June 23, 2019, 16:43 (1740 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Om Du har en Android-telefon/platta finns ett väldigt bra kartprogram:
Osmand+
Finns för Apple också.
Här laddar man ned kartor när man är online med Wi-Fi.
När kartan används sker det offline, kostar alltså inga dataavgifter att använda.
Här finns alla spår i hela världen medtagna, både spårvägar som järnvägar och tunnelbanor ovan jord.
Dessutom ingår linjemarkeringar för spårväg.
Kostar en liten slant men är guld värd för räls-intresserade.
Kartorna grundas på OpenStreet där vi vanliga användare ritar in ändringar så kartorna alltid är aktuella.

https://osmand.net/

-Pere

OT: Opålitliga bilkartor

av Stefan Isaksson, Sunday, June 23, 2019, 19:31 (1740 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Nä bilkartor ska man inte lita på. Vi kommer väl alla ihåg landsvägen mellan Björkliden och Björnfjell som fanns utsatt på kartor många år innan den fanns i terrängen. :-P

Lär ha lurat en och annan turist; värst var väl det tyska par som efter fundering körde upp på malmbanan, och väckte stor förvåning på Björnfjell station när de kom ut ur tunneln. Det var under en lågkonjunktur, så det gick inte så många malmtåg just då. (Enligt en artikel i SJ-nytt för sisådär 40 år sedan.)

SI
(som inte kunde låta bli)

Järnvägar i Skottland

av Jan Frelin, Sunday, June 30, 2019, 20:51 (1733 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Tack för svaret. Man skall tydligen inte lita på bilkartor trots att de är runt 30 år gamla, på min karta slutar järnvägen i tomma intet någonstans halvvägs mellan Dingwall och Wick.

På svenska bilkartor har noterat att diverse upprivna järnvägar varit kvar i många år.